Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Nej, vad tråkigt! Hon som var så häftig! Får man fråga varför?

*kl*
Min lille pojke gick med som handhäst idag igen, återigen miljöträning inne i byn, han är stensäker! :D Då valacken som vi hade med igår ska åka idag och de inte har någon annan lämplig, så "handhästade" vi från ett sto :p MYCKET spännande tyckte min lille hingst, men insåg snabbt att hon inte var det minsta intresserad av honom och gick sen snällt vid sidan om henne. Kompisen som är mycket mer van vid handhäst red och hade honom, så satt jag på en av deras hästar. Sista 500m hoppade jag av, sadlade Köttbullen och satt upp och "red" sista biten hem :bump: Så mysigt oc han var jätteduktig, fick hoppa av en gång och putta bort bajs, var ju första (resp andra) gången jag satt upp från marken, och första utan människa bredvid :)

Tack :) Ja, han är riktigt sockersöt, och lika snäll och cool som han är söt :love:
Snart får han dessutom börja kallas prinskorven igen, köttbulleformen börjar försvinna! :banana:

Jag kände inte att intresset fanns för att vilja ha två egna hästar och kraven på att åka ut varje dag (från olika håll) gjorde att intresset sjönk ännu mer.
Tinna är en fantastisk häst och det känns rejält surt att mista henne då hon kommer kunna ta sin ryttare riktigt långt om denne förstår sig på hennes lynne, men jag och min mamma hade olika åsikter om min hästvila och hon valde att lämna iväg henne. Synd men så är det ..

Moli: Klart Erro är kvar. Har dock haft lite planer på att låna ut honom, men jag vet inte. När jag väl är i stallet så är det roligt med honom och han får mig alltid så lugn. Men känns fel att han ska stå så mycket p.g.a. mitt tillfälliga ointresse.

Åh vad roligt att galoppera på sin bäbis!
Tycker allas bäbisar verkar så himla duktiga! Bara Michis bäbis som busar ;)

vad duktiga ni är:) vet inte om mitt svar kom fram men jag frågade lite om han var hingst bland annat men det förstår jag ju av detta svar.

det verkar som att det bara är våra två här i tråden då som fortfarande är hingstar och båda verkar lika snälla:love:.
tänkte du behålla ett tag till eller kastera snart(innan det blir varmt)?
ska du visa honom eller något eller varför har du behållt som hingst?

Jag har ingen brådska att kastera sålänge han fungerar bra vi får se när det blir någon exteriörbedömning.
hittils visar han inga hingstigheter men sen är han väldigt väluppfostrad med måste jag säga;)
Har ju tränat speciellt på den biten eller varit noga rättare sagt.

Idag hängde jag på min guldklimp:love: i stallet, stod på en pall och la mig över honom barbacka hade ingen hjäm och hann inte hålla på så länge så jag gjorde inte mer men nästa steg blir nog att slänga upp ett ben kanske:banana:

Men tycker inte ni era är väldigt vingliga och späda? eller är det bara min som behöver växa till sig mer/är väldigt smäcker???

bild1172_132190681.jpg
Här är han en dag när vi markarbetade.
Min tanke är att lära in "allt" från marken innan jag börjar rida på honom.

Men tycker inte ni era är väldigt vingliga och späda? eller är det bara min som behöver växa till sig mer/är väldigt smäcker???
Jo! Kná är också ung i kroppen, hon kommer nog att bli bredare, huvudet är litet och nätt, och mulen är definitivt inte vuxenstor. Det kommer att hända en hel del innan hon är färdigvuxen.

Imorgon ska jag göra ett nytt försök med handhästningen, skam den som ger sig. Får låna "handhästar-hästen" på måndag också, snart lossnar det nog. Hon verkar behöva lite extra tid på sig för vissa moment för att förstå vad det går ut på, men när hon väl förstår så älgar hon på bra. Samma sak var det med både longering, bli ledd, och tömkörning. Det sistnämnda tror jag att polletten trillade ner på idag (tredje gången gillt om jag minns rätt), hade tömmarna fästa i grimma och genom sidoringarna på tömkörningsgjorden. Lyckades styra runt henne på ridbanan ute på spåret i båda varven, starta och stanna, och gå in på en volt, travade lite också. Roligt med framsteg. Hoppas få ridhjälp i helgen igen.

Hade tänkt låta henne vila efter den här skoperioden, (ett par veckor kvar) men eftersom underlaget varit så dåligt har hon inte gjort så mycket som jag tänkt, så det blir nog en skoning till. Hon gnäggade idag när jag kom in i hagen! :love: Och hon kommer nästan alltid fram när jag ska hämta henne. Gulliga lilla häst, än har hon inte tröttnat iallafall.

Han verkar ha ett helt underbart temperament alltså! Hoppas han sparas som hingst och att han får en bra bedömning :)

Och han är ju sååå fin dessutom :love:

Har handhästat igen. Gick lite bättre än det brukar på bortvägen (= inte lika många och långa stopp) Men det gick lite överstyr på hemvägen när vi var nästan hemma. Kná hetsade upp sig och studsade och galopperade lite för fort bredvid när jag töltade så jag kände mig tvungen att släppa när trygge snälle herr handhäst-häst blev stirrig och sprang fortare. Inte så bra, men hellre det än att sitta på en häst som sticker med en annan dåre bredvid. Gick och hämtade henne och red iväg en sväng igen, fick hjälp med att fösa på henne så att vi kom väg. Då gick hon minsann fram ordentligt. Samma sak igen på vägen tillbaka de sista 100 metrarna mot gården. HETSIG, men nu höll jag kvar henne, red tillbaka igen, och skrittade tillbaka så att vi avslutade lugnt och bra.

Nya tag med handhästande på måndag.

Min lille Köttbulle känns faktiskt väldigt redo för det, men så är han också av en rätt grov modell samt har gått i stor hingstflock hela livet, sista dryga året på Hallandsåsens sluttningar i 20 hektar KUPERAT! :love: Lite vinglig är han, men absolut inte mycket.

Ang. hingst så är han sparad mkt pga sin stam och för att se hur han utvecklades. Nu är jag till 99,99% säker på att jag ska kastrera honom så fort jag ridit in honom (vilket bir lagom innan jag ska börja jobba). Han är som sagt väldigt snäll och lätt, men orkar inte ha det böket om han inte kan bli godkänd och få många ston/år, ingen idé att spara nån som kan bli precis godkänd och bara få några ston, då har dom det bättre som valacker.

Idag blev vi handhästade av stoet igen, han råkade komma åt att bita henne i armhålan en gång... Tror inte han gör om det... :angel: Denna gång hade jag även träns och tyglar på honom, så när jag satt upp ca 600 m hemifrån så kunde jag träna på styrning. Funkade superbra! Har inte riktigt fått igenom det innan, då han inte är särskilt pigg själv... Men nu red jag själv längst ut i grimskaftet och styrde honom på motsatta sidan av vägen, väldigt duktig! Hade bara ett par små diskussioner när stona bakom kom lite nära + att vi red förbi ett högbrunstigt sto :angel: Efteråt fick han lite havrekross för första gången, han fattade inte alls vad spannen var för nåt? Sen hans min när han smakade :eek: Och såklart är han en riktig hinkslickare!

Knapp

Idag red Óskadís och jag ut bakom en till unghäst och en äldre häst. Det tyckte hon var så roligt ! Vi har galoppat och travat :) Hon har en helt fantastiskt mjuk galopp. Jag är verkligen kär i min häst! haha :D

Vi red först en bit också, det gillade hon inte lika mycket ;) Blev lite bock och spark bakut, men det var hela tiden kontrollerat. Hon kan stanna fastän de andra går vidare och är bara helt underbart snäll. Min gullehäst!! Tänk att vi ska göra unghästprov om 4 veckor :eek:

Han verkar ha ett helt underbart temperament alltså! Hoppas han sparas som hingst och att han får en bra bedömning :)

Och han är ju sååå fin dessutom :love:

Vad roligt att du tycker det:love: det hoppas jag med!
Han är verkligen super i lynnet är så glad och stolt att få vara hans ägare:love:

Min lille Köttbulle känns faktiskt väldigt redo för det, men så är han också av en rätt grov modell samt har gått i stor hingstflock hela livet, sista dryga året på Hallandsåsens sluttningar i 20 hektar KUPERAT! :love: Lite vinglig är han, men absolut inte mycket.

Ang. hingst så är han sparad mkt pga sin stam och för att se hur han utvecklades. Nu är jag till 99,99% säker på att jag ska kastrera honom så fort jag ridit in honom (vilket bir lagom innan jag ska börja jobba). Han är som sagt väldigt snäll och lätt, men orkar inte ha det böket om han inte kan bli godkänd och få många ston/år, ingen idé att spara nån som kan bli precis godkänd och bara få några ston, då har dom det bättre som valacker.

Idag blev vi handhästade av stoet igen, han råkade komma åt att bita henne i armhålan en gång... Tror inte han gör om det... :angel: Denna gång hade jag även träns och tyglar på honom, så när jag satt upp ca 600 m hemifrån så kunde jag träna på styrning. Funkade superbra! Har inte riktigt fått igenom det innan, då han inte är särskilt pigg själv... Men nu red jag själv längst ut i grimskaftet och styrde honom på motsatta sidan av vägen, väldigt duktig! Hade bara ett par små diskussioner när stona bakom kom lite nära + att vi red förbi ett högbrunstigt sto :angel: Efteråt fick han lite havrekross för första gången, han fattade inte alls vad spannen var för nåt? Sen hans min när han smakade :eek: Och såklart är han en riktig hinkslickare!

På så vis
känns han ordentligt musklad nu med eller hur upplever du honom?

Glampi behöver mer muskler men han har heller aldrig varit någon "biff" jag tror han är den mer smäckra typen som aldrig kan bli så grov eller hur man ska säga men mer muskler kan han helt få men det ska vi ordna.

haha oj duktigt att vara så nära ston.

Jo, men han känns helt klart redo att ridas på! Vinglar inte ens när man sitter upp på honom. Att han går bra nära ston tycker jag är ett krav för att ha som hingst, tycker det är viktigt att visa dom tidigt att ston finns och att man måste koncentrera sig på annat samtidigt som dom luktar gott ;)

Idag har jag ridit utan ledare! :bump::bump: Hade ingen som kunde leda min häst, men några i stallet skulle rida ut så jag kunde skritta med en bit. Stod blickstilla när jag satt upp, trots att ingen höll, och gick sen snällt med efter dom. Väntade fint en bit bakom deras rumpor vid vägen och blinkade inte ens när vi blev omkörda av en tutande bil :love: Gick riktigt bra att styra idag med, även om han ju är långt ifrån hundra. Är ju bara femte gången nån sitter på honom! :eek: Blev totalt att jag red kanske 5 min, sen satt jag av och ledde honom hem, hela tiden med ett lyckligt leende på läpparna! :love:

Han låter som sin mor innan hon kom på att hon minsan hade föräldra som har 9 och 9.5 för vilja. Nu är det bara 4 månader kvar tills han ska få ett syskon till.:D.

Jo, men han känns helt klart redo att ridas på! Vinglar inte ens när man sitter upp på honom. Att han går bra nära ston tycker jag är ett krav för att ha som hingst, tycker det är viktigt att visa dom tidigt att ston finns och att man måste koncentrera sig på annat samtidigt som dom luktar gott ;)

29967712.jpg
:p

Han låter som sin mor innan hon kom på att hon minsan hade föräldra som har 9 och 9.5 för vilja. Nu är det bara 4 månader kvar tills han ska få ett syskon till.:D.

Hihi måste citera denna med.
påtal om vilja...
var ute med glampi igår, gick med sadeln ut på promenad.

behöver jag säga vem som var pigg:angel: han var ett energiknippe men lyssnade hela tiden på mig om jag gjorde förhållningar han blir garanterat pigg att rida:d
han var piggare på bortvägen än hemåt hihi.
han sprang i trav brevid mig för första gången superduktig.

Bortlämnad? Såld? Förstår nog inte riktigt vad du menar har hänt med henne. Men himla tråkigt, hon såg riktigt lovande ut. Hoppas att du snart är tillbaka på banan om inte annat så finns det ju mycket annat roligt här i livet, hästar är ju underbara men inte allt som finns i livet;)

Flera framsteg med Kná! Tömkörde på banan igår och fick henne att trava på spåret medan jag sprang bredvid, i båda varven och in på volter. Skitduktig! Det var bara tredje gången som jag hade dubbla tömmar på henne, och första gången stod vi mest still! Jag har fortfarande tömmarna i grimman.

Idag blev jag longerad på henne för första gången. Vågade mig på att trava, och det gick kanonbra, lugn och sansad häst. Red ute på spåret också och lyckades manövrera henne självständigt helt godkänt på lång lina.

Vi kan fortfarande starta och stanna själva, så det verkar ha fastnat.

Idag var min vän över och tittade och red på min bebis!
Efter idag får han sin välförtjänta vila :love:

galopp_133763942.jpg

skrittti_133763945.jpg

trav_133763952.jpg

/therese

Bjarnarlaukur är faktiskt inte så liten, nätt, späd och vinglig längre. Han har vuxit till sig och breddat ordentligt nu under vintern:love: Fortsätter han så kommer det bli en stor häst :D

Ska sätta igång honom försiktigt till helgen och jag håller på och längtar ihjäl mig! Underbara häst!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka