Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Taack Frida :love:

Jag är jättenyfiken på bilder på din prinsessa! :-) När min bil fungerar igen
tar jag en tur över till dig och slår en kik ;-)

Ja det måste du göra !! :D
Igår visade hon dock lite mer av sitt humör genom en gigantisk bakutspark, hon tyckte att vi var klara men det tyckte inte jag. ;) Haha, men det gör inget, för hon är så underbar ändå :love:

Han låter som sin mor innan hon kom på att hon minsan hade föräldra som har 9 och 9.5 för vilja. Nu är det bara 4 månader kvar tills han ska få ett syskon till.:D.

:D Jo, han påminner extremt mycket om en ung Asta. Och man känner när man rider honom att där finns MYCKET gnista att plocka fram därinne :love:
Vem är hon dräktig med i år?

(klickbar)

Som handhäst till stoet, jag har precis suttit upp, vet inte riktigt hur han står... :p

29967712.jpg
:p

:D Jo, han påminner extremt mycket om en ung Asta. Och man känner när man rider honom att där finns MYCKET gnista att plocka fram därinne :love:
Vem är hon dräktig med i år?
Hon är dräktig med Geysir fra Canada en son till Garri frá Reykjavik.
Vi blev ju så nöjda med Óskar som är direkt e. Garri.

PiperGarden- Kul att bli handhästad, det är så nyttig träning för unghästen. Men att ni vågar handhästa en hingst från ett sto! Det är ju vissa risker med det även om de är snälla och väluppfostrade. Hormoner kan vara svåra att kontrollera till 100% om det blir skarpt läge. Jag har visserligen bara ridit vuxna hingstar i sällskap med ston, och då har jag sett till att hålla avstånd och gärna vara framför stona. Det känns som att utmana ödet att ha ett sto som bromskloss till en unghingst. Men jag kanske är överdrivet säkerhetstänkande.

roligt med bilder, hur gör ni nä'r ni rider ut gick du brevid första biten lr?
Jag kan inte svara för henne, men när jag har blivit handhästad på unghästar har jag alltid suttit upp hemma vid stallet.

Tessinino- Kvistur ser väldigt fin ut! (Fortfarande, har säkert skrivit det förut)

roligt med bilder, hur gör ni nä'r ni rider ut gick du brevid första biten lr?

Vi har gjort så att jag har ridit en av deras hästar första biten, sen på slutet av rundan har jag helt enkelt sadlat om och bytt häst. Häst nr 1 går sen som handhäst till ryttare nr 3 :D

PiperGarden- Kul att bli handhästad, det är så nyttig träning för unghästen. Men att ni vågar handhästa en hingst från ett sto! Det är ju vissa risker med det även om de är snälla och väluppfostrade. Hormoner kan vara svåra att kontrollera till 100% om det blir skarpt läge. Jag har visserligen bara ridit vuxna hingstar i sällskap med ston, och då har jag sett till att hålla avstånd och gärna vara framför stona. Det känns som att utmana ödet att ha ett sto som bromskloss till en unghingst. Men jag kanske är överdrivet säkerhetstänkande.

Jag kan inte svara för henne, men när jag har blivit handhästad på unghästar har jag alltid suttit upp hemma vid stallet.

Tessinino- Kvistur ser väldigt fin ut! (Fortfarande, har säkert skrivit det förut)

Stoet i fråga är mycket van vid handhästar och även unghingstar. Särskilt utvald då hon är "tydlig" med att hon INTE vill, hon rättar dom bestämt men utan att vara farlig. Hade vi haft tillgång till valack hade det såklart använts istället, men i brist på det får surtanten ställa upp (och även en ryttare bakom med pisk, för att driva om han hamnar lite långt bak). an även säga att förslaget helt var stoägarens, som själv sköter handhästandet och är MYCKET van vid att rida med handhäst, även hingstar :)
För min häst behövs ingen bromskloss, det behövs startkablar :p

Ja det där med handhästande hihi.
jag trodde jag skulle ha behov av startkablar men jag tror nog det blir behov av stoppkloss, och "den gamla thengill" hade varit perfekt...men nu har ju den gamla gått och blivit den "nya thengill" dvs JÄTTE pigg så hm...vet inte om jag ensam vågar mig på att dra iväg och handhästa bara sådär...

men ska nog testa någon dag att sätta fast glampi vid thengill och leda dem och se hur det går, gärna med någon som kan peta på lite där bak ifall han inte förstår.
men sen ska han lära sig kommandona för framåt och broms, det tror jag visserligen sitter men det är nog någe annat när en annan häst springer precis brevid.

förvrisso gör han ju alltid som thengill gör men blir thengill pigg blir ju glampi pigg med hm...

FIN Spyrna! :)

Kná har tömkörts utanför ridbanan för första gången idag. Vi vågade oss utanför gården också och gick fram och tillbaka på vägen. Gick strålande. Startar och stannar snällt. Tömmarna i grimman.

+ Moli

tackar:laugh::bow:

Hon fick börja tölten vid första inridningsfasen i höstas/vintras för hon hade så lätt för det. Konstigt för hon är nog 4gångare.. :confused:

*kl*
Idag har vi ridit på banan, med mycket stor publik! (=hela stoflocken på ca 30 hästar... :D ) Red lite slalom och jobbade med start och stopp, vilket tidigare har varit myyyycket tveksamt, satt väldigt fint idag! Riktigt bra fart på honom idag med, bråkade lite längst bort på ridbanan då han inte ville gå hem :confused: Dessutom i motsatt ände mot var stona var? Knasboll :p
I tisdags tränade vi på lite uppsittningar, kom på att jag glömt sitta upp från marken på högersidan. Upptäckte att jag nog skulle tränat lite på det innan :p (+ att jag har världens snällaste unghäst!) Första försöket kravlade jag mig upp (från en pall!!! :eek: ) och andra försöket råkade jag toucha honom på rumpan med knäet. Han stod bara stilla på halvlånga tyglar hela tiden... Min lille prins :love:

Wynja har det gått sakta framåt med mkt pga underlaget. Jag tänkte vänta tills nästa gång hovslagare kommer med att sätta på skor. Vi har tränat mycket från marken, röstkommandon på backa, stanna, kom, fram sitter rätt bra nu, även flytta, öppna, backa osv för spö och hjälper. Lite uppsittning från båda håll har vi testat också och det går bäst när nån står med änsålänge för när jag är själv vill hon gärna titta vad jag håller på med först så det blir en liten procedur först ;) i övrigt vill hon gärna kolla läget först, helst smaka på allt också som kommer i hennes närhet :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka