Sv: Födda: 2007
En liten fundering till er med -07or, när tycker ni att det är okej att åka på första kursen/träningen? Jag tycker själv att det känns vääldigt tidigt nu när dom precis fyllt/ska fylla 4 år.
Jag vill nog träna upp Laukur lite mer själv hemma innan det blir dags att åka iväg på kurs, inte så mycket gångartsmässigt kanske, men ffa styrka och kondis och framåtbjudningen. Har funderat på till hösten som tidigast om han utvecklas bra.
Vad tycker ni?
Jag tycker 5år är lagom att kursa(helst enkel lektion) eller jag gjorde det första Thengill hösten när han var 5,5år 2gånger 2 pass det var lagom innan vintervilan som då blev 2mån det året utan skor.
innan det reds han in som 4åring den sommaren han hade fyllt, han grundreds, sen vilade han till dec då reds han ca 10gånger varav 1 gång i ridhus sen köpte jag honom när han var grundriden, kunde inga flytta för skänkel osv o var inte töltsatt bara skritt trav i galopp(ena galoppen).
och halt då.
det tyckte jag var lagom faktiskt därför jag går så sakta fram med glampi han har ju inte ens fyllt 4 är bara 3,5.
de är ju så sammarbetsvilliga och lätta att jobba med så man går lätt för långt och hårt med en unghäst men vill man att de ska hålla längr så får man nog passa sig.
jag tror lite på det som de inom distans kör på, dvs skritta länge och väl och stärka dem på olika underlag osv innan man övergår till nästa steg...
inte börja köra samlande kort tölt långa sträckor det första man gör.
men alla gör olika detta är bara det jag tror på om man vill ha en skadefri häst som håller många år, dvs gå långsamt fram och ha tålamod med det grundläggande och stärkande jobbet istället för att köra den snabba "fusk" vägen på en för grön unghäst som sen kommer gå sönder.
jag tror på detta och min Thengill fyller 11år i år och han har aldrig i hela sitt liv varit sjuk eller halt
.
---------------------------------------------------
Idag tömkörde jag glampi för första gången, hade tänkt att ha en ledare men det hade jag inte
så jag knäppte bort grimskaften och tömkörde runt lite på gårdsplanen som inte är inhägnad
ja han är nog världens snällaste, inte ett dugg rädd för tömmarna långt ner på benen(testade) eller när jag viftade med dem.
han kunde dessutom svänga väldigt bra med bara den vanliga grimman jag hade och förstod att han skulle gå fram
matte mkt impad!
har bild som kommer!