Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Jag tycker ni har lite konstig syn på kurser m.m.
Jag red lektioner på Erro så fort han kunde start-stopp-svänga.
Tränaren anpassar till hästens utbildning/ork.

Bättre att ta lite hjälp utifrån tidigt så man vet att allt går rätt till.

Jag håller helt klart med dig.

Haha, jag tröck på "svaraknappen" men struntade sen i att svara. Så ser jag två minuter senare att du har skrivit exakt det jag tänkte :D
Min är visserligen en 06a men har kommit ungefär lika långt som vissa av era 07or och vi har varit med på kurs två gånger. Det har då handlat om en lektion á ca 20-30 min med mestadels arbete från marken och lite uppsuttet.
Det är ett jättebra sätt att få tips och stämma av att utvecklingen går åt rätt håll.
En bra tränare anpassar lektionen efter hästens och ryttarens förutsättningar.

Ska jag vara ärlig använder jag nog ursäkten att Rósa är ung bara för att jag inte har råd att ta lektioner just nu :angel:

Eller så skyller du bara på att du inte har råd ;)

Hästen är aldrig för ung för att ta en lektion.
Det är inte hästen man ska ta lektionen för, utan för sig själv för att sedan kunna utveckla hästen.
Sen spelar det ingen roll om hästen är 3 eller 13.
Så ser jag på det hela iaf.

Faktiskt inte, å andra sidan får jag väl skylla mig själv som går och köper ytterligare en häst när ekonomin knappt klarar av den jag har :p
Skämt å sido, jag ser väldigt mycket fram emot att börja rida för instruktör igen, vill verkligen börja utvecklas så att vi kommer någon vart.

Jag håller med om att det nog inte finns ett "för tidigt" när det gäller kursande. Om det är en vettig instruktör och man kan anpassa lektionernas längd efter hästens förmåga så är det bara bra att gå kurser från början. Många instruktörer kan ju instruera även i arbete från marken. Jättebra att få stöd och tips! När man kan vara med på en helgkurs och rida två pass/ dag däremot får man känna efter från häst till häst. Det hänger ju både på fysisk och psykisk kondition.

*KL*

I tisdags red jag en sväng på ridbanan med Laukur :) Han var super duktig! Han går inte lika mycket slalom nu utan är lättare att få att gå på rakt spår. Tränade lite sidoförflyttningar igen, går lättare från vänster sida, höger sidan får vi jobba lite mer på :)

Blev några varv trav på fyrkanten och det gick jättebra! Som sagt lättare att få han att hållasig på spåret istället för att han dra in mot mitten eller genar jättemycket i kurvorna etc. Sen provade jag att galoppera lite. Har bara gjort det på grusvägen ute, men han tog några galopp steg på långsidorna och det kändes bra! Han är lugnare i steget än vad Fengur är, så jag tror han kan bli en riktigt fin häst med flott steg i alla gångarter. Ska bli kul och se vad det blir av honom med lite träning :) Det går framåt iaf!

*kl*
Igår hade jag och Köttbullen vårat första lilla bråk :eek: Red ut själv och upp i stonas sommarhage, vilket han tycker är den bästa rundan som finns!!! Väldigt pigg och glad, klättrade i full fart uppför backen till hagen (hagen sträcker sig uppför hela Hallandsåsen...) och travade glatt över fältet. Tänkte testa lite galopp hemåt, men när jag vände kom problemen... Han vägrade gå hemåt!!! :eek: Fick till sist några steg och hoppade sen av och ledde honom 200 m, satt upp och "smådiskuterade" närmsta 100m innan han gav med sig och gick hem! Knasboll! :p
Idag löslongerade jag och jobbade lite med galoppkommando, imorgon blir det uteritt med gänget :bump: Har idag även fått klart med jobb, ett vik på 6 månader, som innebär en lång flytt. Så i helgen ska jag försöka få pratat med tränaren som jag funderar på att sätta Köttbullen hos framåt hösten :banana:

Knapp

Jag är så kär i min häst :D Nu kan hon även "å galopp" i ridningen och fattar direkt! Idag hade vi dock en liten diskussion då hon anser sig vara en hopphäst - och hoppade helt sonika över ovalbanans staket. Hon fick dock snabbt hoppa tillbaka igen :devil:
Haha :D

Jag har inte en enda ridbild på henne :eek: Ska se till att det kommer inom snar framtid :D

Jag ska vara på Forsen hos Frida och Toti :)

Har faktiskt funderat lite på det här och du har ju väldigt rätt :) Vi ska snart ha kurs för Erlingur igen och då tänkte jag att jag kunde dela den kursen mellan hästarna, ett pass med Laukur och ett med Fengur :) Så får han lite miljöträning också!

Knapp

Idag har Óskadís blivit handhästad för 2dra gången. Eftersom att Skuggi sticker när han går som arbetshäst fick Fylkir komma hit! :)
Det gick jätte, jättebra och hon följde fint i alla gångarter. Min klippa Fylkir sa åt henne direkt när hon försökte komma om och sen höll hon sig på sin plats.
Jag säger det jämt, därför säger jag det igen :D - jag är så kär i mina hästar !!

2w4juie.jpg

30vj6z6.jpg

Dessutom behöver man ju inte vänta på att tränaren ska anpassa sig.
Känner man att det är nog så säger man att nu får det räcka. Tränaren är inte allsmäktig..

Nej, det är Erlingur Ingvarsson. Han bor på Island och kommer till oss ungefär varannan månad och har kurs.

*kl*
Köttbullen sköter sig såklart, idag var han inte helt sugen på ridtur. Berodde mycket på att utfarten från gården kantades av hagar med ett par högbrunstiga ston... :angel: Hemåt gic han däremot riktigt bra! Flyttar nu rumpan fint bara för sits och skänkel. Jobbade hemåt med övergångar trav-skritt-halt-skritt-trav, för att få honom lite känsligare för framåtdrivande hjälper. Reagerade super på slutet :)
Och nu är det prel.bokat att Köttbullen ska till valvis aug-sept! :bump: Vi träffades hos en kompis till mig i helgen, så fick diskuterat igenom allt ordenligt och det känns å fruktansvärt bra! (vilket alla mina kompisar är medvetna om, då jag tjatat om det sen i lördags... :angel: )

Och så några nya bilder från i fredags!

Åh, erlingur! Hann var hos oss på "våran" förra gård. Tränade hästar, bla vårat sto. Mamma var hos honom på island nyligen!

Btw så sätter jag o lillkorven igång på måndag!!!! Längta lite?
:love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka