Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Ja, jag är helt löjligt glad :angel:

Visst gick han på hingstbete på dalagården? Min (fd hingst) gick också där :)

Ja, hon blev en oväntad lyckoträff :laugh:

I stil med "vårt sto måste ha ett föl. Den här hingsten är billig." :crazy: (tyvärr, men det blev ju bra. Inget jag är särskilt stolt över dock..)

Eller jo, NU är jag ju stolt över resultatet! :D

Ah, ja men precis, det gjorde han! Eller, rättaresagt så går han ju fortfarande där ;) Men då skulle du ju sagt att det, så hade vi kunnat träffas vid betessläppet!!! :)

Bra! Jag tyckte väl! Din har då speciell utstrålning, så honom känner man igen ;) Så söt!

Haha, jag hade faktiskt ingen aning :angel: Har inte varit där nu på.. ett år, så det var ett tag sen ;)

Fränt att vara sin egen veterinär :-)
Silkisif- Kul att hon ska exteriörbedömas så snart!

Tack :) Jo, han är lätt att hitta i hagen, betydligt bättre än att ha en liten svart... :p Ska din pålle dit i år igen?

>moli- ja, det är väldigt praktiskt! Dock var han inne på mitt gamla jobb och sövdes, så jag fick även övervakning av en kollega :D Har även passat på att hältutreda min travare och sätta honom på behandling :D

*kl* Pojken var inte det minsta bekymrad över förlusten av kulorna idag, han har nämligen sovit i en ren hage nere vid gården med en snäll valack-kompis och BRUDARNA gick ju i hagen mittemot nu på förmiddan!!! :banana: Allting såg jättefint ut, förutom att han var nyrullad...

*KL*

Jag har gett mig själv ridförbud på Laukur tills helgen då jag ska köpa mig en säkerhetsväst, dumt att riskera att åka av igen när jag troligen har fått nån spricka i nåt revben.

Tog ut båda hästarna igår och band upp utanför stallet och fick av lite päls, shit vad dom fäller! Laukur var busig och villa tjuvnypa Fengur hela tiden, så jag ska nog släppa honom i paddocken sen så han får springa av sig lite :) Så får han göra nåt fram tills jag fått en väst iallafall.

Klokt med ridförbud! Hoppas du får tag i en bra säkerhetsväst så du kan komma igång att rida igen i helgen! :)

*kl*
Min pojke ser oförskämt bra ut efter sin kastrerng, inte minsta svullnad och inga ledsamheter hos honom. Iaf inte om man bortsett från att han är fullständigt uttråkad! Går fortfarande i lillhagen framför gården med en snäll valack, då de inte fått in ny halm i lösdriften än så vill inte släppa in honom i det äcklet. Blev väldigt glad när jag kom idag, tyvärr blev det bara en snabb rykt och penicillinspruta :p
Har hunnit få in första bilden från när fotografen var med i lördags, sista ridturen den här omgången. Fler bilder kommer efter flytten, när jag har lite mer tid och inte packar hela tiden... :crazy:
(klickbar)

Haha, ja, jag tror också det är klokt :) Tror inte han kommer göra nåt värre för den här gången var det ju inget med flit. Jag stat ju upp och red klart efter att jag drattat i backen och då var han hur duktig som helst. Men jag vill inte riskera nåt ifall det nu är så att jag spräckt nåt revben.

*kl*

Vad allas hästar är fina i pälsen jämfört med min tufshäst! Hon har extremt mycket vinterpäls och har börjat klia av delar + att hon slagits och lekt en del i hagen. Det gör att lång ragg blandas med kala fläckar...

Nåväl, igår när jag red så kände jag verkligen hur nånting har lossnat! Hon har töltat sträckor tidigare men har inte greppat övergången från skritt till tölt utan tölten har kommit ur obalans i trav eller galopp och när jag försökt samla mot tölt så har det bara blivit trav. (Trots att hon alltså är femgångare som springer pass i hagen... )

I går gick det hur som helst plötsligt att göra harmoniska övergångar och tölta rent längs långsidan för att sedan komma tillbaka ner till skritt. Så roligt! Även sidoförflyttningar har hon greppat fint.

Vad roligt att det lossnar :-)

Här kommer en bild på min sköning!
dsc_2729_140143280.jpg

Malin: Kul att det går bra!

Tessinino: Snygg-Kvistur!

"P.G":Bra att kastreringen gick bra, ska han åka till Änghaga nu?

Idag tömkörde jag Kná med bett för första gången, jag hade ett tredelat med parerstänger, och hakade fast tömmarna både i bettet och i en vanlig grimma. Det gick bra. Tömkörde först på ridbanan, travade i båda varven och styrde henne i skritt på lite olika ridvägar. Sedan ute på vägen och till slut upp i skogen på stigar och upp och nedför backar. Väldigt knöligt underlag, men Kná klev på bra, hon är så duktig! Hon går i vattenpölar också. Hon går fram ganska energiskt för det mesta när jag tömkör, och nu lät hon faktiskt bli alla granar också.:D

Senast ändrad:

Idag har jag ridit kvistur i en Draupnirsadel. LITE skillnad mot wintecen jag rider i annars.
Vilken häst det blir :-)
Han börjar också förstå vikten av longering riktigt bra nu. Vänster varv gör han som ingenting, medans höger varvet är krångligare!
Jag skritt tränar honom också väldigt mycket för hand, han går över med typ 3½ hov :)

Tölten lossnade helt idag, vilket var ett tag sen. Han är så ball :love:

Igår tog jag och sambon en tur i skogen. Båda hästarna, vovven och vi två tyckte alla det var jättekul :)

Underbart gött att det försvunnit så mycket snö i skogen så man kan börja rida där nu! Ska försöka rida rätt ut i skogen med Laukur så mycket det går så han får träna både styrka, kondis och kordination.

Han är lite tölig för vattenpölar, så nu har vi hoppat för första gången över ett par diken. Enligt honom finns det inte en chans att han skulle kunna kliva över (det var ett väääldigt smalt dike) utan han måste hoppa för att vara säker på att komma över utan att hamna i vattnet :p

Funderar på att börja rida med halsring på Laukur, iallafall i skogen när det går upp och ner och man gärna tar emot med tyglarna. Då kan jag ta i den istället om jag känner att jag behöver.

Duktig var han iallafall!

Är anmäld till Erlingur-kurs den 1 maj med båda hästarna. 1 pass med Laukur och 2 pass med Fengur :) Ska bli kul och höra vad han tycker om mitt för-arbete med Laukur. Han kanske kan hjälpa mig igång med tölten nu, han travara och galopperar som en gud, men tölt har han inte visat under ryttare än :)

Vart är kursen? :)

KL.
Igår red jag ut igen, en kort runda.
Han jobbar verkligen på och tycker det är såå kul.
Skogen är något som han älskar också :)

Snart tänkte jag att vi skulle rida våran första lektion. För att stämma av att allt går
som det ska.

Den är utanför Arvika i Värmland :)

Ja, så tänkte jag också när jag anmälde honom till kursen, att stämma av så jag gjort rätt, eller få tips om hur jag ska göra istället :)

KL.

HJälp vad bra kvistur går just nu. Var ute idag i det underbara vårvädret och ca 15 grader & SOL!
Körde på lite räsergalopper vilket han tycker är skitskoj!
Sen red vi upp på en lång skogsväg. Trav hela tiden. JÄKLAR!!
Sen på tillbaka vägen töltade vi lite också.. JÄKLAR!!
Han ökade traven och gick i form och tryckte på, det hade jag velat haft bild på! Även i tölten..

Han är så fruktansvärt rolig att jobba med, MEN man får nog passa sig så att man inte går
på FÖR mycket när han är så villig och lättlärd!!

Jaja, idag lämnar jag iaf datorn med största leendet från öra till öra. JAG KAN!! :D

*KL*

Tycker att den här tråden är lite död just nu, är det ingen som håller igång sina -07or? :p

Jag var ute en tur i skogen med Laukur igår. Jätteduktig var han! Har provat att rida lätt i traven istället och han verkar gilla det. Jag stör honom nog mindre då :)

Tog ett tag innan jag lyckades övertala honom att vattenpölen över vägen inte tänker äta upp honom, men till sist gick han lugn över och var jättenöjd med sig själv när han fick beröm efter att han klarat den svååååra uppgiften :angel: hihi.

Han är så positiv, öronen framåt hela tiden! Känns bra för då tycker han det är roligt att vara ute med matte.

Spände ett stigläder runt halsen på honom igår så jag hade nåt att hålla i när han går upp och ner i skogen så jag inte hänger mig i munnen på honom. "Halsringen" fungerade jättebra som stopp också. Så vi tränade lite halvhalter med säte, litet tygeltag och halsringen och han fattade direkt!

Nu närmar det sig får kursdebut också! Ska bli intressant och höra vad Erlingur tycker om oss och vad han kan hjälpa oss vidar med nu direkt :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka