Sv: Födda: 2007
Kná och jag jobbar på i väldigt långsamt tempo, hon var ledig två veckor i slutet av mars (det kanske jag skrivit?) och jag har tömkört mycket som sagt, men har också ridit en del, men det är inte ens tio ggr som jag har verkligen
ridit, alltså lös med sån framåtbjudning att jag kan styra och göra lite mer än bara åka med. Det går att rida på ridbanan i båda varven på spåret, och hon är lydig nog att följa ridvägarna och flyttar bakdelen för skänkeln. Har inte provat att få henne rakt sidvärts eller flytta framdel från ryggen. Har satsat mer på framåtbjudning och styrning.
Jag blev ledd på henne en sväng utanför gården tidigare i veckan, och red lite lös också. Nästa dag ledde jag henne kanske 100m från gården och red hem och förbi gården åt andra hållet, när vi skulle passera gårdsgrinden en andra gång (skulle bara passera och sedan sitta av tänkte jag) växte hon fast och protesterade när jag försökte driva fram henne. Små stegringar och skutt! Tog ledhjälp så att hon "lossnade" och red en kort bit till och tillbaka förbi grinden och satt sedan av. Hon har mer temperament än man kanske luras att tro av den gulliga ytan.
Det glimtar fram ibland, men på det stora hela går träningen friktionsfritt. Det var väldigt rörigt den dagen på gården, full rulle från olika håll och med skogen full av orienterare som sprang ut och in i snåren. JUST när jag skulle rida, så jag borde nog inte ha valt just det tillfället.
Nåväl. Tog en lång promenad med henne dagen efter och kollade av att ledarskapet funkade som det skulle, lite bångstyrig och växte fast och ormade sig lite först när vi skulle lämna gården, skulle väl testa om jag menade allvar med att hon inte är den som bestämmer sånt, men gick sedan som ett ljus på slakt grimskaft och startade, stannade och backade för små signaler.
I tömkörningen är hon nu väldigt duktig och jag har gått ganska långa rundor med henne utanför gården, och då går hon fram väldigt modigt och bra, även i ojämn terräng, lera och vatten så jag tror att det är nyttigt att jag går före ibland och "visar vägen" så att hon inte tycker att det är hon som visar
mig världen.
Jag har som några säkert såg i uppdateringstråden skaffat en till häst, ett 10 årigt sto, jag ska ta upp handhästandet igen med hjälp av henne. Fast det är naturligtvis inte därför hon inköptes.
Jag vill kunna ta med mig henne som handhäst ett par ggr/ veckan så att hon försiktigt kan bygga upp sin kondis så att det blir roligare och lättare för henne framöver när jag börjar rida mer. Och så vill jag att hon ska få träffa rådjur, cyklister och joggare och annat löst som far omkring i skogarna här utan att jag sitter på.