Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Min är på träning, så hon hålls igång som bara den.
Om ett par veckor ska jag hälsa på.

Kná och jag jobbar på i väldigt långsamt tempo, hon var ledig två veckor i slutet av mars (det kanske jag skrivit?) och jag har tömkört mycket som sagt, men har också ridit en del, men det är inte ens tio ggr som jag har verkligen ridit, alltså lös med sån framåtbjudning att jag kan styra och göra lite mer än bara åka med. Det går att rida på ridbanan i båda varven på spåret, och hon är lydig nog att följa ridvägarna och flyttar bakdelen för skänkeln. Har inte provat att få henne rakt sidvärts eller flytta framdel från ryggen. Har satsat mer på framåtbjudning och styrning.

Jag blev ledd på henne en sväng utanför gården tidigare i veckan, och red lite lös också. Nästa dag ledde jag henne kanske 100m från gården och red hem och förbi gården åt andra hållet, när vi skulle passera gårdsgrinden en andra gång (skulle bara passera och sedan sitta av tänkte jag) växte hon fast och protesterade när jag försökte driva fram henne. Små stegringar och skutt! Tog ledhjälp så att hon "lossnade" och red en kort bit till och tillbaka förbi grinden och satt sedan av. Hon har mer temperament än man kanske luras att tro av den gulliga ytan. :) Det glimtar fram ibland, men på det stora hela går träningen friktionsfritt. Det var väldigt rörigt den dagen på gården, full rulle från olika håll och med skogen full av orienterare som sprang ut och in i snåren. JUST när jag skulle rida, så jag borde nog inte ha valt just det tillfället.

Nåväl. Tog en lång promenad med henne dagen efter och kollade av att ledarskapet funkade som det skulle, lite bångstyrig och växte fast och ormade sig lite först när vi skulle lämna gården, skulle väl testa om jag menade allvar med att hon inte är den som bestämmer sånt, men gick sedan som ett ljus på slakt grimskaft och startade, stannade och backade för små signaler.

I tömkörningen är hon nu väldigt duktig och jag har gått ganska långa rundor med henne utanför gården, och då går hon fram väldigt modigt och bra, även i ojämn terräng, lera och vatten så jag tror att det är nyttigt att jag går före ibland och "visar vägen" så att hon inte tycker att det är hon som visar mig världen. :)

Jag har som några säkert såg i uppdateringstråden skaffat en till häst, ett 10 årigt sto, jag ska ta upp handhästandet igen med hjälp av henne. Fast det är naturligtvis inte därför hon inköptes. :laugh: Jag vill kunna ta med mig henne som handhäst ett par ggr/ veckan så att hon försiktigt kan bygga upp sin kondis så att det blir roligare och lättare för henne framöver när jag börjar rida mer. Och så vill jag att hon ska få träffa rådjur, cyklister och joggare och annat löst som far omkring i skogarna här utan att jag sitter på.

Roligt att det går bra för er :)

Idag ska jag och Laukur ut på en liten tur ihop med det gamla arabstoet i stallet. Vi har varit ute allihop en gång förut och då gick det bra. Bra för honom att ridas ut ihop med andra än Fengur så han lär sig att det inte är nån Big deal med andra hästar :)

Vi håller igång också! Jag har dock varit sjuk i över en vecka men har i alla fall ridit några gånger till sen sist (blir c:a 3 dagar/vecka). Efter förra gången jag skrev om att hon verkade fatta töltövergångar så älskar hon nu att tölta. Ibland blir det lite passtaktig (inte så konstigt med tanke på graden femgång det finns i henne...) men då är det bara att göra en halvhalt.

Vill utnyttja att hon bjuder mot tölten och försöker fokusera lite på den nu. Testar dock att traven finns kvar varje ridpass och det gör den...

Hon börjar även hitta formen i skritt litegrann, men det är inget jag har som prio no. 1 utan rider henne än sålänge i ett rätt fri form.

Jag har fortfarande mest ridit ut med sällskap men hon kan gå både före och efter utan problem.

I helgen tänkte jag ge mig ut i skogen eftersom det ÄNTLIGEN går!

Vad kul att hon gillar att tölta! Kná har också hittat lite tölt, väldigt roligt!

Hon samlade pluspoäng idag, hon bjöd fram riktigt bra och var väldigt lydig och snäll. Jag har börjat rida med bett nu, men har dubbla tyglar så att jag använder reprimman också. Det går bra, det är inte mycket tjafs med bettet alls. Roligast idag var att hon självmant valde tölten ett par ggr, och att jag även själv kunde bestämma att det skulle bli lite tölt. Markbundet, men lätt i handen och mestadels ren i takten! Hon känns redan stadigare att rida, och det känns att tömkörningen har hjälpt mycket, så det rekommenderar jag verkligen i träningen.

Hon är inte riden mer är sex ggr utan ledare "på riktigt", eller utan att bara smyga fram eller snirkla på stället, och såhär bra skulle det inte gå om hon inte var så mycket markarbetad. Tidigare hästar jag ridit in utan att tömköra så mycket har haft en mycket längre period med obalans och mer tjafs med bett och tygeltag, även om jag tränat från marken först och gått bredvid och styrt.

knarid9_16april11.jpg

Vi kan vända snett igenom i trav! Med ganska entusiastisk framåtbjudning från både häst och ryttare! Quasimodovarning på ryttaren, väst, huvtröja och jacka= ingen hals? :D

knarid10_16april11.jpg

Nu när vinterpälsen börjar lossna kommer en mycket vuxnare häst fram!

knarid7_16april11.jpg

knarid3_16april11.jpg

Här springer jag bredvid, därför flaxar linan så slarvigt, ville få henne att ta ut steget.

Senast ändrad:

Jag har en 07:a, Muninn, som jag började sitta på i vintras. Nu går vi på små turer tillsammans med en yngre häst. Jag rider Muninn och sambon leder sin Gandur. Vi turas om att gå först och växlar tempo och övar start-stopp, backa och svänga. Det går jättebra men ibland blir det lite "rodeo" om han vill gå en annan väg. Vi har jobbat lite m NH från marken. Jag har provat att tömköra och longera också men eftersom jag själv inte är så hemma på dessa övningar så känns det svårt att vägleda hästen i detta...

Dock tränar vi NH övningar från marken, ledarskap och förflyttningar, som komplement till ridningen. Vad tror ni om detta? Det är den första häst jag rider in så tips är välkomna =)

*KL*

Stona i stallet brunstar som jag vet inte vad så min lilla skit tror fortfarande att han är hingst :cool:

Vi har flyttat om hagarna lite nu så alla hästarna kan gå ute i dom torraste hagarna bredvid varann men utan att de når varann :)

Red ut Laukur ihop med arabstoet i fredags och det gick ganska bra, han var som en magnet mot henne men vi trava och skritta utan några problem.

Idag har jag tänkt göra lite markarbete med honom, lite ledarskapsövningar så han får koncentrera sig lite och släppa flickorna en stund :angel:

Igår red vi en lite längre runda. Helt underbar runda. Och ut med massa kompisar, roligast i världen tyckte Kvistur! Mycket skog och mycket mysiga vägar. Travade rätt långa sträckor, kombinerat med lika mycket skritt. Sist men inte minst en galopp över en stor grön ÄNG :D
Undra vem som var lyckligast av mig och Kvistis.. :love:

Tölten släppte helt gudomligt!! Sol ni vet.. När det är sol ute går det alltid lika bra!

Nu ska vi snart på våran första "träning" :-)

kvistireed_143977210.jpg

Vi fortsätter med ledövningar, longering och promenader (som kan vara ganska långa och innehållsrika). Om 5 veckor åker han på inridning i 3 månader.

ESkuggi24april.jpg

em76- Kul att ni är igång också.

tessinino- Roligt att åka iväg på träning med honom!

Gullan- Tack, vad roligt att du gillar henne. Hon skoddes i januari, dels för att det var isigt, och jag blir spänd om jag är rädd att hästen halkar. Men även på grund av något klokt som Ia Lindholm skrev om att de alltid skor sina unghästar när de börjar rida dem för att inte riskera att de inte vågar ta ut stegen ordentligt pg av underlaget eller om de är ömfotade, och att det kunde bli ett bestående problem med kortare steg. Det tyckte jag lät sunt, även fast Kná verkar ha hårda bra hovar som kanske skulle tåla att vara barfota.

Nu har hon varit ledig i över en vecka eftersom jag har varit sjuk, idag ska hon skos om, och sedan blir det nog någon liten träning. Sedan sist har jag inte gjort så mycket förutom att hon fått sin första dusch, det gick bra, det läskigaste var att stå bunden mellan våra "duschstolpar" ute på gården. Tagit en lång promenad i krånglig terräng där hon bland annat fick hoppa över små rishögar (=kul verkade hon tycka), och provat att sätta fast henne i en gjord runt Spás mage på ridbanan och släpat runt henne. Det största problemet med handhästningen har varit att få henne att gå på rätt plats. Jag vill ha henne vid mitt ben, men hon vill helst vara bakom. Eller varför inte framför? Eller varför inte skutta rakt ut i skogen och äta granar? Efter en stund gick hon snällt bredvid, men det där ska jag träna mer på innan jag rider ut igen med henne som handhäst. Det är så jobbigt när hon vill klämma in sig bakom eller bökar runt på andra sätt, men jag inbillar mig att det borde gå bättre nu eftersom hon blivit lydigare.

Senast ändrad:

*KL*

I söndags och igår fick Laukur bli med mig och Fengur ut som handhäst! Åh va duktiga pållar jag har :love:

Laukur är så följsam så det känns inte att jag har en till häst att hålla i. Fengur var också lugn och förstående, lyssnade jättebra på mig och Laukur bara följde med oavsett tempo :) Vi har både travat, töltat och galopperat med Laukur bredvid. Jättekul och bra träning!

Fengur skrittar fortare än Laukur så han fick hålla igåg för orka hålla samma tempo som Fengur :p

På söndag åker vi på kurs alla tre! Ska bli sååå roligt! Hoppas bara att Laukur sköter sig ihop med en massa nya hästar. Nyttigt för honom och få komma ut och bra att en tränare tittar på oss nu :) Kanske får lite hjälp hur jag ska börja med tölten, om Erlingur tycker vi är redo för det!

Imorgon ska jag ut och busa på lilleman igen.
Ev blir det lite bilder, vem vet!

Det går himla bra, förutom att vi letar sadel!
Hata sadeldjungeln verkligen...

Idag har vi haft ut equiterapeuten. Han gick igenom hela Kvistur.
Satt bland annat fast lite i vänter bogblad, liten låsning i framknäna.

Nu är han heeeelt lös i hela kroppen igen, mjuk som bara den!

Så duktig var han, stod som ett ljus i gången!!

Slänger in lite bilder från igår också...

csc_4090_145352566.jpg

csc_4089_145352637.jpg

dsc_4080_145352944.jpg

/Therese

Vilken snygging! Såg väldigt vuxen ut för och va en -07a :)

*KL*

På söndag är det dags för första kursen med Laukur! Ska bli spännande och se om han sköter sig bland en massa nya hästar och roligt och höra vad Erlingur tycker om honom :)

*kl*
Roligt att det går bra för alla och vad fin Kvistur är! :)
Är nere i söder och hälsar på våren och föräldrarna (vad grönt och varmt här är!!!) Passade såklart på att hälsa på min lille Köttbulle igår och :devil: vad snygg han var!!!! :love: Var så jag allvarligt funderade på om jag gjort fel som kastrerade honom... Var sååå snygg och fin, och fortsatt perfekt i hull.
Kort ska jag nog lyckas få in nästa helg, då jag har jour och ska sitta hemma och vakta telefonen. Då kommer även några läckra kort från sista ridturen, då vi hade fotograf med oss :banana:

Nu vilar han med hingstpolarna och träning hos valvis är bokat till sept-okt! :bump:

*KL*

Var på kurs med båda hästarna igår! Första gången som Laukur var på kurs.

Han skötte sig jättebra! Stod som ett ljus inne i stallet, det var Fengur som var mest på hugget för han tyckte att han behövde ha koll på Laukur hela tiden så han hade inte tid att stå lugnt och äta inte...:grin:

Fengur gick som en klocka under båda passen! Så lätt och fin har han aldrig varit! Sista passet ville Erlingur rida en stund för att "hitta nåt fel på honom". Men det gick inte så bra haha :D

Laukur var med mest för att få visa upp sig för Erlingur och få lite miljöträning. Han skrek till de andra hästarna under hela ridpasset, men bara han lugnat sig lite gick det bra. Erlingur fick titta lite på oss i skritt och trav sen satt han upp en stund och så fick jag lite tips om hur jag ska gå vidare och hur jag ska börja med tölten.

Han tror att han är 4 gångare, vilket är konstigt med tanke på att hans pappa ärver ner otroligt mycket pass. Men vi får vad som döljer sig :p

Ska rida honom några dagar till sen ska han få en liten vila på ca 2 veckor för att få smälta det nya lite. Kanske hinner få fram några tölt steg innan dess och då är han jättevärd lite vila sen :love:

Mätte honom när vi var på kursen och han var 147 cm med brodd, så ca 145 kanske :) Stor bäbis!

Nu är det vääääääääääldigt dött i denna tråden ;)

Vi har iaf varit på våran första träning. Åkte till Frida Lindström.
Det som jag kände var mest dags att gå till botten med var tölten.
Det tyckte Frida också. I slutet var han bara sååå fin :love: Hon hoppade upp även hon och red. Vilken häst jag har! haha

Igår och idag har vi övat på sakerna, och vilken skillnad på häst. Tänk att en lektion kan göra sån skillnad.
Tölten är görmjuk och superhärlig.

Nästa vecka ska vi iväg igen, längtar massor :)

Hur går det för alla er andra med era små bebisar?

Tinna töltar 2-3 steg från skritt och är fortfarande väldigt mjuk, rörlig och samarbetsvillig enligt tränaren.

"Min" 07:a, valack e. Dökkvi töltade längre sträckor idag för första gången :love:
Riktigt begåvad pojke måste jag säga men OJ vad han tycker att hans långa ben är jobbiga.
Däremot tycker han att du ska komma och hälsa på igen Tessa ;) (Det tycker vi alla här .. Misses you!)
Kul att det gick bra hos Frida!! Fina Kvisten!! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka