Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Jag och Kvistur kom i en liten svacka här pga förra skoningen.. Den var rejält dålig och påverkade Kvistur en hel del..
Men igår skoddes han på nytt av en annan hovslagare, och har finare hovar än nånsin, och går därefter i ridningen :)
Han är så himla rolig att rida. Dock vilar han ganska mycket nu..
Snart åker ju min 08a på inridning också, då får ja en till bebis :love:

*kl*
Min Köttbulle har just nu kurvor som inte bör visas på bild... :o Och går bara och käkar gräs med polarna, sen april. Men om en månad är han installerad hos valvis, och då börjar det hårda livet för den lille fetknoppen! :devil:

Igår hade vi en såndär suuuperdupermegamysig kvällstur igen :love:
Dagens ridpass innehöll; töltövergångar. Skritt- tölt- -- tölt-skritt.
kvistur som gärna vill ta något travsteg emellan de båda gångarterna tog allt med ro
och saktade av till skritt direkt. Kortade skritten med otroligt fin samling men ändå framåtbjudning..
över i tölt som nu är helt klockren. Han har sånt jävla framåtdriv. Rider nästan jämt själv och är precis lika
pigg och lätt som när någon annan följer med :)

img_0768_160244091.jpg

I September flyttar vi till nytt stall. Där jag står nu får det inte plats för ston (muppiga människor), så det
blir flytt så jag kan ha dom tillsammans! (En kompis har köpt gård) Så det blir super :D

Hur går det för alla andra 07or?

Senast ändrad:

*KL*

Igår tog jag och grannen en tur på Laukur och hennes träningshäst (halvblod).

Laukur är sååå duktig, snäll och cool! Han har bara för underbar:love: Den andra hästen är lite tölig av sig så hon blev rädd för ensilagebalarna vid ladugården och på hemvägen var dom också jätteläskiga så hon hoppa runt och fjantade sig, men Laukur han bara gick där och vifta i öronen och funderade på vad som var så himla farligt :p

Snart är det dags för kurs igen. Ska bli roligt och se om Erlingur tycker han ändrat sig sen sist :)

Visst är han söt!?:love:

282463_1838438367673_1441933077_31528344_6808946_n.jpg

Hemma från Island och har precis börjat rida efter sommarvilan. Hon är en liten tjockis nu men töltar glatt (väljer tölt framför trav) och tycker framförallt om att gå i skogen. Dock är hon osäker när hon går själv och skriker en hel del då. Fasar för när vi ska åka iväg på aktiviteter, hon lär vara den där hästen som står å skriar oavbrutet... :D

*kl*
Nu är jag hemma i Halmstad hos min lille Köttbulle :love: Han är fet (förlåt, kurvig!), men kunde varit värre... Hade inne honom igår och borstade och idag var det dags för ridtur. Blev 5-10 min på banan, bara för att kolla av vad han minns. Tyckte inte det var det minsta konstigt att få på sadel igen eller bli riden, han är bara så cool den lille skiten :D
I morgon blir det en kort liten uteritt, och på onsdag lastar jag in honom i släpet och kör till valvis!!! :bump: Tjockare träningshäst får man leta efter, men litar på att hon är diplomatisk... :angel:

Och idag blev en check så han fortfarande går att rida ut på, funkade bra även om det var lite spännande. Bjuder dåligt fram ensam och barfota, men bortsett från att vi ramlade av vägen in i skogen för att prata med kor så gick det bra. (varför är båda mina hästar tokkära i kor?! Är det för att deras matte också gillar kor? :confused: )
Sen var det dags att introducera vattenslangen, han blev som förväntat MYCKET nervös... Stoppade direkt in näsan i strålen och drack samt flemade lite... Var en mycket blöt mule innan vi var klara... Men nu har han nytvättad man och svans (tänker som så att hans fetma kan jag inte göra så mycket åt tills i morgon, men manen och svansen kan iaf vara rena! :D ).
Sen stod han uppbunden på vanliga stället medan dom lyfte stockar 2 meter bort, han tittade lite fundersamt på gubben som flög på en pinne, men sen hittade han en grästuva i stället :D
Ska bli superspännande att åka och lämna bort honom i morgon! :bump: Och får ju samtidigt träffa hans mamma och två småbröder! :)

I helgen var mamma och jag på unghästkollots avslutningskurs. Vi fick träna från marken och uppsuttet. Skuggi skötte sig utmärkt. Han har vuxit i sommar. Vi mätte honom till 141 cm i mankhöjd.

SkuggiElin208.jpg

ISL218.jpg

Skuggilastning218.jpg

Kná är utlånad på obestämd tid till en god vän till mig. Jag börjar plugga igen och har inte råd att "ha alla hästar hemma" (hehe). Jag litar på henne till 100% så Knásan kan inte få det bättre tror jag. Hon har bott där i en vecka nu, och verkar trivas mycket bra. Fina hagar, trevligt sällskap, lugn miljö, fin aridvägar och en stor box på natten (tolv kvadrat!). Hon är under igångsättning nu, och verkar inte besvärad av det lilla som finns kvar av operationssåret. Och hon har charmat sin fodervärd redan genom att komma fram i hagen och gnägga, och gnägga när hon står inne i stallet också, väldigt gulligt och svåremotståndligt. ;)

299977_10150348456230400_530700399_10276975_5581380_n.jpg

297655_10150348457810400_530700399_10277005_314963_n.jpg

*KL*

Under helgen var jag och hästarna på kurs för Erlingur.

Laukur var sååå duktig! Han töltar mer och mer, men vi får jobba vidare :) Erlingur kommer igen i oktober så innan dess ska vi ha kommit en liten bit till.

Funderar på att rida honom några dagar den här veckan och sen ska han få vila 2 veckor. Han har fått jobba på ordentligt sen sista vilan så han är värd att få och skrota en stund innan nästa ryck :)

*kl*
Nu har min lille Köttbulle blivit stor :crazy:
Igår var det dags att packa in honom i transporten (oerhört svårt... det svåra är att få honom att vänta så att jag också hinner med in...) och åka till valvis. Som den lille guldklimp han är hade han inte ens rullat sig, så man och svans var fortfarande rena efter tvätten!!! :eek:
Allt gick jättebra och även om det känns super att lämna honom till valvis så känns det lite i hjärtat att nån annan ska träna honom nu :crazy:
Fick även träffa hans mamma igen (hade glömt att han är en extrem kopia av sin mamma! Exakt samma kroppsform, och eftersom hon är :d i vältränat tillstånd så fick jag ju en liten försmak på hur min grabb kommer se ut) och årets lillebror. Båda var såklart jättesöta och lika kelna som Köttbullen, lillebrorsan försökte bita min lätt hästrädda mamma i rumpan :angel:

*kl*

Jag har en underbar val född 07:love:
Vi har inte kommit så långt med ridningen än, men vi tränar mycket från marken. Tömkörning och tygeltag från sidan och röstkomandon.
Han är otroligt snäll, stadig, orädd och extremt nyfiken på allt. Han var tagit det med ro att man sitter på honom och är spänstig och avslappnad när man rider honom.
Han är normal stor men ganska kraftig, en riktig köttbulle som behöver bantas några kg. Han har stor personlighet och gillar att mysa.
Jag ska lägga ut bilde är på honom sen.
Jag är otroligt tacksam att jag fick köpa honom, han är min drömhäst precis som min gammel farbror som hunnit bli 25 år:)

*kl*

Kul att läsa om hur det går för er andra! Och äntligen har jag också nåt att komma med ;)
Pá är hemma nu! Han är grundinriden men inte töltsatt. Förmodligen blir inte det av denna ridperioden heller, utan får bli nästa vända. Jag ska rida honom ett tag till då han känns så pigg och positiv, men så fort han känns hösttrött så ska jag ställa av honom.
32681429.jpg

Åker färja
Exteriör

Red premiärturen i lördags och tog en vända igår också. Han är känslig, men cool. Vi red förbi en skördetröska i full gång, på typ 2 m avstånd. Och han talade om att den var där, men höll sig i skinnet. Cyklar, moppar och skällande hundar -inga problem. Vedhuggande mannen (han kastade vedträn åt vårt håll, smart) var lite suspekt, men det stannade vid det. Jag gillar det, att han inte är helt avstängd, men inte heller drar tusen trissor på saker o ting.
Bettet har varit det som han har haft svårast att acceptera, så det meckar han lite med, men det har gått riktigt bra ändå. Han går i form i skritt och söker sig ner i traven också. Det är inte hundra stabilt, men han försöker.

32681432.jpg

Nu ska vi lära känna varandra, och jobba vidare med att han ska förstå och kunna särskilja hjälperna, sidförande hjälper är det väl lite so so med.

I hanteringen är han väldigt trevlig, står still när grimskaftet läggs över halsen, och stannar kvar och gosar en stund när man släppt honom i hagen. Jättemysigt! Jag var lite ledsen över att inte hinna med att rida in honom själv, men det blev så himla bra ändå så jag är supernöjd. :bump:

Min 2007:a Álfadís är nu på gång att bli inriden :)
Hon tar det hela med ro hitills :love:

Synd bara att hon har en rörelsestörning efter en gammal skada :(
Men bra att hon inte har ont iaf!

Nu dräktig med Hörgull frá Stedja :love:

32529974.jpg

32682436.jpg

o Hörgull(Obs egenfotad bild)
32682443.jpg

KL.
Hur går det för er alla med era bäbisar?
Snart är dom inte dom yngsta ridhästarna här i forumet längre. 08or på ingång :-)
Min Kvistur vilar fortfarande, och har gjort i snart en månad. Blir 3-4 veckor till! :-)

Är såååå sugen på att rida nu, det drar i varenda liten ridmuskel!
I samband med hans igångsättning kommer även min 08a hem också, ridbar o allt :love:

tltkvi_165947313.jpg

*kl*

Ohh va ja längtar tills å börja med Draken!
Blir smått avundsjuk när ja ser er alla rida runt på era underbara hästar.....men snaaart ska väl ja få sitta ¨på Draken för första gången, snaaart!! :D

Men just nu går hon å har de bra med sin Fölunge, Fafnir.
Men vi har lärt känna varandra väldigt bra under denna tiden och hon följer mig som en hund ute i hagen, hon har blivigt så otroligt mysig och social! Vi har verkligen lärt känna varandra dessa månader nu!

DSC_0115.jpg

DSC_0121-1.jpg

DSC_0090-1.jpg

DSC_0091.jpg

:love:

Kul att det går framåt med era små :)

Min Laukur har haft vila i 2 veckor nu så jag satte igång honom i måndags genom att släppa han lös på ridbanan så han fick springa av sig. Gissa om det var häst överallt :angel: Han hade skitkul haha!
Igår hade vi lite markarbete i repgrimma och långt grimskaft. Han ska få vila två dagar nu sen blir det ridning under helgen :) Min sambo lovade att han skulle bli med en av dagarna på Fengur, längesen vi red ut ihop nu så jag tyckte det var dags :D

Fick reda på idag att Erlingur kommer igen i oktober! Tänkte anmäla bara Laukur den här gången. Kursen är sön och mån och jag jobbar ju måndagar så jag kan bara vara med söndag :) Tänkte Fengur kunde få vila från kurs den här gången så tar jag och Laukur två pass på en dag istället :)

Tänkte bara fråga här hur höga är era 07: or?
Min lilla plutt Agga mätte vi idag visserligen inte något jätte säkert med måttband och ett spö till hjälp men hon landa runt 128-130 i alla fall.
Liten skrutta :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka