Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Fin hon är!

Tinna töltar fortfarande inte :cry:
Hon ska tränas fram till årskiftet ungefär så vi får se om dom lyckas få fram någon tölt på henne tills dess..

Aj då visar hon inget lateralt överhuvudtaget?
aldrig visat?
vem är pappan och är föräldrarna 4gångare båda två?

Man ser ju på traven att den fått något alldeles extra, all "kraft" kanske gått till den(avelsmässigt alltså).

32682436.jpg

såg nu att det inte är du som rider utan du som står brevid, kanske din syster som sitter på?
är det du som rider in henne eller är hon iväg skickad?

:love: din hästar alltså....

Visst är hon efter Berserkur? Och visst är han 4 gångare?

Är dte inte bara så att tölten sitter långt in. Hon har ganska så enorma rörelser. När väl tölten kommer kommer den nog vara rätt extrem. Kan tänka mig att hon är en häst som en vanlig person inte får någon tölt på men när den väl tränats fram kommer den inte gå av för hackor!

Tror också hon kommer bli extremt fin i tölten när den väl kommer!

Min 07a är föresten på min bild där <---- ( lägger inte upp större för jag ser helt knas ut ;) )

Tack! Jag tycker ju såklart väldigt mycket om dom jag med :love:

Tinna är e: Berserkur som är 4-gångare. (En rätt extrem sådan ;) )
Mamma heter Saeta från Karlsro, även hon 4 gångare (En till rätt extrem sådan .. )
Hon är enbart avlad på gång och aktion, för att få fram en sån bra tävlingshäst som möjligt för dom riktigt höga klasserna. Hon är liksom framtagen för att bli J.E's framtida tävlingshäst. Men så hamnade hon hos oss istället :love:

Gullan: Som jag skrev ovan så är hon avlad på 4g hästar. Hon har aldrig visat en tendens till laterala rörelser men har istället extrema rörelser överlag. Enormt rörlig i hela kroppen och ett spektakulärt rörelsemönster.

Ajda: Jag tror att det är som du skriver, att tölten sitter väldigt långt in just för att det är så otroligt mycket gång i henne att hon helt enkelt tycker att det blir för svårt. Hon har ju en enorm vinkling i bakbenen och det är klart att detta försvårar för henne, det är ju inte så konstigt! Jag tycker bara att det borde kommit ett par steg iaf i nuläget, men man får ta det för det är och inte pressa henne för hårt. Tar det tid så tar det, men jag tror att den är fantastisk sen när den väl börjar komma!
I "värsta fall" får jag som sagt plocka fram tölten själv på henne sen när det är dags. Vi har ingen brådska, speciellt inte på en såpass fin donna :)

Vi har också en 07:a (e. Dökkvi) där tölten är gömd enormt långt in, men successivt och låångsamt kommer lite mer och mer... Tror det är bra att hon inte pressas för hårt och det ska bli spännande och se vad som blir av din Tinna!

Venus In Furs: Så fin hon är, gillar verkligen uttrycket på bild 2!

I Övrigt:
Hammi töltar utan problem (till skillnad från trav och galopp som är under ständig utveckling) och som lite miljöträning var vi iväg till på en inofficiell träningstävling förra helgen. Hon skötte sig utmärkt under resan till och från, gnäggade lite när vi var på plats men var inte rädd för något, och vi lyckades dessutom skrapa ihop 5.0 poäng i T7! Alldeles lagom gren för oss kände jag, och eftersom det inte var några finaler kunde vi åka hem direkt efter. Välbehövligt då ögonen på lilltjejen visade att NU hade det varit mycket att ta in. :)

Tack! Jag tycker ju såklart väldigt mycket om dom jag med :love:

Tinna är e: Berserkur som är 4-gångare. (En rätt extrem sådan ;) )
Mamma heter Saeta från Karlsro, även hon 4 gångare (En till rätt extrem sådan .. )
Hon är enbart avlad på gång och aktion, för att få fram en sån bra tävlingshäst som möjligt för dom riktigt höga klasserna. Hon är liksom framtagen för att bli J.E's framtida tävlingshäst. Men så hamnade hon hos oss istället :love:

Gullan: Som jag skrev ovan så är hon avlad på 4g hästar. Hon har aldrig visat en tendens till laterala rörelser men har istället extrema rörelser överlag. Enormt rörlig i hela kroppen och ett spektakulärt rörelsemönster.

Ajda: Jag tror att det är som du skriver, att tölten sitter väldigt långt in just för att det är så otroligt mycket gång i henne att hon helt enkelt tycker att det blir för svårt. Hon har ju en enorm vinkling i bakbenen och det är klart att detta försvårar för henne, det är ju inte så konstigt! Jag tycker bara att det borde kommit ett par steg iaf i nuläget, men man får ta det för det är och inte pressa henne för hårt. Tar det tid så tar det, men jag tror att den är fantastisk sen när den väl börjar komma!
I "värsta fall" får jag som sagt plocka fram tölten själv på henne sen när det är dags. Vi har ingen brådska, speciellt inte på en såpass fin donna :)

Okej på så vis, men vad jag förstått det så "bör" man inte avla på två rena starka 4gångare då risken för utebilven tölt är mycket större, helst ska man väl avla 5gång+5gång...läste det för inte alls så länge sedan i en islandshästen där de gjort repotage från Holar osv.

men avlar man 5gång+5gång försvinner väl 4gångarna helt antar jag de helt rena men det krävs ju lateralt rörelsemönster för att kunna tölta med.

visa gärna bild på henne skritt och galopp...spännande.

Vem är det som tränar henne, eller på vilken nivå är den personen om man nu inte får skriva namn.
låter lite drygt av dig att säga att du klarar bättre att ta fram den än den personen;):p

bara en till tanke.. är den önskvärt med svårtöltade/svårframtagen tölt på våra hästar när vi avlar?

Är inte bland annat mökkur avkommorna lite sådana och han har glömt namnet nu fasiken har det på tungan den tyska hingsten som dog häromåret.

Fast det där med 4+4 anses av vissa vara en myt (vill minnas att tyskarna nästan bara avlar 4+4), andra är helt inne på det.

Det är inte önskvärt men i vissa fall är det värt besväret tycker somliga.
Min erfarenhet av Mökkuravkommor är att de har lätt för tölten, även de som väljer trav utan ryttare.
Týr von Rappenhof hette den tyska hingsten. Han har gett många framgångsrika tävlingshästar främst fyrgångare men få naturtöltare.

Skuggi har två femgångsföräldrar men har inte visat något tecken på att vara femgångare.

Självklart är det inte önskvärt att tölten är svårframtagen men ibland kan det ju vara värt att chansa. Dessutom, det finns femgångare som är svåra att töltsätta (du nämner Mökkur, han är femgångare... dock riden mestadels som fyrgångare) och fyrgångare som töltar från första dagen så det är snarare det vi bör gå på än huruvida hästen även visar pass.

Det jag vill säga är nog att det är svårt att stoppa in hästar i fack 4 eller 5-gångare då väldigt många är sk 4 1/2 -gångare som HAR pass med rätt träning tex.

Sen råkar ju våra fyraåringar vara efter 4+4 respektive 5+5, och visst är de olika, men jag tvivlar inte på att båda på kommer bli grymt bra hästar! :)

Sedan tror jag inte att det är någon risk att passen avlas bort då den till och med har fått högre värde i avelsbedömningarna.

Men jag betvivlar inte att Michis kan töltsätta Tinna ;) Alla ryttare är bra på olika saker, och Michis är en jäkel på att få fram tölt i djuren. Plus att om man har hästen hemma så kan man ju lägga mer tid på töltsättningen än om man betalar för träning.

personen/erna rider på nationell&internationell nivå!

men jag betvivlar inte heller att michis kan plocka fram tölten själv.
hon behöver nog bara tid.
:)

visa gärna bild på henne skritt och galopp...spännande.

Vem är det som tränar henne, eller på vilken nivå är den personen om man nu inte får skriva namn.
låter lite drygt av dig att säga att du klarar bättre att ta fram den än den personen;):p

Skritt och galopp bilder väntar jag med att visa tills det är jag själv som sitter på ryggen, ska dit snart och testa henne tillsammans med mamma.
(Innan 8e december för då sitter jag på ett plan med sambon påväg mot Thailand :love: )

Som Tessa sa så är det ryttare som rider på internationell nivå (är iofs endast en av dom som rider Tinna men hon rider internationellt). Som Muninn säger så är man bra på, och har känsla för, olika saker. Dom har gjort ett superjobb med Tinna och innan hon ställdes av hade vi en mycket mycket trevlig och väldigt rörlig unghäst med en härlig inställning till träning. Så att dom inte gör ett bra jobb har jag verkligen inte sagt, vi är supernöjda med hur dom lagt upp hennes träning och hur hon är jobbad. Väldigt mjukt och helt på hennes egna primisser! Jag skulle inte tveka på att rekomendera andra att skicka sina unghästar dit.
Däremot vet jag flera som tagit hem och töltsatt sina (ffa Berserkur-barn) just för att det inte funkat. Alla har olika teknik och tillvägagångssätt, bara för att deras kanske inte funkar på våran tjej så gör det inte dom till dåliga tränare. Jag har själv varit med och töltsatt många många unghästar och jag är ledsen att behöva låta dryg men jag VET att jag har känslan för det och jag VET att jag även har den vida bredd av erfarenhet som krävs för att hitta en metod som fungerar för just våran tjej.

Så, har du fått svar på din dryga kommentar?
Du ska alltid få det att låta som att du vet så mycket mer än mig ;)
Ska bli härligt och se den dagen då du kommit lika långt i din ridutveckling och har samma erfarenhet som jag. Det ska även bli VÄLDIGT intressant att se hur det går med din blivande ridhäst.

Ursäkta mitt otrevliga svar men är det något som gör mig sjukt irriterad så är det du, jag vet vad jag kan och inte kan! ;)

Tror att min Laukur också har lite samma problem som din Tinna :) Han har stora och luftiga grundgångarter och har svårare att få till tölten. Han tar några steg då och då, men det tar tid och det märks att han tycker det är svårt! Min tränare säger att han är så fyrgångare man kan bli och otroligt säker och fin i grundgångarterna och därför får man ha tålamod med tölten.

Som du säger så har inte jag heller bråttom med honom utan det får ta den tid det tar. Men jag förstår din frustration lite :)

KL.
Jag är såå käääääääär i min häst :love:
Åkte till ridhus idag och red. Mjukt fint underlag i kombination med ett krutdurk till häst. Typ en tickande bomb, men som trots
det kunde få ut energin på rätt sätt. Han var så häftig, så rolig att rida. Tölten underbar. Ökad trav samlad och fin. Herrejesus.
Och sen lite galopp, sen gav vi oss väldigt fort :-) Extremt nyttigt pass. Nu får han vila en vecka..

dsc_9140_173437446.jpg

Hur går det för er alla?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka