Sv: Födda: 2007
Kná vilar inför operation i slutet av månaden. Hon har en knöl i hasvecket som stör henne, så nu ska skiten bort! Hon fick in en slånbärstagg där i fjol, och då var rådet att vänta och se om svullnaden försvinner med tiden, och om hon verkar störd av den när jag börjar träna henne. Och det tycker jag att hon har varit. Veterinären höll med, och dessutom såg man på ultraljudet att en sena blivit inflammerad också, så hon är ordinerad vila som sagt. Efter operationen (som sker med sövd häst på rygg ve och fasa!) är det 2v boxvila/ rasthage som gäller, och sedan ska det förhoppningsvis vara bra. Jag har fått en operationstid den 26:e, men det är helt ok att vänta till senare om jag vill vänta till efter betessäsongen. Men det känns bra att få det överstökat, så jag behåller nog den tiden.
De senaste månaderna fram till vilan började för ett par veckor sedan har jag enbart markarbetat henne. Hon har patellaupphakningar också som jag jobbat på att muskla bort med bland annat klättring. (Det kan komma att växa bort också) Hon har fina ryggmuskler, men knölen har påverkat henne så att hon inte har stärkt bakdelen så mycket som hon behöver. Hon har accepterat bettet nu, och ger på en bra dag efter fint i nacken i både skritt och trav. Det går att jogga med henne i tömkörningen utan att hon blir för snabb, och det går även att tölta henne lite i tömkörningen.
Så det passar egentligen rätt bra med en vila nu. Hon är inte helt nöjd med att ha semester verkar det som utan springer med mig till grinden när jag hämtar Spá. Och ibland ställer hon sig alldeles intill andra hästar som ska hämtas i hagen och trycker sitt huvud mot dens huvud som om hon vill att man ska ta på henne grimma också. Så jag tog upp henne till gården idag för lite qualitytime med matte och borstade igenom henne och lät henne beta lite på gården och vara "med". Det verkade uppskattat.