Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Håller med! Det har varit stendött här ett tag nu!

Laukur fick två veckors vila efter kursen och jag sätte i gång han förra helgen igen :) Mycket bus var det i den kroppen! Jag tror vilan gjorde honom gott för han orkar bli riden längre stunder nu utan att hamna efter.

Har även börjat träna tölten och det går faktiskt bra! :love: Tar ett par steg från skritt och lyder förhållningar och sidoförflyttningar bra!

Nöjd med lilla pållen min!

*kl*

Kul att höra att kurser ger er mycket, jag har själv upplevt detsamma när vi red en liten kurs i vintras!

Vi håller igång och fortsätter med vårt uppbyggande arbete, varvar klätterturer, uteritter och ridbana, 2-4 gngr/vecka brukar det bli. Hon utvecklas hela tiden, blir starkare och orkar hålla gångarter i längre sträckor och högre tempon. Hon är ju så mycket femgångare så det har varit mycket vixlingar och sånt i början, men nu är det bara i passen hon tappar i ibland.

Och ja, jag tränar alltså även passen litegrann, leker med den så att säga. Hon har det i sig så starkt från början så jag har valt att se det som en av fem gångarter, men är tydlig på att skilja på pass och tölt och rider väldigt lite pass, i ett tempo där hon känner att hon orkar.

Eftersom pälsätarna nu är mindre synliga kan jag även bjuda på två bilder från förra veckan. Det var tredje gången vi red på vägen utan sällskap så hon var bitvis lite spänd men gick ändå fram fint!

DSC05868.jpg

DSC05855.jpg

Senast ändrad:

*Kl*
Nu är min bebba Agga riden till och från sen i okt, hon är mycket lyhörd och mjuk och fin att rida. Dock har hon haft lite bråkfasoner för sig testar testar... Har bockat och sparkat bakut satte upp min väldigt bestämda mor på henne och sen slutade hon helt med det :o
Idag var vi ute med sällskap av tre islänningar och min dam kan skritta när de andra tre drar iväg i galopp :)
Hon har fortfarande inte hittat någon trav men fortsätter med att rida tölt/galopp och stärker henne i dessa gångarter först då....
Vi håller på att bygga paddock så när den är klar så blir det att skaffa bommar och travträna.

Någon som har tips på hur man får henne att trava? Har aldrig haft det problemet förr har läst lite i islandshäst böcker men de sätt de föreslår funkar inte. Vid hand väljer hon allt som oftast tölten också :grin:

KL.
Nu har vi ridit vid 9 tiden två kvällar i rad. fortfarande typ 20 grader.
Det är ju bara heeelt underbart.
Kvistur har fått energi som bara den. Springa är roooligt!
Igår hittade vi lite av den ökade tölten. Det blir lite taktmissar här och där iochmed att tempot höjs,
men han klarar det riktigt riktigt bra. Fortfarande mjuk som en gummiboll.

Kvistur kanske ska vara med på en uppvisning i Juli, med alla andra Karlsro-avkommorna :-)
kvisting_151902600.jpg

*kl*
Har varit väldigt inaktiv här sen jag flyttade norrut! Numera bor jag ca 120 mil från min vackre springare, som äter upp sig inför höstens drabbning med valvis :p Men nu har jag äntligen fått laddat upp korten från sista ridturen i våras! På korten är han alltså riden i ca 8 veckor? (och dom är klickbara)

(jag försöker styra honom bort från ett träd...)

Hittade även det här kortet bland de andra, var han som bjöd på det helt själv

Här är det dött som alltid :)

Jag och Kvistur kämpar på i vanlig takt. Tölten sitter kalasbra nu, har även provat passen - vilken passkanon!
ja, det knatar på helt enkelt :)

32513076.jpg

32513072.jpg

Jag funderar på att visa ....

:love:

*kl*
Kom just på att nu får ju även jag hoppa på denna tråd ju, min "Draken" är ju oxå en -07a :)
Har ett 4 årigt svartskäck sto som jag fick hem för ca 1 månad sedan, Nattdrekja fra Sölvholti. Med henne gör jag inte mkt just nu då hon fick föl den 16 maj, och 8 dagar efter fölning flytta hon till mig :) men jag längtar massor tills jag kan få börja med denna fantastiska häst :D Hon är longerad och sutten på ett par gånger i vintras, så kan väl säga att hon e hyfsat grön :)

Bilder kommer imorgon :)

Kná vilar inför operation i slutet av månaden. Hon har en knöl i hasvecket som stör henne, så nu ska skiten bort! Hon fick in en slånbärstagg där i fjol, och då var rådet att vänta och se om svullnaden försvinner med tiden, och om hon verkar störd av den när jag börjar träna henne. Och det tycker jag att hon har varit. Veterinären höll med, och dessutom såg man på ultraljudet att en sena blivit inflammerad också, så hon är ordinerad vila som sagt. Efter operationen (som sker med sövd häst på rygg ve och fasa!) är det 2v boxvila/ rasthage som gäller, och sedan ska det förhoppningsvis vara bra. Jag har fått en operationstid den 26:e, men det är helt ok att vänta till senare om jag vill vänta till efter betessäsongen. Men det känns bra att få det överstökat, så jag behåller nog den tiden.

De senaste månaderna fram till vilan började för ett par veckor sedan har jag enbart markarbetat henne. Hon har patellaupphakningar också som jag jobbat på att muskla bort med bland annat klättring. (Det kan komma att växa bort också) Hon har fina ryggmuskler, men knölen har påverkat henne så att hon inte har stärkt bakdelen så mycket som hon behöver. Hon har accepterat bettet nu, och ger på en bra dag efter fint i nacken i både skritt och trav. Det går att jogga med henne i tömkörningen utan att hon blir för snabb, och det går även att tölta henne lite i tömkörningen.

Så det passar egentligen rätt bra med en vila nu. Hon är inte helt nöjd med att ha semester verkar det som utan springer med mig till grinden när jag hämtar Spá. Och ibland ställer hon sig alldeles intill andra hästar som ska hämtas i hagen och trycker sitt huvud mot dens huvud som om hon vill att man ska ta på henne grimma också. Så jag tog upp henne till gården idag för lite qualitytime med matte och borstade igenom henne och lät henne beta lite på gården och vara "med". Det verkade uppskattat.

*KL*

Vi har äntligen fått staket runt ridbanan så nu kan man börja träna ordentligt utan att bäbisarna ska tycka det är roligare att vara off-road häst :angel:

Tog ett pass på banan igår med Laukur och det såååå bra!!!!!! Sidförflyttningar, halter, halvhalter, ryggningar och volterna funkade kanon!

Plus att tölten är sååå nära, han förstår vad jag menar när jag ber honom samla sig lite lite och stampa på. Han tar ett par steg ibland så snart...snart är vi där :) Ska bli så roligt första lite längre töltsträckan vi gör och då veta att jag och han har gjort det tillsammans!

Ska på träning med honom för westerntränare till helgen, ett pass lördag och ett söndag. Nån hjälp kan man väl få, men är mest ute efter miljöträningen :)

I augusti kommer Erlingur till oss igen och då har jag semester så jag kan vara med båda dagarna, så det blir 1 pass per och häst:)

Kul o se att det går bra =)

Här går det också bra. Kvistur går in varje natt och njuter såå av det.
Finns inte så mycket att skriva förutom att allt bara flyter på med honom.

Peppa peppa - inget bakslag än!

I kurs ska vi på kurs för Vidar Ingolfsson på Gröna Gången!
Ska bli såååå roligt! :-)

Senast ändrad:

KL
Kan inte hålla mig utan slänger in en bild på Kveikja trots att hon inte är min längre, idag var hon på besök med sin ägare:)
024-1.jpg
[/IMG]
Hon gör en bra jobb med henne och det är så kul att få följa hennes väg till att bli en ridhäst!

Hon är ganska stor, sen är hon ganska hm....tjock vilket gör att hon ser större ut när man sitter på, jag provade henne lite och mina ben hängde inte ner nedanför magen (vilket de brukar göra).
Hon är e. Thristur frá Feti u. Elding

*KL*

Under helgen var jag och Laukur iväg på kurs tillsammans med grannen och hennes halvblod som också är 4 år :)

Vi tränade för en westerntränare men hon anpassade träningen till oss som inte vill rida western på våra hästar. Det var mycket fokus på framåtbjudningen och det är viktigt tycker jag! Hon var kanon att rida för. Tänkte sig för eftersom vi har unghästar och att de ska tycka det är roligt, inte jobbigt och tråkigt :) Fick mycket beröm för gångarterna på min lilla islandshäst. Hon tyckte han hade otrolig trav och galopp! Kul och höra :D

Laukur kunde inte ha skött sig bättre! Han gick rätt på transporten båda dagarna, stod som ett ljus när vi körde. Var lugn och fin på plats, inget skrik åt andra hästar, bara lite prat med halvblodet som var med. Sen var det ju första gången han var i ett ridhus och det var ju ingen big deal tyckte han. Speglarna var lite knepiga, men annars var han helt underbart duktig!

Älskar min bäbis:love:

I dag har vi hälsat på Skuggi i Ullstorp. Jag fick låna en häst och så red vi ut. Skuggi gick lugnt och fint i skritt, trav och galopp.

EUrdSkuggi.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka