Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Ja, visst är Erlingur underbar!? Jag verkligen älskar honom :) Han är så lugn och sansad och kommer med så små, enkla verktyg som gör så stor skillnad. Han passar mig och Fengur perfekt, hoppas han passar mig och Laukur också :)

*KL*

Igår longerade jag min lilla bushäst! Det började bli mörkt så ALLT var farligt. Vi var utanför stallet och mitt emot stallet har vi en byggnad där det står en transport, halm, torv och hinder=livsfarligt. Han går över stallplanen där och ser allt flera ggr per dag :grin: Men han har kommit i spökåldern tror jag. Från att inte vara rädd för :devil:själv till att tycka att allt är farligt.

Men han fick iallafall visa upp sig, shit vad han travade och galopperade! STORA steg! Det kommer bli en snygging till häst det där tror jag :love:

KL.
På lördag ska mamma hälsa på Tinna, följer ev. med.
Hon travar tydligen stadigt på volter nu, med vinkelaktion och stora kliv :love:
Hon börjar även forma sig mer.
Rids både ut och på bana.

Lilla tjejen!

Åh vad roligt, blir spännande att höra rapport sen! :)

Min lille pojke galopperade igen igår, det är helt klart stonas sommarhage som gäller! Den är jätterolig att springa i, bjuder till galopp direkt när vi kommer upp där :) Annars är han lite skrikig och hingstig för tillfället, men det blir det ändring med på tisdag :p Fullblodsvalacken är jääättefin!!! Däremot så har dom ett träningssto som han totalnonchar, alla andra är han iaf lite intresserad av men INTE denna! Hon får agera skiljevägg mot fullblodsvalacken :p Kom idag på mig med att nästan rida upp i rumpan på henne (tajt väg, bilar som kom körande osv) och han ignorerade henne fortfarande... Förhoppningsvis får jag med mig fotograf på lördag, är ju inte många riddagar kvar nu! :bump:

Åh, idag var han så duktig! Hade med fotograf, så blev en massa superfina bilder! Har inte fått dom på datorn än, men iaf nån verkade så lovande så jag funderar på att göra tavla av den :d
Var lite skrikig hemma, igen... :crazy:, och lite småbråkig när vi skulle från gården. Men allt ändrade sig såklart när vi kom upp i stonas sommarhage! Då var det bjudning till tusen och han KUNDE bara inte stå still! :bump: Travade och galopperade (blev 4 galopper!!!). Tyvärr funkade inte riktigt styrningen, då han igen vägrade att gå hem, så alla riktningar som kunde vara hemåt innebar att han ville in bland äppelträden... :p
Nån trav som kändes riktigt fin så hör man fotografen utbrista- åh, han har ju 90-gradslyft! :eek: Man kan springa fint när man faktiskt vill!
Funderar på att skippa att rida honom nu söndag-mån och ställa av honom efter dagens ridpass. Tror inte jag kan få bättre känsla på nåt annat pass och allt om jag ville lära honom kan han. Dessutom får jag ju då lite extra tid att packa inför min Umeå-flytt nästa helg... :angel:

Kul att det går så bra!

Kná har vilat i två veckor, men nu är vi igång igen. Tömkörde i förrgår och red på banan 15 min idag. Provade att trava lite och det gick en hel långsida som mest, hon valde själv att tölta lite också (rent!). Andra gången jag verkligen rider på henne och inte har någon assistent. Jättekul! Det har verkligen varit till stor nytta att jag har tömkört henne, hon har inga problem med att förstå att man ska följa spåret och mina tygeltag. Jag lät henne ha tränset under repgrimman nu, men ska styrträna mer från marken med bettet innan jag börjar använda det från ryggen. Men hon får ha det på sig så att hon vänjer sig.

*KL*

Igår hamnade jag på akuten.

Skulle rida båda hästarna innan jag skulle iväg på en grej vid 12 tiden. Tog Laukur först då jag bara tänkt rida honom en kort runda på ridbanan. Vi var ute en längre tur på lördagen och då blev han lite trött :)

Det gick jättebra första varven, sen blev han busig och krökte nacken och hoppade till. Sen blev han rädd, antagligen för att det kändes konstigt när jag studsade till och då började han hoppa ännu mer och jag orkade inte hålla mig kvar. Dum som jag är håller jag kvar i tyglarna och hamnar under så han trampade mig lite i bröstet och sen släppte jag och han sprang iväg.

Jag kom upp på fötter och fick se att han stod en bit bort.Gick lugnt fram till honom och såg att han fastnat med ena benet runt tygeln, och när han fastnar så stannar han alltid och står stilla för att få hjälp, smart bäbis :)

Jag ledde tillbaka honom till ridbanan och red klart mitt pass och det gick KANON! Travade till och med fint på volt.

Men sen började jag få ont i ryggen och det dunkade i huvudet. Jag fick skippa ridturen med Fengur tyvärr.

Fick mer och mer ont i hela kroppen under dagen och mådde illa. Mamma beordrade mig att åka in och kolla så jag inte skadat nåt inne i kroppen.
De trodde att jag kanske fått nån spricka på nåt revben, men annars lät allt okej.

Är rejält mörbultat idag, gör ont vid inandning och är öm i rygg, armar, en bula i pannan och ont i axlar. Men det gick rätt bra ändå faktiskt.

Men jag fick mig en tankeställare och ska åka och köpa mig en säkerhetsväst:)

Igår började jag igångsättningen utav Kvistur.
I energisynpunkt fick han springa av sig några varv i paddocken för att resten skulle gå lite sansat till.
Därefter longerade vi lite, vilket han tycker är jättesvårt. Men han greppade det fort och gjorde som
jag bad om :)
Efter några varv där så satt jag upp och skrittade ut en liten snutt. in i skogen som han tyckte var
huuur kul som helst. Snön är helt borta där.
Han är fortfarande lika mjuk som när jag ställde av han :):)

Idag skall vi testa en ny sadel på honom!

lisakliakna1_mars11.jpg

En kort hals är bra om man vill nå att klia i pannan!

Bilderna är från det tredje tillfället jag rider henne ensam på ridbanan, och bara tredje gången som hon travar med mig på. (Första gången var när vi longerades för över en månad sedan, och den andra var häromdagen) jag har suttit på henne ensam på ridbanan vid ett par tillfällen i vintras, men då gick hon inte fram utan mest runt på stället. Nu bjuder hon fram mycket bättre!
lisaknatrav2_mars11.jpg

lisaknatrav1_mars11.jpg

lisaknatrav3_mars11.jpg

Här gasar jag på lite för att se hur hon tar det, och det var inte så dramatiskt, det var lätt att sakta ner igen.

FengurLaugar-> Aj! Tur att det inte gick värre än det gjorde. Jag har alltid väst när jag rider unghästar, även när jag markarbetar dem eller går promenader innan de är lugna och coola, och nästan alltid när jag rider vuxna hästar också. Det har blivit en vana precis som hjälmen.

Tessinino-> Kul att komma igång igen lagom till de häääärliga vårdagar som kommer framöver!

Michis-> har du varit och kikat på Tinna nu? Blev det några bilder?

Ja, förr använde jag alltid väst, men sen gick den sönder och det blev aldrig att jag köpte ny. Borde ha gjort det när jag skulle börja rida in lilla busfröt. Men som tur är gick det bra och nu ska jag köpa mig en väst :)

Jag ska också få tummen ur röven och skaffa en väst. Ibland känns det som om det skulle kunna behövas! :angel:

KL

Idag ska jag ut till Krás!!!! :love::D

VERKLIGEN!! Jag red i solen idag.
Sadeln var liite stor, vilket jag bara såg positivt. SUPERSKÖN!
Och vilka steg han fick med den. Redan i skritten blev han mycket bättre. å traven :love:

Han är verkligen mjuk som en gummiboll, helt fantastisk!!

Kul att det går bra för resten också, med alla små lurvbollsbebisar :) Våren är verkligen här,
vägarna är mjuka och solen VÄRMER. Vad kan man mer begära ?

KL.
Nej, det blev ingen tripp.
Mamma var där men jag stannade hemma och myste med min karl :love:
Däremot fick jag höra att hon va mkt fin och börjar få ett riktigt trevligt lynne!

Fin hon är :) Går det bra med henne?

*kl*
Efter lördagens ritt bestämde jag mig för att "etapp 1" är avslutad och han har nu vila. I morgon väntar kastration (utförd av mästerkirurgen- mig! :D ) och sen några dagar på penicillin o smärtstillande innan en härlig sommar med gänget. Som sagt är han prel.bokad till valvis augusti-september :)
Detta har vi lärt oss sedan 1 februari!
* sadel och träns
* longering
* lite tömkörning (inte tömkört så mkt, då hästen vägrade gå framåt i rundcorallen... :devil: )
* Stå still vid uppsittning
* Uteritt i grupp (alla positioner) och ensam
* Fullständigt trafiksäker (inkluderar timmerbil, cementblandare och traktor med låtande och fladdrande släp...)
* Enstaka styrövningar på banan (ex slalom i trav, endast testat nån gång pga bristande entusiasm från herrns sida...)
* Sista ridturen var med enbart tyglar i bettet
* Är riden i skritt, trav o galopp, dock är inte galopphjälper befästa ännu...
* Att stonas sommarhage= framåtbjudning :p
* Flytta rumpan åt båda hållen för lätt skänkel

Tycker han har varit fruktansvärt duktig och kommer sakna att rida honom nu... Men han kommer ha det bra med busgrabbarna hela sommaren! Och snart får jag bilderna från våran sista ridtur nu innan vilan!
Själv förbereder jag för fullt för min flytt till Umeå i helgen :bump:

Oj, vad ska du dit upp och göra? :o:p
Jag har för övrigt bilder på din prins någonstans, måste bara hitta dem... :angel:

Krás är duktig! Hon skrittar, travar och galopperar med ryttare i rundcorall :)
Hon är ju också hos valvis, och vi bestämde idag att Krás ska visas exteriört på Margaretehof i maj!! :D

Vad roligt att hon är så duktig, och spännande att ni ska visa henne! :bump:

Jag har fått ett 6-mån vik några mil utanför Umeå, så ska upp dit och jobba nu under den ljusa tiden på året! Ska bli väldigt spännande!
Har du bilder på min pojke?! När har du lyckats ta dom? :confused:

*kl*
Idag har jag kastrerat min pojke :) Kändes som rätt beslut, även om det var lite tungt när jag stod där och snittade i första testikeln... (i dubbel bemärkelse, han hade stora kulor... :D ) Passade även på att dra av honom skorna.
Han uppförde sig jättefint, gick rätt på transporten och stod som ett ljus åt båda hållen, även när jag fick lämna honom i släpet dryga 5 min innan jag fick avlastningshjälp :) Och höll sig väldigt snällt snett bakom mig, verkade lite fundersam över detta märkliga ställe! Vägdes till 335 kg, så han är ingen stor pojke :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka