Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

img_6041_131342812.jpg

img_6334_131340517.jpg

img_6338_131340922.jpg

img_6345_131341275.jpg

foto: Jenny Ström

oh min lilla plutt som blivit så stor och har sadel nu t.o.m:love:

:love::love: Han är så sööööt! Och duktig såklart! Min lille ska få ha sadel i morgon, idag har han blivit tömkörd för första gången. Det var märkligt sa han, men efter lite funderingar så gick han att starta och stanna samt lite hjälpligt att svänga :p Men tyckte det var tryggast nääära ledkompisen :angel:
Sen hängde jag lite på honom, även det första gången som jag hängde helt på honom. Var ju inget konstigt alls. Gick lite och svängde och stannade, samt att jag bankade lite på honom och kravlade lite hit och dit :p

Knapp

168775_1554582150780_1421978186_31218312_433197_n.jpg

Prinsessan :love:

Idag blev jag återigen longerad på henne, men red mer "själv". Vi har som sagt börjat komma till att styra, men det är väldigt konstigt tycker hon. Halterna sitter kanske var tredje gång, de övriga vänder hon sig in till den som står i mitten och förstår inte riktigt varför hon inte ska gå in dit istället :)
Jag är så kär i den här tjejen!!

ÅH tack! :D

Snöööööstorm!! Så idag red jag själv i ridhuset, stanna, svänga och byta gångart. Hon har bara ett jäkla humör :p Men jag är så kär, så kär!!!! :love:

Vad kul att det går så bra :love:

Igår red jag i paddocken för första gången på evigheter. Den har varit så haaal och urslig, så det har bara blivit ridning rakt fram = STYV PONNY!
Så som sagt, igår.. Massor av nysnö hade det kommit, så tog ut det lilla odjuret.. i traven var han först bara helt hysterisk och frustade hööögt i varteeenda steg, pigg som ett JEHU!
Fattade galopp och drev på ist, JÄKLAR! I form i galopp och hur allert och pigg som helst..
Lite mindre, och lite större volter..
Efter det var han precis lika fin i traven, som en liten sjöhäst.
Har aldrig känt på maken, han är så duktig, och jag måste nog erkänna... jag är också KÄR :love:

nyabilder2-017_131717949.jpg

Jag önskar mig verkligen ett ridhus nu, så man kan rida ett ridpass utan att få styltor!

Senast ändrad:

Nu har det äntligen snöat! Så isen är väl inbäddad!
knagalopp_feb11.jpg

knagaloppfeb2_11.jpg

Igår kväll satt jag upp på henne själv och försökte rida i min longervolt, men det gick sådär, hon var skeptisk och tyckte att det räckte att vända sig runt på stället när jag bad henne gå fram. Så idag såg jag till att få ledhjälp och bli ledd runt ridbanan. Vi klarade av att starta och stanna själva, och att styra in på en knagglig volt runt den som ledde oss. Det artar sig! Vi har blivit ledda en gång förut, och jag har varit upp på henne fem gånger totalt. Hoppas att snön ligger kvar nu så att vi slipper isen.

knarid1_feb11.jpg

knarids2_feb11.jpg

knarids3_feb11.jpg

Kul att det verkar gå så bra för er allihop som uppdaterar! Jag kanske har sagt det förut, men jag tycker att det ger mycket att se andras framsteg och se hur det går med era hästar och hur de utvecklas.

*KL*

Tog några nya bilder på våra 07: or.

Agga från Misteräng

Spádís från Vinteråsen

Spádis är bara sutten på och "riden" inne på gården med ledare så vi kämpar på därifrån...

Agga rids numera ut på både själv och med sällskap (dock bryr hon sig inte så mycket om sällskapet...) Vi kan tölta & galoppera (traven får vi jobba på den finns där under någonstans)
Styrning funkar rätt bra, ibland blir hon lite konfunderad men annars så går det. Stopp knappen har funkat riktigt bra däremot är det svårt att starta från att man stannat :angel:

Det jag funderar på är hur mycket en häst som är riden i ca 2 mån ska "kunna"??

*kl*
Nu har det hänt! (klickbara bilder)

I lördags satt jag på min lille pojke, precis som med allting annat var han jättesnäll. Bilden är tagen när jag precis satt mig tillrätta för första gången, så han var som ni ser fruktansvärt spänd över detta... :D
Det var en fantastisk känsla, som verkligen taggar en att jobba vidare! Idag jobbade vi lite från marken med start/stopp och styrning. På tisdag ska han gå med som handhäst för första gången.

:love::love:

Grettir- Vilka fina! Det finns inget "ska kunna" tycker jag, det är så individuellt från häst till häst hur snabbt de lär sig, och hur snabbt man som ryttare/tränare väljer att gå fram. Om du vill ha någon form av checklista så kan du söka fram kraven för C-tränarprovet och FT´s punkter för en väl grundinriden häst. Jag tror att provet sträcker sig över tolv veckor om jag minns rätt, det ger ett hum om vad som kan vara rimligt att unghästen klarar efter så lång tid. Men det är om man gör unghästprovet, annars kan man ju ta längre tid på sig om man känner för det.

PiperGarden- Vad roligt! Gratulerar!

Åååhhhh va jag blir sugen på att sätta igång Laukur igen när jag ser hur bra det går för er alla! :banana:

Han har den här veckan och nästa kvar av vilan, men nästa helg då sätter vi igång. Ska träna honom 3 ggr/vecka ungefär, blandat ridning, markarbete, promenad, longering, tömkörning och handhäst :)

Ska ta med honom ut som handhäst så ofta det funkar, så han får träna upp styrka och kondis även utan mig på ryggen!

Ska mäta honom någon dag, tycker han har vuxit massor de senaste månaderna! Ska ta och mäta både honom och Fengur. Tror de är ungefär lika höga nu faktiskt. Blir en Stor bäbis :love:

Knapp

Idag har Óskadís och jag galopperat :D
Hon är så duktig, så himla lättlärd!! Vi har även börjat flytta för skänklarna, det tyckte hon inte var nåt konstigt alls. Efter ridningen fick vi vänta på att min klasskompis skulle rida klart, då stod vi i mitten och då sänkte hon huvudet, stod med pannan mot min mage och jag luktade i hennes man och kliade henne i öronen. Vi bara stod där och hade kvalitéstid. Jag är så kär i min häst, hon påminner mig så galet mycket om Lúkas, fast hon har dock lite bättre psyke :love:

Tänk att hon har blivit så stor!!
n1421978186_30042817_1269.jpg

Senast ändrad:

Åh vad roligt att galoppera på sin bäbis!
Tycker allas bäbisar verkar så himla duktiga! Bara Michis bäbis som busar ;)

Har "ridit" min pojke idag igen, var ute på ridbanan vilket innebar liiite mer framåtbjudning... Så han startade iaf på mina kommandon och börjar ta styrning, stopp är lite svårare... När jag skulle sitta upp upptäckte jag att vi var längst bort på deras jätteridbann, utan pall... Så jag satt helt enkelt upp utan pall, inte en min från grabben... Andra gången med ryttare :D
Sen fick han följa med som handhäst, första gången. Tyckte att valacken var JÄTTEFIN :love: medan valacken bara ignorerade den där bråkige kåte saken vid sin sida... :D Men efter den första förtjusningen så gick det jättebra, kompisen som är mer erfaren med handhästar fick ta honom så tog jag deras valack ist. Blev ett par kort med mobilen, dessutom ställde han upp sig sååå fint i en paus :love:
(klickbara, som vanligt...)

Tack :)

Har kikat lite på c-tränar pålleproven känns bra att ha något att gå efter även om det antagligen går långsammare för mig och Agga då jag bara har som mål att hon ska vara OK ridbar i sommar när det börjar bli kul att rida igen ;)
Däremot skulle jag vilja kunna handhästa henne men tyvärr har jag ingen vuxen pålle som passar då min är lite hispig och kan dra om han blir rädd.
Den andre är för snabb istället och taktar alltd ska det vara nått :grin:

KL.
Min bäbis har jag inte kvar längre.
Så hon busar någon annanstans, tror dock inte dom sitter på henne ..
Hon var iaf riktigt duktig sist jag höll på med henne innan hon åkte, skritt - trav - skritt - stanna samt svänga i skritt och trav.

Såå, mig kommer ni inte se mer av i denna tråden :(

I förrgår red jag lös efter en annan häst på ridbanan en liten stund, hade en medhjälpare som ledde oss, först i spåren av den andra hästen, sedan kopplade hon loss oss och gick bredvid, och sedan bakom. Vi kunde starta och stanna själva nu med, och hon kan böja in halsen och "kyssa stigbygeln" åt båda håll utan problem. Det gör hon för övrigt gärna, för då kan man få en bit morot om man har tur, eller bli kliad i pannan!

Michis- Vad tråkigt! Men kul att det gick så bra sist. Du har väl i allafall fina praktponnyn Erro kvar hoppas jag. Det var länge sedan jag såg någon bild på honom?

Grettir- Ja visst är det en bra checklista! Funkar bra som avstämning för vuxna ridhästar också. Jag saknar snart också en 100% pålitlig handhästarhäst då den jag lånat ska byta stall. Känner inte de andra hästarna så bra, så jag vet inte om jag kan hitta en bra ersättare som är tillräckligt stabil. Synd då handhästande är en så väldigt bra hjälp i unghästtränandet. Nåväl. Det går ändå.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat