Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

KL.

Igår skoddes Kvistur om - äntligen!!
Han stog snällt som ett ljus och bara gjorde allt hovis bad om :)
Efter det stack jag ut en sväng och red. Han gick bättre än aldrig förr.
Efersom att det är IS överallt så fick även han testa på dethär med istölt (svårt att komma undan iofs) och JÄKLAR vad fin han var :-)

Kvistur har enormt mycket päls. Ja, så mycket att han är svettig VARJE dag han kommer in från hagen.. Om det har vart LITE varmare eller om dom busat i hagen. Känns det jättetaskigt att ta av lite päls på han när han svettas så mycket? :crazy:

Sagt och gjort :) nu har han fått bort lite
Päls. Han brydde sig inte en smula om maskinen :D
Så duktig!! Sen fick han också på sig lite switch
Mot dom äckliga dumma pälsätarna..

KL

Nu är jag lite mallig:D Spyrna har visats på inofficiell exteriörbedömning av en duktig domare på Island och hon blev förstaklass med totalt 8,14 bla
8,5 HMB
8 rygg
8,5 prop
8 för ben
7,5 hovar
8 man/svans

Domaren bekräftade även hennes silveranlag

Så antagligen blir det visning i juni på Island!

Tjockisen
31633325.jpg

Grattis vad roligt :) Hon är fin!!

Såhär söt blev min lille efter klippningen :love:

rakadmus_129509582.jpg

Nu hoppas jag att han inte kommer att svettas lika mycket :-)

Det vet jag faktiskt inte, det var bara min vän från Island som har henne där som sa det. Kanske från att pappa Eidur fra Oddholi kan ge silveravkommor som fux?:)

Min duktiga Glampi har haft sadel på sig idag igen:love:

dscn0962_129640079.jpg

dscn0959_129640173.jpg

Denna gången tränade vi på stigbyglarna med.
Han fick träffa pallen med och så stod jag på den och "kramade" honom, inga problem, duktig kille.

hihi han ser ut som en enda teddybjörn nu men jag tror det döljer sig något riktigt fint där under pälsen.
Någon dag när jag hinner med honom och det är ljust ute så ska jag longera med sadel och fota honom lite bättre nu blir det ju lite konstiga vinklar.

Senast ändrad:

KL.
Om typ 1 tim tar jag av Tinna brodden och så får hon gå ut i lösdriften igen ..
Jag ska ta en paus.

För att det är just ... Tråkigt ..

Vad synd! Men så kan det ju vara ibland. Bättre då att sätta igång igen när det känns roligt. :)

Det vet jag faktiskt inte, det var bara min vän från Island som har henne där som sa det. Kanske från att pappa Eidur fra Oddholi kan ge silveravkommor som fux?:)

Jag kollade Spyrnas stam på WF och till exempel hennes farmors far var silversvart (skimmel född silver), de flesta andra närbesläktade i stamtavlan verkar vara fuxar eller skimlar. Vet inte i hur många led silveranlaget kan ligga dolt, men antar att det är många med tanke på att de antingen har eller inte har den, och på fuxar syns det inte. (Eftersom det inte bleker rött, och flera skimlar kan vara födda med silver av något slag) Kul att hon fick så fint omdöme! Grattis!

Hursomhelst handhästade jag Kná igen igår (tredje gången gillt). Nu kan jag knappt lyfta armarna på grund av träningsvärk, jag sträckte mig nog lite också. :) Ville absolut inte tappa henne, och det var en spännande match ett tag. Nästa handhäst-tur blir med sällskap.

På bortvägen var hon åsna, minsta "konstighet" så frös hon fast. Men solen sken så jag satt och väntade ut henne. När jag försökte överlista henne genom att gå bara någon meter i taget och sedan stanna så att jag förekom henne blev det tråkigt och hon kom på att hon kanske skulle gå på äventyr istället och blev lite yster och skulle skutta rakt ut i skogen och försöka komma förbi ridhästen. Vild och galen! Det var så trångt med "genomtramp" på sidorna så jag försökte hålla henne bakom. Då kan man ju satsa på att kuta rakt ut åt sidan kom hon på! 1,5 meter iallafall innan det tar slut på det roliga och man blir bromsad. Kämpade för att hålla henne i bredd med mig på kort lina i den lösa snön.

Då blev det tråkigt och åsnefasonerna kom tillbaka så att hon skulle hamna bakom. Sedan gick det plötsligt bra en bit tills vi kom fram till skidspåren. Då fastnade vi varje gång en ny skidåkare dök upp, vilket var ungefär var femte meter. Tur att man har tålamod och en mycket snäll häst att handhästa från. Stod stilla och kliade henne i huvudet och tittade på skidåkare, gick ett par meter fram och vände sedan hemåt. Och Jiiiiihaaaaaa! Sa lilla hästen nu ska vi hem! Jag hittar! Då vaknade hon och det blev plötsligt bråttom och det blev tölt, trav och galopp om vart annat och vi taktade hemåt så gott det gick i ett hyfsat kontrollerat tempo på bred front.

Hon lugnade ned sig till sist och gick som ett ljus bredvid ridhästen sista 500 metrarna. Vi red nog inte mer än kanske 1,5km och det tog en timme. Vilket var mycket längre än jag hade tänkt vara ute med henne. Mycket stillastående blev det. Nu är det paus över helgen, sedan blir det nya tag. Det brukar ju behövas ett par gånger för att hon ska förstå.

Intressant att hon verkar vara en "äventyrare". Har ridit in en halvbror till henne som var likadan. Man var tvungen att vara "med" hela tiden under inridningen, annars kunde han gå på äventyr rakt in i skogen i en 90-gradare från min tänkta färdväg, eller in under en tät gran för att se vad det fanns där.

Hon har tappat en framtand nu förresten. Men det blev ingen glugg, det fanns en ny tand under som kommit fram nästan en halv centimeter.

och Mist och tessinio - Tack!!:laugh:

Det måste kunna ligga dolt länge verkar det som. Spyrnas pappa Eidur har en son, Randver, som är fuxfärgad avelshingst. En fuxdotter till honom fick ett silverföl med en svart hingt (anlagen var från Eidur), så visst kan de ligga dolda länge.

Om jag skulle betäcka Spyrna med en rödskäck, skulle det kunna bli silver då? Inte troligt väl?

Är inte Spyrna silverbrun?
Det kanske hon är, jag har inte funderat så mycket på saken, hon har sett så fuxig ut på de flesta bilder. :) Orkar inte gå tillbaka och kolla nu, det kan ju vara svårt att skilja silverbrun från fux med flax ibland. Men nu ska vi försöka att inte balla ur i den här tråden också, som vi brukar göra när vi börjar diskutera färger. Man kan väl göra en ny tråd eller ta det via PM om det ska redas ut så att vi håller oss till ämnet i tråden.

En sista kommentar innan vi återgår till ämnet, hon är fux. Jag har en 09:a som är silverbrun, kanske du kopplade ihop min user med färgen? =)

Och åter till ämnet;

Någon mer som funderar på att visa sin 07:a i år?

Jag tittade bara på bilden ovan där hon travar i gräset och tyckte benen såg mörka ut vilket de brukar vara på en silverbrun.

Skuggi i torsdags
S271.jpg

Han har tjock päls. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka