Sv: Födda: 2007
just därför jag inte vågar lägga bett i munnen ännu, ska kolla upp hans mun först.
men har för mig de var tvugna o va runt 5år innan man kunde se allt men kan ha fel o jag har en bra bit o köra dit med så det kan vi inte ta än.
men funkar lillhingsten bra på bettlöst så ska väl storhingsten med funka på det ett tag
häromdagen vande jag in honom på tömkörningsgjorden. funderar på om jag ska lära honom tömkörningen först, det är ju ett bra sätt att lära in styrningen och så.
longeringen har vi bara gjort ca 3-4gånger men han förstår det jättebra.
även i trav och utan stöd.
skor väntar vi oxå med är inte ute med han när det är som halast, har ingen brådska med inridningen, han ligger ju ca 6mån efter med i åldern.
min andre reds in som 4åríng dvs sommaren när han hade fyllt, det verkar lagom.
han fyller ju 4 i höst.
men vi får se, hur mkt tid jag har med, har ju
nyss blivit mamma med.
han har inga som helst problem med att lyfta hovar, stå still, ha tålamod, veta vem som bestämmer, vara uppbunden osv, det har vi tränat mycket på redan från början så han är minst lika duktig som den äldre hästen.
på bilden har han tömkörningsgjorden på sig.
jag är så att jag är väldigt noga och grundlig i träningen, hästen bestämmer hur fort det ska gå o gör hellre samma sak en gång extra så att jag hela tiden känner att jag har hästen med mig o att de förstår o gör det jag ber dem med säkerhet och trygghet.
glampi kommer nog inte bli några som helst problem med, mkt lätt och lugn.
men är noga endå
red in ett mkt känsligt sto för något år sedan som med blev livrädd för minsta rörelse, hon var rädd för människor och kunde inte lita på dem, kom inte i hagen osv.
var livrädd för att bli lastad, stegrade, kastade sig totalvägrade.
kunde försöka sticka om man var ute med henne och bockade gärna när man ledde henne med sadel och blev livrädd för sig själv emellanåt nästan.
Jag la ner mycket tid på att få henne förtroende, ingen brådska där inte utan jag tänkte som så att jag behöver/ska inte rida på henne förrän hon litar till 200% på mig.
ibland fick jag gå tillbaka några steg för hon var tvugen att vara tvärsäker/lugn inför varje ny sak annars gick det inte att gå vidare och hon blev snabbt misstänksam.
jag var iaf väldigt noga med grunde och det tog inte speciellt längre att rida in henne endå trots att jag jobbade så mkt med förtroendet eftersom det var en så extremt känslig och misstänksam häst.
det tog runt 2månader, träning 2-3gånger/vecka sen gick det att rida ut på henne själv i alla gångarter utom galopp för där kändes hon fortfarande lite rädd för sig själv så att säga så jag ville att hon skulle vara helt säker med den biten med.
jag vile inte riskera att något hände för den hästen var så att då tappade hon förtroendet igen och man fick gå tillbaka hundra steg igen och nästan börja om så det ville man inte riskera för hon måste känna att hon kan lita på mig och att jag inte gör något som får henne att bli rädd.
en gång var vi ute och red en kompis på en annan häst före, en älg sprang framför o den hästen kastade sig om och kompisen ramlade av, det andra stoet kom emot mig och stoet jag red och var påväg att skena hemåt genom skogen, sån tur var så tränade jag även det stoet och hon lyssnade sån tur var på min lugnande röst, så det jag aldrig trodde skulle hända, hände...en livrädd häst som var lös påväg i sken hemåt....stannade....enbart med min röst...det var mäktigt.
och hästen jag satt på, den känsliga nyss inridna hästen lugnade sig med sån tur var hon som annars kunde krypa ur skinnet bara någon rörde en hand...helt otroligt...det kommer jag aldrig glömma.
så det blev visst en hel berättelse men det jag ville säga var att förtroendet mellan häst och ryttare är extremt viktigt...och en mäktig känsla när det klickar.
så jag jobbar hellre lite extra på denna biten än har bråttom med att börja rida på hästen.
jag och stoet jag red in, här är vi ute och går med sadel hon var fortfarande väldigt hispig här.
ni kan inte ana hur lång tid det tog innan jag fick göra såhär...först tränade jag flera veckor på att ens få röra henne över hela kroppen och att ligga såhär var ju ett stort "hot" för henne innan hon började lita på mig vilket hon gör på bilden.
dett var ingen häst man gick ut med sadel i paddocken på, någon håller och man hänger några varv sen hoppar upp herregud det hade aldrig gått.
jag fick vänja in henne vid ryttare inomhus under lång tid, först barbacka sen med sadel. minsta lilla knak och hon höll på att kissa på sig hihi.
men tränade mkt på ljud, prasslande sadel och jacka osv.
hon hade även varit ivägskickat på inridning när hon var yngre(när jag red in henne var hon 6år) och de skickade tillbaka henne för hon var omöjlig att rida in, ja troligen för att de använde samma gamla metoder som med alla hästar, man måste ju kunna anpassa sig till individen och är himla stolt över att jag red in henne
och att hon litade så mkt på mig.
kan säga det att när jag sen skulle provlasta henne så gick hon raka vägen in. det var med mäktigt må jag säga, förtroendet och samspelet är det viktigaste.
här sitter jag på henne inför en ridtur.
usch saknar henne jättemycket nu.
det är så himla roligt att träna känsliga hästar.
Min glampi och så träningsstoet till vänster.