Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Vilken sötnos :D

*KL*
Bjarnarlaukur har ju sin vila nu och kommer ha hela februari också. Hovslagaren kommer på måndag och jag tänker be honom sko äben Bjarnarlaukur denna gång. Det är rena rama isbanan äverallt utom i hagarna just nu, jag är livrädd att han ska fläka sig....

Första gången han blir skodd isåfall, hade ändå tänkt sko honom nästa gång, men ska det vara isbana ett tag framöver är det lika bra att ta det nu.

spännande, hoppas hon lungnat ner sig, är det hennes känsliga lynne som bidrar till dessa explosioner eller att hon fortfarande är rädd för vissa saker?(tyckte du skrev något om longerlinan).

Har hon skor runt om eller bara fram? detta är första gången för henne eller?

Till er andra, har ni skott era ännu och hur i så fall?
Ni som inte skott ännu hur har det funkar hittils?

Till er andra, har ni skott era ännu och hur i så fall?
Ni som inte skott ännu hur har det funkar hittils?

Min är iofs en 06a men ligger i ungefär samma fas som flera i den här tråden. Han är skodd runtom, både med sulor och 4 brodd i varje sko. Annat vore riktigt dumt med tanke på hur det ser ut uppe hos oss. Det är snö överallt och just nu riktigt isigt också. Vi har inget ridhus så vi kan bara träna ute.
Det funkar bra på honom och han har bättre grepp än vad jag har :p

Det är hennes känsliga lynne i samband med att hon inte tycker om hastiga rörelser.
Hon är EXTREMT känslig, aldrig upplevt något liknande och då har jag ändå hållt på ett tag nu ..
Hon har skor runt om, det är isbana och jag vägrar riskera att hon eller jag gör sig illa.
Så hon har skor på alla 4 och traktbrodd på alla.
Det är andra gången hon skos.

KL.
Idag var hon sig själv igen!!
Longerade och hon var såååååå flott!
Sen tränade vi uppsittning inne i stallet och red ett par varv. Riktigt lydig och duktig men hon tycker det är läskigt att stå stilla, så det måste vi träna mer på ...

Skuggi är inte skodd. Det funkar bra trots is och grus. Han sliter sina hovar jämnt och är säker på foten. Jag längtar till när paddocken blir torr så vi kan vara där.

Jag har låtit Wynja vila i några veckor nu, dels har inte motivationen funnits när underlaget är kasst och vädret dåligt och sen så känns hon lite outvecklad kroppsmässigt ännu. Nästa vecka ska vi iaf åka till tandläkaren med henne och kolla upp innan bettet stoppas in i munnen :) men det är skillnad på henne nu, från att det inte gick att fånga henne så kommer hon i hagen, älskar att bli kliad, är jättenyfiken på allt, ska smaka på allt och är lättlärd. Hon var med på en markarbeteslektion innan vilan och tränaren sa att hon sällan såg så vetgiriga och arbetsvilliga hästar och henne skulle vi få det roligt med ;)

Skodde för 2 månader sedan och la på skor runtom, 4 brodd men inte grippar. Har funkat bra förutom när det är kramsnö.

Som sagt, Bjarnarlaukur är inte skodd än men blir på måndag. Det har funkat jättebra hela tiden fram tills för en vecka sen när det blev mildgrader och lite regn och sen frös på igen....suck!

Jag red honom i november och december och han var jättestadig ändå förutom på en del vägar där det var hårt tillplattat, men vi gick i kanten och då var det inga problem. Nu har han det jättesvårt utanför hagarna, så han måste få skor med brodd nu!

Kná skoddes i lördags, fyra broddar och snösulor runt om. Hon har små hovar: 4x0 i storlek, det är inte mycket att kratsa innanför snösulan. Hon skötte sig mycket bra under skoningen. Hon hade "jullov" i ungefär tre veckor, och sedan dess har jag plockat in i stallet nästan dagligen senaste veckan för att pyssla och göra henne helt trygg med att stå där och få bättre tålamod. Nu går det lätt att kratsa hovar och hon är avslappnad därinne, hon kan nu stå uppbunden i stallgången snällt och stilla hyfsat länge innan hon tröttnar och börjar trampa och krafsa. Hon är ganska bra på att stå stila "lös" också med hängande grimskaft/ lina.

knastilla1_jan_11.jpg

knastilla2_jan_11.jpg

Jag gjorde ett fynd i krubban i lunchhagen häromdagen! En mjölktand! Den är Knás, de andra är för gamla för att ömsa tänder.
kna_tand1_jan_11.jpg

kna_tand2_jan_11.jpg

Hon var med som handhäst i söndags för första gången "på riktigt", har ju bara testat en gång vid gården förut. Nu red vi ut (hade med mig en "påfösare" som red med) i omkring 1/2h. Hon var duktig, blev inte rädd för längdåkare, och hoppade bara till en gång när det brakade ner en stor gren bredvid oss i skogen. Hon reagerade med andra ord inte mer än de båda vuxna hästarna. Hästen jag lånar att handhästa ifrån är en klippa, han snappar efter henne i luften om hon försöker gå förbi! Hon både travar och töltar och går fram bra och nyfiket. Tyvärr är det isgata nu så det känns inte så kul att sitta upp eller handhästa, så det har blivit markarbete på volten senaste dagarna. Longerade henne utan stöd av staket idag, det går bra.. i skritt! Svårare i trav, men hon förstår kommandon för stopp, start, backa och flytta fram och bakdel från marken nu.

Jag har tränsat henne en gång (med rakt Novabett), och idag blev det också lite styrträning med tyglar i remontnosgrimma. Det gick ganska bra. Hon är mycket lugnare nu att hålla på med jämfört med före jul då hon var mer på sin vakt, men det är ju inte så konstigt. Övning ger färdighet.

Vilken söt tjej!
Jag har aldrig hittat en hästtand i krubban förut, jag skulle nog bli lite rädd först innan jag såg vad det var :p

Tackar! Din är också väldigt söt! Jag har hittat tänder förut (fast inte just Knás) så jag såg direkt vad det var. :)
Apropå mjölktandsfyndet kan det var bra att ha i åtanke att de vanligtvis tappar mjölktänderna i omgångar mellan 2,5–4,5 års ålder, (enligt den här källan) utifall de beter sig konstigt och är "meckiga" i munnen menar jag. Kanske lätt att glömma bort att de är bäbisar när de börjar gå att rida på.

Jag är så himla glad att vi kommit över de första bökiga trösklarna jag och Kná. Skönt att hon kan vara uppbunden, att det går att lyfta hovar, att hon var snäll att sko, att det går att leda henne och att hon dessutom står stilla när man pysslar med henne. Det är ett par moment som jag tycker är ganska jobbiga innan de sitter, och avgörande. Tycker inte om krafsande och sprattlande hovar kring mitt huvud eller att bli trampad på tårna. Har gjort misstaget förut att inte börja direkt med disciplinen, utan tillåtit en del bökande (de är ju bara bäbisar...), och fått mycket mer jobb att träna bort beteenden i jämförelse med att lära in rätt från början. Man lär sig av sina misstag. Kná har jag alltid när jag hanterat henne försökt vara tydlig med vad hon får och inte får göra.

Nu är nästa delmål som jag ser fram emot att klara av kommande veckorna att sitta upp och av på henne själv och att hon ska stå stilla då, att hon ska bjuda fram bra när jag longerar henne i trav, och att det ska fungera lätt och smidigt att rida med henne som handhäst utan medhjälpare, men det först- och sistnämnda beror på hur väglaget utvecklar sig. Är inte så sugen på att sitta upp med blankis som underlag OM det händer något.

Ja, han är fortfarande hingst. Ska rida in honom nu när skolan är slut (sista tentan på onsdag!!! :eek: ) och sen får han vila medan jag börjar jobba in mig lite. Sen blir det träning i början av sommaren, så han inte blir så tjock...
Om han inte känns helt fantastisk under inridningen så kommer jag att kastrera honom strax efteråt, så runt början av mars. Har fått lära mig en ny spännande metod som jag ska använda :p
Är väldigt roligt att följa din pojke med, när planerar d att börja sitta på honom?

Oh bra där! Jag har knappt tänkt på det alls förns nu när man tittar i Kvisturs mun och han ser ut som
en veritabel naturkatastrof i munnen. Tänder hit och tänder dit. Han byter tänder helt enkelt. Uffha för att se ut sådan i käften haha!
Visst kan dom väl få ganska så ont av det?

Han har iaf vilat jättemycket nu i slutet. På Onsdag kommer hovis och slår på nya dojjor med 4-brodd runt om (ren isgata överallt).

Isen blir han bara spänd av iaf :) Lilla sötlurv!! Nu räknas bäbisarna som 4 åringar - börjar bli stora!!

Visst kan dom väl få ganska så ont av det?

Antagligen är det väl som när vi bytte tänder, att det är obehagligt med lösa tänder när man äter och antagligen kliar det så att de vill gnaga på saker när den nya tanden ska fram. :) Bettet ska ju inte ligga mot tänderna, men det kan säkert vara otrevligt med bett i munnen om det är många lösa tänder. Har man hackamore blir det istället tryck utifrån på kinder, samma sak gäller när man spänner nosgrimman. Så jag vet inte om det är så mycket bättre med bettlöst, man får nog tänka på att vara lite extra hänsynsfull bara och försöka hålla koll på hur de ser ut i munnen för tillfället.

Så länge tänderna satt där de skulle och inte skruvade på sig när de var lösa minns jag det mer som lite skum känsla än att det gjorde ont när jag själv bytte tänder, men det är ju ett tag sedan, och jag är ingen häst, hur hästarna känner kan man ju bara spekulera i. :)

just därför jag inte vågar lägga bett i munnen ännu, ska kolla upp hans mun först.
men har för mig de var tvugna o va runt 5år innan man kunde se allt men kan ha fel o jag har en bra bit o köra dit med så det kan vi inte ta än.
men funkar lillhingsten bra på bettlöst så ska väl storhingsten med funka på det ett tag:)

häromdagen vande jag in honom på tömkörningsgjorden. funderar på om jag ska lära honom tömkörningen först, det är ju ett bra sätt att lära in styrningen och så.

longeringen har vi bara gjort ca 3-4gånger men han förstår det jättebra.
även i trav och utan stöd.

skor väntar vi oxå med är inte ute med han när det är som halast, har ingen brådska med inridningen, han ligger ju ca 6mån efter med i åldern.

min andre reds in som 4åríng dvs sommaren när han hade fyllt, det verkar lagom.
han fyller ju 4 i höst.

men vi får se, hur mkt tid jag har med, har ju nyss blivit mamma med.

bild0982_128183037.jpg

han har inga som helst problem med att lyfta hovar, stå still, ha tålamod, veta vem som bestämmer, vara uppbunden osv, det har vi tränat mycket på redan från början så han är minst lika duktig som den äldre hästen.

på bilden har han tömkörningsgjorden på sig.
jag är så att jag är väldigt noga och grundlig i träningen, hästen bestämmer hur fort det ska gå o gör hellre samma sak en gång extra så att jag hela tiden känner att jag har hästen med mig o att de förstår o gör det jag ber dem med säkerhet och trygghet.

glampi kommer nog inte bli några som helst problem med, mkt lätt och lugn.
men är noga endå:)

red in ett mkt känsligt sto för något år sedan som med blev livrädd för minsta rörelse, hon var rädd för människor och kunde inte lita på dem, kom inte i hagen osv.
var livrädd för att bli lastad, stegrade, kastade sig totalvägrade.
kunde försöka sticka om man var ute med henne och bockade gärna när man ledde henne med sadel och blev livrädd för sig själv emellanåt nästan.

Jag la ner mycket tid på att få henne förtroende, ingen brådska där inte utan jag tänkte som så att jag behöver/ska inte rida på henne förrän hon litar till 200% på mig.
ibland fick jag gå tillbaka några steg för hon var tvugen att vara tvärsäker/lugn inför varje ny sak annars gick det inte att gå vidare och hon blev snabbt misstänksam.

jag var iaf väldigt noga med grunde och det tog inte speciellt längre att rida in henne endå trots att jag jobbade så mkt med förtroendet eftersom det var en så extremt känslig och misstänksam häst.
det tog runt 2månader, träning 2-3gånger/vecka sen gick det att rida ut på henne själv i alla gångarter utom galopp för där kändes hon fortfarande lite rädd för sig själv så att säga så jag ville att hon skulle vara helt säker med den biten med.
jag vile inte riskera att något hände för den hästen var så att då tappade hon förtroendet igen och man fick gå tillbaka hundra steg igen och nästan börja om så det ville man inte riskera för hon måste känna att hon kan lita på mig och att jag inte gör något som får henne att bli rädd.

en gång var vi ute och red en kompis på en annan häst före, en älg sprang framför o den hästen kastade sig om och kompisen ramlade av, det andra stoet kom emot mig och stoet jag red och var påväg att skena hemåt genom skogen, sån tur var så tränade jag även det stoet och hon lyssnade sån tur var på min lugnande röst, så det jag aldrig trodde skulle hända, hände...en livrädd häst som var lös påväg i sken hemåt....stannade....enbart med min röst...det var mäktigt.
och hästen jag satt på, den känsliga nyss inridna hästen lugnade sig med sån tur var hon som annars kunde krypa ur skinnet bara någon rörde en hand...helt otroligt...det kommer jag aldrig glömma.

så det blev visst en hel berättelse men det jag ville säga var att förtroendet mellan häst och ryttare är extremt viktigt...och en mäktig känsla när det klickar.
så jag jobbar hellre lite extra på denna biten än har bråttom med att börja rida på hästen.

p62500441_81056179.jpg

jag och stoet jag red in, här är vi ute och går med sadel hon var fortfarande väldigt hispig här.

p62500931_81056930.jpg
ni kan inte ana hur lång tid det tog innan jag fick göra såhär...först tränade jag flera veckor på att ens få röra henne över hela kroppen och att ligga såhär var ju ett stort "hot" för henne innan hon började lita på mig vilket hon gör på bilden.
dett var ingen häst man gick ut med sadel i paddocken på, någon håller och man hänger några varv sen hoppar upp herregud det hade aldrig gått.
jag fick vänja in henne vid ryttare inomhus under lång tid, först barbacka sen med sadel. minsta lilla knak och hon höll på att kissa på sig hihi.
men tränade mkt på ljud, prasslande sadel och jacka osv.

hon hade även varit ivägskickat på inridning när hon var yngre(när jag red in henne var hon 6år) och de skickade tillbaka henne för hon var omöjlig att rida in, ja troligen för att de använde samma gamla metoder som med alla hästar, man måste ju kunna anpassa sig till individen och är himla stolt över att jag red in henne:) och att hon litade så mkt på mig.

kan säga det att när jag sen skulle provlasta henne så gick hon raka vägen in. det var med mäktigt må jag säga, förtroendet och samspelet är det viktigaste.

29330575_81056981.jpg
här sitter jag på henne inför en ridtur.

usch saknar henne jättemycket nu.
det är så himla roligt att träna känsliga hästar.

img_2297_81023309.jpg
Min glampi och så träningsstoet till vänster.

Senast ändrad:

Michis- Men aj som fasen vad ont det lät med din avkastning! Hade missat det, läste i uppdaterat tråden. Skönt att min verkar lugnare, men jag tänker ändå vänta på ett mjukare underlag innan jag sitter upp igen. :-) Gullig är hon i allafall din svarta springare.

just därför jag inte vågar lägga bett i munnen ännu, ska kolla upp hans mun först.
men har för mig de var tvugna o va runt 5år innan man kunde se allt men kan ha fel o jag har en bra bit o köra dit med så det kan vi inte ta än.
Det borde stämma eftersom de oftast inte har fått alla sina permanenta tänder före 4,5–5 års ålder.

han ligger ju ca 6mån efter med i åldern.
Är han inte född i slutet av Augusti? Då är han ganska exakt två månader yngre än min som är född i slutet av juni, vilket väl är en ganska normal tid att födas på om man är häst. Men känn dig inte stressad av att andra 07: or rids in nu, njut av din söta bäbis och att vara mammaledig, Glampi mår ju inte dåligt av att vänta. :)

Fint att du fick stopp på det skenande stoet och att det gick bra med det silversvarta.

Äsch, jag landade mjukt i ridhuset så det var ingen fara!
Hon är väldigt fin min lilla svarta, får hoppas på att hon blir lugn snart bara ...

KL.
I onsdags körde vi ett pass igen.
Longerade i rundcorallen och hon är hur lydig och enkel som helst. Där är det ju bara roligt att hon är så känslig.
Hon går fram, stannar, backar, flyttar fram- och bakdel som ingenting. Hon vänder in och följer med o.s.v. Ganska häftigt med tanke på att vi var tvugna att valla in henne i stallet första gången vi skulle fånga henne. Nu kommer hon fram i boxen/hagen.

Körde sen upp och avsittning i stallet och red ett par varv där inne. Då var hon hur lugn och fin som helst, stannade mycket bättre än förut!

Ska köra imorgon igen så får vi se :)

en gång var vi ute och red en kompis på en annan häst före, en älg sprang framför o den hästen kastade sig om och kompisen ramlade av, det andra stoet kom emot mig och stoet jag red och var påväg att skena hemåt genom skogen, sån tur var så tränade jag även det stoet och hon lyssnade sån tur var på min lugnande röst, så det jag aldrig trodde skulle hända, hände...en livrädd häst som var lös påväg i sken hemåt....stannade....enbart med min röst...det var mäktigt.
och hästen jag satt på, den känsliga nyss inridna hästen lugnade sig med sån tur var hon som annars kunde krypa ur skinnet bara någon rörde en hand...helt otroligt...det kommer jag aldrig glömma.

Det där har jag också varit med om! Vi åkte bob efter min welsh som jag hade och så kom hon lös med boben efter sig och fastnade i en grindstolpe och fick panik och skenade ut på stora vägen! Jag sprang efter som en galning! Hon vände till slut och kom springandes tillbaka och förbi mig men jag ropade och "bad" henne att stanna, och vips, där stod hon typ 50 m framför mig, helt stilla och vände sig om och tittade på mig. Det hade jag aldrig trott! Men hon litade nog väldigt mycket på mig, och visste att jag skulle hjälpa henne och få bort den farliga boben bara hon stannade hos mig.

Knapp

Idag har jag suttit på Óskadís !! :D
Hon var sååå duktig, vände huvudet och kollade varför matte satt på ryggen men ingen annan reaktion. Longering stod också på dagens schema, där har jag något att bita i. Vilken envis liten häst jag har.
Men hon kommer bli sååå rolig att rida tror jag :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka