Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

det som du skrev att du skulle göra med henne kallar inte jag att vänta... hade det vart mitt sto hade jag släppt ut henne i en flock, se till att hon har fri tillgång till analyserat hösilage och bara låta henne "växa till sig och bli en häst" fattar inte heller varför man betäckt en treåring som ser ut på detta vis.

Hon såg inte ut så tidigare utan blev så hos den hon stod, som sagt var hon misskött på flera sätt än så.
Rasp på alla fyra benen och ett infekterat sår på bakkotan.

Nej jag vill inte fodra med hösilage och anser att hon behöver mkt mer än så för att ta sig och lägga på hullet!
Dessutom är hon dräktig och behöver mer tillskott.
Skulle aldrig låta henne gå vind för våg då blir ju raspen värre igen och såret måste fortfarande tas om hand!

Jag vill ha en tamhäst inte vildhäst.

Hon får fri tillgång på bra hö, 4kg Krafft Lusernpellets, 2kg Krafft Groov 125 och B-vitamin+jäst och saltsten då förstås.

tur att smaken är som baken.. med analyserat hösilage menade jag mer att höet skulle vara analyserat inte att det just ska vara hösilage...har du analyserat ditt hö??

*KL*

Igår red jag ensam på Bjarnalaukur, alltså min sambo eller någon annan var inte med. Tränade lite på ridbanan och han börjar få lite mer fart under fötterna nu, skrittar på lite mer än innan. Han känner sig väl antagligen mer säker på vad jag förväntar mig av honom och fått lite bättre balans med mig på ryggen :) Vi provade lite sidoförflyttningar, detta fungerar kanon från marken, så nu tänkte jag ta med det upp i sadeln. Han tyckte jag var lite konstig först och trodde han skulle gå framåt inte åt sidan, men han gjorde som jag ville tillslut och var jätteduktig :)

Sen travade vi runt lite. I början stannade han av sig själv efter några steg, men nu när driver på igen när jag känner att han saktar så ökar han direkt! Duktiga hästen!

Ska ta en liten tur i skogen ensam på honom till helgen när man är hemma när det är ljust, på söndag skulle grannen hänga med på min andra häst och jag rider lillen.

Bjarnarlaukur har varit sååå duktig de här veckorna vi tränat. Han är lättlärd och lyhörd. Han kommer bli en underbar ridhäst tror jag :love:

Snart dags för hans välförtjänta vila, för att sedan dra igång igen till våren :) Tänkte rida honom fram till nyår och sen får han gå och smälta det han lärt sig i ett par månader ungefär :)

snabb uppdate...
longerade Glampi igår, 3e gången i hans liv lr han har sprungit lös i rundcorall 1 gång innan sen 1 gång i kort rep runt mig några varv bara och så nu denna gång med riktig longerlina o så grimma.
duktig kille..

så roligt att börja lite försiktigt med han. han travar superfint och i bra balans helt rent.

Idag har jag suttit på Kná för första gången! Det gick bra. Vi klev fram ett steg. Sedan fick det vara bra för idag. Hon stod även uppbunden i gången för första gången "på riktigt" idag. Har annars bara lagt grimskaftet över bommen eller hållit i henne när jag pysslat med henne. Hon är riktigt duktig nu på att stå stilla, det dröjer i allafall längre innan hon tappar tålamodet nu än för bara en vecka sedan. Imorgon ska hon få prova på att gå som handhäst på ridbanan. Jag tror att hon har vuxit lite till sedan jag mätte henne i somras (till 135cm), hon känns ganska stor när man står bredvid henne inne i stallet och hon sträcker på sig. Men ute i hagen ser hon mest liten lurvig och gullig ut. Hon har kvar knölen på bakbenet, det är möjligt att den kommer att finnas där jämt. Men än så länge verkar hon inte påverad av det, veterinären sa att det troligen inte blir några besvär alls av den, men OM så kan man åka in på klinik och försöka skära ut den lilla taggen som sitter inkapslad där.

Kolbeinn: Väldigt söt häst! Jag tror att hon är silvergulsvartskäck.
Gullan: Skönt att du börjar repa dig från kejsarsnittet, läste i din blogg, vilken dramatik!
Tessinino: Han ser väldigt fin ut din häst, kul att ni kommit så långt att ni kan rida ut ensamma och galoppera.
Michis: Jag är väldigt nyfiken på hur det går med ditt sto! Hon såg urhäftig ut på longeringsbilderna. Hur är det med balansen med det steget? Hur långt har du kommit med henne, har du ridit "lös" på henne?
Fettso: Jag tror inte att det skadar att grundträna ditt lilla sto som du beskrev, det låter ju inte som någon ansträngande träning. Att hon är sent utvecklad fysiskt behöver ju inte betyda att hon är senare mentalt än någon annan häst i hennes ålder.
FengurLaugar: Vad roligt att du också börjat rida ut på din häst och att det går bra. Kul att följa andras framsteg också med hästarna.

Villimey är borta på inridning. Tanken var att jag skulle göra det men det blev tajt med tid för min del. Min bebis är med i solsidan (som börjar 16/1 kl 20.00 :-D) och inspelningarna har tog en del tid nu under hösten. Jag har inte sett V sedan hon åkte men enligt utsago så ska hon vara riktigt fin. Alla trodde hon skulle ha svårt för tölten men har tydligt kommit på hur man gör. Just nu vilar hon dock. Om allt går väl kanske det blir visning i vår :o

Moli - Vad kul att Kná är hemma, var är hemma någonstans? Och skönt att det verkar gå bra med skadan!
Tessinio - Ser härligt ut. Fin häst! Det känns som om ni kommit långt i träningen.
Kolbeinn - Supersöt. Fin färg och teckning!

Täby Kyrkby är vårt nya hemma. Kul att bäbisen är med i solsidan. :) Roligt också att vackra Villimey är på inridning och att hon förhoppningsvis ska visas.

Idag har jag provat longera lilldamen lite:love:

Med träns och tömkörningsgjord , bara i skritt men ändå jätteduktig!:bump:

Tack! Ja han utvecklades enormt på inridningen. Han var där i 2 månader. Nu rider jag han ca 3 dagar i veckan fram till jul. Därefter kommer han att vila.
Han tycker f ö den koooorta tölten suger numera. Han har kommit på hur man gör när man töltar fortare, vilkent han iofs gör J*VLIGT bra men ändå :)
Det är lite läskigt med honom, det känns som han är äldre än vad han är (stabiliteten osv)
Löslongerade honom idag innan jag red. Jösses vad han rör sig!!

Vad kul att det går så bra för er andra också :-)

Ja det är jättekul :) Igår tog vi en tur igen i snöovädret! Bjarnarlaukur började galoppera med mig och det har han aldrig gjort innan, så han tyckte det var kul och lite konstigt så hanbörjade bocka, styggt nära att jag flög av men han lyssnar så fint på förhållningarna så han stoppade rätt fort, bushäst :P

KL.
Moli:
Planen var ju som sagt att köra igång med henne i onsdags, men det sket sig då hon dragit av sig en sko så nu står hon i väntan på hovslagaren.
Hon har superbalans trots sitt stora kliv, tappar aldrig takten och är helt stabil gångartsmässigt.
Hon är "riden" ensam 2-3 ggr för typ 2 månader sen, sen tappade jag lusten och sen dess har hon stått så nu får vi ta ett kliv tillbaka igen. Men det är det nog värt. Hon är lite tuff i huvudet och skyndar hellre långsamt än att det blir fel :)

Äsch, långvila när du ändå hade kommit en bra bit var säkert bara nyttigt :)

Min plan för Hammi:

Jag har själv fått jullov nu (STOR fördel med läraryrket ;) ) så jag tänkte passa på att rida under lovet och efter det låta henne vila ett tag.

Har ridit ut några gånger och har även skrittat, travat och galopperat på ridbanan. (Har även blivit något steg pass i nedtagning - vilket iofs är väntat med en häst som enbart sprang i pass de tre första månaderna i livet...)

Hon svänger och lyssnar fint för sätesföhållningar samt framåtdrivande hjälper. Inte så jätteframåt än, men räknar kallt med att det beror på unghästosäkerhet. Överlag jättesnäll och lättlärd, har lärt in sidföflyttningar från marken och testade sedan från ryggen och det var inga problem...

Härligt med jullov :)

Bjarnarlaukur var inte så framåt i början han heller och det tror jag också beror på unghästosäkerheten. Men nu när vi varit ute flera gånger, både i skogen och på banan så skrittar han på bättre och travar längre sträckor än innan utan att sakta av själv. Han känner sig nog säkrare i både balans och med vad jag kräver av honom nu :)

Vi har jääättekallt nu så det är jobbigt att vara ute, så den här veckan har jag inte ridit någon av mina än. Får se hur det blir i slutet av veckan och under julhelgen. Bjarnarlaukur ska få sin vila från och med nyår så det vore kul och komma ut några gånger till. Har uppnåt 1½ av mina 2 mål med honom innan vilan. Vi har ridit ut tillsammans med min sambo och Fengur ett par gånger och jag har ridit honom själv hemma på gården och på banan (det är den ½) Den sista ½ är att ta en liten skogstur ensam med honom. Är det inte svinkallt under helgen så borde jag klara det målet då :)

Idag får Kvistur en julklapp av mig i form av en välförtjänt vila:)
Vi red imorse, och vad ska man säga? Min häst är helt fantastisk återigen.
Han galopperar samlat på volter, hur lyckas han? Så himla fin. Han har varit stenhård i ena sidan några dagar, och nu när han har blivit av med styvheten tar han stöd på ytter och går i form i alla gångarterna. Nu är han verkligen värd vila! God jul från oss! :love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka