Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

KL.

I lördags var jag hos Kvistur igen. Han har blivit så fin. Om 3 veckor kommer han hem igen :)

Här kommer den enda bild som blev (stillastående i ett mörkt ridhus)
31859803.jpg

Kvistur m Caspar på ryggen

Ska fota massor när han kommer hem :)

uppdatering på min 07....

vi har inte kommit så långt. tiden har helt enkelt inte räckt till.. :cry:
men det skall det bli ändring på..
idag var vi fullt utrustade och begav oss till volten...
första gången ja satt på henne utanför stallet trygghet..:love:
blev bara en kort snabb uppsittning och några steg.. men fortsättning följer:D

149498_10150336954070057_733515056_15705524_1047914_n.jpg

En liten uppdatering från mig och min Bjarnarlaukur :)

Jag har suttit på honom två gånger och han beter som han aldrig gjort något annat än att ha någon på ryggen :love: Älskade bäbis häst!

Longeringen fungerar kanon, både med och utan sadel. Har börjat tömköra och han förstår inte riktigt varför matte ska gå bakom, så husse får vara med och gå bredvid för att vägleda :) Men det går bättre och bättre med "tygeltagen". Snart tänkte jag prova att stanna och starta när jag sitter på ryggen, tror det kan fungera bättre faktiskt. Använder mig av repgrimma än så länge för att spara munnen. Då kan man överdriva hjälpen lite mer än om man sätter tömmarna/tyglarna i bettet :)

Jag matar honom med så mycket mat han orkar äta. När vi flyttade fick han plötsligt agera hingst, för här finns det ston. Förut fanns det inte ett sto på 1 mils avstånd :) Så han blev så smal av springande. Men nu är han kastrerad sen 5 veckor tillbaka och har ätit upp sig rätt bra :) Så nu kan träningen komma igång på allvar.

Har tänkt träna honom fram till nyår, sen får han stå ett tag och smälta allt nya för att sen börja ännu mer på allvar till våren :)

*kl*

Jag har nu kommit såpass långt att vi kan rida i skritt och trav och svänga åt olika håll på ridbanan. Har suttit på henne kanske 5 gånger totalt, men hon lär sig otroligt snabbt!

Häromveckan fick hon även skor eftersom hon har varit lite ömfotad, så i helgen löslongerade jag och fick en glad överraskning då traven som tidigare varit nästan ickeexisterande nu såg rätt trevlig ut. Mycket sträck och sväv om än inte så mycket aktion.

Bild från i lördags:

nyaskor2.jpg

Va kul att det går framåt för er andra också!

Igår var det fjärde gången jag satt på Laukur (Bjarnarlaukur). I fredags tog vi också en sväng på ridbanan och jag tänkte prova att starta, stoppa och svänga utan att min sambo gör någonting. Han höll bara i grimskaftet ifall att. Men Laukur var hur duktig som helst! Han lyssnade jättebra utan protest. Jag trodde han skulle protestera när jag gav honom skänkel, för när jag gjort sidoförflyttningar från marken förut, genom att trycka med handen i sidan på honom har han blivit lite irriterad men sen flytta sig fint. Men nu visade han inget missnöje alls, utan han lydde fint :)

Gjorde alltså samma sak igår och sen gick vi på gärdet upp mot stallet efter att vi var klara på ridbanan. Det var det längsta han gått med mig på ryggen och verkar tycka det är jättekul :) Öronen framåt hela tiden och verkar nöjd och glad!

Ska låta honom vila ett par dagar nu och smälta det vi gjort undet veckan. Sen blir det longering en dag och promenad en dag och sen en liten ridtur igen på banan :)

Mitt mål är att vi ska kunna ta en liten tur på ca 15 min ut i skogen innan han får vila ett tag under vintern :) Känns som en vettigt mål. Vill att han ska stärka sig sakta men säkert och samtidigt tycka att det är roligt varje gång.

Igår tog jag en tur med Bjarnarlaukur igen. Har bara varit på ridbanan innan, men nu gick en sväng bort på vägen :) Hade min sambo i andra änden av grimskaftet ifall han inte skulle lyssna på mig den lilla busen.

Men shit va han är lugn och snäll att rida! Han lyssnar väldigt bra faktiskt :)
Nästa gång tänkte jag våga mig på att skritta runt på honom utan att sambon håller i. Han får stå vid sidan om och ingripa om det skulle behövas hehe.

Snart tänkte jag koppla ihop tyglarna med repgrimman+bettet. Han lyssnar så fint med bara repgrimman nu, så det känns som det är dags att ta ett steg till. Sen ska jag prova att trava lite också :)

Ska försöka få fingrarna ur och ta lite bilder till helgen.

KL.

Imorgon hämtar jag hem Kvistur från inridningen.
Det ska bli sååå spännande. Han har börjat tölta nu också =)

Bilder kommer nu när han kommer hem =)

/Therese

I Torsdags hämtade jag ju hem Kvistur. Fick även prova honom - Vilken känsla! Vilken häst =)

Igår red jag en snabbis i paddocken på honom (kolsvart ute). Han är så himla tuff. Känslig, lyhörd, ärlig och bara helt fantastisk.
Han är precis som jag vill ha honom vid ridning :-)

Ska försöka fota nån dag!

Nu har jag och Bjarnarlaukur tagit våra första tarvsteg tillsammans :love: Han är väl för underbar! Lyder kanon, men tycker det är lite konstigt att springa med matte på ryggen, men det går bättre och bättre :)

Jag litar såpass mycket på honom nu att jag skulle kunna tänka mig att rida ut snart, ta med mig sambon och Fengur på en liten tur i skogen :)

Det känns att Bjarnarlaukur orkar mer nu också efter att ha tränat regelbundet i några veckor. Snart dags för hans vila :)

KL.

Idag har vi ridit ut för första gången på egen mark.
Han är SÅ underbar. Jättepigg och jätteframåt. Red under E18 (vi har promenerat där innen). Inte en enda reaktion :)
Töltar, travar och galopperar med BRA bjud. Lyssnar jättebra på sits och röst. Vi red i ökad trav jämsides med min kompis som red i ökad tölt :)
VILKEN KILLE!
jag har fått min drömhäst! :love:

Här får ni en liten bild på oss från idag, -11C :)
162959_10150350194295322_762185321_16073915_1772993_n.jpg

/Therese

Va kul! Han ser jättemysig ut :)

Bjarnarlaukur har haft vila den här veckan, men ikväll tror jag det får bli longering eller nåt, kanske löslongering o paddocken (om jag ser något). Är bara ljus på ridbanan men inget staket.

Sen får det nog bli en ridtur i morgon eller på söndag :) Litar såpass på honom nu så jag skulle våga mig ut en tur faktiskt:love:

Min -07:a kom till Sverige 30 Oktober och till mig den 2 November.
Har själv importerat henne.
Hon var mager och eländig (dräktig också) med infekterat sår på bakkotan och rasp på alla fyra benen(därför hon är rakad).

Men nu är hon bra igen, ingen rasp och såret har läkt fint!:)
Hon var nästan helt ovan vid hantering.

Nu har vi kommit så långt att hon haft tömkörningsgjorden på sig.

31925930.jpg

31925926.jpg

Va söt hon var:) Ser trevlig ut! Skönt att hon återhämtat sig efter hon kom till dig!

*KL*

Igår tog jag och min sambo vår första ridtur ihop med båda hästarna:love: Bjarnarlaukur är så duktig! Han trampade på bakom eller bredvid Fengur, travade lite och verkade ha jättekul! Han tog till och ett litet glädjeskutt med mig på ryggen haha :) Ett av två mål innan nyår avklarat, nästa blir att rida ut själv på honom!

Gud vad roligt! Det är så roligt när man äntligen får rida på sina små (läs stora) bäbisar! :) ;)

Min går några gånger i veckan nu, för att efter jul få en välförtjänt vila :)
I Veckan red vi ut i skogen, och han lyssnar heelt på mig för att jag inte ska få helt mooosade knän
när vi går mellan träden haha.
Hästen framför eller bakom kan gå i vilken gångart som helst, det är Mig han lyssnar på. Helt fantastiskt!

12-december-038_121443867.jpg

Jag måste ha köpt mig en tapir?

12-december-059_121444335.jpg

Lite lekbilder :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka