Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

KL på mig själv

Rapport från veckan kom nyss från tränarna på Island. De har ridit henne inomhus och hon går mest i tölt, men även trav. Hon har mycket bra gångarter med stor aktion och mycket bra exteriör. Det negativa är att hon fortfarande visar "stort humör". Tränarna menar att hon "inte försökt kasta av dem än, men det är som om hon funderar på att göra det":devil: Vet inte riktigt vad det kan innebära, men hoppas att det går över. Hon hade ett fantastiskt temperament när jag hanterade henne som åring. Iofs kanske namnet (kan betyda motsvarande kaxig) som uppfödarna valde avslöjar en del:angel:

Spännande..
en dam med mkt temperament, men det kan ju vara det där lilla extra som avgör tävlingarna sen:)
även om det kan vara jobbigt ibland med kan jag tänka.

när tänkte du ta hem henne?
ville du inte ridit in henne själv?

Jovisst, använder man bara energin på rätt sätt så kan det nog vara en stor fördel..lite extra spirit ;)

Jag skulle ridit in henne själv om hon stod i Sverige, men nu har jag nyss fått drömjobbet här, så jag åker inte över nu för att vara med och starta henne. Däremot åker jag troligen och är med en del när de startar henne igen som fyraåring. Men jag hade inte kunnat få bättre tränare som rider in henne, de är verkligen superduktiga båda två och använder metoder som jag sympatiserar med,så det känns tryggt :)

...Tror snarare att det beror på att du har försökt ladda upp bilderna direkt från datorn.

Du måste först ladda upp de på en hemsida, t.ex photobucket, och sen ladda upp de här.

*KL*
En liten uppdatering om hur det är med min -07a :)

Han blev kastrerad för två veckor sen och är inte liiika intresserad av flickorna längre. Jag har suttit på honom en gång och longeringen går alldeles utmärkt!
För ett tag sen tog jag med honom ner på ridbanan för att "leka" lite. Han följde mig som en hund hela tiden. Tvärvände när jag gjorde det, stannade när jag gjorde detm sprang när jag gjorde det och verka tycka det var urkul! :D Så det får vi göra fler ggr.
Har börjar tömköra lite för att lära honom tygeltagen. Började med att bara ha en repgrimma med tränset under, sen kan jag koppla ihop bett och grimma för att senare kunna gå på med bara bett :) Han är så duktig och lättlärd!

Min 16 åring som jag rider annars ska få sin vinter vila i november så då ska jag börja träna min lilla ännu lite mer och även "rida" lite innan han får vila tills nästa år då han är 4 och vi kan börja ridträningen mer :)

Jag förvarnade min tränare om att jag kommer ta med min unghäst på en kurs nästa år någon gång, självklart beroende på hur det går med honom. Jag vill inte för bråttom. Vill ha en trevlig ridhäst som tycker det är kul att vara ute med matte och som är hållbar i många många år!

inridningsbilder på Spyrna

31818370.jpg

31818384.jpg

31818395.jpg

Álfadís frá Sölvholti
e.Aragon frá Berjanesi(Numera vallack exp till Danmark)
u.Frida frá Sölvholti(Blodsto)

Kom till Sverige 30/10/2010.
Från början ett slaktföl men gillar henne skarpt.
Dräktig med Glamúr frá Hrafnkelstöddum,
stor Splash hingst.

Ska nu gödas massor, få vänja sig långsamt vid allting.

Álfadís
31819083.jpg

Hingsten
31819081.jpg

inridningsbilder på Spyrna

31818370.jpg

31818384.jpg

31818395.jpg

Hihi måste bara säga en sak jag tänkte på, han som rider ser lite "beredd" ut på något sätt:angel: känns som man ser i blicken hur han är bredd på vad som helst när som helst hihi.
Och så remmen runt halsen med:angel: vad är det hon gjort som blivit bättre nu?

De verkar rida på i ett ganska högt och friskt tempo? rider de enbart inomhus och ensamma med henne?

Tycker det verkar bra att de rider framåt mycket så hästen tänker framåt.

Haha kanske det.. ;) Men han ser nog alltid ut lite så, Dóri.. fast lite beredd är han nog. Han är duktig med unghästarna iaf och mjuk på handen. Halsremmen är för att inte behöva ta så mkt i munnen, en ny "trend" från Hólar. Hon var bättre i lynnet och verkade lita på dem mer, hon blir säkert ännu mer säker med åren. Hon har ju bara varit inne på stall 2-3 ggr innan i några dagar.

Jag tror de varierar med ute och inne, oftast ihop med en annan häst (men hans sambo o tränarkollega fotar ju vid detta tillfälle), det är så vi tränade unghästar ihop iallafall.

Ja, visst är det bra och viktigt att rida fram unghästarna ordentligt. Nummer ett vid inridning, anser jag.:)

Jaha på så vis...:)

måste fråga, är hon skodd runt om nu?

när kommer hon hem till dig? ser ut att få ett bra steg.

uppdatering från min 07:a

vi har tränat longering ett tag och lärt oss massor av kommandon =)
och förra veckan gjordes förra uppsittningen! gick super bra! :p
så nu i dagarna skall vi börja små skritta lite i volten ett par gånger, sen bär det av utanför stallets tryggvet =)

Min 07:a Nattdrekja frá Sölvholti :)

34419_10150292983030057_733515056_14915584_1867690_n.jpg

58488_10150278298335057_733515056_14578264_105471_n.jpg

Jag är ganska säker på att hon är skodd runt om, det brukar de alltid göra..

Får se när jag tar hem henne, ev. får de visa henne som 4åring i vår och sen kanske jag vill åka över och rida henne lite i samband med att man ev. jobbar på gården igen. Får se:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka