Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Aha okej ja det går verkligen inte att se om hon är skodd eller inte från bilderna.
men det måste hon ju som du säger nästan vara, de brukar vara rätt snabba med o smälla på skor när de tränar dem tror inte riktigt de tror på barfotaridning på island hm...
men de verkar verkligen ha fria händer där borta då hihi...

hur brukar du göra när du rider in i sverige börjar du barfota eller sätter du på skor fram först direkt när de börjar tränas och sen andra skoningen bak med eller alla 4 på samma gång?
ni andra kan ju med svara!

Glampi är så himla oöm så jag vet inte riktigt hur jag ska göra men det lutar ju mycket åt att iaf börja träningen utan skor.
vi har väldigt tråkiga grusvägar här med stora stenar men han knatar rakt över dem utan att bry sig ett skit har aldrig sett han "trampa till" som de ju kan göra barfota och även med skor ibland om en sten träffar fel ju.

Thengill tyckte jag var väldigt oöm med men på han kan man se hur han trampar till ibland på dessa hemska grusvägar annars funkar han okej barfota men skulle inte klara det på "heltid".
Men man kan ju sätta igång dem från en vila tex utan skor eller vad anser ni?

Sen shettisen han funkar inte alls på dessa vägar tyvärr och han kunde man ju tro skulle va minst öm som gått hela sitt liv barfota...
på asfalt funkar han bra och i skogen men på asfalt slits hans hovar så himla fort och de växer dööö sakta.

Thengill har jättebra hovar och Glampi med, som det verkar har glampi kanske t.o.m snäppet bättre kvalite eftersom han klarar stenarna så bra så har han troligen tjockare sula med.

Kvistur är också skodd runtom. Först fram, sedan bak.

Hans inridning går superbra, han har redan varit där 5 veckor. Var iväg och tittade på honom förra helgen.
Vilket jobb Eyvi gör med honom. Han ser jättetrevlig ut, lyhörd, känslig, bra steg.
Snart kommer han hem igen =)

Visst har de fria händer, jag vet att de är väldigt duktiga och de är något av förebilder inom ridning för mig, så det är bara skönt att lämna över unghästen i deras omvårdnad;) Nä, när jag jobbade hos dem red vi aldrig några hästar oskodda öht. Däremot tar de ju alltid av skorna när hästarna inte ska ridas under en period.

De hästar jag har ridit in, har jag grundridit oskodda och sen när vi börjar sätta gångarterna lite mer och rida ut längre än i skogen, så har vi skott.

Sa fin din flicka ær! :love:

Hær hænder mycket i traden nu, langtar verkligen tills jag kan komma ivæg till min pojke igen. Sjælv ær jag ju sen 2 veckor i Akureyri! :love: Har lyckats lægga min praktik till en veterinærklinik hær, sa njuter varje dag av de fantastiska omgivningarna. En liten væderrapport att sukta efter: -10 grader, stralande sol och 1,5 dm snö pa marken :love:
Tyværr har ju de flesta hæstar höstvila, sa blir mest en massa kor. Men dom ær oxa fina :D

tack:) ååh vad avundssjuk jag blir, älskar norra Island...

till alla- har nu fått veta att Spyrna är 134 cm.. hur höga är era??:)

till alla- har nu fått veta att Spyrna är 134 cm.. hur höga är era??:)

Va men oj trodde hon var mycket större ser hon inte väldigt stor ut på bilderna? eller är han som rider inte så lång?

Det är det häftiga med islandshästarna iaf de ser så stora ut så de kan bära en fullvuxen kar:)

Glampi var 136 i typ juni men han växte massor som ni sett på bilder jag visat(mognat mkt i kroppen med osv)
och märks han växt på höjden sen jag mätte han sist med så han är nog högre kanske runt 138 som sin mamma.
men får se han "ska" ju bli runt 143 vi får väl se.
jag är nöjd sålänge han inte är lika liten som thengill(129) och det har han växt om för länge sen, för glampi skulle bli för smäcker om han var så liten känner jag.
Thengill är ju mer grov och viktbärande och så.

Thengill var bara 126 när jag köpte honom som 5åring så de kan verkligen växa länge:)
3cm till på glampis 136 är ju 139...och som sagt har han redan växt denna sommaren över 136...

Kanske fotar honom nästa helg när jag åker dit :-) Vill hinna titta också, fotar jag, så blir det inte så mycket mer än så.
Kvistur är nog inte mer än ca 135 just nu. så ganska liten, men ser betydligt större ut han också!

Ja den är bättre, det är fortfarande en liten bulle kvar, men mycket mindre än förut och hon verkar inte störd av den. Kná var 135cm när hon var in på röntgen i somras.

och min är runt 134 cm men med hög manke så hon är liiiten. (Mätte henne till 123 cm över ryggen för någon månad sedan....).

*kl*
Min lille fete ligger också runt knappa 135 cm.

Har nu hunnit pyssla lite med min pojke i två dagar, då jag fått oväntat ledigt. Väldigt mysigt, har gått igenom lite grunder igen och även testat att longera med lina. Det var märkligt ;) Stod även en pall i rundcorallen, så parkerade honom vid den och ställde mig "över" honom, från båda sidor. Inte det minsta läskigt. Har även gått en kort promenad varje dag, så min pojke sover nog gott om nätterna nu :p Igår såg han för första gången läskiga saker! Blev omcyklade av en syklist, läskigt! Men det värsta... BRUNNSLOCK!!! :eek: Däremot så gick han rakt förbi grävmaskinen som stod på tomgång, där vi hade 1 meter mellan maskinen och en vägg. Idag var det miljöträning med en gammal militärlastbil.
Han är stencool vad gäller allt! Står "lös" på gårdsplanen och borstas, även när dom kommer gåendes med ston. Har lite problem med att lära honom stå bunden, han vet ju att han ska stå stilla så han rör sig inte= märker aldrig att han sitter fast!!! :D
Självklart lyckades jag ta några nya bilder på sötnosen!
(klickbara)

Så här vild är unghingsten på promenad... När vi går mellan stohagarna, höjer han iaf huvudet och pratar lite med dom, annars är det inte mycket som stör honom :)

:love:
Vilken fin film! Ser väldigt trevligt och harmoniskt ut, och verkar bli en väldigt rolig ridhäst! Hur länge är hon tränad?
Som andra skrivit tidigare, hon ser betydligt större ut än 135!
Om man jämför med min lille Köttbulle, som är ca lika hög och jag är 175 cm

Kul att du tycker det! Jag tycker hon är gudomligt söt när de kelar i boxen i början:)

Ja visst ser hon större ut..

Din ser också jättetrevlig ut! Är den islandsfödd el. svenskfödd?

Oj, hon ser verkligen trevliut för så kort tids träning! Var det helfrån scratch, eller hade hon vissa "förkunskaper"?
Hoppas min är lika fin efter 3-4 v träning!
Tack för berömmet, även om han just nu mest är tjock :o Söt är han iaf! :love:
Han är svenskfödd, valvis äger numera hans mamma :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat