Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Skuggi är efter Jór frá Kjartansstödum.

Kul, han verkar ge supertöltare. Jag gillar verkligen Janne Berntssons Embla, och har sett många andra fina på avelsvisningar. Vad roligt också att Skuggi har börjat tränas lite med ryttare på.

Igår fick Glampi träffa paddocken, bommar och en cykel(ledde honom brevid cykeln) för första gången bland mycket annat och allt gick hur bra som helst, ibland blir man lurad och tror det är han som är den äldsta av mina hästar:o han reagerar inte på något helt otroligt, inte ens plast rören i paddockens staket som man får dra isär för att öppna grinden.

Sen kom det flera bilar som han heller inte brydde sig ett skit om.

Det känns så skönt att vi redan har ett så bra band att han litar på mig i alla situationer.

Det är verkligen häftigt för jag har nog aldrig träffat en så lugn 3åring hingst innan och blir mer och mer kär i honom för varje dag som går:love:
Det här kommer gå hur bra som helst, att svinga sig upp på ryggen och rida är ju inget jämfört med vad han redan kan:)

Jag som trodde Thengill passar bäst som trail häst jag får nog tänka om.
här kommer lite bilder.

först lite join up både med och utan lina
img_9230_111376824.jpg
följer mig med kroppsspråket.
img_9205_111376481.jpg

ska säga det med att vid paddocken går det halvblodsston som han inte brydde sig för fem öre om:love:
Och han var så lugn och sa ingenting trots att han aldrig varit på denna platsen innan.

sa jag att han har fått en idol:love:han följer Thengill vart han än går och gör precis som han gör hihi. och han skulle aldirg få för sig att våga utmana sin idol utan det är väldigt givet vem som bestämmer:angel:
img_9905_111386294.jpg

img_9847_111385378.jpg

img_9804_111384545.jpg

img_9682_111383275.jpg

inte rädd för någonting hihi
img_0044_111390733.jpg
bara väääldigt nyfiken.
img_0042_111390630.jpg
gå över pressening vad är det för svårt med det hihi.

avslappnad förstagångs cyklist hihi
img_0006_111389298.jpg

img_9945_111387547.jpg

Kom nu pappsen så går vi (tar i grimskaftet och ledde honom några meter):p

img_9935_111387052.jpg

Matte älska mig, och mej med nuuuu:love:

Har fått lite bilder från Spyrnas inridning

31740074.jpg

Ser väl ganska stor ut ändå? Dóri är runt 180 nått skulle jag gissa på..

Ser lite miserabel ut...
31740076.jpg

Får oss går det fint! Hamingja är lättlärd och lugnet själv. Skulle kunna bli lite snabbare i reaktionerna bara och det hänger väl mkt på att jag själv arbetar med att JAG är snabb.

Hur som helst, hon kom hem för ganska exakt en månad sedan och var då grundhanterad (gick att leda och lyfta hovar)

Har sedan dess longerats, både i repgrimma och löst. Sidoförflyttning samt ryggning på kommando sitter rätt bra. Vi tränar nu på att leda från sidan och har även fäst tyglar i repgrimma för att börja träna in stopp, stanna och svänga när jag går bredvid. Hon har haft sadel och träns på sig ett par gånger. Spände sig något första gången men nu är det hur lugnt som helst. Står även bredvid o hoppar + skakar lite på sadeln utan problem. Har även lagt tyngd i stigbyglar. :)

Unghästbedömning i morgon! :bump: Ska försöka få tagit nya bilder + ev film
Annars händer inte mycket, han har varit ledig hela sommaren. Men efter min Islandspraktik räknar jag med att komma igång att förbereda honom för inridning i vår :)

Väldigt roligt på unghästbedömning idag :)
Pojken visade en annan sida än han gjort innan, har tidigare varit otroligt lugn och cool, lite lat och inte orkat visa några gångarter. Idag var han ngt hingstig och brötig (enligt mig, alla andra berömde hans superfina lynne :D ), jag är en matte med hårda krav! Inne i rundcorallen var det minsann tryck i honom! Var den piggaste hästen på visningen, och den enda jag såg som bockade :p Visade riktigt fina grundgångarter, tyvärr visade han inget lateralt alls så det drog ner rejält. Började dock tölta i backen bort från rundcorallen... :crazy:
Många kommenterade hans vackra färg och uttryck, så det var väldigt roligt! Tyvärr är han just nu fet efter sommaren, vilket syns extremt tydligt på hans figur...
Bilder kommer! :bump:

Väldigt roligt på unghästbedömning idag :)
Pojken visade en annan sida än han gjort innan, har tidigare varit otroligt lugn och cool, lite lat och inte orkat visa några gångarter. Idag var han ngt hingstig och brötig (enligt mig, alla andra berömde hans superfina lynne :D ), jag är en matte med hårda krav! Inne i rundcorallen var det minsann tryck i honom! Var den piggaste hästen på visningen, och den enda jag såg som bockade :p Visade riktigt fina grundgångarter, tyvärr visade han inget lateralt alls så det drog ner rejält. Började dock tölta i backen bort från rundcorallen... :crazy:
Många kommenterade hans vackra färg och uttryck, så det var väldigt roligt! Tyvärr är han just nu fet efter sommaren, vilket syns extremt tydligt på hans figur...
Bilder kommer! :bump:

vad skoj, hur gick det med bedömningen då vad fick du för omdömme/poäng?

spännande med bilder

Nu vill vi se bilder. Syn att de åter igen visade hästarna i rundkoralen. Det är inte rättvist för hästarna, specielt nu när alla resultat lägs utt på WF.
De kan ju varken visa tempo eller gångartväxlingar.

Hos hästar med mycket bra trav ser man ju oftast inte tölten mer än i övergångare eller när hästen svänger och tappa lite balans.

Det går fint med Skuggi. I dag tittade tränaren på honom och hon tror att han blir en bra ridhäst. Han har lätt för sig och är arbetsvillig.
AnnaSkuggi.jpg

Lugna er lite! ;)
Sitter på bibblan, så omdömet får ni vänta med tills en annan gång. Var inte särskilt positivt exteriört, men tror att en hel del beror på hans... kurvor... :o
Hans brister framhävs extremt mycket när han blir tjock, vilket han i nuläget är. Vill ha en unghästbedömning i mars! :p
Var många hästar som hade svårt att visa tölt, som valvis skriver, men de flesta visade iaf något i övergångar. Min lille fete är väldigt säker i grundgångarterna= bara trav och galopp... :crazy:
Ni får hålla tillgodo med dom här bilderna så länge (och försök se bort från hans mage!) Dom är klickbara, har svårt att direktlänka från webshots...

Förresten så passade jag på att hänga på honom för första gången medan vi väntade på våran tur! Har lutat mig mycket mot honom, och nu kunde jag inte stå emot frestelsen. Så jag höll honom själv i repet och bara hoppade upp och hängde mig över (inte helt över och inte så länge, men ändå!). Inte ett ljud sa han :love: Kompisen som stod bredvid visste inte att jag aldrig hängt på honom, var övertygad om att jag gjort det massor av gånger innan :D
Älskar den här hästen lynne, blev ännu mer kär i honom när han igår visade att han kommer kunna tända till rejält! :bump:

Förresten så passade jag på att hänga på honom för första gången medan vi väntade på våran tur! Har lutat mig mycket mot honom, och nu kunde jag inte stå emot frestelsen. Så jag höll honom själv i repet och bara hoppade upp och hängde mig över (inte helt över och inte så länge, men ändå!). Inte ett ljud sa han :love: Kompisen som stod bredvid visste inte att jag aldrig hängt på honom, var övertygad om att jag gjort det massor av gånger innan :D
Älskar den här hästen lynne, blev ännu mer kär i honom när han igår visade att han kommer kunna tända till rejält! :bump:

Söt, var det han som var hingst fortfarande?
ingen liten kagge han hade:angel: men den försvinner säkert när han börjar tränas sen, ska han gå i unghästflock denna vinter med eller har du han hemma?
han blir nog en lättfödd typ som kanske inte klarar fri tillgång så länge till då om han ska hålla hullet.
men när de börjar ridas så försvinner det fort innan kroppen anpassat sig sen så brukar de lättfödda kunna "hålla övervikten" i värsta fall hihi men det löser sig...

någon som sett Glampi bilderna?

Vilka fina 3 åringar ni har:)

Snart så kanske även jag hör hit, har nämligen en underbar 3 åring hemma på prov just nu. Åter kommer med info och bilder när vi vet mer:)

Söt, var det han som var hingst fortfarande?
ingen liten kagge han hade:angel: men den försvinner säkert när han börjar tränas sen, ska han gå i unghästflock denna vinter med eller har du han hemma?
han blir nog en lättfödd typ som kanske inte klarar fri tillgång så länge till då om han ska hålla hullet.
men när de börjar ridas så försvinner det fort innan kroppen anpassat sig sen så brukar de lättfödda kunna "hålla övervikten" i värsta fall hihi men det löser sig...

någon som sett Glampi bilderna?

Ja, han ær hingst fortfarande. Vet inte hur længe, men tænkte inte kastrera honom nær han ær så fet utan anvænda den extra energin som går åt till att banta honom... :devil:
Han ska gå i hingstflock hela vintern i stor hage och begrænsad tillgång hø. Brukar sæga att han ska leva med munkorg och på luft och galoppintervaller :devil:
Så hær såg han ut på betesslæppet, så han ær ju snygg i perfekt hull! :love:

Vilka fina 3 åringar ni har :)

Här kommer bilder på min samt hans stamtavla

Kjarkur frá Midey
E: Sprettur frá Bólstad
U: Traeta frá Hrisum 2

Bild tagen i aug

Bild tagen i juni

KL på mig själv

Rapport från veckan kom nyss från tränarna på Island. De har ridit henne inomhus och hon går mest i tölt, men även trav. Hon har mycket bra gångarter med stor aktion och mycket bra exteriör. Det negativa är att hon fortfarande visar "stort humör". Tränarna menar att hon "inte försökt kasta av dem än, men det är som om hon funderar på att göra det":devil: Vet inte riktigt vad det kan innebära, men hoppas att det går över. Hon hade ett fantastiskt temperament när jag hanterade henne som åring. Iofs kanske namnet (kan betyda motsvarande kaxig) som uppfödarna valde avslöjar en del:angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka