Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Nu har jag träffats min lille tjockis igen! :love::love:
Han kommer i framtiden leva med munkorg och livnära sig på luft och galoppintervaller :devil:
Rund var han... hade tyvärr inte växt som önskat i sommar. Men fortfarande otroligt snäll och trevlig, en av gårdsägarnas favoriter i hagen. Stod och hängde över honom lös mitt bland 25 unghingstar och klappade på båda sidor om magen osv, inte minsta lilla min :love:
Ska nog visa honom på unghästbedömning i höst, får se om det blir kastration sen eller vad dom säger.

hehe känner igen det där med tjocka unghästar :p

31633325.jpg

31633326.jpg

Nu har jag bestämt med tränarna på gården att de ska börja med henne i oktober. Ska bli så spännande att följa detta! =)

kl

Krás är jätteduktig :love:
Longerat henne någon gång nu, och wooow så duktig hon är :)

Svarar fint, haft sadel på sig, är trevlig i princip hela tiden.
Första gången vände hon sig mot mig och slog med frambenen. Hon fick en tillsägelse och har inte visat tendens till liknande igen.

Wii :D

Snygging!!

Min lilla dam kom förövrigt hem häromdagen. Riktigt tjock och liiiten, men med väldigt snygg hals och med samma trevliga uttryck som förut. Inte spanat in rörelserna så mkt än, men iaf sett att hon numera travar! (Visade enbart pass de tre första månaderna...)

KL.
Nu är Tinna sutten på i stallet och ledd med mig på ryggen. Imorgon ska vi longeras!
Hon rör sig något otroligt!!

dscn8416_108881648.jpg

bild0524_108883780.jpg

Min sötis med täcke för första gången, brydde sig inte ett dugg, skulle kolla vad det var för någe hihi.

I vinter ska jag försöka låta han vara ifred så mycket som möjligt så han får ett sista år som häst innan inridningen skall påbörjas.
Känner att denna grunden med markarbete/"skrämsel" träningen har varit superbra för honom men skulle aldrig få för mig att sitta på honom redan.

en promenad har vi varit ute med och trafiksäker det är han verkligen redan, känner att det är viktigt med en ordentlig grund så att han är stencool sen när han ska ridas in, känns super att göra grunden så noga.

Han är så otroligt snäll och lugn med så min fd hästrädda pojkvän t.o.m kan ta på han grimma och leda honom mellan olika hagar, helt själv och Glampi trycker ner huvudet i grimman så snäll han är och gnäggar/pratar med oss hela tiden han är så go.
Är väldigt impad av både pojkvännen och Glampi.

När man leder honom skrittar han på i ett friskt tempo så det är ingen seggren inte och det är jag glad för, han blir nog riktigt pigg sen som ridhäst som sin mamma och pappa.
Man får ligga i med magen i högsta hugg när han skrittar men försöker så gott jag kan hänga på då så han verkligen håller i det friska tempot.

en dag testade jag att mana på honom lite och då töltade han vid hand. sen testade jag igen med samma kommando då förstod han direkt så väldigt lättlärd.

Får se om jag orkar pallra mig iväg med magen i vädret till paddocken med någon dag och se hur han rör sig hade varit kul innan bebis kommer men får nog ha hjälp av någon då för kan nog inte röra mig snabbare än i snigelfart haha.

Kanske kan Thengill hänga med också så de får lite lajbans.
Blir spännande att se hur han reagerar med tanke på att de med paddocken har ston "precis brevid" som de kan glo på men han har ju hittils inte brytt sig nämnvärt om ston så.

måste spika en dag med bra väder bara med.
hm som sagt om jag orkar haha, med 2 månader kvar till min egen fölning gör man inte många knop.

Känns skönt att ha han hemma lillkillen i alla fall även om det bästa för hans skull hade varit att komma tillbaka till hingstflocken och leka ett tag till men men nu blev det inte så och han får nöja sig med farbröderna Thengill och Romeo.

Han är så tuff för han bryr sig inte ett dugg om presseningen vi har på uppfarten, går jättelätt att ställa honom på den, börjar tro att han kommer bli en bättre trailhäst än Thengill även om jag innan tyckte han var otroligt orädd.
Men börjar inse att Thengill är en svår och väldigt överkänslig/envis häst gämfört med Glampi.
Glampi är så otroligt okomplicerad så man knappt kan tro det.

Senast ändrad:

Och mitt sto är också e. Hrannar ju! Vad kul!

Hon är liknar Kvistur utseendemässigt (Också brun m. stjärn!) men hon kan INTE sväva över marken sådär... :D (extremt mycket femgångare i rörelsemönstret och rör sig mest i fyrtaktstrav och tölt...)

Det känns som om det är dags att kommentera lite.

Som jag sagt förut, men vilket sjukt fint steg Tinna har Michis! Hur gick longeringen?

Em76: Vad roligt att du suttit på honom nu! Vet inte om jag påpekat det förut förresten, men jag kom att tänka på det nu, vad föredömligt av dig att ha hjälm på dig även när du markarbetar, (har jag sett på bilderna) det brukar jag också ha. Hellre hjälm en gång för mycket en en gång för lite.

Tessinino: Spänstig och fin!

Venus..: Den här är så vacker! Stor hon ser ut! (inte bara i omfång), fint steg hon med.

Silkisif: Kul att du också kommit igång med din häst och att det går bra.

Gullan: Vad vuxna de blir direkt när de får täcke på sig. Apropå sitta på treåringar eller inte som jag förstått att du är emot så är det helt ok att du är det, men är det inte roligare att vi peppar varandra med träningen oavsett vilka beslut vi tar angående när vi börjar med dem än att påpeka gång på gång vad fel du tycker att det är att börja med dem så tidigt? (Det känns i allafall som att det är ofta) Meddelandet har gått fram. Du kanske inte menade att kritisera, men det känns som kritik när du exempelvis skriver att du tycker att det är fel att sitta på så unga hästar när någon just skrivit att de suttit på sin treåring. Vi jobbar olika.

Jag läste nyligen en gammal artikel som Ia Lindholm skrivit om deras träning av unghästarna som jag tycker är bra, rubriken är "Ridhästens första år". Jag tycker att detta verkar vara ett sunt sätt att rida in hästar: http://www.iaodenni.nu/html/tankt___tryckt.html

Senast ändrad:

Jag räknade ihop de 2007: or som finns i tråden, och deras ägare, och det blev hela 24 stycken! Det vore roligt med uppdateringar från flera av er nu.

Dokkan: Ymir
PiperGarden: Alskaer
Kurre: Eir
Gullan86: Glampi
FengurLaugar: Bjarnalaukur
Daschni: Nattdrekja
moli: Kná
em76: Skuggi
Venus_in_furs: Spyrna
Hera_: ?
Skulla: Mánadis
Anna_Lillen: Wynja
Pocahontas: Ósk
Fia0: Villimey
Freyja: Vidja
Yew98fqr: Hamingja
Nial: Tindra
Mist: Kveikja
Nett: Ísold
Iceland: ?
NewDawn: Gandur
Toya: Pá
Kolbeinn: Óskadis
Silkisif: Krás

Kveikja är såld, men hon flyttar bara några mil så jag kommer nog ha lite koll på henne, med nya ägarens tillstånd kanske det kommer bilder vid nåt tillfälle.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka