Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Men åter till exteriörbedömning, kan man gå någon kurs i det eller är det bäst att låta en dyr tränare visa hästen för bästa resultat?
jag känner på mig att jag kommer klandra mig själv om det inte går så bra, skönt o lämna allt ansvar till en tränare...känns som privatpersoner aldrig få lika bra bedömning hur man än bär sig till...hur kommer det sig?

Att privatpersoner aldrig kan få lika bra bedömning är inte sant, det handlar om att lära sig hur man visar fram hästen på bästa sätt. Ett sätt är att besöka många avelsvisningar och titta på hur hästarna ställs upp framför domarna, och i vilka tempon och "former" som hästarna visa på banan. Ett annat att kontakta en tränare och be om hjälp med att träna sin egen häst. Det har anordnats ett antal avelsvisarkurser, nästa blir i slutet av oktober. Väldigt nyttigt om man ska visa sin egen häst.

En av de högst bedömda hästarna på helgens visningar är visad av en ung tjej som visar sin mammas häst. Tjejen jobbar hos Vignir Jónasson och har säkert fått bra tips och råd av honom, plus att hon är en duktig ryttare. Men hon får väl räknas som en "vanlig människa" eftersom hon varken är landslagsryttare eller professionell avelsvisare.

*kl*

I helgen har Pá flyttat hem till sin pappa :)
Allt gick bra, och inflyttandet gick odramatiskt till, även om klantskallen tappade bort sina nya polare. Fast då skaffade han nya kompisar, på andra sidan staketet, så det gick väl ingen nöd på honom direkt.

Kul iaf att se honom röra sig, han är riktigt elastisk o mjuk i rörelserna, trots att han är så tjock nu. Vinklar sig bra bak. Ser trevlig ut, helt enkelt, tycker jag då :grin: Det bästa är ändå att han är så totalt okomplicerad.

31568701.jpg

31568752.jpg

31568732.jpg

31568738.jpg

KL.
Nu står min madame inne på stall.
Igår hanterades hon för första gången och jag måste säga att jag ÄLSKAR hennes lynne.
Liiiiite spänd vid borstning men en naturbegåvning vid longering. Det här ska bli riktigt roligt!

Så du lyckades luska ut vilken som var din till slut ;)
Glöm inte att fota den andra om du får tid!

Jajamen ;)
Den största och tjockaste av dom! HAHA!
Men FIN, det är hon sannerligen.
Har skickat en bild på mms till dig ju ...

KL

Kul och spännande att följa era -07or nu när det börjar hända lite saker med dem här och var!

Mina båda är sålda (eller en är reserverad än så länge och en såld) så det känns lite tomt att inte ha nån i den årgången. Det kanske ändå för det med sig att jag äntligen får tid för 05an och 06an!

Min 07:a
Började med lite små hantering i våras, vart hos hingst i sommar. nu dräktig med Undri från Allemansängen!! :love:
45701_10150271657600057_733515056_14404280_6293909_n.jpg

Nu skall det bli lite mer skola för damen, sen blir det semester för hennes del :)

Jag har fått reda på en sak igår som kronglar till det en hel del men men, säger vad det gäller lite senare.
Men kan säga att nu känns Glampi verkligen som min på riktigt så en positiv del i det hela:)

Han är supercool, inte rädd för något den mannen iaf inte när han litar så mycket på matte.
Igår satte jag upp några plastpinnar på gårdsplanen och så en endaste liten tråd utan el dessutom och han gick där hela dagen och tuggade och åt gräs och filosoferade utan att ens tänka tanken att gå nära tråden.

Vi tränar omedvetet(kan man ju säga) mycket NH och "skrämsel" finns så mycket på vår gård som hästar normalt skulle bli rädda för men han bryr sig inte ett skit.

Jag har hittils Medvetet inte haft sadel eller träns på honom då jag först vill kolla hans tänder och sedan känns det väldigt onödigt med sadel redan när han är så ung, även om jag inte varit gravid hade jag aldrig fått för mig att sitta på en späd nyss fyllda 3åring.
Men det är jag det:) alla gör som de vill.
Jag har ingen brådska iaf hellre en hållbar häst som lever längre än en söndrig en;)

Men jag vet att "lite och försiktig påfrestning" stärker skelettet men det dröjer många år till innan "det är försent" att börja stärka skelettet.

KL.
Idag var jag hos Michis en sväng och fotade hennes heeelt underbara Tinna.
bilder får hon lägga ut själv, men heeerregud vilken häftig "liten" tjej :-D

Nu är det inte långt kvar till min åker också .. längtar ihjäl mig!!!

:love:

Jag skrev ett inlägg här men det försvann tydligen helt utan någon förklaring.

men iaf.

Vad tycker ni om dessa bilder, är det någon skillnad och kolla gärna vad som står där och svara gärna på det här, jättespännande att höra, svårt att se när man lätt blir hemmablind.

Här kommer en av bilderna på min "lill"tjej.
Hon är väl någonstans mellan 140-145cm hög och väldigt välväxt! (Dock tjock men det är på väg bort nu när hon börjar använda kroppen).
57887_10150267214210322_762185321_14564099_5450560_n.jpg

Jag blev helt chockad när jag såg henne röra sig i lördags. Visst har jag sett rörelser i longeringen, men inte SÅNA rörelser :love:

Skuggi 1 september
Skuggil19.jpg

Han är lugn, nyfiken och oftast samarbetsvillig (han tycker inte det är roligt att vända hemåt).

*kl*

Wynja har nu varit hemma hos oss i några månader och har gjort stoora framsteg! I början gick det inte att komma nära i hagen, hon slängde sig när man kom nära med grimman, stod på bakbenen när vi väl fick på den osv osv. Men nu kommer hon fram i hagen, hon går brevid i hängade grimskaft och går med över stock och sten :love: i lördags hade vi lastträning för första gången och eftersom hon kommer och backar på kommando så gick det lekande lätt :) hon gick in och ur 4 ggr innan det fick räcka. Så duktig så!

Jag har bara lutat mig över ryggen på henne och klappat överallt under tiden än så länge. Vi håller oss till promenader på så många olika vägar som möjligt just nu och longerar lite 3-5dagar/veckan. Sen får hon nog vila några veckor över vintern för att börja sitta upp tidigast nästa år. Hon känns så liten än så det känns inte rätt än ;)

dsc_0970_105885193.jpg

Här kommer en av bilderna på min "lill"tjej.
Hon är väl någonstans mellan 140-145cm hög och väldigt välväxt! (Dock tjock men det är på väg bort nu när hon börjar använda kroppen).
57887_10150267214210322_762185321_14564099_5450560_n.jpg

Jag blev helt chockad när jag såg henne röra sig i lördags. Visst har jag sett rörelser i longeringen, men inte SÅNA rörelser :love:

WOWOWOWOW!!!:laugh: Vilken läcker! Vad är det för stam på henne?

Hon är grymt fin! :love:
Roligt att det händer lite här i tråden nu, spännande nu när folk börjar jobba med sina "småttingar"!
Själv fick jag nyss beskedet att jag på torsdag kommer att få hälsa på min Köttbulle!!! :banana: Har inte sett honom sen betessläppet i mitten av maj, så det ska bli sjukt spännande! Dom har förvarnat mig att han... ehmm... har sina kurvor... :o
Men kameran ska tömmas på bilder och om han är tillräckligt smal för att få plats på en bild så kan ni vänta er en bildbomb framåt helgen!!! :bump::bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka