Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

knavalioso.jpg

Nu har vi varit på ATG. (Svullnaden hade inte försvunnit trots två veckor med Metacam) Kná gick rakt på transporten och behövde inte ens lugnande när hon röntgades. På röntgen syntes ingenting, mer än väldigt fina rena leder. Så det blev ultraljud också, och där hittades en tagg som sitter inkapslad. Den är liten, förmodligen mindre än en millimeter, och ändå har den orsakat en sådan irritation! (Troligen från en slånbärsbuske, de är hemska!)

Den får komma ut av sig själv eller sitta kvar. Att öppna för att skära bort den är riskabelt, och det ska inte vara farligt att den blir kvar. Troligen blir det en liten bulle kvar på benet. Annars mår hon fint och är så himla trevlig! Manen är riktigt tjock och går att dela i mittbena nu. Dessutom har hon skaffat sig en "pojkvän": en vacker Peruansk Paso som hon betar sida vid sida med. Vi mätte henne till 135cm på kliniken förresten så hon har vuxit ett par cm sedan ifjol.

Senast ändrad:

Nej vad tråkigt att hon fått någon skada men tur hon blir bra ifrån det.

fin ser hon ut:)
undra hur mkt till de växer nu? på höjden alltså

Här är nya bilder på min älskling som fyller 3år snart

dscn6790_100674252.jpg
Tillsammans med mina andra två hästar.
dscn6801_100674799.jpg
står i lite nedförs lut hans manke är högre än baken egentligen.
dscn7008_100683980.jpg
Han är helt otroligt lugn och snäll och orädd
dscn7028_100684639.jpg

Senast ändrad:

bild0307_99667701.jpg

dscn6310_94770649.jpg

img_6718_93603631.jpg
en bild från tidigare i sommras.
dscn6567_94772776.jpg
denna med
Blir helt knäsvag när jag ser honom:love:
tänk den dagen man får äran att bäras på hans rygg...

Senast ändrad:

Det går bra med Skuggi. I dag har vi gjort övningar i långt rep som gå runt mig, stanna, backa, flytta bakdelen. Vi går längre promenader minst en gång i veckan. Han har haft bett och sadel på sig men är inte sutten på än.

Okej, nej jag skulle aldrig få för mig att sitta på dem såhär unga.

Glampi är inte heller mkt gjord med, alldeles lagom.
Han är väluppfostrad, står still vid verkning, går bra att lasta, går jättebra att leda.
kan proo, backa och flytta kroppen för höjd hand.

Han har haft ett schabrak/kudde/tyg osv på ryggen och även på hela kroppen även på huvudet, testat att tappa det från ryggen med utan att han reagerade överhuvudtaget.
har haft täckesgjord runt magen och viktband.

har inte haft sadel eller träns/bett på sig det känns alldeles för tidigt.

Har gått 3st promenader med honom hittils en förra sommaren på ca 1km det är den längsta hittils.
och så en för några veckor sedan det var nog 100meter vi gick ungefär innan vi vände.
sen idag gick vi ca 500meter totalt kanske max, men då gick vi både på grusväg och i skogen.
Han följde mig som en hund och jag har bara gått så korta svängar för att unghästar inte orkar koncentera sig så mycket längre det känns lagom för honom och motionen behöver han ju inte precis utan det är mental träning bara så att jag vet att han inte är rädd eller så när man går ut.
alla 3 gångerna har vi gått själva utan annan häst.

första gången var han tittig för då hade han aldrig gått längre än mellan stall och hage men de två sista gångerna är han totalt trygg med mig och nosar mig på handen för att se så jag är med hela tiden.
Ingen oro alls eller skrik efter kompisar/ston eller något.

Jag tänkte ta och leda honom tillsammans med Thengill(min vuxna häst) till vår paddock ca 2,5km härifrån någon dag där de ska få springa lösa ihop sen ska han få vara helt tills min bebis är född och han har mognat ännu mer mest fysiskt för tycker han är himla mogen redan psyiskt.

Har longerat honom en gång med ja i en rundcorall några varv bara för att se så han förstod vilket han gjorde direkt.

Tänkte han ska få vara helt sen till nästa höst då jag nog ska börja lite försiktig igen. Tycker han minst ska vara 4år innan han börjar belastas.

Innan var jag emot hantering av unghästar och ville ha honom på hingstbete tills han skulle ridas in och helst helt ohanterad.
Men jag har ändrat mig...för mkt hantering är inte bra men lagom...de behöver inte kunna så mkt de behöver inte borstas och larvas med varje dag osv MEN de ska inte vara rädda för människor eller försöka testa/köra över.

Sen känner jag att det är viktigt med viss hantering av hingstar då jag tror de kan bli farliga om de ine hanteras alls under uppväxten, de måste veta att människor respekterar man och utmanar absolut inte.¨

Just nu känns Glampi snällare och mer väluppfostrad än min valack haha och han är en då väldigt snäll och väluppfostrad.

Min Spyrna är hanterad vid tre (1,2,3 år) tillfällen då hon blivit intagen i stallet och verkad/avmaskad. Då har hon varit inne ca en vecka och ledtränats och blivit longerad i långt grimskaft o grimma. Annars går hon i en storflock med unghästar och fölston med minimal närkontakt med människor, men ser dem iallafall ibland.

Jag har bestämt med Idunn att de tar in henne i höst och tränar henne en månad. Hon är Hólar-utbildad så det är enligt den metoden hon kommer arbeta med henne. Så ska jag komma förbi i slutet av träningsperioden och få prova att rida min egen häst på Island:love: Ville ju helst åkaöver och jobba och rida in henne själv, men jag har fått drömjobbet här i Sverige nu och kan inte vara borta så länge.

En bild på skruttan

31197249.jpg

Min är grundhanterad, kan ledas i skritt och trav, löslongerad 2 gånger, står lös på gårdsplanen vid rykt och hovkratsning. Flyttar även fram-/bakdel osv för lätt tryck, går utan problem över pressening och har promenerat en gång utanför gården (då uppförde han sig superbra, trots att vi gick förbi två hagar där hingstar gick med ston och bjöd även på lite tölt). Har även lutat mig över honom och "hängt" lite samt klappat samtidigt på båda sidor (vilket inte var det minsta läskigt). Kort sagt är ingenting farligt i min Köttbulles värld, allt tas med ett otroligt klokt lugn :love:
Nu har han gått på bete sen mitten av maj, utan någon som helst inblandning av människor, vilket kommer att fortsätta till början av september, då jag äntligen får träffa honom igen! Höstens planer är att fortsätta promenader och markarbete/löslongering samt ev sadelinvänjning.

2254556420046943778qTLkaO_fs.jpg

Fina unghästar ni har allihop! Jag har inte direkt "tränat" Kná genom åren, den hantering hon fått i vardagen har gjort att hon är ledbar, flyttar sig för tryck i alla riktningar, lyfter på benen och går på transporter snällt. Hon har varit iväg på två unghästmönstringar, åkt transport till kliniken, plus varit konvelescent i 6v när hon var ett så det har blivit en hel del hantering "automatiskt" och det hon kan kom mer eller mindre på köpet.

Jag har hängt på henne vid ett tillfälle också när hon var lös i hagen. Det var en så fin stilla kväll och jag fick ett infall och hängde mig över ryggen på henne, en gång från vardera sida. Inget problem, hon luktade lite på mig och provade att gå några steg sedan var det inte mer med det.

Jag är fortfarande lite orolig över hennes ben. Så jag ska ringa ATG imorgon och diskutera lite med dem och se om de kan lugna ned mig, plus att jag vill skicka över bilder på hur det ser ut nu och "när det var nytt" till dem.

Svårt att veta hur mycket till de växer, jag vet en som växte 4-5 cm mellan det att han var fem och sex år. Andra har varit i princip färdigvuxna som treåringar.

Planen har varit att börja med markarbete lite smått i höst och innan årsskiftet ha suttit på henne och tränat grundläggande start, stopp och sväng, paus, handhästa och kanske tömköra och sedan fortsätta ridandet på våren. Men det beror ju på hur hon utvecklas och hur benet ser ut. Plus att det är lite osäkert i nuläget vart jag ska bo (tog examen i våras), så det behöver lösas långsiktigt innan jag tar hem hästen.

Jag måste bara fråga varför alla börjar sitta på dem/rida dem så tidigt som 3,5-nyss fyllda 4år är inte det väldigt tidigt egentligen? har inte inridningsåldern gått ner väldigt mkt för islandshäst mot hur det var förut? mkt påverkad av storhästvärlden kanske som med allt? folk hanterar och rider sina islandshästar mer som storhästar av någon märklig anledning.

kommer de hålla?

på strömsholms utbildningen tar de bara emot/eleverna får ha med sig helt ohanterade(ska väl gå o leda osv men inte mkt mer) unghästar och de får inte vara yngre än fyllda 4år helst äldre.
och då har de inte suttit in dem eller så heller ju.

och gämför man med inridningsåldern för islandshäst för bara låt oss säga 10år sen kanske då den var 5-6år ibland äldre, så har det ju hänt en hel del.

Storhästarna rids ju in som 2,5 åringar så islandshästarna är ju ändå ett år senare om man sitter på dem vid 3,5 år.
Dessutom tyckerj ag det verkar som att många tar det mycket lugnare med sina islandshästar. Om de sitts på när de är 3,5 så är de inte ridhästar förrän långt senare.
För storhästarna börjar allvaret snabbare, tycker jag det verkar som iaf.

Jag ser inga problem med att belasta en välväxt islandshäst vid 3,5 år, bara man inte är för tung och gör det med måtta. Då får hästen lång tid på sig att vänja sig och en lugn inridning innan allvaret börjar.

Min vandes vid ryttare när han var 3,5-4 ungefär. Pga studier, jobb och annat skräp så är han fortfarande inte ridhäst på riktigt, men varje gång jag sitter upp så vet han vad det handlar om- han är grundtränad flera gånger om under de här åren så det finns en bra grund att stå på nu när han ska börja få krav på sig. Det tror jag är bra :)

Hejsan,

Jag kan bara svara för mig själv varför jag vill börja tidigt. (och poängtera att den träning hon kommer att få det här året om det blir så att jag börjar i år inte kommer att vara någon påfrestande träning. Om hon är så samarbetsvillig att rida som hon är från marken kanske det inte tar mer än en eller två veckor innan jag uppnått målen) Markarbetet jag skrev om handlar om att exempelvis miljöträna med promenader eller vara med som handhäst+ vänja vid utrustningen och som sagt kanske testa att tömköra henne (bettlöst). Vid ett fåtal tillfällen. Jag har inte tänkt rida på henne mer regelbundet förrän hon är (eller iallafall närmar sig) fyra år.

Jag vill låta inridningen ta lång tid, så att jag kan bygga upp henne långsamt. Jag vill visa henne, kanske första gången på hösten som femåring om hon är mogen.

Jag var tidigare helt anti att ens peta på 3,5åringar och tyckte att även fyra var lite tidigt att börja rida på dem, men nu när jag har lärt mig mer så tror jag att det stärker deras skelett och leder att belastas lite försiktigt medan de fortfarande växer och faktiskt gör dem mer hållbara. (Precis som det gynnar oss människor att idrotta i vettiga doser i unga år) I synnerhet om man som jag har en häst som växt upp i ett platt landskap där det inte funnits så bra möjligheter att klättra och bygga upp styrka på egen hand.

Jag ser det inte som att jag rider in henne som 3,5åring, utan att jag förbereder henne för inridning och ger henne tid att fundera på vad det var som hände innan jag börjar rida in henne "på riktigt".

Unghästarna på Strömsholm (och C-tränarutbildningen i allmänhet) har förhållandevis höga krav på sig, på tolv veckor ska de utbildas såpass att de exempelvis går att rida i alla gångarter, klarar grundläggande dressyr, och är förberedda för tölt eller ridna i tölt beroende på deras förutsättningar. Att de inte ska vara påbörjade handlar ju om att det är elevens kunskaper som ska testas, inte någon annan tränare som har "startat" hästen. De ska till skolan i April månad om jag inte minns fel, och då måste hästarna fylla minst fyra det året, men kan alltså i praktiken vara lite yngre än fyra.

Det där med 10-12 veckor från orörd häst till ridhäst diskuterade vi mkt när jag gick på Hólar och alla var överens (lärare och elever) att det inte är en önskvärd inridningsmetod men omständigheterna (unghästprovet) gjorde att man trots detta använde sig av det "programmet" i skolan.

Själv jobbar jag hellre med mina unghästar "periodvis" dvs kandke en månads träning där hästen lär sig tex att ha sadel och träns på och longeras och ev ha en ryttare på ryggen och sen en längre periods vila, sedan träning igen osv.

Det där med 10-12 veckor från orörd häst till ridhäst diskuterade vi mkt när jag gick på Hólar och alla var överens (lärare och elever) att det inte är en önskvärd inridningsmetod men omständigheterna (unghästprovet) gjorde att man trots detta använde sig av det "programmet" i skolan.

Själv jobbar jag hellre med mina unghästar "periodvis" dvs kandke en månads träning där hästen lär sig tex att ha sadel och träns på och longeras och ev ha en ryttare på ryggen och sen en längre periods vila, sedan träning igen osv.

Det låter som en bra metod, det är troligen så jag kommer att göra.
hur tidigt börjar du med själva belastningen utav hästen?

angående handhästridning, jag känner lite att visst man kan lära dem gå som handhäst men jag tycker inte man behöver träna upp deras kondis(om de går på bra hagar med kompisar som de leker med) förrän man börjat med inridningen på allvar, för de behöver ju inte träna sin kondis precis eller belastas/tränas för tidigt för den motionen får de med sina kompisar och jag tror det kan bli för mycket annars men det är bara jag.

Men handhästandes kan man ju ha som träning att lära in lydnad, kommando för gångarter osv men jag förstår inte folk som känner sig tvingade att aktivera sina unghästar fysiskt i unga år...de klarar ju dessutom inte att koncentera sig lika länge och deras kroppar orkar inte hur mycket som helst innan de blir överansträngda...

hm...intressant ämne är detta verkligen. roligt att höra hur andra gör och tänker.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka