Sv: Födda: 2007
Fina unghästar ni har allihop! Jag har inte direkt "tränat" Kná genom åren, den hantering hon fått i vardagen har gjort att hon är ledbar, flyttar sig för tryck i alla riktningar, lyfter på benen och går på transporter snällt. Hon har varit iväg på två unghästmönstringar, åkt transport till kliniken, plus varit konvelescent i 6v när hon var ett så det har blivit en hel del hantering "automatiskt" och det hon kan kom mer eller mindre på köpet.
Jag har hängt på henne vid ett tillfälle också när hon var lös i hagen. Det var en så fin stilla kväll och jag fick ett infall och hängde mig över ryggen på henne, en gång från vardera sida. Inget problem, hon luktade lite på mig och provade att gå några steg sedan var det inte mer med det.
Jag är fortfarande lite orolig över hennes ben. Så jag ska ringa ATG imorgon och diskutera lite med dem och se om de kan lugna ned mig, plus att jag vill skicka över bilder på hur det ser ut nu och "när det var nytt" till dem.
Svårt att veta hur mycket till de växer, jag vet en som växte 4-5 cm mellan det att han var fem och sex år. Andra har varit i princip färdigvuxna som treåringar.
Planen har varit att börja med markarbete lite smått i höst och innan årsskiftet ha suttit på henne och tränat grundläggande start, stopp och sväng, paus, handhästa och kanske tömköra och sedan fortsätta ridandet på våren. Men det beror ju på hur hon utvecklas och hur benet ser ut. Plus att det är lite osäkert i nuläget vart jag ska bo (tog examen i våras), så det behöver lösas långsiktigt innan jag tar hem hästen.