Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Vad fin hon är!

Har också "stillastående" bilder på en av mina 07or.

Kveikja frá Hellatúni e. Thristur frá Feti

DSC_0507.jpg
[/IMG]
DSC_0741.jpg
[/IMG]

Nya bilder på Glampi
dsc_2290_91840802.jpg

dsc_2406_91837507.jpg

dsc_2384_91838305.jpg

dsc_2187_91842631.jpg

dsc_2185_91842814.jpg

TACK alla för era fina kommentarer från de förra bilderna har inte hunnit svara men tack så hemskt mycket.

Glampi har nästan tappat all vinterpälsen nu och han är supersnäll fast det är vår och stona går mitt emot.
vi kunde stå precis brevid stohagen och fota honom han är verkligen otrolig.
Han ska få växa på sig en hel del till tycker jag innan inridningen påbörjas men sen är han ju inte 3år än och tycker det är egentligen alldeles för tidigt överhuvudtaget.

Vi blir 1 till i familjen i höst så han ska få stå och växa till sig iaf till våren 2011 sen får vi se kanske börjar lite smått med honom då.

Kveikja :love: (rider hennes halvbrorsa Skjóni f.04 just nu, han är oxå :love:)

Så här ser min lilla Tildra från Alverliden ut just nu. Ska betäckas med trolig bukskäck-bärare nästa vecka, blir kul att se vad det blir :laugh: Garanterat en passråtta med snygg exteriör och ett sju helsikes humör...

I2820505W380H507V20100612T113606Z.jpeg

Här med halvsyrran Silfurþerna från Alverliden som är ett år yngre vid betessläppet för några veckor sedan.
I2798498W676H507V20100530T112504Z.jpeg

*kl*
Hur går det, ær allas "småttingar" på bete nu?
Sjælv fick jag mail med bilder på min pojke idag... Han var jættefin i hullet innan sommarbetet, nu lever han återigen upp till sitt smeknamn Køttbullen... :crazy: Inget hingststress som sætter sig på figuren dær inte... :rofl:
Har inte sett honom sen betesslæppet, och det kommer drøja runt 1 månad iaf tills jag ser honom igen... :(

Min lilla Kná har råkat illa ut och är tjock i en led. Tyvärr ser det väl inte så bra ut i mina ögon. Hon behandlas nu med Metacam och är tvågradigt halt på det skadade benet och lite stel i det andra. Lyckligtvis verkar det inte ha med hennes gamla skada att göra iallafall, alltid något. Det finns lite olika teorier: spark, vridskada, "vrickning" och tagg, eller annat vasst föremål som tagit sig in. Det är en bulle som är lite fastare än en normal galla i hasvecket. Det lutar åt att det blir röntgen och ev. operation om det går att åtgärda. Det är aldrig bra med skador i leder så jag är rätt pessimistisk. Ska prata med de som tar hand om henne åt mig imorgon, själv åkte jag från Gotland i torsdags. Och sedan ska jag ringa veterinären och uppdatera om läget. Har det gått ned blir det mer Metacam om det inte är helt borta. Ser det likadant ut blir det röntgen, och då blir det en till tur till Gotland för min del. I värsta fall är det benpålagringar, och då beror det helt på hur de sitter om det går att åtgärda.

knajun_10_uppst.jpg

knaben24_06_10_1.jpg

knaben24_06_10_3.jpg

knaben24_06_10_4.jpg

Min går på bete. Innan var han smal sedan hans hingstperiod. Kastreringen var super och nu är har han lagt på sig. Men inte FET, bara lite bukig. Mitt sto har också jättelätt för att bli en fotboll på sommarn.

I lördags flyttades även Kvistur till ett stall 5 min hemifrån, heeelt underbart!
Kan börja med att säga att han är näst intill heelt ohanterad. Har hållt på i max 1 månad.
Har aldrig lasttränat, men han gick bara rakt in i transporten utan att fundera.
In i nya hagen till två kompisar, och inte en grej. Lite pip, sen var allt lugnt :-)
Då är man en lycklig hästägare!!

När börjar alla rida in sina småttingar nu då?
Min kommer att åka till Eyvindur i höst.

/Therese

Aj då, va tråkigt! :(
Utifrån bilderna ser det verkligen inte ut att vara nån bra placering på det där såret, men man kan ju alltid hoppas att det går vägen! Förstår inte riktigt allt du skriver, du skriver att leden är inblandad- men den är väl provtryckt hoppas jag?! Visserligen skulle hon annars vara betydligt mer halt vid det här laget... :crazy: Menar du mer en smäll som skulle orsakat skelettskada inne i leden?
Håller iaf tummarna!

Min lille kommer inte bli inriden förrän i februari, då skolan kommer ta för mycket tid för mig i höst. Blir en del förberedande arbete till hösten, men kommer troligen inte hinna med jättemycket. Men i slutet på januari är skolan slut, så då ska han minsann få jobba! :banana:

Utifrån bilderna ser det verkligen inte ut att vara nån bra placering på det där såret, men man kan ju alltid hoppas att det går vägen!
"Såret" är ett ärr från en gammal skada som nu läkt fint. Nu är det det höger ben som är skadat och det finns inga synliga eller kännbara sår "bara" svullnad och ömhet i hasvecket.
Menar du mer en smäll som skulle orsakat skelettskada inne i leden?
Ja, eller vid leden, svullnaden sitter ju där. Kan också ha orsakats av en vridskada, eller tagg. Sådana skador kan i förlängningen orsaka benpålagringar. (I tagg-fallet genom att det blir infekterat, bildas ärrvävnad och sedan ben) Det är i vart fall en skada nära leden vilket oroar mig.

Jag hoppas kunna påbörja träningen i höst, mest markarbete och miljöträning, och jag vill gärna komma upp på ryggen innan året är slut och lära start stopp, sväng, men jag tar en sak i taget, får se hur hon växer i sommar och vad som händer med skadan.

:o:o Så noga tittade jag... Såg ju såklart svullnaden på de andra bilderna, men reflekterade inte över vilket ben på den bilden...

KL.
Min blivande pärla går bara i hagen och är tjock. har inte sett henne på ett tag (har semester och umgås mest med min valp, pojkvännen :love: och hans 6 mån valp). Ska nog knalla ut i hagen idag och se hur hon ser ut :)

Hur stora är era hästar? Mätte Villimey häromdagen och hon var ca 137 cm. (Lillasyster Vidja var inte hemma men hon är ju mycket större än vad storasyster är....undrar om hon blir en jätte? :crazy:)

Satte träns på V häromdagen. Hon tyckte det var grymt konstigt men det gick ok.

KL

Min Spyrna utvecklas fint, men är lite fet och hade tydligen blivit lite ohyffsad under sommaren.. Skapmikil sa de att hon var, någon som vet en bra översättning på det?? Men Idunn trodde inte att hon skulle vara svår att rida in ändå.. de ska börja med henne en månad i höst och då åker jag nog över och är med lite i grundjobbet. Ville helst åka över och jobba under hela tiden, men har ju fått min drömjobb i Sverige nu :) Har dock stort förtroende för gårdens tränare, så det känns jättebra att de rider henne.
När börjar ni med era??

Bilder på¨Spyrna.. gillar halsen.. Men hon ser ut att ha en muskelbristning vid bogen, ngn som vet vad det kan bero på?

31197246.jpg

31197247.jpg

31197249.jpg

Skapmikil betyder helt enkelt mycket humör, det behöver inte alls vara negativt! En häst med mycket humör blir ofta en roligare och bättre ridhäst men kan vara svår om man hamnar i konflikt med den.

Jag tycker hon ser fin ut och inte så förfärligt fet med tanke på att det är sommar. Håller med om att hon ser ut att ha en jättefin hals, ryggen ser också riktigt bra ut.

Senast ändrad:

Kvistur går nu att fånga i hagen. Han går fint i grimma. Han går att smörja och spraya, sånt där nödvändigt :-) Han har även fått prova träns/bett. Lite halvskumt tycker han, men det går kanon!

31315609.jpg

31315610.jpg

31315612.jpg

31315611.jpg

Tycker han är rätt fin som 3åring. inte så fet och fina proportioner :)

/Therese

Vad vackert uttryck han har, jättefin!

Tildra har äntligen vuxit över 130-strecket och är nu runt 133 cm. Hoppas på minst 2 cm till innan hösten. Hon har också grovat på sig en del vilket enbart är positivt. Hon är snäll och okomplicerad i all hantering och uppför sig som vuxen. Hon är betäckt med Augasteinn frá Hófi och således avvaktar vi med inridningen ytterligare ett år. Hade annars tänkt börja i vinter...

Har inga bra nya bilder fn men 2 tagna med dålig mobilkamera ger en hint om hur hon ser ut just nu...
I2892085W676H507V20100718T130730Z.jpeg

I2892087W676H507V20100718T130703Z.jpeg

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat