Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Han ser trevlig ut! Och jag gillar hans haflingerfärg. ;)

Idag fick Skuggi prova bett.

På promenad.
ISkuggi114.jpg

Tack :) Jag som varken gillar fuxar eller haflinger... :p
Är iaf mer Islandhäst-lik nu när han har gått ner X antal kg...

Vad tycktes om bettet då? Vilket är det första bettet ni introducerar era hästar för?

Lite konstigt att ha en metallbit i munnen tyckte han, grejade med tungan. Ett rakt med lösa ringar 12 cm. Det var onödigt långt. Nästa gång tar jag ett 10,5 cm.

Ja, vilken tur att det blev som det blev. Hon är verkligen min drömhäst :love: Det är alla mina hästar men hon är mycket speciell. Det ska bli superspännande att följa våra bebisar, som inte är det egentligen men det kommer hon alltid att vara för mig :D

Tack snälla, jag hoppas att det blir en liten bebis efter dom.

Enligt WF så kommer Ylur och Ísolds avkomma att bli: isabell, fux eller rödblack

Ylur har dessa färger bakom sig: bork, skimmel, isabell, fux och brun bakom sig.

Hur ser Glampi ut nu?

Hihi ja de börjar bli stora nu men känns fortfarande som bebisar ja, tror inte man ser dem som vuxna förrän man rider på dem:)

Roligt med spännande färger med.

detta är nyaste fotot jag har på Glampi
img_9891_81009807.jpg

Han provar ett schabrak med en resårgjord till, gick jättebra.
hans kompisar har tuggar på hans man på den sidan haha

img_9914_81010111.jpg

här är en bild från andra sidan, lite tuggat där med, jag larvar mig och låtsas hoppa av honom, ser det inte trovärdigt ut:angel:
men visst ser han en då rätt stor ut nu, jag är ju en då 165cm lång ungefär.

Jag funderar på att visa honom exteriört, vad tror ni om det?
han har växt himla jämnt och fint hela tiden ingen extremt hög bak eller liknande ibland ser kroppen stor ut och benen korta bara eller tvärtom men annars växer han fint.

Senast ändrad:

Vad tycktes om bettet då? Vilket är det första bettet ni introducerar era hästar för?

Jag kommer inte att sätta bett i Glampis mun på bra länge han är ju bara liten skit fortfarande...(2,5år) och jag tycker inte han alls är mogen för det inte sadel heller.
det känns som att de åtminstone ska se ut att hålla för en människa innan man börjar fundera på det.
visst man kan alltid börja och vänja in osv men varför börja så tidigt, massa tid på oss ju.

Sen kommer jag att köra honom till tandklinik först och kolla så allt är bra i munnen innan jag stoppar in ett bett som kan göra ont i hans mun.
Min andra häst hade en minimal vargtands rest som veterinären inte såg när han besiktades och han var rent galen i munnen efter ett tag(5år gammal och nyinriden) och stegrade när man skulle sitta upp man kunde inte ha korta tyglar eller någe så då åkte jag till Torbjörn i söderköping och han såg den pyttelilla biten som orsakade så stor skada och det vill jag inte vara med om igen för det tog flera år innan han var riktigt vän med bett igen(la tungan över osv) pga att han trodde att det skulle göra ont fast biten var borta.

Så jag har lovat mig själv att kosta på Glampi en undersökning innan han får känna på bett så inget ska bli fel.
tills dess funkar det bra med grimma och repgrimma/bettlöst men än har jag inte börjat med honom och han är som sagt bara 2,5år...min andra hästs reds in sommaren som 4åring och glampi är född sent på året så jag kommer nog tidigast sitta på honom som hösten då han fyller 4år tycker det är rätt lagom och det är ju 1,5år kvar så vi har gott om tid på oss:)

*kl*

Den här helgen eller nästa flyttar Wynja hem till oss :) Det ska bli spännande! Hälsade på henne för någon vecka sen och hon är väldigt försiktig...och tjock ;)

Här kommer min 07:a.
Nattdrékja... en dam med mkt fart i som jag tror kommer bli en kanon tjej! Hon visar mkt bra steg så det skall bli spännande

vad tycker ni??
(lite dårliga bilder, men ni ser något) =)

P1000609.JPG

P1000289.JPG

P1000288.JPG

Nttdrekja_vrputsar.jpg

*KL*

Har börjat med lite markarbetsövningar med Bjarnarlaukur nu. Flytta för "skänklarna" (mina händer eller spöt), följa efter lös, stå still mm. Han är urduktig och följsam! Han tycker det är jättekul när han får vara med och Fengur får stå i hagen och vänta istället för han :D haha.

Har haft honom med nån kort tur ibland som handhäst också och båda blir jätteglada och busiga, men sköter sig bra förutom att de har lite väl brått ibland :)

Vårkänslorna har kommit rejält i dom båda så de busar i hagen ännu mer än vanligt och gisses vilket steg Bjarnarlaukur har! Tror han kommer bli en fin och trevlig ridhäst tillslut :)

Vargtänderna är borta sen ett par veckor tillbaka och snart kan vi prova bett :)

Vad tycker ni om min Glampi nu?

bild0071_87478438.jpg

bild0058_87478186.jpg

Han växer och frodas, snart ska de släppas på bete.
Han kommer att fortsätta växa och få vara unghäst ett tag till eftersom han bara är 2,5år.
Han kan all grundhantering perfekt och står som ett tänt ljus i alla situationer så det behöver vi inte träna på.

Är dock sugen på att visa honom exteriört är det detta året man gör det då eller när kan man göra det?
Tror ni det är värt att visa honom exteriört?
Han är hingst fortfarande alltså.

Vad tycker ni om min Glampi nu?

bild0071_87478438.jpg

bild0058_87478186.jpg

Han växer och frodas, snart ska de släppas på bete.
Han kommer att fortsätta växa och få vara unghäst ett tag till eftersom han bara är 2,5år.
Han kan all grundhantering perfekt och står som ett tänt ljus i alla situationer så det behöver vi inte träna på.

Är dock sugen på att visa honom exteriört är det detta året man gör det då eller när kan man göra det?
Tror ni det är värt att visa honom exteriört?
Han är hingst fortfarande alltså.

Jag tycker din hingst är kanonfin, har följt honom nu genom bukes, älskar hans färg och utstrålning (hade gärna köpt honom själv) nu är jag ingen expert, men jag hade väntat ett år till han blir fyra innan jag hade visat honom, ge honom bra mat och mkt lek med andra och motion, så tror jag att han kommer bli kanonfin som fyraåring, ska bli jättekul att följa honom:d

Jag tycker att det "alltid" är värt att visa hästar, det är bra att de kommer ut på bedömning, oavsett resultatet. Dels ger det ett hum om vad olika hästar nedärver, och man får som hästägare papper på starka och svaga sidor hos hästen. Jag tycker att han har vuxit fint och jag tror att han blir en snygging!

Tillägg: Det händer ju mycket under sommaren när de blir tre, så beroende på hur han ser ut framåt hösten kan du ju ta ställning till det då om han ska visas redan i år. Han är ännu väldigt ung i kroppen, och det tror jag ger en mindre rättvis bedömning än om han får växa på sig. Ett tips när du fotar exteriörbilder: huka dig lite så att det blir taget mer rakt från sidan, och inte lite uppifrån, då får man en mer rättvis bild av exteriören.

Han är fin din hingst men han är fortfarande väldigt valpig och kantig så jag hade inte bvisat han i år.
Utan jag hade visat han som 5 till och med sitt in han nu i höst och låt han vila sedan fram tills våren 2011 och rid sedan in han som 4 åring och jobba med han långsamt under hela 2011 och visa han sedan på våren 2012.

Så hade jag gjort, men jag är ju mycket för långsam inridning än att de kan tölta trava galoppera i form efter 20 uppsittningar typ.

Jag red ju bara skritt trav och galopp i 1 år på Jourunn så hon verkligen befäste dessa gångarter från början.
Jag är tvärsäker på att det är tack vare det som Jorunn har så otroligt väl separerade gångarter och aldrig blandar ihop dom.
Utan att jag jobbade upp hennes styrka i galopp och trav främst så hon kunde ta galoppen från stillastående då ansåg jag att hon hade den bärighet som krävs för att lära in tölten.
Och även fast hon inte visade någe som helst tecken på att ens ha tölt innan töltsättningen tog det bara några få ridlektioner så hade hon tölten.:)
Men så vill jag ha det på islandshästar tölten skall inte synas förrens man säger åt hästen att tölta=)

Hur han du tänkt dig hans framtid om han nu blir visad och de rekomenderar han som hingst!?

*kl*

Idag var det hingstsläpp o jag fick krama på Pá igen! Han har hämtat sig fint från kastrering, det märks ingen skillnad i temperament, men han var ju så cool innan ändå. Tydligen bajsar han fortfarande på hög, och det kan han ju få fortsätta med :D

Han ser fin ut, över förväntan! Inte så stor, men rejäl. Bra manke och jättesnygg rumpa. Halsen är grov, tyvärr, men han har ju att brås på. Han är i bra hull och välmusklad, som någon sa så ser han nästan riden ut, "färdig" liksom.
Sen är han så otroligt trevlig att hantera. Hämtade honom från hagen själv, inga problem. Lite "blåsig" idag när det blåste ute, men han höll sig snällt inom ramarna. När jag släppte honom i nya hagen stannade han kvar o gosade :love: innan de rusade iväg bortom mobilkamerans räckvidd...
Lite gång fick jag iaf se, o traven är bra, även om han idag mest bjöd på spänntrav med arabsvans. Mattes fina tönt.

30965823.jpg

30965821.jpg

*kl*
Har äntligen fått in bilderna från betessläppet på datorn. Pojken var som vanligt supersöt och duktig, pysslade med honom innan släppet + dagen innan. Dan innan lyckades jag för första gången få honom att trava för hand, hans princip är annars att livet ska genomföras i skritt :p
Innan släppet gick vi för första gången på promenad utanför gården, blev upprört. Mycket nytt att ta in + att vi gick längs med två hagar där hingstar gick med ston... Blev lite skrik från min pojke, men han lydde snällt ändå. Blev såpass till sig så han bjöd på lite tölt! (mycket stark trav)
Så nu följer en liten bildbomb på min "haflinger" :love: Bilderna är klickbara, om ni vill titta närmare på honom...

Vissa stod mest och tittade på...

Senast ändrad:

Detta är min nya häst Kvistur från Karlsro född -07. Han är e: Hrannar och u: Grimhildur, bl a mamma till Perla från Karlsro bed 8.10 som fyrgångare/5åring samt Hekla från Karlsro som erhöll priset för bästa fyråring vid bedömningen. bed 7,84 som fyrgångare/4åring.

31029667.jpg

31029666.jpg

31029664.jpg

31029675.jpg

En bonusbild:Fölbild på Kvistur bredvid Michis Tinna :-)
31029883.jpg

Villimey växer och frodas. Hon har börjat röra sig mer senaste månaderna. Här kommer dock endast stillastående bilder...

IMG_2112.jpg

1-4.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka