Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Min 07:a är väl egentligen riktigt rund, men det tycker jag bara är bra iom att hon ska växa mer och behöver hullet för att hålla värmen. Tycker verkligen inte att det finns nån anledning att banta en så ung häst.

Oj jag skrev väl inget om att banta???
givetvis ska de inte bantas trodde jag alla visste:confused:

Men det kan vara lika illa med feta unghästar som undernärda...för ledernas skull. det är inte bra att de är feta när de ska ridas in...
lagom är bäst men med det säger jag inte att de ska bantas:confused::eek: Men de behöver ju inte övergödas precis.

Hon växer ju förhoppningsvis till sig en del i sommar och fölet tar inte särskilt mycket första halvan av dräktigheten. Hon är ju som sagt inte outvecklad, bara liten på höjden. Är inställd på att sälja eftersom jag vill ha hästar på > 140 cm och dit lär hon inte nå i vilket fall. Får vara glad om hon blir över 135... Och då kan jag vänta med inridningen, påbörja den och sen sälja men behålla fölet så har jag en del av henne kvar iaf.

Okej men du tror fölet blir större då om stoet är så "liten"?
var hon 130 nu?
okej förstår hur du tänker.
har hon fin stam med?

Vikten... Det finns ju en anledning till att min pojke kallas Köttbullen... :p Kommer bli hårt jobb att hålla honom slank i framtiden...
Nu gick han ju ner automatiskt när han flyttade, då han numera går i 25 hektar kuperad skogshage med 6 andra hingstar. Dom har ändå stor tillgång till bra hösilage.
Hade jag haft honom i mindre hage så hade jag begränsat foderintaget, det är aldrig nyttigt för en häst att vara tjock. Men hellre något tjock unghäst än under uträknat behov- växande individer ska inte bantas.

Håller helt med dig tycker det är onödigt att blanda in ordet banta för givetvis bantar vi väl inte våra unghästar???

Jag menar bara att de första åren behöver de extremt mkt mat för att växa men sen glömmer folk ofta att tillväxten avtar mer och mer men fortsätter göda sina hästar för mkt...
med det säger jag inte något om att banta absolut inte.

men det är ju bevisat att pålagringar osv troligen har med övergödning att göra, de får för mkt näring så de växer för snabbt med andra ord. dock är detta mest vanligt bland storhästar där det även är mer vanligt med att trycka i hästarna så mycket kraftfoder det bara går av någon anledning, hellre kraft än grov där tydligen även om det givetvis är tvärtom.

Jag tror på fri tillgång av grovfoder med mkt bra värden, slippa kraftfoder om det går och mineraler ska de få om det behövs, sen mycket kompisar de kan leka med i samma ålder som dem själva och stora kuperade marker att springa och stärka benen på.

Men det är jag det:)

Nej, det vet jag att du inte skrev, jag spann bara vidare på ämnet du började på.

Det viktiga är nog att se till att unghästarna rör sig ordentligt, ja. Men det är inte alltid så lätt. Särskilt under vintern är det populärt att bara stå och hänga kring ensilagebalarna....

Ja just det...hm..men jag tänker att ston har lättare för att bli tjocka och tidigt kasterade valacker?
Men hingstar? tycker min + hans kompisar springer runt som galningar samma förra året då jag hade dem hemma(min + hans bror) då var de faktiskt bara de två och inte gigantiska hagar men tillräckligt stor för bara de två och de springa runt hela dagarna(de fick leka med mina 2 vuxna hästar ibland med) och var jättefina i hullet fast de hade fri tillgång på mat, de stod inte där hela dagarna för det...

men sen tror jag som sagt att ju äldre de blir destå mindre lek destå mer mat så man får passa övergången där:)
26240535.jpg
Vinterbus 09
27605382.jpg
Vår och släpps på bete.
28344358.jpg
På bete helt perfekta i hullet
29374400.jpg
Nya flocken. höst
30363865.jpg
Vinter såhär ser han ut nu. 2010
30363872.jpg

Senast ändrad:

Åhhh så fin han är din unghäst, är han fortfarande hingst?? Har du några planer på att visa han??
Han har så cool färg och bläsen är ju pricket över iet:d

Vad har ni för mål med era småttingar i år? Planen att nå dit? Delmål?
Hur mycket har ni jobbat med era hästar hittills?
Vi får ju skaka liv i tråden, många som har -07: or här! :banana:

Hm, jag glömmer ju att själv svara på mina frågor... :o
Målet med min pojke är inte helt bestämt, beror på hur mycket jag kan jobba med honom på betet i sommar. Om jag kan jobba så mycket som jag vill så är planen att fram tills juli ha honom välhanterad, van vid träns, promenader både i trafik och på "skrämsel-ställen", ev tömköra. Jobbar mycket med "NH", så trevlig att flytta åt alla håll och lyssna på mig oavsett stona i hagen bredvid ridbanan ;) Sen i augusti blir det isf invänjning vid sadel och ryttare, lite styr-träning och grunder innan han får vila fram tills min utbildning är slut i januari.
Får jag inte jobba så mycket med honom i sommar blir det bara grundläggande ledarskapsövningar, promenader och vänjning vid allt möjligt konstigt.
Han verkar redan jobba på att spräcka min tidsplanering, jag är ju van vid travar-unghästar, som visserligen är lätta men inte riktigt så HÄR lätta! :eek: Han gör ju liksom allt jag ber om, utan att blinka! Såg får första gången vid flytten, gick 1 m bredvid dom bara han fick en liten uppmuntrande klapp på halsen, min travare hade varit nån helt annanstans... :angel: Så det blir liten av en utmaning att inte gå för snabbt fram med honom, fast min tidsbegränsning sköter nog det åt mig...

Annars så ska hans vargtänder tas nu i vår och kulorna får sitta kvar om han uppför sig :angel:

Vargtänderna på min ska också tas nu i april. Har funderat på kastrering till hösten, men har inte bestämt helt än. Han är så lugn och fin ihop med både kompisen och oss människor. Men då finns inga ston, eller hästar överhuvudtaget, i närheten här så det kan hända att han blir hingstig när man väl ska vara där det finns andra hästar. Men det vet man ju inte än :)

Det känns jätteskönt med Glampi för han står mitt emot ston nu och han sköter sig toppen känns bra att han får utsättas för ston och inser att det är inget speciellt.
Jag vet inte men isolerar man dem från ston blir det kanske värre men sålänge man inte behöver utsätta dem för ston så är det ju inga problem.

min lilla shettis hingst funkar toppen som hingst eltråden låg nästan ner jäms med marken när det var som mest snö men han hade inga tankar på att rymma trots att det rider förbi ston emellanåt.
kör/går man förbi ston med honom så han han sträcka på sig lite extra och ibland ropa till dem men driver man bara framåt så fortsätter han att gå supersnäll.
jag hoppas att glampi blir sån med för jag tror det handlar om bra uppfostran mycket med och det märks att min shettis har fått.
Men hingstar är helt klart tuffare och det gäller att man är väldigt konsekvent och aldrig ger vika för då kan det bli farligt

Håller helt med dig. Hingstar ska INTE isoleras från andra hästar, då får man problem längre fram... Har en kompis med hingstar som hållts isolerade från ston, bra säkerhetstanke ju men den äldsta är omöjlig när man är iväg med honom... :crazy:
Min lille går nu med enkelstaket (med STARK ström :devil: ) mot en stoflock på ca 40 hästar, vilket jag tycker är helt perfekt! Han lär sig respektera staketet, trots att där är brudar på andra sidan. Hade jag inte kunnat vänja min vid ston redan från tidig ålder hade jag kastrerat honom.
Sen har jag jobbat inom travet i totalt 10 år, varav 1½ heltid, och har min bild på hingstuppfostran därifrån. En hingst ska hållas kort, det ska vara en njutning att umgås även med dom. Jag är överlag väldigt hård i min fostran av hästarna (alltså sträng, inte våldsam! :eek: ) men väldigt konsekvent.

Har läst lite vad alla skriver om hingstar, hingstar som alla andra skall ha sällskap, men inte nödvändigtvis av ston, som blir en stressfaktor speciellt på vårkanten :D och en stressad hingst är inget bra liv för en hingst.

det ultimata är att ha det stofritt till vardags (speciellt om man har två hingstar tillsammans) men ändå ha möjligheten att rida med och rida förbi ston så gott som dagligen, även rida förbi ston som brunstar i hagen, kan vara bra, då man har möjlighet att träna och checka av lydnaden.

Jag har oxså en bekant som har två hingstar tillsammans, som jag anser har ett väldigt bra liv (inga ston hemmavid, men ston till grannar) den äldre är en hetsporre när han kommer hemmifrån, men ingenting som ägaren inte kan hantera ;) han rids även med ston, det som händer är att han går i väldigt fin form och är alert och lydig (oftast är det stoägarana som har problem, med lydnaden):D

så min åsikt är en lugn och stressfri vardag är nog det bästa för alla vackra hingstar ;)

en hingst skall vara en hingst, inte någon som man får kolla under magen om det verkligen är en hingst, det är ju den här lilla extra turbon som är deras kännetecken:banana:

Håller helt med dig. Hingstar ska INTE isoleras från andra hästar, då får man problem längre fram... Har en kompis med hingstar som hållts isolerade från ston, bra säkerhetstanke ju men den äldsta är omöjlig när man är iväg med honom... :crazy:
Min lille går nu med enkelstaket (med STARK ström :devil: ) mot en stoflock på ca 40 hästar, vilket jag tycker är helt perfekt! Han lär sig respektera staketet, trots att där är brudar på andra sidan. Hade jag inte kunnat vänja min vid ston redan från tidig ålder hade jag kastrerat honom.
Sen har jag jobbat inom travet i totalt 10 år, varav 1½ heltid, och har min bild på hingstuppfostran därifrån. En hingst ska hållas kort, det ska vara en njutning att umgås även med dom. Jag är överlag väldigt hård i min fostran av hästarna (alltså sträng, inte våldsam! :eek: ) men väldigt konsekvent.

När du är iväg och tränar och tävlar dessa, har du provat rida med ston eller förbi ston som står i en hage, träning på lydnaden är A och O

Jag håller också med er om att det är bra att vänja dem vid ston, så att de ser att det inte är nåt speciellt med dom.
Tyvärr kan jag inte göra så, närmaste sto är typ 1 mil från mig...inte särskilt häst-tätt där jag bor :crazy: Har ju tänkt kastrera min hingst tillslut, troligen till hösten, för inridningen ska påbörjas då och senare har jag tänkt åka på kurser med mera med honom och då kan det bli kaos eftersom han inte är sto van alls...

Men just nu känns det inte som det behövs då han inte är dominant eller jobbig mot varken mig eller kompisen. Valacken är ledaren i hagen och lillen försöker aldrig sätta sig upp mot honom.

Verkligen ett bra inlägg tyckte det var jättebra skrivet och beskrivet av dig, skönt att höra att inte alla är emot att man har hingstar och "det är så synd om dem" osv.

Hade jag inte haft min lilla shettis som är hingst och som är så himla trevlig kanske jag inte hade upptäckt hur snälla lugna och fina hingstar kan vara.
Visst märker man att han är hingst på ett bra sätt han visar upp sig lite extra när han ser ston men han blir inte helgalen eller så.

Jag kör honom dessutom i bettlöst(islandhästens gamla nosgrimma jag snickrat om lite) som han aldrig haft hela sitt liv innan han kom till mig för 1,5år sedan (han är 12år). det tog några gånger bara sen fattade han hur bra som helst och det känns häftigt att kunna kontrollera en hingst så lätt som han.

Jag gillar inte när folk säger att "ja men det går inte att gämföra han är bara en liten shettis" men vadå är hingsten galen så skiter den väl i om den är liten haha så dumt.
Shettisar kan ju dessutom vara värre än en shires hingst tex som oftare är mkt lugnare, shettisar är ju egentligen inga barn hästar de är ju rätt svåra, envisna som tusan men underbara.

Vi har det bra här där jag har mina 2 vuxna hästar(där jag bor) inga ston precis i närheten men de kan rida förbi och jag kan rida/köra till några grannar ca 1km bort som har uppfödning av halvblod så där är det mest ston som man kan träna att gå förbi.

Jag håller med om att de säkert kan bli stressade när de är vuxna och speciellt två str hingstar i samma hage om det står ston som brunstar precis framför dem det är nog inte perfekt kanske men som unghästar tror jag det är bra att de har det så och får se ston osv.

Jag hade min unghäst(glampi) hemma hela förra året så han gick med shettis hingsten och valacken(som förövrigt var hingst tills han va 4år) och det gick hur bra som helst och det är skönt att de känner varann tills jag sen ska ta hem Glampi.

Visst kommer det säkert bli lite disskution men det bästa är nog att ta hem han på hösten o släppa ihop dem när hormornerna har släppt eller vad tror ni?
Jag är inte rädd för lite disskution bara de inte skadar varann utan de måste ju göra upp rangordningen igen givetivs och man ser ju om det är på allvar eller inte, min valack är superbra som uppfostrare han har mycket erfarenhet av olika flockar och vet hur han ska bete sig så det kommer nog gå skitbra.
lille hingsten är med kanonbra så han är jag inte ett dugg orolig över.

Okej men du tror fölet blir större då om stoet är så "liten"?
var hon 130 nu?
okej förstår hur du tänker.
har hon fin stam med?

Hon är 132 cm hög nu, mätte igår. Okej stam med 1a klass-pappa och morfar. Mamman är inte bedömd pga lite klent tempo och 4-gångare. Tävlad med gott resultat och mkt bra exteriör. Båda föräldrarna var ca 138-139 cm. Tildra själv rör sig väldigt bra och är som sagt vacker och graciös men liten. Hoppas på att kunna hitta en hingst som nedärver stora avkommor (tipsa gärna ;)) så får vi se hur det blir. Hon hinner förhoppningsvis mogna lite av att bli mamma också...

Men om hon "redan" är 132cm hög så är det ju bara 6cm kvar till 138cm som är en fullt normal höjd kan jag tycka.
och de är ju trots allt bara 3år i år när jag köpte min valack skulle han fylla 5år samma vår och var 126cm hög nu när han är 10år har han växt till 129cm och det är en då 3cm trots att man kan tro att han "borde" ha vuxit klart på höjden då.
det låter ju mer om man säger att han är 130 än 125 haha;)

*kl*
Var hos min fine pojke i helgen. Första "arbetspasset" med repgrimma, får köpa en egen till honom då min storpojkes inte passar riktigt...

Fortsatte med att flytta framdel och rygga, men la även in böja hals och flytta bakdel. Gick (såklart!) jättebra, han är så följsam och lyhörd. Längtar tills deras rundcorall har tinat fram, så vi kan lära in lite mer "framåt-hjälper", dom förstår han inte riktigt :p
Försökte ta nåt kort på hur han ser ut nu, men han har inte riktigt lärt sig "parkerings-kommandot" än, så han bara följer efter... Bara märkliga bilder...

Min framtida utsikt :love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka