Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Det där med 10-12 veckor från orörd häst till ridhäst diskuterade vi mkt när jag gick på Hólar och alla var överens (lärare och elever) att det inte är en önskvärd inridningsmetod men omständigheterna (unghästprovet) gjorde att man trots detta använde sig av det "programmet" i skolan.

Själv jobbar jag hellre med mina unghästar "periodvis" dvs kandke en månads träning där hästen lär sig tex att ha sadel och träns på och longeras och ev ha en ryttare på ryggen och sen en längre periods vila, sedan träning igen osv.

Jag ska säga det med att 10-12 veckor låter ju riktigt "länge" det är ju 2,5-3månader om man gämför med hur andra knäppisar gör när de rider in sina hästar...skickar man iväg en häst för inridning till en tränare brukar de ju bara ta 1 månad från ohanterad häst i princip till inriden häst i alla gångarter:crazy: jag har tyvärr fått rida en sån häst direkt då den kom hem från tränare...hm...ja....herregud kan man väl säga snacka om totalt fel metod och snacka om totalt sönderstressad 4åring.
som inte var mogen alls i kroppen men det tyckte ju minsann tränaren att den var och allt hade gått så bra så...hästen var ju helt sjövild och knäpp i huvudet efter den månaden.
och det är inte den enda kan jag ju säga utan att säga för mkt.

jag red in ett mkt svårhanterat sto på ca 3månader det var ingen som helst tidspress utan jag gjorde allt väldigt långsamt och pressade henne absolut inte fysiskt det var nog mer psyiskt hon fick tänka men sen var hon 6år gammal med men totalt omöjlig att lasta och tränare som fått henne kunde inte rida in henne.
livrädd för människor osv.
det tog helt enkelt ca 3 månader från livrädd häst till människoälskande arbetsvillig häst.
men hade det tagit 1 år hade hon fått det med...det tar den tid det tar beroende på häst känns det som men är hästen väldigt lätt är det ju upp till människan att sätta stopp så det inte blir för mycket.

mycket vilor så de får tänka.
detta sto tränades (mestadels markarbete då eftersom hon var livrädd för människor i början) 2-3gånger i veckan dessa månader sen fick hon vila så hon gick ju inte precis mycket
men hon behöver regelbundet påminnas om att människor inte var farliga och att hon skulle våga lita på oss.
det tog väldigt lång tid kändes det som och man fick vara väldigt försiktig med vad man gjorde och gå väldigt sakta fram ibland gå lite bakåt och upprepa vissa saker så hon alltid kändes helt trygg i det hon gjorde.

men på 3månader vandes hon alltså vid att lita på människor, våga lastas och gick att rida i skritt, trav, tölt rakt fram och givetvis svänga och stanna + påbörjad flytta för skänkel och formen började komma.
jag började inte med galoppen då hon kändes som att den behövde hon mer tid för eftersom hon som sagt var väldigt speciell och kunde få panik så jag ville inte riskera att hon blev rädd utan vissa saker får man vänta med tills det känns helt tryggt till 200% det gjorde jag alltid med alla saker på henne.
så hon kom ju inte så långt i själva ridningen på 3 månader men mentalt kom hon mkt långt.

hon gick även att rida ut på själv och så med sällskap både först och sist kunde hon gå.

ägarna har t.o.m kunnat köra henne själv i transport nu till hingst utan problem, det var verkligen stor framgång då hon var totalt omöjlig att lasta innan bara stegrade och var livrädd för människor och för transporten.

angående handhästridning, jag känner lite att visst man kan lära dem gå som handhäst men jag tycker inte man behöver träna upp deras kondis(om de går på bra hagar med kompisar som de leker med) förrän man börjat med inridningen på allvar, för de behöver ju inte träna sin kondis precis eller belastas/tränas för tidigt för den motionen får de med sina kompisar och jag tror det kan bli för mycket annars men det är bara jag.

Men handhästandes kan man ju ha som träning att lära in lydnad, kommando för gångarter osv men jag förstår inte folk som känner sig tvingade att aktivera sina unghästar fysiskt i unga år...de klarar ju dessutom inte att koncentera sig lika länge och deras kroppar orkar inte hur mycket som helst innan de blir överansträngda...

All träning kan göra skada i fel doser. Du behöver inte oroa dig för att jag ska träna sönder Kná, jag har ridit in hästar förut, och är medveten om att de inte "tål" samma träningsintensitet som vuxna hästar. Jag kommer att vara försiktig och känner mig inte "tvingad att aktivera henne i unga år", jag vill ge henne en lugn och bra start. Min erfarenhet är att handhästning är suveränt för att vänja unghästar vid olika miljöer och situationer och att det är bra att stärka dem även utan tyngd på ryggen.

Fråga gärna hur jag tänker om du ändå känner dig orolig för min häst och mina planer. :)

Senast ändrad:

Precis som Móli har jag också ändrat uppfattning inom denna fråga. Framförallt efter Clinicen "från embryo till A-final" som hölls på Strömsholm för drygt ett år sedan. Veterinär Lars Roepstorff föreläste om just träning för hållbarhet. Gick nu tillbaka och tittade lite på anteckningarna jag har därifrån:

Det poängterades det bland annat att hästens har olika tillväxtzoner som sluts vid olika åldrar och att ÖVERbelastning innan tillväxtzonerna har stängts är skadligt, men att belastning som befinner sig inom hästens kapacitet istället är stärkande. Benens olika delar sluts först men ryggkotpelaren sluts exempelvis först vid sex års ålder.

Uppväxten för hästarna har alltså betydelse, då hästar som växer upp i stora vildflockar på Island belastar skelettet naturligt, vilket inte sker på samma sätt i Sverige. Därför kan det vara lämpligt ur ett biologiskt perspektiv att börja belasta hästarna (inom deras kapacitet!) innan tillväxtzonerna sluts och hästen är helt färdigväxt. Han varnade dock samtidigt för att en del discipliner belastar hästarna för mycket, för tidigt.

Viktigt att de förändringar som görs i träningen görs successivt så hästens kropp hinner vänja sig vid den nya belastningen. Något som alltså förespråkar att inridning måste få ta mycket tid. Han poängterade risken med att vi nu har väldigt lättlärda hästar. Det gör att det blir lätt att kräva för mycket, för snabbt.

Min Hamingja kommer att tas hem från sommarbetet om någon dryg månad och då kommer jag att börja hantera henne ett par gånger i veckan, i början bara markarbete, men även vänja henne vis sadel och träns, samt tömkörning. Pga mycket arbete så är det det jag hinner, så det är rätt passande. Vilor kommer jag slänga in när det passar mig och henne, det tycker jag att man märker av rätt bra på hästarna.

All träning kan göra skada i fel doser. Du behöver inte oroa dig för att jag ska träna sönder Kná, jag har ridit in hästar förut, och är medveten om att de inte "tål" samma träningsintensitet som vuxna hästar. Jag kommer att vara försiktig och känner mig inte "tvingad att aktivera henne i unga år", jag vill ge henne en lugn och bra start. Min erfarenhet är att handhästning är suveränt för att vänja unghästar vid olika miljöer och situationer och att det är bra att stärka dem även utan tyngd på ryggen.

Fråga gärna hur jag tänker om du ändå känner dig orolig för min häst och mina planer. :)

Oj men herregud tog du åt dig? jag menade i största allmänhet och svarade inte på någon speciell absolut inte:eek:

haha skulle aldrig vara orolig för hur du tränar din häst, tror att du är jätteduktig det var som sagt inte menat till dig utan "hur det känns som att folk i allmänhet börjar bli" eller hur man ska uttrycka det.

Jag tog åt mig, eftersom du skrev om risker med överansträngning av handhästridning precis efter att jag skrivit om att jag tänker handhästa Kná. Men tack för berömmet, och ingen skada skedd, ofta svårt att veta hur folk syftar och menar på ett forum!

-->Ywf... (När ska du skaffa ett vettigt användarnamn ha ha!!) Det var nog på den clinicen jag blev "omvänd" också.

Jag tog åt mig, eftersom du skrev om risker med överansträngning av handhästridning precis efter att jag skrivit om att jag tänker handhästa Kná. Men tack för berömmet, och ingen skada skedd, ofta svårt att veta hur folk syftar och menar på ett forum!

-->Ywf... (När ska du skaffa ett vettigt användarnamn ha ha!!) Det var nog på den clinicen jag blev "omvänd" också.

Ja exakt det är det som är tråkigt med internet att det lätt blir missuppfattningar men det var inte menat som en pik eller så till dig, jag skrev säkert dumt men menade inte att handhästträning är överansträngande utan jag menade i största allmänhet hård träning av unghästar men skrev säkert klantigt tror inte jag förmulerade mig så bra men vi glömmer det känner jag för jag visste nog inte riktigt vad jag svamlade om:angel:

Här kommer lite helt nya bilder på Glampi

img_4770_102881590.jpg
Här är han och min ridhäst uppställda:)

img_4650_102877944.jpg

img_4690_102878888.jpg

img_4712_102879031.jpg

uppställd

img_4754_102881139.jpg
Världens snällaste hingst

img_3730_102868268.jpg
Här går han trångt mellan två "farliga" föremål utan att tveka:) en gång fastnade han med rumpan på soptunnan så den följde med en bit men han bara fortsatte att gå:angel:

img_3711_102867949.jpg

Här är de i hagen och såfort han ser mig öppna dörren till huset så gnäggar han eller kommer springande, riktig mattegris:love:

Stora killen fyller 3år den 22/8 så Grattis till han i förskott:)

Vad Glampi har vuxit i sommar! Fin! Skönt att han är så lätthanterlig också. Fina "familjefoton" också, Tengill ser ju ganska smal ut för att vara Tengill. :)

Fin han ser ut Glampi! Sommaren verkar ha gjort honom gott :)
Själv botar jag för tillfället min Islandshästabstinens med kompisens supertrevliga 4-års hingst :d

tenorhektor%20(21).JPG

tenor100518%20(19).JPG

Vad Glampi har vuxit i sommar! Fin! Skönt att han är så lätthanterlig också. Fina "familjefoton" också, Tengill ser ju ganska smal ut för att vara Tengill. :)

Tack:) glad jag blir.
ja men visst är det lite mystiskt hur Thengill kan vara smalare nu när han inte rids/tränas för jag kan nog räkna på fingrarna gångerna jag ridit de senaste 6månaderna i princip.(mått illa osv)
Då gjorde ju inte träningen någon nytta precis rent hull mässigt.
Och endå äter han samma som förra året och då reds han massa men var mkt tjockare...hm.

Fin han ser ut Glampi! Sommaren verkar ha gjort honom gott :)
Själv botar jag för tillfället min Islandshästabstinens med kompisens supertrevliga 4-års hingst :d

tenorhektor%20(21).JPG

tenor100518%20(19).JPG

Tack:)
Ja han har verkligen vuxit till sig denna sommaren ser jag nu av de senaste bilderna, det är så kul med unghästar.

vilken läckerbit din kompis har, rider du honom lr?
Han liknar min shettis i behåring:love:
img_4920_102884035.jpg

ja det är något visst med färger så enkelt är det.
men snygg exteriört var han med.
Hur var det, var han import lr svenskfödd?

Tack:)
Ja han har verkligen vuxit till sig denna sommaren ser jag nu av de senaste bilderna, det är så kul med unghästar.

vilken läckerbit din kompis har, rider du honom lr?
Han liknar min shettis i behåring:love:
img_4920_102884035.jpg

ja det är något visst med färger så enkelt är det.
men snygg exteriört var han med.
Hur var det, var han import lr svenskfödd?

Ja, han börjar se riktigt snygg ut exteriört din lille skit :p Ska jag vara ärlig har jag tidigare bara tyckt att han har en fin färg, men nu kan jag ju se att han växt i sin kropp och kommer bli en riktig läckerbit :d

Japp, rider kompisens pålle nu de sista veckorna på sommarlovet. är fantastiskt roligt att rida unghäst igen, även om man ibland upptäcker att dom inte kan så mycket som man tror... :angel: (t.ex. svänga runt träd i svag nerförsbacke...) Han är svenskfödd och exteriörbedömd till 8,08 nu i våras, med 9,5 för man och svans :)
Dom var väldigt lika i man-kvalité, så søt din shettis är!!! :love:

Vilken snygging han utvecklats till! :d

/Malin

åh vad glad jag blir:love: tror du att han är värd att sattsa på för en exteriörbedömning till att börja med iaf?
vid vilken ålder är det smartast? han är ju född sent med.
Han har en tendens att se finast ut i propotionerna på våren men han ser mest musklad/bäst hull på hösten men då har han varje år blivit mer opropotionerlig dvs kroppen växer massa just då och halsen har stannat av eller andra delar växer i otack.
Han är ju lite i "ofas" med andra unghästar födda samma år eftersom han är född senare, när andra unghästar har sin bästa växtfas så har han sin sämsta osv.
Men det borde ju inte vara lika tydligt nästa år.

Ja, han börjar se riktigt snygg ut exteriört din lille skit :p Ska jag vara ärlig har jag tidigare bara tyckt att han har en fin färg, men nu kan jag ju se att han växt i sin kropp och kommer bli en riktig läckerbit :d

Japp, rider kompisens pålle nu de sista veckorna på sommarlovet. är fantastiskt roligt att rida unghäst igen, även om man ibland upptäcker att dom inte kan så mycket som man tror... :angel: (t.ex. svänga runt träd i svag nerförsbacke...) Han är svenskfödd och exteriörbedömd till 8,08 nu i våras, med 9,5 för man och svans :)
Dom var väldigt lika i man-kvalité, så søt din shettis är!!! :love:

Oj vad roligt att höra ja han har ju varit rätt kantig och lite ruggig och så vissa perioder i början hade han svårt med hullet med men det är så kul att det växer fram en svan där under all bebisullen som han hade som föl.

ska bli så himla kul o börja rida han och allt sen spännande, det bästa är att han e så himla snäll och go.

Vad roligt för ägaren att han fick så bra poäng så han skulle fylla/hade precis fyllt 4år då när han bedömdes?

Hihi tack, ja Romeo han tycker att han är en stor och snygg Islandshäst han känner sig som en i gänget:D
Och tänk om han var det:d en islandshäst alltså hihi och såg ut så.

åh vad glad jag blir:love: tror du att han är värd att sattsa på för en exteriörbedömning till att börja med iaf?
vid vilken ålder är det smartast? han är ju född sent med.

Att visa exteriört behöver inte bli så jättedyrt, så det kan du ju absolut göra redan nästa år om du vill. Jag tror att hösten är bäst eftersom han då fått sommaren på sig att växa lite till. Nackdelen med höstvisning är att de kan ha blivit lite lurviga, vilket kan lura ögat att han tex. är mer tungbyggd än han är, och att han haft sommarbetet på sig att bli rund. Det är ju lättare att styra deras vikt under vinter/ vår. Fast han verkar inte vara typen som lägger på sig så lätt.

Senast ändrad:

Näe exakt han har ju inte jättelätt för att lägga på sig men det vet man ju aldrig om han kanske börjar få nästa år tex.
Nu göder jag honom som en tok inför vintern så han ska hålla sig fin, han får fri tillgång på bra bete och så även några kg hö per dag och ett halvt kg lusernpellets uppblött på det.

När han gått länge i gräshagen så står magen åt alla håll och kanter men sen 5 timmar i hagen hos kompisarna så har magen redan gått ner så antar att det mest är vätska.

Men skadar inte om han lägger på sig lite nu inför denna vinter eftersom jag planerar att skicka tillbaka honom till flocken han var i förra vintern och där kan jag inte begära att de ska ge extra kraftfoder och så men de har jättebra hösilage som han var jättefin på förra året så det blir inga problem.
Och så får han ju dessutom fri tillgång där vilket jag tyvärr inte kan erbjuda hemma med tanke på de andra två lättfödingarna.

Men påtal om hull och dem så är de riktigt fina nu så de är inga tjockisar längre.

Men åter till exteriörbedömning, kan man gå någon kurs i det eller är det bäst att låta en dyr tränare visa hästen för bästa resultat?
jag känner på mig att jag kommer klandra mig själv om det inte går så bra, skönt o lämna allt ansvar till en tränare...känns som privatpersoner aldrig få lika bra bedömning hur man än bär sig till...hur kommer det sig?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat