Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

*KL*

Dagen innan julafton tog jag en tur själv på Bjarnarlaukur. Slutade jobbet strax efter 15 så jag skyndade mig hem och iväg till stallet för att hinna ta en kort tur innan det blev kolsvart! Vi hann :) Tog en liten tur bort på en grusvägen och sen hem igen.

Vi bor granne med en ladugård och dom hade fått hem en massa pallar med spånbalar som Bjarnarlaukur inte brydde sig särskilt mycket om på vägen bort. Men sen när vi kom tillbaka var dom hemska :p Han gick på sidan och luktade och lät som en gris, men han stack inte iväg. När han tagit några steg framåt som jag bad om så hoppade jag av och ledde fram honom och klappade och prata med pallarna, då var dom inte så farliga ändå sen haha. Han stod lugnt precis bredvid pallar och jag kunde hoppas upp utan att han gick iväg. Knephäst :) hihi.

Så där var egentligen våra två mål fullbordade. Ska försöka hinna med en liten tur ensam genom skogen till helgen. Sen blir det vila för plutten :)

*kl*
Så roligt att det går bra för er allihop!
Idag lyckades jag äntligen få tid för att åka till min lille Köttbullen. Blev först lite pyssel och repition, då vissa saker tydligen var glömda sen sist... :angel:
Sen fick han ha träns för första gången! Var jätteduktig, gapade snällt för bettet bara jag la ett finger i mungipan på honom. Men tyckte allt att det var lite märkligt! Tog sen en liten promenad med träns på, var lika superduktig som vanligt. Har haft problem med framåtbjudningen, men idag travade han duktigt när jag sprang med honom :) Nästan hemma svischade en buss förbi oss, pojken viftade inte ens på öronen. Och självklart hade jag med kameran för att ta bilder på världens sötaste lille pojke! Bilderna är klickbara.

Haha, frisyren hade frusit fast i ständig busfrilla!

Köttbullens julklapp!

På promenad

Forts följer...

Forts...

Väldigt sugen på snö...

Min pojke

Så söööt!

Gillar hans färg på vintern

Det var allt för just nu! Hoppas på att hinna åka till honom på söndag och måndag också :)

Knapp

Julen är över och jag fick världens bästa julklappar!! Bland annat fick jag 10 veckor för Óskadís på skolan - så nu kommer hon att ridas in av mig där och ingå i mitt unghästprov :D

Jag har inte rört henne något alls, förutom att träna lyfta hovar (hon ska trots allt skos v.2). Hon har respekt för alla, men är samtidigt väldigt social. Hon har sprungit 1 gång i paddocken tillsammans med min gamle farbror Lúkas, mest för att hennes matte var så sjukt nyfiken på hur hon rör sig :angel:

NÖJD matte!! Jag tror att det kan bli en riktigt bra femgångshäst!! :)

155635_1487745599908_1421978186_31084497_3679734_n.jpg

Longerade min lilla skrutt igår kväll. Sååå duktig! Börjar få mer framåt anda i både trav och skritt nu :) Sen hade vi lite andra övningar för oss. Flytta åt sidan genom tryck vid skänkeläget, backa på kommando, följa efter, stanna mm. Han är så duktig, verkligen har stenkoll på vad jag hittar på och lär sig otroligt fort! Får passa mig så jag inte har för bråttom med honom när han är så lättlärd:P

Ska löslongera honom i paddocken till helgen tänkte jag och ta en sista liten skogstur på honom innan vilan infaller :)

*kl*
Var inte inplanerat, men blev så sugen så jag var tvungen att åka till min lille buse idag (och imorgon), innebär körtur ca 15 mil enkel resa... (10 till hästen + 5 hem till föräldrarna)
Idag repeterade vi lite mer ingående att flytta för tryck, han flyttar sig superfint för första gradens tryck åt alla håll. Kan fortfarande inte stå bunden dock, då han aldrig rör sig och "testar" uppbindningen... :o Står alltid lös på gårdsplanen när jag pysslar med honom :p
Idag fick han prova schabrak och tömkörningsgjord! Schabraket var mycket spännande, inte så att man behövde röra på sig men han vidgade iaf näsborrarna lite och spetsade öronen! :rofl: Gjorden reagerade han överhuvudtaget inte på... Gick en liten promenad och sen stod jag på pallen bredvid honom och småhängde över ryggen, han passade på att äta snö... :D
Gårdsägarna berömde honom jättemycket, för hans superpsyke och att han är så otroligt trevlig att hantera. Blev väldigt glad över det :)
Hoppas på att lillebror ska följa med ner i morgon och fota med sin fina kamera, då blir det bildbomb i morgon! Kanske tom nån där han rör sig! :eek:

Mamma och lillebro hälsa. Så vacker han är. Lile Oskar är väldigt lik honom i huvudet. Han bara ta allting direkt. Hovslagaren var här igår och killen stå helt still på stallgången och lyfter hovarna (bara verkat en gång innan).
Grimma behövde vi aldrig träna han bara jaha ska jag har den på mig, ok.

Köttbullen hälsar tillbaka :) Ja, hans vinterfärg är riktigt :d Om nån månad kommer det ridbilder med, ska börja rida in honom efter att skolan slutar (26 jan), superspännande. Men så snäll som han är så blir det nog ingen större spänning...
Härligt att Oskar har samma lynne, allt är så lätt att göra med dom! Hörde från Linda att du fått känna av mer humör från Asta när du började pressa henne lite i träningen? :p

Köttbullen hälsar tillbaka :) Ja, hans vinterfärg är riktigt :d Om nån månad kommer det ridbilder med, ska börja rida in honom efter att skolan slutar (26 jan), superspännande. Men så snäll som han är så blir det nog ingen större spänning...
Härligt att Oskar har samma lynne, allt är så lätt att göra med dom! Hörde från Linda att du fått känna av mer humör från Asta när du började pressa henne lite i träningen? :p

Ju damen kan visa hornen ibland. Nu vet vi dock idag att hon har en liten skada i ett ligament i knäet, en gamal, upptäckte det av en slump när vi friröntgade henne innan betäckningen och den kan har gjord att hon var jobbig med tölten och samlingen. Den ser ok utt nu och hon tölta gärna ner man går med henne.

Jaha, det låter ju som det kan vara en del av historien :)
Roligt att hon visar såpass mycket tölt nu, planerar ni att träna och visa henne nån gång i framtiden?

*KL*

Löslongerade min plutt på nyårsafton, har tyvärr inget staket runt ridbanan än, så vi fick vara i paddocken där det är flera dm snö....men som var behövde jag inte röra mig så mycket, utan att lyssnade på mina smackningar och andra röstkommandon. Jag va lite orolig för att han inte skulle vilja komma till mig sen eftersom jag "jagade" på honom. Men han stannade på kommando och så sa jag "Kom Laukur" och gjorde ett visst ljud då kom han knallande emot mig och tuggade som bara den! Lilla duktiga hästen :love:

Sen tog jag en liten tur själv på honom på nyårsdagen, jätteduktig! Det var sista turen, nu har han vila. Känns bra att ställa ner honom ett tag nu. Jag började rida honom i början av november så vi har tränat i ca två månader och han har varit gudomlig! Vi uppnådde våra två mål; rida ut tillsammans med sambon och Fengur och rida ut ensamma, och allt utan problem!

Nu ska jag och Fengur köra hårt inför tävlingssäsongen, så börjar jag och Laukur igen i slutet av februari eller början av mars :)

KL

Trodde jag hade skrivit om våra 07: or men tydligen inte.
Vi har två st Agga från Misteräng & Spádís från Vinteråsen.

Agga är egenuppfödd otursfågel, hon föddes helt normalt men efter ett par timmar dog hennes mor i livmoderframfall(då veterinärer här i kring inte ville komma ut och hjälpa oss :devil: )

Så hon blev inkastad i bilen och vi for till hingstens ägare och provade att tussa ihop ett sto som redan hade ett föl som var 3 veckor. Och vi hade sån tur att Stålis som stoet hette tog hand om Agga också :)
Blev flera veckors stöd matning av Agga med flaska och Stålis åt MÄNGDER med mat för att hålla igång mjölkproduktionen.
När Agga och Spádis var ett halvår eller ngt så ville hennes ägare visa henne för eventuella köpare men då köpte vi loss både henne och Spádís istället :D

Efter att ha överlevt den pärsen så fastnade Agga i stängseltråden feb 2008 och drog av sträcksenan i ena bakbenet, on stod en vecka på strömsholm sedan fick hon komma hem och då blev det bandagebyte var tredjedag, en låångt tid. I juni fick hon komma ut i rasthage efter att ha stått på boxvila.

Och nu verkar hennes ben vara helt bra tack och lov men vi får som sagt se framöver hur det påverkas under ridning...

Typ en vecka gammal de hade precis kommit hem till oss

Agga i mars 2010

Agga har vi startat inridningen av i höstas hon är sutten på på gården först och bara runt några varv sen blev det ut på vägen med ledsagare sen till sist har vi varit ute och ridit med människo eller häst sällskap.
Inga längre turer utan bara för att vänja sig.
Så Agga kan just nu styrning start och stopp.
Sen har vi spänt för kärra på henne en gång sen blev det vinter.
Och det var inga problem hon gick på ordentligt utan bekymmer.
Så vi får se framåt våren om vi fortsätter med inkörning.

Spádis är sutten på 2 ggr än så länge men hon är lite nervigare än sin syrra men att sitta på henne har gått bra i alla fall :)
Spádís mars 2010

*kl*
Idag hade pojken träns, schabrak och gjord SAMTIDIGT! :p Han är så otroligt snäll, så blinkade inte ens. Var uppe på ridbanan, bredvid stohagen där flocken på ca 20 ston stod och sov.
Testade att longera honom, vilket var första gången på riktigt (löslongerad flera gåner). Funkade perfekt i höger varv, lite krångligare i vänster varv. Var riktigt pigg och framåt idag, började trava direkt när jag smackade på honom. Och sm han travade! :eek: Riktigt flott steg idag, han har alltid haft väldigt vägvinnande steg men idag var det även väldigt mycket lyft i det :love:
Lillebror var med med sin systemkamera, så hoppas verkligen han fick med det på kort! Kommer lite bilder så fort jag får dom!
Sen så älskar han ju att pussas, och har idag totalcharmat min lite hästrädda mamma. Hon pratar knappt om annat än hur söt och snäll han är :love:

*kl*

Näst sista ridturen innan vila avklarad för oss! På ridbanan kan vi trava och skritta på volt, galopp några steg längs fyrkanten. Har börjat känna lite på sidförande hjälper. Hon stannar även för säteshjälper.

Uteritt har vi även klarat av. Vi har både gått över vägbro och bilväg samt ridit över gårdsplaner (inkl. massa "läskiga" saker).

Hon är en tuff tjej som tycker att det är spännande att komma ut men som ändå lyssnar fint på mig. Blir piggare och piggare för varje gång! Rörelsemässigt tar hon rätt korta steg, även om hon lyfter en del på hovarna. Verkar finnas en hel del pass och även om jag inte har tölttränat medvetet så har det blivit både tölt och grisepass (och alla nivåer däremellan) i nedtagning från galopp.

Nu kommer äntligen bilderna! Har haft väldigt mycket att göra sista veckorna, så inte hunnit lägga upp dom innan :)
(klickbara)

Ska snart lära lillebror att fota rakt från sidan...

Första gången pojken longeras

forts.

Min lilla dressyrponny :love:

Med all sin utrustning

Myyycket bekymrad över att jag våldsklappar över hela magen... :angel:

Så det var våran bildbomb för nu! Som ni ser så går pojken stadigt ner i vikt och har börjat röra sig väääldigt trevligt :d Tyvärr kom inte det allra bästa med på bild

vad roligt att följa er:)
han är med hingst va? hur länge tänkte du behålla han som det?
går han i stor hingstflock fortfarande?

ska snart börja med sadelvänjning på Glampi:)

hstarna-1512011-200_127421685.jpg
Längtar tills jag sitter där på.
hstarna-1512011-120_127420369.jpg

min kille har inga problem med övervikt iaf snarare tvärtom lr har haft iaf men nu börjar han bli normalhullad tycker jag o verkar klara sig bra tillsammans med de två andra lättfödningarna jag har.

KL.
Måste ju uppdatera den här tråden också med min 07:a som är inne på stall igen.
Igår fick hon skor med broddar så nu kan vi vara i rundcorallen. Red på henne i ridhuset i söndags men det slutade som jag skrev i uppdaterade tråden i explosioner och en tickande bomb :rofl:
Idag ska vi göra ett nytt försök med den fina flickan.
32025611.jpg

32025619.jpg

Rosa tös :love:
32025629.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka