Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Bilder Frida!!!! :D

KL.
Imorgon ska jag pröva att rida med Bomben som handhäst till Erro.
På söndag ska jag och erro visa upp oss på en avelsutbildning så då får lillan och jag klara oss själva, blir nog ridning i rundcorallen :D

Ja :)
Ang. bett har jag börjat fundera på att rida in min helt bettlöst, "första omgången", för att sen i sommar vänja in honom mer på bett. Så blir det inte samma stoa grej av hela inridningen + att jag inte hunnit ta vargtänderna på honom än. Har inga problem med att rida bettlöst, min travare har gått med sidepull i 3 år :D
Hur tänker ni angående det?

Äsch, jag landade mjukt i ridhuset så det var ingen fara!
Hon är väldigt fin min lilla svarta, får hoppas på att hon blir lugn snart bara ...

KL.
I onsdags körde vi ett pass igen.
Longerade i rundcorallen och hon är hur lydig och enkel som helst. Där är det ju bara roligt att hon är så känslig.
Hon går fram, stannar, backar, flyttar fram- och bakdel som ingenting. Hon vänder in och följer med o.s.v. Ganska häftigt med tanke på att vi var tvugna att valla in henne i stallet första gången vi skulle fånga henne. Nu kommer hon fram i boxen/hagen.

Körde sen upp och avsittning i stallet och red ett par varv där inne. Då var hon hur lugn och fin som helst, stannade mycket bättre än förut!

Ska köra imorgon igen så får vi se :)

Det låter exakt som att du beskrivit stoet jag red in.
Extremt känslig, lydig och rolig att jobba med.

Men väldigt lätt för att få panik, gäller att de litar på ryttaren i alla väder och till 200% och att man inte går för snabbt fram med dem, de måste vara helt säkra innan man tar nästa steg.

Men jäklar vad häftig hon kommer bli den hästen! Tinna alltså :-) Galet flott!! Ska bli kul att se vad det blir av alla små bebisar.
Fridas Oskadis vill jag se bilder på inom snar framtid ;)

Kolbeinn- Grattis! Så roligt att sitta på sin häst första gången.

Michis- Skönt att det var i ridhuset då. :)

Kná har tyvärr trampat av sig en sko så hon får vara ifred nu ett par dagar.

bild1013_128844744.jpg

Glampi med sadel för första gången, gick hur bra som helst.

164299_1521876613827_1441933077_31138387_624299_n.jpg

Vet inte om det här blev rätt, försöker lägga in en bild från Facebook haha.

Men iaf det är en bild på Bjarnarlaukur, färdig för en ridtur :)
Ursäkta suddig bild, tagen med mobilkameran.

Senast ändrad:

Vilken sötis, tänk våra små knattar börjar bli stora ridhästar nu.
Hur gammal var han när du köpte honom?

Vilken sötis, tänk våra små knattar börjar bli stora ridhästar nu.
Hur gammal var han när du köpte honom?

Ja, visst är han är söt :D

Han var 1 år när jag köpte honom.

Igår fick han ännu ett vuxenpoäng då han blev skodd för första gången. Han var jätteduktig. Annars kan han vara lite tölig när man håller på med fötterna men det var inga som helst problem. Men han gick och lyfte bak fötterna högre och trampade i nära fram mer än vanligt sen och hade lyckats trampa sig på ballen på vänster fram. Det var ju väntat egentligen. Unghäst = dålig koll på benen och skodd för första gången. Så det är bara att ha koll på honom så han inte förstör sig ännu mer och smörja och tvätta såret han fick.

Ja, visst är han är söt :D

Han var 1 år när jag köpte honom.

Igår fick han ännu ett vuxenpoäng då han blev skodd för första gången. Han var jätteduktig. Annars kan han vara lite tölig när man håller på med fötterna men det var inga som helst problem. Men han gick och lyfte bak fötterna högre och trampade i nära fram mer än vanligt sen och hade lyckats trampa sig på ballen på vänster fram. Det var ju väntat egentligen. Unghäst = dålig koll på benen och skodd för första gången. Så det är bara att ha koll på honom så han inte förstör sig ännu mer och smörja och tvätta såret han fick.

oj då, då kan man kanske tänka på det när glampi ska skos att han kan ha skyddsboots i gummi några dagar o speciellt i ridningen med.
lr kotring annars...

Men oj.. Är den inte borta än? :eek:

Knapp

Igår fick jag ett samtal från stallförmannen att hon blivit larmad om att en skäck blivit skadad. Åkte ner och hittade min pärla med knallröda framben.. Härligt! Broddspark :( Efter dusch såg vi vart det satt, SOM TUR VAR träffade den högt upp och bara huden är skadad (kanske 1 cm stort men med ett litet hål in), inge halt men lite stel och öm. Veterinären ordinerade lite lugn motion beroende på hur halt hon skulle bli dagarna efter och att hålla rent det. Skruttan min!!

Kolbeinn- Tur att det inte tog värre!

Kná tappade en sko i lördags, så hon har stått ett par dagar, fick dit den igen idag. Longerade (utan stöd av staketet igen) och polletten har visst trillat ner nu! Hon bjöd fram jättebra i båda varven i både skritt och trav, stannade ute på spåret och kom in när jag bad henne.

oh nej vad hemskt:( hoppas hon inte blir jättehalt nu bara.

skulle longerat Glampi idag, började med Thengill men sen när jag precis satt på repgrimman på Glampi så började bebis i vagnen gråta och ville inte ligga där längre, så vi får se om det blir något imorgon istället, ska börja med Glampi då.

Han är nog den snällaste unghingst jag träffat i alla fall, urgo.

Senast ändrad:

KL.
I lördags var Tinna med som handhäst.
Trodde hon skulle vara rädd för ALLT men det enda som skrämde henne var grisarna,vilket var bra så hon sprang bredvid en bit iaf :mad:
Hon var såååååå långsam men rörde sig med enorma kliv så jag fattar inte hur hon inte kunde komma ikapp!
Så hon fick springa 5-6m bakom med slak lina, där trivdes hon bäst.

I måndags red jag på henne i rundcorallen. Skritt och liiite trav p.g.a. underlaget. Svänger gör hon utan problem och stannar så fort man säger hooo!
Duktig liten :)

oj då, då kan man kanske tänka på det när glampi ska skos att han kan ha skyddsboots i gummi några dagar o speciellt i ridningen med.
lr kotring annars...

Ja, Bjarnarlaukur fick ha boots på sig idag. Tror ni inte att han redan trampat av sig ena framskon, höger fram, samma som såret sitter på. Så det fick bli skyddsboots på ute idag, hoppas han lär sig hur han ska gå snart :P

Vi hittade skon som tur var, så det är bara att hoppas på att hovslagaren kan komma och slå på den så snart som möjligt!

Nu har jag redan kommit över ett till delmål, att kunna (våga) sitta upp på henne utan att någon håller i, det var inga problem. Jag hade träns på henne för andra gången (med ett rakt Novabett) och longerade lite för att hon skulle få något annat att tänka på än bettet. Sedan tog jag av det och satte tyglarna i repgrimman, hängde och klängde och uppmuntrade henne att gå framåt med mig hängande över henne. Det var ju inte direkt dramatiskt, mer att hon blev lite vinglig av att jag var så tung på ena sidan. Så jag klättrade upp och satte mig! Snäll och lugn, nosade lite på mina fötter, jag stoppade i henne en äppelbit från vardera sida av halsen så att hon skulle bli medveten om vart jag höll till och våga röra sig lite. Klappade på henne och strök med benen och spöet. Sedan vankade vi omkring lite planlöst några steg hit och dit i min provisoriska lilla longervolt! Jag är Jättenöjd!

knasadlad_jan_11.jpg

Vilken härlig resning! :)

Hammi har nu precis inlett en vila efter denna första inridningsperiod. Det har gått över förväntan och jag känner mig jättenöjd! Inga rörelser alls fanns innan skor åkte på, men nu ser hon rätt trevlig ut. :)

Vi har ridit ut i alla gångarter (och under ridtur mött både bilar, hundar och hästar)
Igår satt övergång skritt - tölt hyfsat felfritt för första gången
Hon stannar, svänger för ytterhjälper och går fram (bitvis lite osäkert dock)
Inga problem med att sitta upp etc.
Sidoförflyttningar har vi också känt lite på genom halva framdelsvändningar och att flytta ut henne mot spåret.

Nu blir det vila i minst en månad innan vi fortsätter!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka