Fodax till överviktig hund?

Lycanthrope

Trådstartare
Vi har en återförsäljare för Fodax i närheten och det är ju ett väldigt billigt foder.
Men någon sa att det bara går att ge till arbetande hundar.

Våran ena hund som detta isåfall är tänkt till är lite knubbig (går sakta men säkert ner i vikt nu med träning).
Någon som har koll på Fodax? Eller om man kan ge det delvis och fylla ut med köttiga ben, kycklingvingar och grönsaker.

Sv: Fodax till överviktig hund?

Alltså, det är ett högenergifoder för arbetande hundar.
Varför är hunden tjock? För lite motion, då kanske Fodax passar. För mycket mat? Kanske Fodax passar. "Blir tjock av att titta på mat" - Fodax passar nog inte.

Det har nog varit en kombination av för mycket mat och för lite motion.

Hade han haft superlätt för att gå upp i vikt hade han rullat fram :D Nu är han mest lite hullig.

Men kan det fungera att ge det delvis och fylla ut själv med lite mer?

Annars har vi ju klass och bravo hyfsat nära också, hade ju varit smidigt med fodax pga priset men det viktigaste är ju att det är bra för honom.

Jag ger fodax till min lättfödda kastrat. Inte mer mat än nödvändigt + bulk och se till att han rör sig ordentligt och han är riktigt fin! Har alltid haft problem med att han har lätt att lägga på sig men svårt att sätta muskler. Nu när proteinet är mer lättsmält har han blivit kanonfin. Han kommer aldrig bli biffig, men nu har han muskler motsvarande den träning han får iaf :)

Då kan det ju kanske funka då, vi funderade annars på att prova klass.

Men bulk lär behövas, han är ofta hungrig, särskilt på kvällarna.

Vår gammelman har lätt för att lägga på sig något extrakilo, och han äter Fodax vit utan problem :) Man får fylla ut med lite grönsaker för att han ska hålla sig riktigt mätt, men har man en hund som äter det så ska det nog inte vara några problem.

Då kan det ju kanske funka då, vi funderade annars på att prova klass.
.

Skillnaden mellan klass normal och fodax grön är väl ganska liten om vi pratar vikt. 11g kolhydrater (per 100g) är det i bägge. Fodax har 1 g protein mer, och 3 g fett mer (och klassen har motsvarande mängd i vatten istället)
Vill du ge fodax så är det väl isf att ge 1 tsk mindre om dagen ;-)

Min äter grönsaker om man gömmer dom, så det går ju att mixa lite grönsaker med lite av fodret så går det ner :)

Kan det vara olika kött i dom kanske? Fodax är ju väldigt billigt så känns ju som det borde vara något lurt :o

Kvaliten kan det säkert skilja lite på, fodax är ju som sagt billigt. Riktigt billigt!

Men vad gäller kaloriinnehållet, så skiljer det så lite så tycker inte man kan påstå att fodax bara går att ge till hårt arbetande hundar, medan klass fungerar till "normala". VoH rekomenderas ju också till hundar av alla modeller, och jag tror samtliga av deras foder är mer kaloritäta än fodaxen, så jag kan faktiskt inte förstå varför den rekomenderas till "
hårt arbetande"... :confused:

Det har nog varit en kombination av för mycket mat och för lite motion.

Hade han haft superlätt för att gå upp i vikt hade han rullat fram :D Nu är han mest lite hullig.

Men kan det fungera att ge det delvis och fylla ut själv med lite mer?

Annars har vi ju klass och bravo hyfsat nära också, hade ju varit smidigt med fodax pga priset men det viktigaste är ju att det är bra för honom.

Du kan lika gärna köpa Fodax och blanda ut med bukfylla som att köpa Bravo.

Kan det vara olika kött i dom kanske? Fodax är ju väldigt billigt så känns ju som det borde vara något lurt :o

Som jag förståt det så håller Fodax nere sina kostnader genom att deras bilar ofta själv hämtar upp restptodukter vid olika ställen längs deras väg tillbaka när dom levererat ut fodret till kunderna, tex hämtar dom kalkonfrån en kalkonuppfödare här i trakten. Så mycket av deras låga pris kommer nog av att dom kan hålla nere kostnaderna på sin produktion då dom inte direkt har några mellanhänder varken från leverantörer eller till kunder.

/Camilla

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 715
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Har vi nån Samojed/spets-kunnig här? Jag jobbar som problemhundsutredare och har en kund som har en ung Samojedtik på sex månader. När...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 757
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård