föda utan bedövning

Sv: föda utan bedövning

Trist att de inte lyssnade, kan ju förstöra en annars bra upplevelse till att bli nåt man kommer ihåg med fasa.
Jag har alltid svårt för det med att få ut moderkakan. Första förlossningen var grymt panikartad i 30 timmar, hade ingen koll, en massa gick fel..
Praktikanter som stack fel, fick blod i slangen vid ryggbedövningen, spändes fast och till råga på allt när jag väl skulle krysta fick jag sluta för han hade navelsträngen runt halsen, så fick vänta på att de skulle klippa av den inne.
Så när han väl var ute var jag i chock och ville bara knipa ihop benen, men nä då skulle moderkakan ut oxå :p

Fick rena sjukhusskräcken och har åkt hem med de 3 andra när de varit 12 timmar, står inte ut att sova på sjukhus.
Min första förlossning färgade av sig mkt på de andra som gick väldigt bra, men i huvudet fanns panik hela tiden.
Den sista var perfekt och den får avsluta min födarkarriär :D

Jag har inte något emot att få vaccinationer eller låta någon ta blod från mig, men just att få bedövning och ta sänkan tex är saker som jag bara blir mer och mer stressad av. Det gör ont och dessutom när de började dra i navelsträngen direkt efter bebisen kommit ut..... jag tjöt NEEEEJ rakt ut:o Varför måste de dra ut moderkakan precis med detsamma utan att jag fick en chans att återhämta mig och andas lite emellan? Det var det enda jag bad om liksom. Som med sista barnet, förlossningen gick snabbt och var enkel och det kändes lugnt och bra, men så fort hon var ute började de pilla på navelsträngen och där jag sprack. De gjorde likadant när grabbarna föddes, varför denna brådska? Varför inte låt mig pusta ut en kort stund och sedan istället heja på mig att andas rätt och allt det där? :crazy:

Jag tror inte händelsen i sig har påverkat mig när jag föder barn, däremot beter jag mig som om jag vore spruträdd och det har jag aldrig varit..... Så fort jag ska få bedövning blir jag så pipig och fjantig, blir så trött på mig själv, jag vill inte vara sån här!

Spändes du fast vid första förlossningen? Varför då?:eek: Hade det inte varit bättre att kommunicera med dig?

Praktikanter som stack fel... visst är det hemskt att användas som mänsklig nåldyna? Här var det en läkare ( varför hon var där har jag ännu inte förstått) som skulle sätta dropp... det gick inte så bra, hon testade först ena handen, sedan armvecket, sedan andra handen och sedan armvecket och till slut gick hon tillbaka till en hand... och då var ungen ute. Minns än i dag kommentaren " Jaha, nu var han visst ute, då behöver du ju inte detta".... :crazy:

kl

Att föda barn är det häftigaste jag gjort, men också helt klart det mest smärtsamma!

//Julia

:bow: Så sant :bow:

Jag badade under öppningsskedet och det var jätteskönt.
Hade även vetekuddar ett tag och det var heeelt underbart:love:
Fick sedan testa TENS vilket var totalt bortkastat på mig, hjälpte absolut ingenting.
Hade sedan bara lustgas som jag sedan fick ge bort (med protester från mig:D) Isak föddes på en timme från att vattnet gick, mådde tvärbra efteråt.

Skulle absolut kunna göra det igen med bara lustgas.
Dock skulle jag nog dra i mig lite mindre :D:angel:

Hon såg ung ut så hon kanske bara hjälpt mammor som varit helt slut och inte haft ork att skratta och prata? Men hon var nog chockad över hela förloppet inte bara slutet. Liksom dropp ger ju oftast smärtsammare förlossningar inte tvärtom som på mig! Likaså snabbt är ofta lika med smärta, jag hade knappt ngn smärta. Eftervärkarna spydde jag dock nästan av gick på maxdos panodil + ipren!

Spändes du fast vid första förlossningen? Varför då?:eek: Hade det inte varit bättre att kommunicera med dig?

Praktikanter som stack fel... visst är det hemskt att användas som mänsklig nåldyna? Här var det en läkare ( varför hon var där har jag ännu inte förstått) som skulle sätta dropp... det gick inte så bra, hon testade först ena handen, sedan armvecket, sedan andra handen och sedan armvecket och till slut gick hon tillbaka till en hand... och då var ungen ute. Minns än i dag kommentaren " Jaha, nu var han visst ute, då behöver du ju inte detta".... :crazy:

Jag hade för det första inte sovit när vi åkte in på natten, så 30 timmars kaos på det. Var inte så gammal och visste inget om förlossningar :)
Först stack de fel vid droppet flera ggr. Sen när läkaren skulle lägga ryggbedövningen visste jag inte ens om att han skulle göra det, utan det var först när jag kände slangen utan bedövning i ryggen som jag märkte att nåt hände, och det gjorde ont!
Sen var det allmän panik med en massa praktikanter som skulle titta och till slut orkade jag inte mer när det var dags utan ville då hem :cry:
Så till slut spände de fast mej och därefter det med navelsträngen runt halsen.
Så nästa förlossning vägrade jag att ligga i säng med bensstöd utan födde på sidan i sängen.

Med 3 och 4:e 14 och 15 år senare satt det med benstöden fortfarande i fast då hann jag knappt tänka på det, men jag vet att jag fasade för det.
Satte in spiral i måndags och kände fortfarande fasan med benstöden :p

Håller med, fast det låter värre än vad det är. Jag tyckte att jag kände hur ont det skulle ha gjort utan lustgasen, på nåt skumt sätt. Man känner smärtan men det gör inget för man är full... eller nåt :D

Precis så var det för mig också!

Hade lustgas till båda mina förlossningar, och det räckte. Nog sjutton gjorde det ont ändå, men jag blev så avtrubbad och full att jag inte brydde mig :D

KL

Lustgasen var kanon för mig. Jag drog i mig lite väl mycket ibland :D Jag har ett minne av att bm säger något till sambon som svarar men för mig har deras meningar snurrat ihop till ett dunk, dunk, dunk :rofl:
Lååånga djupa andetag i masken gjorde att jag kunde hantera värkarna, nog kändes dem men de gick att hantera.
Så vid ev nästa förlossningen så kommer jag testa lustgasen igen :)

Lustgas och kvaddlar var vad som erbjöds allt annat var för sent. Nu hade jag inte tänkt få nån sladdis, men jag hade definitivt gjort samma sak igen. Jag upplevde inte större smärta, trots att jag gick sönder rätt rejält. Tvärtom, jag tyckte det var en piece-of-cake jämfört med att genomlida kolik och kikhosta

Har aldrig gjort, skulle heller aldrig göra det utan bedövning.

*lustgas+ ryggbedövning + kejsarsnitt*

dom ville ta sugklocka, men där sa jag NEJ..snitta sa jag. Så ONT som jag hade i ryggen, det vill jag inte uppleva igen. Vidöppen hjässbjudning..tror jag det kallas som hon låg i. *ska kolla senare i mina papper'

Senast ändrad:

1. På vilket sätt skulle förlossningen bli mer smärtsam?
Möjligtvis kanske mer långdragen, men det finns det spontana födslar som är också.

2. En bra och närvarande barnmorska minskar risken för att spricka, med eller utan epidural.

Värkarna av det värkstimulerande är annorlunda. Svårt att i ord beskriva men de är, stummare tycker jag och upplevs som ondare.

Jag skulle bli glad om du förhåller dig ödmjukt till patienters smärtpplevelser. Här känns det som om du säger att vi har fel i åvr upplevelse.

*kl* Jag hade ju bara igångsatta värkar och jag var helt säker på att jag skulle dö. Skulle dock vilja jämföra med naturliga värkar, hade ju ingen sån alls. Det värsta för mig var när jag fick 40-41 graders feber innan akutsnittet beslutades alltså... då gick det inte parera värkar alls trots bonusdos EDA och lustgas.... man bara skakar ju och är helt borta, fast jag skrek till maken "jaaaaaa feber! Nu kommer dom snitta, hallelujahhhh" :rofl:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 242
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka