föda utan bedövning

Sv: föda utan bedövning

*kl*

epiduralen hjälper endast mot värkarna inte mot krystvärkarna det är därför man inte ger den när man kommit så långt.

Jag har fött barn två ggr och första gången fick jag epidural då det tog sådan tid och jag skulle få vila innan krystvärkarna kom.

Barn nr 2 hade bråttom och krystvärkarna kom när vi precis var inne på bb. Den förlossningen gick snabbt men gjorde mest ont då hon låg med huvudbjudning.

Delvis kl

Men alltså ni som föder helt utan något alls.
Hur klarar ni av smärtan?
(rättare sagt hur f*n står ni ut?)
Jag hade inte klarat mig utan lustgasen

delvis kl
Lustgas är smärtlindring.

---------------

Hur man står ut?
Tja, har man (som i mitt fall) något val? :crazy:
Smärtorna i sig ger ju kroppsegen smärtlindring i form av endorfiner dessutom.

delvis kl
Lustgas är smärtlindring.

---------------

Hur man står ut?
Tja, har man (som i mitt fall) något val? :crazy:
Smärtorna i sig ger ju kroppsegen smärtlindring i form av endorfiner dessutom.

Jo jag vet, därför jag skrev att jag hade inte klarat det utan den

Sorry, det blev knas. Många andra har svarat att de fött utan smärtlindring men haft lustgas.
Vilket då ju betyder att man haft smärtlindring.

Jag födde med enbart avslappning och profylaxandning som smärtlindring andra gången. Kommer definitivt att göra det igen.

Jag hade mindre ont andra gången än första då jag hade lustgas, sterila kvaddlar och EDA... och så var jag lugn och kände att jag hade koll. Det gjorde jävligt ont men när jag verkligen vågade känna efter hur värkarna kändes så märkte jag att det aldrig var mer än jag klarade.

Och lustgas tycker jag väldigt illa om, provade under första förlossningen men jag blir bara snurrig och illamående och jag vill vara klar i huvudet när jag föder.

Jag födde min dotter utan bedövning. Dom hann helt enkelt inte ge mig bedövning trots att förlossningen pågick i två dygn :crazy:. Så är det att föda barn högst uppe i norr.. Dygnet innan min dotter kom ut var det värsta jag varit med om i hela mitt liv, sådana pinvärkar hade jag. Innan förlossningen är det själva krystandet man är rädd för (folk skojar ju att det känns som att skita ut en melon) men när jag krystade ut henne kände jag knappt någon smärta. Kommer INTE föda utan bedövning igen, kommer inte föda några barn överhuvudtaget faktiskt, skulle hellre göra abort än gå igenom en förlossning igen.. :o

Delvis kl

Med två av mina fyra hann jag inte med någon smärtlindring. Hur man klarar det? Har man något val?;)

Klart det går!

Första var utan bedövning,
men någon (vem vete tusan) fick under utklämmandet
för sig att jag borde testa lustgasen.
Vrål idiotiskt när man inte hade några krystvärkar
utan var tvungen att koncentrera sig på att "klämma ut" barnet.
Gjorde nått förvirrat försök helt utan effekt.
Så den "slängde" jag.

Andra tja hemma under tiden jag öppnades i hög fart så
gjorde det tok ont men fanns ju inte mycket till smärtlindring.
Krystvärkarna sen i ambulansen var betydligt mildare.
Fast det var häftigt med krystvärkar :D

Så nej inget smärtstillande och jag kan väl lungt säga att jag nog var den minst påverkade på bb efteråt. :o

Nu blir det inga fler barn här iof,
men hade det så hade jag lungt kört på utan igen.
Jag har nog en bra kropp som jag kan vara tacksam över tror jag.

Jag har hört två påståenden från ett antal vänner som är mödrar angående födslar och smärta och bedövning. Har inga barn själv men kanske ni som har kan säga huruvida det är sant?

1. Att bli igångsatt gör fasansfullt mycket ondare än en födsel som startar av sig själv. Detta för att barnet inte är redo att komma ut. De flesta igångsatta födslar slutar så småningom i kejsarsnitt, efter många timmars (eller dagars!) smärta för den blivande mamman.

2. Att ta epiduralbedövning gör att man spricker mer när barnet kommer ut eftersom man inte känner hur mycket man kan krysta.

Sanna påståenden eller inte..? Kan vara bra att veta om man bestämmer sig för att försöka bli gravid…

1. Jag har blivit igångsatt 1:a och 3: e barnet då jag hade värkar men inget hände, och det gjorde ondare, kände mej ganska mörbultad efteråt. Tycker det kändes mer långdraget på nåt sätt.

2:a och 4:e kom naturligt och de två var de jag minns som mest lyckade oxå. Hade full koll på allt och var väldigt nöjd efteråt.

2. Har aldrig haft epiduralbedövning och har aldrig spruckit på 4 barn heller.

Jag fick lustgas men jag är bombsäker på att om jag gått en profylaxkurs och dessutom haft en längre förlossning så skulle jag klarat av att föda även utan lustgasen. (Min förlossning tog 3 timmar, 2 timmar med värkar och 50 min inne på förlossningen)

Jag hade en värk som gjorde ont, när jag öppnade mig 8-10 cm. Den gjorde ont för precis innan böt jag säng och var helt ofokuserad. Lustgasen hjälpte mig att fokusera på andningen och så mycket sög jag inte i mig och under krystvärkarna mest för jag inte ville att det skulle göra ont (vem vill det?) när jag väl sen krystade ut honom så tog jag ingenting.

Jag upplevde inte min förlossning som smärtsam. Det man känner under förlossningen är svår att beskriva, men jag tycker absolut det gjorde otroligt mkt ondare att tatuera mig än just den värken som jag inte klarade av. Och fast min förlossning gick så fort så brast jag ingenting.

Precis som några andra här födde jag utan smärtlindring genom avslappning och profylax. Det gjorde ju jäkligt ont men det gick genom andningen, de gånger jag spände mig blev det övermäktigt.

Tänker göra samma nästa gång vilket blir i sommar (men tar självklart bedövning om det behövs)

1. Att bli igångsatt gör fasansfullt mycket ondare än en födsel som startar av sig själv. Detta för att barnet inte är redo att komma ut. De flesta igångsatta födslar slutar så småningom i kejsarsnitt, efter många timmars (eller dagars!) smärta för den blivande mamman.

2. Att ta epiduralbedövning gör att man spricker mer när barnet kommer ut eftersom man inte känner hur mycket man kan krysta.

Sanna påståenden eller inte..? Kan vara bra att veta om man bestämmer sig för att försöka bli gravid…

1. På vilket sätt skulle förlossningen bli mer smärtsam?
Möjligtvis kanske mer långdragen, men det finns det spontana födslar som är också.

2. En bra och närvarande barnmorska minskar risken för att spricka, med eller utan epidural.

2. En bra och närvarande barnmorska minskar risken för att spricka, med eller utan epidural.

Precis. Bm trycker emot om barnet ser ut att komma "för fort" och hjälper ju även till att instruera hur och om man ska krysta.

Delvis kl

Jag personligen tyckte inte att det gjorde så ont att jag behövde smärtlindring. Har inte haft några direkt jättestora barn vid födseln heller och är inte heller pinnsmal över bäckenet och det underlättar ju en hel del. 2-3 krystningar = bebben ute :D

För mig är lustgas inte smärtlindrande alls. Jag mådde illa av skiten och blev helt ofokuserad, alltså värkarna gjorde gräsligt ont, men jag fick inte min kropp att hantera dem, när jag hade lustgas. Istället för att ta bort smärta så tog lustgasen bort min förmåga att hantera värkarna.

Dock använde jag lustgasen under alla tre förlossningarna, för det var det enda jag erbjöds. De två senaste gick för fort och då fanns det inget annat och under den första fick jag höra att först var det för tidigt för epi och sedan var det för sent.....:mad:

Och så illa jag mådde av lustgas! Fy säger jag bara, hur står folk ut med det? Hög är tydligen inte en grej för mig då.

Jag fick EP för att lindra värkarna, höll på att krängas ut & in av dem. Gick upp i brygga vid varje värk i sängen.
Sen lustgas på halvfart vid själva förlossningen, den var mest psykisk så jag var tvungen att andas djupt, hjälpte inte speciellt mycket, men jag var så less på det.

Sprack inte, fick lite bristningar som fortfarande kan besvära mig vid sexuella aktiviteter.

Men helt utan smärtlindring kommer jag inte att göra, min kropp tar i för hårt för jag skall klara det.

Jag personligen tyckte inte att det gjorde så ont att jag behövde smärtlindring. Har inte haft några direkt jättestora barn vid födseln heller och är inte heller pinnsmal över bäckenet och det underlättar ju en hel del. 2-3 krystningar = bebben ute :D

Vad underbart, själv är jag pinnsmal över bäckenet och krystade i två timmar för att få ut en jätte på 4 kg, gissa om man är avskräckt nu :o. Både min mamma och mormor blev beviljade snitt (mamma är snittad fyra ggr), men sådan tur hade inte jag.. :mad:

Hade ordentliga värkar i 25 timmar, andades mig igenom dom + fick ryggmassage av sambon :)Hade lustgas när krystvärkarna började, dock inte när hon skulle ut eftersom värkarna avtog och jag behövde fokusera på att få ut henne!
Kommer absolut göra det igen, kanske utan lustgas, det får vi se då ;)

Baby nr 1, Lustgas i slutet, den förlossningen tog 4 timmar
Baby nr 2, ingenting, hon tog 30 min
Baby nr 3, ingenting, hon tog 40 min.

Var i god form, väl bygd för att få barn, varje baby låg långt nere (nästan på väg ut själva!) och att föda gör inte ont för mig, däremot är det ju en stor kraft som går igenom en.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 242
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka