föda utan bedövning

Sv: föda utan bedövning

Och så illa jag mådde av lustgas! Fy säger jag bara, hur står folk ut med det? Hög är tydligen inte en grej för mig då.

Jag blev bara lite bortdomnad i benen, var livrädd för att bli packad så jag var noga med att inte dra in mer än jag behövde. Men innan sista krystvärkarna precis innan han skulle ut tog min kropp en paus för att jag inte skulle spricka, då låg jag och fnissade i sängen och sa att jag kände mig skitfull ;)

Första barnet: bara lustgas, en lagom snabb förlossning och lätt. 10min krystvärkar sedan var han ute.

Var lugn och avslappnad inför andra

2:a barnet: lustgas under öppningsskedet. Under krystvärkarna tog dem bort den. En timmes krystvärkar då ungen ligger och trycker på mellangården utan någon bedövning rekommenderar jag inte... Sonen låg med ansiktet uppåt och med andra ord behövde han mer plats för att komma ut. Jag var helt borta, jag hade skitont när han låg och tryckte där. Jag vet inte om jag någonsin kommer våga föda igen.

Ska jag föda igen då ska jag ha massa smärtstillande.

Sorry, det blev knas. Många andra har svarat att de fött utan smärtlindring men haft lustgas.
Vilket då ju betyder att man haft smärtlindring.

Fast frågan från TS var ju om man fött utan bedövning... och lustgas är ju smärtlindring (liksom akupunktur, värme, profylaxandning osv) utan att vara en bedövning väl?

Jag födde utan bedövning. Det var mest för att det gick så fort... jag tror jag skulle göra om det. Om det inte blev långt och utdraget, då kanske jag skulle ta bedövning. Vi får väl se.
Jag hann inte ens med lustgasen eller något alls.

Jag ville ha bedövning, men tyvärr var det försent (trots att jag varit inlagd på sjukhuset i en månad :crazy: ). Det fick bli lustgas när värkarna kom och det gick bra tycker jag. Men den la man ju av med när krystvärkarna kom så just vid utdrivningen så hade jag ju ingen bedövning.

Jag är nöjd så, det kommer nog bli lustgas nästa gång med ;) (den var min bästa vän under värkarna)

Senast ändrad av en moderator:

kl

Andades lustgas från att jag var öppen 6 cm, hade då haft värkar i ett antal timmar. Låg i badet från det att vattnet gick vid ca 2 cm öppen. Efter 6 cm öppen steg jag upp ur badet och gick till förlossningsrummet och andades lustgas. Började på 50/50 och hade 100% lustgas i slutet. Fick akupunktur någon gång mellan 8-10cm, men det hjälpte inte. Satt på en stor pilatesboll och fick massage på ryggen ett tag med, det var skönt.

Från det att vattnet gick tog min förlossning 13,5 timme. Jag fick krystvärkar vid 8 cm öppen och det var riktigt jobbigt. Fick värkstimulerande dropp för att öppnas helt, och de timmarna mellan 8-10cm var rena helvetet, fy fan vad ont det gjorde! Sen fick jag krysta i ca två timmar drygt, och det var också riktigt kämpigt. Men jag är supernöjd att jag fixade det med "endast" lustgas, ville inte ha ryggbedövning.

Jag skulle lätt göra om det med endast lustgas, men jag vet inte om jag skulle fixa det helt utan någonting... beror på hur lång tid det tar och hur kraftiga värkarna är.

Att föda barn är det häftigaste jag gjort, men också helt klart det mest smärtsamma!

//Julia

Jag födde med bara akupunktur. Men den var egentligen inte för smärtlindring utan för att stoppa krystvärkarna som kom för tidigt. Annars gick allt så snabbt att jag hann aldrig fundera på bedövning och annat.
Bara ett par dagar efter förlossningen var alla mina minnen om smärta som bortblåsta. Kunde för mitt liv inte komma i håg att det gjorde ont att föda barn.

Hoppas på en lika snabb och enkel förlossning nästa gång. Har inte bestämt något utan kommer att ta det som det kommer även denna gång. Fast EDA kommer jag bara att välja i nöd. Erkänner att jag är lite rädd för att få en nål i ryggen.

Jag hade ett snabbt öppningsskede med första barnet, vilket gjorde mig otroligt trött eftersom det gjorde så ont. När krystvärkarna kom var jag så trött och fick kämpa 2 timmar, vilket var otroligt hemskt.

Inför barn två, som kom för tre veckor sedan var jag faktiskt ganska orolig inför krystarbetet, men hon kom ut på tre krystvärkar.

Jag hade ingen smärtlindring och är otroligt nöjd med förlossning nr 2 trots att jag sprack mycket.

Jag vill gärna bära och föda barn igen utan smärtlindring. Smärtan går ju över...

Jag har fött med epidural första gången, och med bara alvedon andra gången och tredje gången så struntade jag i allt. Kommer inte att föda flera barn, men skulle nog göra det utan bedövning igen. Fast det beror på situationen.

Första barnet föddes med hjälp av igångsättning. Fick EDA och fruktansvärd huvudvärk som höll i sig en vecka som biverkning. Syddes med två stygn.

Andra barnets födelse sattes igång av sig självt. Tog 2 timmar från första värken så jag hann inte få någon smärtlindring.
Var pigg och mådde hur bra som helst efteråt. Behövde inte sys.

Om jag får fler barn kan jag absolut tänka mig att föda utan smärtlindring.
Men kan även tänka mig att ta EDA eller nåt annat om det skulle vara överjävligt och inte hanterbart.

jag har fött två barn utan bedövning. Vet inte om jag skulle ta bedövning eller inte om jag skulle få barn igen (men ska inte ha fler barn..).

kom på att jag hade TENS en stund sista förlossningen men den gjorde ingen nytta

Tycker som dig.
Personalen blev lite förvånade över hur lugn jag var. Jag tänkte att det hjälper inte att sitta och skrika och grina, det blir inte bättre för det.

Så jag andades så lugnt och så bra som jag kunde och höll mig lugn.

Enda gången jag skrek var när jag precis druckit äppeljuice när en megavärk kom. Jag spydde i lustgasmasken eftersom att jicen han knappt komma ner (hade ingen ryggbedövning då) och sa till min fd sambo att göra rent den. Han hörde inte och frågade va? Och jag bara skrek GÖÖÖR REEENT DEEEEN!!!, för då var jag mitt uppe i en rejäl värk.:angel:

*kl*

epiduralen hjälper endast mot värkarna inte mot krystvärkarna det är därför man inte ger den när man kommit så långt.

Jag har fött barn två ggr och första gången fick jag epidural då det tog sådan tid och jag skulle få vila innan krystvärkarna kom.

Barn nr 2 hade bråttom och krystvärkarna kom när vi precis var inne på bb. Den förlossningen gick snabbt men gjorde mest ont då hon låg med huvudbjudning.

Men min barnmorska sa nåt i stil med att jag förmodligen inte hade haft ett så bra och effektivt krystarbete om jag hade tagit epidural. Så nåt påverkar det väl ändå, även om man inte fyller på nåt precis på slutet.

Jag födde med lustgas som enda smärtlindringen, gick jättebra! :laugh:
Hade stora planer om varma bad och duschar, men när den aktiva fasen väl kickade in och värkarna satte igång på allvar (6 cm) kom de så tätt att det som hanns med var att jag satt på min älskade pilatesboll och andades i min älskade mask. :p

1. På vilket sätt skulle förlossningen bli mer smärtsam?
Möjligtvis kanske mer långdragen, men det finns det spontana födslar som är också.

2. En bra och närvarande barnmorska minskar risken för att spricka, med eller utan epidural.

En lång och utdragen förlossning innebär ju mer smärta över tid än en snabb.
Min förlossning gick på 4 timmar och jag tyckte det var helt okej. Jag hann aldrig få någon smärtlindring så jag födde helt utan. Bad om epidural för jag tyckte det blev jobbigt men hann aldrig få det.

Om jag hade legat, säg 14 timmar, hade jag absolut upplevt det som mer smärtsamt. Just igångsättning var en av mina stora skräckar. HAde ingen lust med tanke på att värkstimulerande dropp påskyndar kroppen coh barnets process innan man är redo för det.

Punkt 2 skriver jag under helt på. Min barnmorska var grym. När jag hört stories från kompsiar som spruckit mycket har det nästan enbart berott på att de inte riktgit förstått barnmorskan eller vad de ska göra eller varit panikslagna och inte hängt med.

För mig var krystningen en piece of cake jämfört med värkarna. Jag hade konstanta värkar från 6 på morgonen till 9.15. Det gjorde så satans ont precis hela tiden och när krystvärkarna började så började också kroppen lugna ner sig. Jag krystade i 45 minuter och hade ganska långt mellan krystvärkarna och upplevde vilan emellan som rena himmelriket just då.
Det gjorde också att jag var närvarande och kunde lyssna på barnmorskan och fokusera. Något som jag kanske inte hade kunnat om jag legat i 14 timmar med värkar och haft snabbare krystningsperiod. Förmodligen hade man både varit trött och ofokuserad.

2:a barnet: lustgas under öppningsskedet. Under krystvärkarna tog dem bort den. En timmes krystvärkar då ungen ligger och trycker på mellangården utan någon bedövning rekommenderar jag inte... Sonen låg med ansiktet uppåt och med andra ord behövde han mer plats för att komma ut. Jag var helt borta, jag hade skitont när han låg och tryckte där. Jag vet inte om jag någonsin kommer våga föda igen.

Min dotter kom också med ansiktet uppåt. Hennes näsa såg ut som en boxarnäsa då hon legat och tryckt också. 45 minuter tog det för mig.

Dock tyckte jag krystningarna var bättre än öppningsvärkarna.

Håller absolut med om att en bra barnmorska är ett måste.
Den vi hade var superbra, lugn och saklig och framförallt otroligt trevlig.
Både jag och sambon blev jättelugna.

Jag blev bara lite bortdomnad i benen, var livrädd för att bli packad så jag var noga med att inte dra in mer än jag behövde. Men innan sista krystvärkarna precis innan han skulle ut tog min kropp en paus för att jag inte skulle spricka, då låg jag och fnissade i sängen och sa att jag kände mig skitfull ;)

Fast så himla mycket drog jag inte i mig, det räckte med att andas bara lite grann så kräkte jag. När Elin föddes så hade de dragit upp det lite väl mycket vid ett tillfälle och så tog jag ett djupt ande tag.... tjoho vad det snurrade för mig då och världen " försvann" och AJ vad ont det gjorde och jag tänkte att det gjorde och men kunde inte ens andas pga smärtan. Det var hemskt!

Hur många här har fött utan bedövning.
skulle ni göra det igen?

Utan bedövning: Ja.
Inte utan smärtlindring (lustgasen).

Jag var livrädd för att dom skulle vilja ge mig epidural, så det var det första jag sa när jag kom in på BB. Jag är glad att jag stod på mig även fast dom försökte övertala mig när jag hade som ondast.

Blir jag tvungen att föda fler barn så blir det helt klart också utan bdövning. Däremot blir det nog lustgas då också..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 242
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka