föda utan bedövning

Sv: föda utan bedövning

Fast så himla mycket drog jag inte i mig, det räckte med att andas bara lite grann så kräkte jag. När Elin föddes så hade de dragit upp det lite väl mycket vid ett tillfälle och så tog jag ett djupt ande tag.... tjoho vad det snurrade för mig då och världen " försvann" och AJ vad ont det gjorde och jag tänkte att det gjorde och men kunde inte ens andas pga smärtan. Det var hemskt!

Har haft liknande känsla vid de flesta av mina förlossningar. Att jag dragit i mej så mkt att man liksom förvunnit iväg och sen inte varit beredd på när värken kommer och då blir det panik av den istället. man hinner inte tillbaka till verkligheten i tid.

Fast så himla mycket drog jag inte i mig, det räckte med att andas bara lite grann så kräkte jag. När Elin föddes så hade de dragit upp det lite väl mycket vid ett tillfälle och så tog jag ett djupt ande tag.... tjoho vad det snurrade för mig då och världen " försvann" och AJ vad ont det gjorde och jag tänkte att det gjorde och men kunde inte ens andas pga smärtan. Det var hemskt!

Jag tycker de verkar vara så att antingen fungerar lustgasen jätte bra, eller så blir man jätte dålig utav den, inte så man kan hamna någonstans där mitt i mellan utan det är allt eller inget.

*kl* ang lustgas, jag tycker inte den tar bort smärtan alls däremot gör den smärtan roligare... ja till en viss gräns..... jag fick köra på full gas på en gång och släppte inte masken på flera timmar tills jag fick EDAn.

Det kan nog stämma. Smärtan blir lite uthärdligare helt enkelt.;) Den grymmaste fyllan jag haft och utan baksmälla.:D

När jag födde min dotter tog det 70 timmar från första värken som jag var tvungen att börja andas igenom.(hade en värk var 10:onde min)
Jag åkte in till sjukhuset efter 38 timmars värkarbete,jag ade då öppnat mej 1½ cm.
Jag fick vänta yttligare i 6 timmar innan jag fick morfin och något mot falska värkar (efter det så fick jag en värk i halvtimmen, och dom var grymma.)
på morgonen ca kl 9 (45 timmar sen starten) kom det in en äldre barnmoska och undersökte mej, jag hade då öppnat mej tre cm.
Hon undrade varför dom inte hade satt igång mej då jag var märkbart trött efter att inta ha sovit nånting på så lång tid.
Hon gav mej igångnsättande dropp och vid ett två nån gång så fick jag komma in i en förlossning sal, det hände inte så mycket så dom fick ge mej mer igågnsättande, jag fick även då Lustgas och det var himmelriket.
vid havl åtta var jag fyllt öppnad.
Jag kommer inte ihåg när jag fick ryggbedövningen...
20 40 kom min prinssesa ut.:love:

jag vågar aldrig mer föda barn, och skulle jag bli med barn så vet ja inte hur jag ska göra för jag vill inte gå igenom denna långa resan igen:crazy:

(sorry för min novell)

*kl* ang lustgas, jag tycker inte den tar bort smärtan alls däremot gör den smärtan roligare... ja till en viss gräns..... jag fick köra på full gas på en gång och släppte inte masken på flera timmar tills jag fick EDAn.

Håller med, fast det låter värre än vad det är. Jag tyckte att jag kände hur ont det skulle ha gjort utan lustgasen, på nåt skumt sätt. Man känner smärtan men det gör inget för man är full... eller nåt :D

Har haft liknande känsla vid de flesta av mina förlossningar. Att jag dragit i mej så mkt att man liksom förvunnit iväg och sen inte varit beredd på när värken kommer och då blir det panik av den istället. man hinner inte tillbaka till verkligheten i tid.

Sådär hade jag det de första tagen jag provade lustgasen, då andades jag för länge i masken och var bedövad för länge och kände inte riktigt när nästa värk kom i tid. Sen lärde jag mig att (lite motvilligt) släppa masken så fort toppen av värken börjar avta, eftersom bedövningen sitter i ca 30 sekunder till.

Jag har föt fyra barn
första , akut kejsarsnitt efter att förlossningen gått bra till krystvärkarna. Hon hade navelsträngen runt halsen och under armarna. gick inte att lossa. Hjärt ljuden blev svagare. allt gick bra.
förlossning 2 tvillingar.
Planerat kejsarsnitt. Vaken med ryggbedövning bara. KANON BRA
sista förlossning
Den gick på 25 min , han inte med något. Födde utan något
det va bra.

Barn nr 1 tog väl max två timmar innan hon kikade ut. Minns inte riktigt. Lustgas till mig och senare sugklocka till henne då hon fastnat i navelsträngen.

nr2 så hann jag precis innanför dörrarna, slänga av mig brallorna och kravla upp på britsen innan han vart ute. 20 min efter ankomst kunde sambon ringa hem och tala om att det var färdigt till barnvakten som inte fattade ett dyfft.:o

Mina förlossningar har aldrg varit hemska men jag har för varje gång blivit lugnare och därmed smärtfriare.

Första barnet; igångsatt genom att de lät vattnet gå. Fick så intensiva värkar att jag fick eda. Behövde inte dropp. Tog 2 timmar och 24 min. Hade hemskt ont innan edan.

Andra barnet. Slemproppen går, rinner....en snäll förlossning. Tog bara lustgas och hade mest ont några värkar innan jag skulle krysta och att krysta även om det bara tog några min. Tog 3 timmar och 5 min.

Tredje barnet. Vattenavgång 4½ v för tidigt. Blir igångsatt med dropp. INGEN smärta, andas bara djupt och långsamt-är överlycklig min plåga av foglossning sedan´+;et snart skulle vara över. hade några få värkar i 50 min och krystvärkar ( 2 st ) på 7 min. Tog 57 min, smärtfritt. Spände lite när huvudet skulle ut. Jag tänker fortfarande hur sjutton är det möjligt :eek: Men eftersom jag nu upplevt vad man bara hört talas om så är det väl så, att man kan föda utan smärta!
( BM talade med mig i 2 dagar efteråt med sån här blick :eek: hur jag kunde skratta mellan krystvärkarna :cool:

Jag blew igångsatt 14 dagar efter planerat datum. Det war dropp och rispa hinnor och allt möjligt. Barnmorskan höjde droppet efter 12 timmar nånting och då började det göra riktigt ont. Jag wille ha lustgas, men barnmorskan tyckte att jag skulle wänta tills förlossningen kom igång - "då kan man snacka om ont". Öh, jaha, tänkte jag, smått hysteriskt, och uthärdade. Till slut gjorde det så ont att jag började fundera på att hoppa ut genom fönstret eller iallafall få en epidural (hade inte alls planerat det) för om detta bara war bråkdelen aw hur ont det skulle komma att göra wille jag antingen bli bedöwad (helst söwd) eller få dö... Barnmorskan, som nog tyckte att jag war pjoskig, war på lunch, så jag fick wänta lite.. När hon sedan dök upp, kanske 5 minuter senare, kunde man se huwudet på lilla dottern. Jag körde alltså någon form aw öwerdos aw igångsättningsdropp och gick från 4 cm till synligt huwud på 40 minuter. Wet inte om det är normalt, men barnmorskan war riktigt ångerfull och bad om ursäkt.

Det war hursomhelst försent för nån epidural, men med lejonwrål och lustgas gick det bra ändå. Och jag war så lycklig öwer att den hemska smärtan faktiskt inte bara war några förwärkar utan den "riktiga" smärtan, så jag tycket att det gick hur lätt som helst.

Men jag undrar - om man får epidural - slipper man känna det som att nån står med blåslampa och eldar upp underliwet på en då? För det war ett ont som jag inte alls hade räknat med...

Om det blir en repris kommer jag att nöja mig med lustgas. Jag hoppas också på att nästa unge har ett att komma ut på egen hand, för jag will ju gärna tro att kroppen hinner förbereda sig lite bättre då.

Hur många här har fött utan bedövning.
skulle ni göra det igen?

Jag har och ja det skulle jag, om förloppet var likadant.

Det var inget aktivt val jag gjorde utan jag konstaterade mest efteråt att jag inte fått någon bedövning och bm sa att hon inte erbjöd eftersom hon inte tyckte det behövdes.

/Timsetim

Men alltså ni som föder helt utan något alls.
Hur klarar ni av smärtan?
(rättare sagt hur f*n står ni ut?)
Jag hade inte klarat mig utan lustgasen

I mitt fall så satt jag och pinades i 2 timmar, sen stod jag inte ut längre utan ringde på bm, som konstaterade att jag var fullt öppen och skulle börja föda. Hade hon sagt då att jag bara var typ 5 cm öppen och att det skulle ta tid så hade jag velat ha någon form av smärtlindring, men när väl värkarbetet satte igång så jobbade jag bara med kroppen och då tyckte inte jag det gjorde lika ont.

Jag födde tvillingar och eftersom tvåan låg i säte och var lite besvärlig att krysta ut så erbjöds jag syrgas, gillade inte alls att få något tryckt över näsa och mun så jag känner ingen sorg över att inte ha provat lustgasen.:crazy:

/Timsetim

Det kan nog stämma. Smärtan blir lite uthärdligare helt enkelt.;) Den grymmaste fyllan jag haft och utan baksmälla.:D

Lustgasen var min bästa vän :D förutom när man drog i lite för hårt och inte hann komma igen.
Men det lustiga är att de 3 första barnen hade jag ingen vid själva uttryckningen, trodde den inte fick användas och det är den värsta biten för mej.
Men vid sista barnet då det gick så fort, öppnade mej i stort sett på en timme och inga bedövningar jag lovats hanns med, då frågade jag om jag fick ha den. - Javisst, och shit vilken skillnad! Från att jag legat och började krysta så minns jag inget. Sen satt jag upp och frågade 3 ggr -Är det över nu, är det över nu? fast jag hade sonen i famnen. Fattade inte att det kunde gå så smidigt.

Lustgasen var min bästa vän :D förutom när man drog i lite för hårt och inte hann komma igen.
Men det lustiga är att de 3 första barnen hade jag ingen vid själva uttryckningen, trodde den inte fick användas och det är den värsta biten för mej.
Men vid sista barnet då det gick så fort, öppnade mej i stort sett på en timme och inga bedövningar jag lovats hanns med, då frågade jag om jag fick ha den. - Javisst, och shit vilken skillnad! Från att jag legat och började krysta så minns jag inget. Sen satt jag upp och frågade 3 ggr -Är det över nu, är det över nu? fast jag hade sonen i famnen. Fattade inte att det kunde gå så smidigt.

Jag hade ingen vid krystvärkarna för jag tyckte inte de gjorde ont, öppningsvärkarna var en pina verkligen, men krystvärkarna då gjorde man ju liksom något. Kanske var det därför de kändes bättre för mig?

Men när jag skulle bli i hopsydd och få bedövning DÅ använde jag den samtidigt som jag halvt om halvt ålade mig ur sängen. Det gjorde SÅ ont!!!:o

Men de var också lite dumma där, för jag bad dem att lugna sig lite, att låta mig få varva ner och lugna mig så att jag lättare kunde hantera smärtan, men de ignorerade mig och tyckte jag var fjantig för bedövning gör ju inte ont att få. Jo.... varenda liten rörelse mot den kroppsdelen kändes långt upp i hjärnan på mig, det var fruktansvärt. Frågan är om inte just den biten var det värsta av allt?

BM talade med mig i 2 dagar efteråt med sån här blick :eek: hur jag kunde skratta mellan krystvärkarna :cool:

Jag tycker krystarbetet gjorde var mkt mkt lindrigare än slutet av öppningsarbetet. I pauserna mellan krystvärkarna pratade jag med sambon, vi pussades, vi sa nåt i stil med "fan, nu kommer bebisen, nu händer det!". Frågade BM vilken nyans av brunt bebisens hår var. Bm sa det var brunt, men jag ville veta om det var ljus- eller mörkbrunt. Så det kan inte vara sååå ovanligt med smärtfria pauser i krystningen. :)

Jag minns ärligt talat inte så mycket av krystandet (ungefär en timme) mer än att jag var arg över att det gjorde ont igen. Med EDA:n hade jag ju sluppit det onda under slutet av öppningsskedet. Så jag tror inte jag använde lustgasen då alls. Efter att ha skrikit av mig lite frustration så var jag koncentrerad på att pressa på med magmusklerna som barnmorskan - eller vem det nu var - sa åt mig att göra. Det kändes bra att kunna göra något, och kunna tänka på det som ett riktigt överjävligt träningspass.

Jag hade ingen vid krystvärkarna för jag tyckte inte de gjorde ont, öppningsvärkarna var en pina verkligen, men krystvärkarna då gjorde man ju liksom något. Kanske var det därför de kändes bättre för mig?

Men när jag skulle bli i hopsydd och få bedövning DÅ använde jag den samtidigt som jag halvt om halvt ålade mig ur sängen. Det gjorde SÅ ont!!!:o

Men de var också lite dumma där, för jag bad dem att lugna sig lite, att låta mig få varva ner och lugna mig så att jag lättare kunde hantera smärtan, men de ignorerade mig och tyckte jag var fjantig för bedövning gör ju inte ont att få. Jo.... varenda liten rörelse mot den kroppsdelen kändes långt upp i hjärnan på mig, det var fruktansvärt. Frågan är om inte just den biten var det värsta av allt?

Trist att de inte lyssnade, kan ju förstöra en annars bra upplevelse till att bli nåt man kommer ihåg med fasa.
Jag har alltid svårt för det med att få ut moderkakan. Första förlossningen var grymt panikartad i 30 timmar, hade ingen koll, en massa gick fel..
Praktikanter som stack fel, fick blod i slangen vid ryggbedövningen, spändes fast och till råga på allt när jag väl skulle krysta fick jag sluta för han hade navelsträngen runt halsen, så fick vänta på att de skulle klippa av den inne.
Så när han väl var ute var jag i chock och ville bara knipa ihop benen, men nä då skulle moderkakan ut oxå :p

Fick rena sjukhusskräcken och har åkt hem med de 3 andra när de varit 12 timmar, står inte ut att sova på sjukhus.
Min första förlossning färgade av sig mkt på de andra som gick väldigt bra, men i huvudet fanns panik hela tiden.
Den sista var perfekt och den får avsluta min födarkarriär :D

Håller absolut med om att en bra barnmorska är ett måste.
Den vi hade var superbra, lugn och saklig och framförallt otroligt trevlig.
Både jag och sambon blev jättelugna.

Kan gå ganska bra med en lugn ambulans"gubbe" också ;)

Fast jag håller med om att bra barnmorskor är toppen,
förra gången hade vi lite olika, pga lunch och så.
Den som kom på slutet var den enda som kommunicerade med mig.
Även den enda som märkte att jag inte hade några krystvärkar
och därmed var rätt bortkommen :o
Så hon hejjade på mig rätt bra i "klämmandet"
och sen när hjärtluden gick ner för mkt på grabben såg hon till att fixa fram sugklocka lite vikt.
Hon var jag/vi väldigt glad över.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 242
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka