föda utan bedövning

H

hästhandlarjävel

Hur många här har fött utan bedövning.
skulle ni göra det igen?

Sv: föda utan bedövning

oj, jag la den i fel forum.

Första hade jag ryggbedövning, andra hade jag inget. Det hanns inte med!! (45 min från första värk tills hon va ute)

med tanke på att jag sattes igång i 36 timmar så jag hade all bedövning jag erbjöds :P

Om det hade varit naturligt snabbt förlopp kanske jag inte tagit bedövning, däremot lustgas!

Första barnet tog 30 timmar, fick kvaddlar, sprutor med vätska för att lindra ryggont. Skulle fått ryggbedövning men det kom blod i slangen så det funkade inte. Plus lustgas.

Andra barnet tog ca 14 timmar, bara lustgas.

Tredje tog cirka 8 timmar, bara lustgas.

Fjärde barnet hade vi bestämt innan att jag skulle få ALLT på slutet då jag tyckte det gjorde så ont att krysta vid tredje barnet, men det gick så fort, ca
3 timmar så när jag skrek efter bedövning var huvudet på väg ut. Använde lustgas.

Ska inte ha fler, men tycker att lustgas funkade bra då man inte kände av det efteråt utan var pigg. Kanske jag skulle vilja ha nåt vid krystandet då jag tycker att det är värst.

Jag har hört två påståenden från ett antal vänner som är mödrar angående födslar och smärta och bedövning. Har inga barn själv men kanske ni som har kan säga huruvida det är sant?

1. Att bli igångsatt gör fasansfullt mycket ondare än en födsel som startar av sig själv. Detta för att barnet inte är redo att komma ut. De flesta igångsatta födslar slutar så småningom i kejsarsnitt, efter många timmars (eller dagars!) smärta för den blivande mamman.

2. Att ta epiduralbedövning gör att man spricker mer när barnet kommer ut eftersom man inte känner hur mycket man kan krysta.

Sanna påståenden eller inte..? Kan vara bra att veta om man bestämmer sig för att försöka bli gravid…

Hur många här har fött utan bedövning.
skulle ni göra det igen?

*räcker upp en hand*

Oplanerad hemmaförlossning, andra barnet, 6 dagar innan PFD.
Ambulans var på gårdsplanen tre minuter efter att dottern fötts, moderkakan kom på vägen in till BB och denna fick vi med oss hem sen för att gräva ner och plantera ett vårdträd ovanpå. :D
Inte en tillstymmelse till bedövning, och tja...vi överlevde. Och mådde bra, jag var stenhög på endorfiner, jag skulle lätt kunnat tänka mig springa en maraton direkt efteråt. Två inre stygn var allt som behövdes, en baggis alltså.

Jag föredrog den här oplanerade bedövningsfria förlossningen mot den första mardrömsförlossningen med epidural, försvagade värkar, försvagade hjärtljud och hela konkarongen plus en timmes systuga efter förlossningen. Det tog typ tre månader att vakna upp ur instutionsdimman. Minns att det varje morgon var kö av nyförlösta till exp som bönade och bad om att få lactulos för att överhuvudtaget våga gå på toaletten. Såna problem var jag inte i närheten av efter hemmaförlossningen.

Så tja, jag skulle om jag var i den åldern kunna tänka mig överväga en sån smärtlindringsfri förlossning igen ja. Om jag visste att det inte skulle bli komplikationer.

Jag hade bara lustgas och det räckte gott och väl.
Dock överdoserade jag en aning:angel: så hade önskat att jag varit med närvarande. Man blir ju lite borta av det.

Skulle haft ryggbed men hann inte.
Efter att vattnet gick tog det 1 timme sedan var han ute

Första gången födde jag helt utan bedövning, andra gången använde jag lustgas. Om det räknas som bedövning? Blir det flera barn så kommer det att bli utan bedövning då osså om det är möjligt, sådant kan man ju aldrig veta innan. Livrädd för sprutor och allt sånt där...

Delvis kl

Men alltså ni som föder helt utan något alls.
Hur klarar ni av smärtan?
(rättare sagt hur f*n står ni ut?)
Jag hade inte klarat mig utan lustgasen

Nu är ju mina barn stora :)
men barn nr 1:
lustgas under natten. Var på BB ca 5 timmar innan hon kom. Första gången i mitt liv jag var hög. :)

barn 2:
lustgasen funkade inte enl dem så jag fick inget (fick sedan veta att de noterat att jag blivit hög väldig snabbt första gången + att jag var i ett vanlgt rum). Hanns inte med ngt annat då de var kaos på BB. Hon föddes ca 1 timme efter ankomst till BB, i en vanlig säng. Blev lite blött... All bb-personal var upptagna med 2 kompl. förlossningar. Jaja snabbt gick det och allt gick bra. Jag fick order om att knipa till läkare eller sköterska kom. Schysst. Det gick inte så bra men undersköterskan skötte sej bra. :laugh:

Men alltså ni som föder helt utan något alls.
Hur klarar ni av smärtan?
(rättare sagt hur f*n står ni ut?)

Kroppens egna smärtstillande system hjälper till om man har förmågan att leva sig med i värkarna och andas, slappna av och inte tänka på något annat just då. Så klarade jag av värkarbetet.

Min sista (senaste) pojke är född utan någon som helst bedövning alls :laugh:

Första pojken är född utan med, och den mellersta använde jag lustgas. Jag skulle göra det fler gånger!

Jag har hört två påståenden från ett antal vänner som är mödrar angående födslar och smärta och bedövning. Har inga barn själv men kanske ni som har kan säga huruvida det är sant?

1. Att bli igångsatt gör fasansfullt mycket ondare än en födsel som startar av sig själv. Detta för att barnet inte är redo att komma ut. De flesta igångsatta födslar slutar så småningom i kejsarsnitt, efter många timmars (eller dagars!) smärta för den blivande mamman.

2. Att ta epiduralbedövning gör att man spricker mer när barnet kommer ut eftersom man inte känner hur mycket man kan krysta.

Sanna påståenden eller inte..? Kan vara bra att veta om man bestämmer sig för att försöka bli gravid…

påstående 1 stämmer på mig men jag har ingen naturlig förlossning att jämföra med heller :rofl: men jag ville skjuta mig själv många ggr under de 36 timmar jag öppnade mig 4 cm innan jag snittades.

Inte helt utan smärtlindring, jag tog lustgas och jag skulle lätt göra samma igen. Kanske tom. skulle köra utan lustgas om nästa blir lika bra som första förlossningen.

Min första föddes med lustgas, min andra utan någon smärtlindring helst.
Skulle jag fått ett tredje hade jag absolut valt att föda utan smärtlindring igen!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 242
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka