Snurrfian
Moderator
Problemet med att betala hyra till sin partner är att om den som äger gården bestämmer sig för att skiljas så har man inget boende.. Betalar jag hyra till ett bostadsbolag så har jag en hel del rättigheter som inte kan komma på fråga i det här fallet, bostadsbolaget har dessutom allt ansvar att se till löpande underhåll osv vilket i de här fallen kommer att falla under gemensamma kostnader till stor del vilket gör att partnern som inte äger går helt förlorande vid en eventuell separation. Så att det är så enkelt att bara betala hyra stämmer inte riktigt...Så komplicerat är det väl inte.
Tillsammans värderar man boendet, kollar på marknaden vad ett likvärdigt boende kostar.
Då får man fram vad månadshyran skulle vara. Den summan delas på 2 och så har du vad varje part ska bidra med till bostadens ägare.
Jag undrar hur många bostäder du kan fixa där hyresvärden nöjer sig med att få ersättning för driftskostnaderna exklusive kapitalkostnad
Jag tvivlar på att Fadern skulle acceptera en situation där man skulle riskera att lösa ut makan med 25% av gårdens marknadsvärde vid en ev. separation. Jag skulle naturligtvis om jag vore i hans ställe kräva att endast de som direkt investerade i projektet skulle ha möjlighet att kapitalisera på det. Enskillt ägande eller äktenskapsförord skulle jag kräva för att gå in i affären.
Samtidigt så är det inte heller så enkelt att man ska äga hälften var, så oavsett hur många råd vi ger de i den här situationen så är det bästa att sätta sig ner med en jurist och försöka lösa situationen så rättvist som möjligt i just varje specifik situation för att åtminstone undvika några möjligheter att bli osams.