MiniLi
Trådstartare
Jag är kanske trög men jag fattar inte riktigt. Är det hans privata ekonomi som betalar lånen eller görs det via arrendet som företaget betalar för att driva gården?Amortering o ränta betal naturligtvis ägarna av aktiebolaget medelst sina bruttoinkomster.
Mannens nettoinkomst dvs det han har att leva på går till det gemensamma hushållet.
Där man naturligtvis delar på kostnaderna 50/50
Naturligtvis vore det bästa ju om du går in och svarar upp med antingen eget eller lånat kapital till 1/2 den del som han ska köpa. Då delar ni ju risker o vinster. Och sist men inte minst medinflytande.
Men då gårdspriserna jagat i höjden de senaste 20 åren så ligger idag priserna över vad fastigheten kan avkasta. Det är idag i stort sett omöjligt för en människa i en normal situation att ekonomiskt ro hem ett köp.
Har ni idag ett sparande som är "stort nog" att använda som startkapital för ett enskilt sparande åt dig hade jag tyckt att det var rimligt att du tog en summa av det du tyckt var rimligt som startkapital. Det känns ju fånigt om du idag börjar spara t.ex 5000/mån medan han sitter på en sjysst fastighet för en massa pengar du inte får ta del av vid eventuell separation, och separationen kommer relativt snart.
Köper han det som privatperson så ev lån kommer gå på er privatekonomi kanske det går att kvitta lånen mot att motsvarande summa (eller bara motsvarande amortering och ev. värdeökning?) går in på ditt sparkonto t.ex. det beror ju helt på er ekonomi, vad den tillåter.
Ja vi får titta på en sådan lösning, men det blir ju väldigt mycket pengar som försvinner varje månad då.. Men absolut!
Kan och kan. Vi har haft helt gemensamt i flera år och för mig är det verkligen främmande att gå tillbaka till ngt annat. Men till viss del egna konton måste ju till om det blir så.Kan ni inte ha varsitt konto för enskilda utgifter? Ni flyttar över lika mycket från det gemensamma till ditt och hans konto, hans går till lån och amorteringar medan ditt går till sparande för framtiden. Även om ni har till viss del delad ekonomi finns det ju inget som hindrar att ni har ett gemensamt konto för "vardagsutgifter".
Jag tänker bara på hur det känns om ni har bott ihop i 25 år. Du älskar ditt hem, om han då vill skiljas och bara slänger ut dig? Ni bor ihop på ojämna villkor.
Ekonomiskt, om du inte kan äga en del av gården så ska du ha sparat lika mycket som han har amorterat och lika mycket som gården har ökat i värde, under tiden ni bor där. Då ligger ni lika i ekonomisk vinning er tid ihop. Det kanske inte känns så viktigt nu, det är viktigt, ingen vill känna sig blåst i en ev skilsmässa
Bra att du har koll på svärfar
Ja men det är ju något jag varit medveten om i alla år. Klart att det inte skulle vara roligt att hamna där, men för mig känns det ändå inte som ngt stort problem.