Flytta in på släktgård?

MiniLi

Trådstartare
Det har varit en ganska lång process hit och dit men nu börjar det närma sig att mina sambo ska köpa/köpa in sig på familjegården där vi nu hyr hus och han även bedriver verksamhet (arrende).
Planen är att vi ska flytta in på gårdens mangårdsbyggnad.

Jag har lite funderingar kring vad det här kommer innebära för mig och om det är saker vi borde tänka på. Här brukar ju finnas massor med erfarenhet och kunskap så hoppas på det!

Gården ägs idag av min svärfar och hans bror. Planen är att min sambo till en början ska köpa farbroderns del och då äga tillsammans med sin pappa.
Jag kommer ju inte äga någon del i gården och därmed inte heller huset vi kommer bo i.
Ska jag vara helt ärlig så känns det lite sådär, jag hade egentligen velat äga mitt boende. Jag förstår dock att det finns goda anledningar och det är såhär vi alltid har pratat om det.

Min sambo började plötsligt yra om att jag skulle betala hyra eller vad han svamlade om, men jag sade bara att det aldrig kommer på fråga och sen har han inte tagit upp det igen. Inte tänker jag betala för att få bo där när jag inte äger något, och vi har ju dessutom helt gemensamma konton och ekonomi så det blir bara löjligt.

Men vad innebär det här egentligen för mig?
Hur brukar man lösa liknande situationer?
Vilka avtal skriver man?
Vad händer om vi (gud förbjude) inte vill fortsätta tillsammans i framtiden?

Jag vet bara att sambos föräldrars skilsmässa var en ganska ruggig historia just kring det här med pengar och boende och jag vill inte hamna där om det nu skulle gå åt det hållet..

Jag skulle råda er att sätta er ner med en jurist som är insatt i familjeföretag och boende. Men ja skulle ni gå ifrån varandra så kommer du antagligen att vara den som förlora mest i och med att du antagligen kommer att lägga arbetsinsats på eventuella renoveringar och liknande. Sen är frågan om man själv tycker att det är ett problem, men det enklaste är som sagt att sätta sig ner med en jurist som kan titta över alltihop och ge er råd utifrån eran precisa situation. Den svåraste situationen är nog om din sambo skulle dö för att vara helt krass, och det är viktigt att skydda dig om det skulle inträffa.

Jag skulle råda er att sätta er ner med en jurist som är insatt i familjeföretag och boende. Men ja skulle ni gå ifrån varandra så kommer du antagligen att vara den som förlora mest i och med att du antagligen kommer att lägga arbetsinsats på eventuella renoveringar och liknande. Sen är frågan om man själv tycker att det är ett problem, men det enklaste är som sagt att sätta sig ner med en jurist som kan titta över alltihop och ge er råd utifrån eran precisa situation. Den svåraste situationen är nog om din sambo skulle dö för att vara helt krass, och det är viktigt att skydda dig om det skulle inträffa.
Just arbete vid renoveringar känns väl inte som ett stort problem. Men jag vill inte lägga en massa pengar i något som jag aldrig kommer äga.
Vi har ju som sagt helt gemensam ekonomi så det skulle ju inte funka att han som privatperson lägger pengar i boendet, utan det måste ju ske via hans företag. Men så brukar det väl gå till? Hans pappa som bor där nu äger ju inte huset privat utan det tillhör gården..

Det där med dödsfall har jag inte tänkt på, känns ju viktigt! Man borde väl kunna särskilja på vad som händer vid separation och vid dödsfall? Eller?

Någon som vet om det gör någon påverkan om vi är gifta eller sambo?

Ja det får nog bli att ta hjälp av jurist! Det kommer nog vara en jurist inblandad i själva försäljningen för att det ska bli bra (krångel med en massa kusiner som alla vill ha sin del av kakan) och då kanske vi kan få hjälp även med detta.

Men tänk dig jäkligt noga för. Jag hade aldrig flyttat in i någon annans gård, utan jag skulle krävt att jag skulle äga min del, det blir hiskligt ojämlikt annars. För min del hade det aldrig varit värt det, om nu dessutom sambon börjat yra om hyra då hade jag tagit mitt pick och pack och lämnat. Egentligen inte alls för att jag inte vill göra rätt för mig, men de bakomliggande värderingarna, att du ska hyra och han ska äga! Det blir ju galet, om ni dessutom har gemensam ekonomi så indirekt kommer du ju ändå betala för renoveringar och dylikt. Aldrig att jag hade gått med på detta arrangemang som så många kvinnor gör och går därifrån tomhänta vid 50 år.

Bostaden brukar inte ingå i näringsverksamheten, det finns undantag men det är för riktigt stora hus, slott och herrgårdar eller så.

Men tänk dig jäkligt noga för. Jag hade aldrig flyttat in i någon annans gård, utan jag skulle krävt att jag skulle äga min del, det blir hiskligt ojämlikt annars. För min del hade det aldrig varit värt det, om nu dessutom sambon börjat yra om hyra då hade jag tagit mitt pick och pack och lämnat. Egentligen inte alls för att jag inte vill göra rätt för mig, men de bakomliggande värderingarna, att du ska hyra och han ska äga! Det blir ju galet, om ni dessutom har gemensam ekonomi så indirekt kommer du ju ändå betala för renoveringar och dylikt. Aldrig att jag hade gått med på detta arrangemang som så många kvinnor gör och går därifrån tomhänta vid 50 år.
Jag hade aldrig gjort det om vi pratade om vanlig villa men nu är det ju annorlunda på flera sätt.
Självklart vill jag dock ha koll på hur det inverkar så jag inte hamnar i en tråkig sits i framtiden.
Det där om hyra är jag rätt säker på kommer från pappan, och det nämndes bara en gång.

Renoveringar kommer nog företaget stå för. Det blir som att vi hyr huset av hans företag.

Lite kommer det att bero på vem som köper gården. D v s är det sambon privat som köper och kommer att stå som ägare eller är det aktiebolaget som köper gården?
I det senare fallet att det är bolaget ska både sambo och TS betala hyra till bolaget alt förmåns beskattas för fri bostad. Är det sambon som privatperson som köper det kanske det inte ska betalas hyra utan att man istället delar på utgifterna för boendet. Precis som gör när man hyr en bostad.

Det enklaste verkar vara om ni gifter er... men som absolut minimum ett vattentätt testamente och samboavtal. Instämmer med det flera skrivit, ni behöver hjälp av en jurist.

Risken är ju att din sambo plöjer ner "sina" pengar i gården, dvs pengar som kommer honom till godo, och du står och betalar för mat och annan förbrukning till er båda som du aldrig kommer att få tillbaka på.

Att säga att du får ju bo hyresfritt håller ju inte riktigt heller och kompenseras genom det, möjligtvis om du sätter undan "hyrespengar" varje månad som bara är dina och som du behåller vid ev separation. Det känns dock som ett knöligt upplägg.

Sambon och jag, nu sitter vi inte i en riktigt likadan situation men på sätt och vis gör vi ändå det.
Vi är på g att flytta in i ett hus som vi har köpt. Dock räcker min inkomst inte för att stå med som låntagare utan lånen hamnar på sambon.
Vi kommer att skriva testamente på att skulle det hända honom något så kan inte hans anhöriga sparka ut mig på gatan, utan att huset hamnar i mina händer.
Samt att så fort jag har fått fast tjänst så ska jag skrivas in på lånet.

Vår plan är redan att gifta oss inom de närmsta åren.

Lite kommer det att bero på vem som köper gården. D v s är det sambon privat som köper och kommer att stå som ägare eller är det aktiebolaget som köper gården?
I det senare fallet att det är bolaget ska både sambo och TS betala hyra till bolaget alt förmåns beskattas för fri bostad. Är det sambon som privatperson som köper det kanske det inte ska betalas hyra utan att man istället delar på utgifterna för boendet. Precis som gör när man hyr en bostad.
Jag tror att det är bolaget som köper, och tidigare har vi alltid pratat om att vi betalar hyra för huset. Men nu hängde jag inte riktigt med i resonemanget, och vi har inte hunnit prata igenom det ordentligt sedan de hade den senaste diskussionen gällande köpet.
Jag får ta reda på det!

Om han köper som privatperson blir det väl konstigt med lånekostnaderna eftersom vi har gemensam ekonomi?

Det enklaste verkar vara om ni gifter er... men som absolut minimum ett vattentätt testamente och samboavtal. Instämmer med det flera skrivit, ni behöver hjälp av en jurist.

Risken är ju att din sambo plöjer ner "sina" pengar i gården, dvs pengar som kommer honom till godo, och du står och betalar för mat och annan förbrukning till er båda som du aldrig kommer att få tillbaka på.

Att säga att du får ju bo hyresfritt håller ju inte riktigt heller och kompenseras genom det, möjligtvis om du sätter undan "hyrespengar" varje månad som bara är dina och som du behåller vid ev separation. Det känns dock som ett knöligt upplägg.
På vilket sätt blir giftemål enklare? Kommer vissa saker "på köpet" då?

Ja precis, det behöver ju arrangeras på något sätt så att det inte blir vår gemensamma ekonomi som betalar gården.
Jag tycker inte heller att det håller att jag får bo hyresfritt. Hade jag fått bestämma helt själv hade vi köpt ett hus gemensamt så jag ser det inte som någon fördel att jag slipper de boendekostnaderna. Det här gör jag bara för att jag vet att det är väldigt viktigt för honom och enbart om vi kan arrangera det så att riskerna minskar för mig.
Sen gillar jag såklart gården och bor mer än gärna här, så ingen tror att jag "offrar mig" för sambons vilja ;)

Sambon och jag, nu sitter vi inte i en riktigt likadan situation men på sätt och vis gör vi ändå det.
Vi är på g att flytta in i ett hus som vi har köpt. Dock räcker min inkomst inte för att stå med som låntagare utan lånen hamnar på sambon.
Vi kommer att skriva testamente på att skulle det hända honom något så kan inte hans anhöriga sparka ut mig på gatan, utan att huset hamnar i mina händer.
Samt att så fort jag har fått fast tjänst så ska jag skrivas in på lånet.

Vår plan är redan att gifta oss inom de närmsta åren.
Ja vid dödsfall behöver man ju se till att man är säkrad!

För vår del har detta inget med våra respektive inkomster att göra då jag har högre lön än honom, att jag inte ska äga har enbart att göra med att han inte ska riskera att behöva sälja vid ev separation och därmed bli av med både släktgård och sin verksamhet.
Så det är ju för att skydda honom, nu behöver vi bara se till att även jag är skyddad :)

Vi har pratat om att kanske köpa en fastighet som jag äger enskilt, så att jag inte står helt tomhänt i framtiden. Sommarstuga eller liknande. Men egentligen är det ingenting jag är så sugen på.. Att äga sommarstuga alltså.

Jag tror att det är bolaget som köper, och tidigare har vi alltid pratat om att vi betalar hyra för huset. Men nu hängde jag inte riktigt med i resonemanget, och vi har inte hunnit prata igenom det ordentligt sedan de hade den senaste diskussionen gällande köpet.
Jag får ta reda på det!

Om han köper som privatperson blir det väl konstigt med lånekostnaderna eftersom vi har gemensam ekonomi?
Det behöver inte bli konstigt utan i så fall skriver ni ett samboavtal där klart framgår vem som står för vad och att ni t ex delar boende kostnaderna.

@MiniLi: Även om man har äktenskapsförord är man starkare skyddad så fort man har gift sig jämfört med att vara sambos. Det gäller speciellt om det är barn inblandat (nu ska jag inte ha barn men jag hade aldrig övervägt att skaffa barn utan att vara gift pga det juridiska skyddet).

Funderade en vända till, även om hans AB köper gården och ni betalar hyra till AB:t för huset blir det ju ändå snett om du inte äger en del i AB:t (ber om ursäkt om jag är jättetrög och alla andra kommit på det redan :D).

Det är inte troligt att AB:t köpet gården. Aktiebolag får inte äga mark.

Det vanligaste är att man har ett AB som driftsbolag (alltså om man har ett AB), detta arrenderar då hela eller delar av fastigheten av ägare som i regel är privatperson.

Det är inte troligt att AB:t köpet gården. Aktiebolag får inte äga mark.

Det vanligaste är att man har ett AB som driftsbolag (alltså om man har ett AB), detta arrenderar då hela eller delar av fastigheten av ägare som i regel är privatperson.
Ja det känner jag igen nu när du säger det! Att AB inte får äga mark.
Krångligt det känns..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
10
· Visningar
926
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 352
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30