flygande pass

tyra1

Trådstartare
Jag tycker att flygande pass är väldigt faschinerande. Har haft tur att få prova på denna gångart. Jag tycker att det är synd att nästan all fokus läggs på tölten och att passen nästan glöms bort. Är det få hästar med dess ryttare som klarar av den här gångarten så att den här gruppen kommer i skymundan? De anläggningar jag hittat på nätet skriver om sina gångartkurser/ridläger men nämner inget om pass men däremot om töltträning.

Sv: flygande pass

Nej men pass är ju ingen gångart man använder till vardags sas, utan tölten är den som man för det mesta använder sig av parareellt med trav och galopp samt skritt förstås.

Pass använder man inte till vardag precis.. man vill att passen ska vara något extra för hästen och något "laddat" eller vad man ska säga. Börjar man rida passen mer så känns det som om charmen med gångarten försvinner. En tävlingshäst kanske man lägger pass på två-tre gånger om året (vid träning).. Rider man pass för mycket kan även de andra gångarterna bli sämre.

Ska en passhäst bli riktigt bra bör väl passen istället ses som en naturlig del. En gångart av fem helt enkelt. Däremot vill man aldrig rida "halvdan" pass, men det är en annan sak. Vilket dock gör att man kanske inte lär ut pass på ridskolor i så stor utsträckning.

Red kurs för Gummi för något år sedan och han påpekade då vikten av att träna pass om man ska tävla det. Precis som någon som tävlar tölt slipar på tempoväxlingar etc tills de sitter perfekt måste även vi träna på att få flyt och mjukhet i övergångarna till pass. Självklart kan de andra gångarterna bli sämre om man plockar fram passen på sin häst, så det är ju ett val man får ta. Samtidigt är det många hästar vars tölt förbättras betydligt efter att de får sträcka ut i pass.

Håller med! Bra pass kan vara lösgörande och förbättra både trav och tölt!

precis man måste ju träna pass om man ska kunna tävla pass och det räcker inte med 2 läggningar per år. jag brukar lägga pass ca 2-3 ggr per månad.

Håller med TS om att pass är en underskattad gångart, jag tycker det är dötrist med fyrgångare det fattas ju något :D det är en helt annan grej att rida en bra femgångare, finns ju inget häftigare än att rida en riktigt lån härlig sträcka med pass helst tävlandes mot en annan häst

Håller med TS om att pass är en underskattad gångart, jag tycker det är dötrist med fyrgångare det fattas ju något :D det är en helt annan grej att rida en bra femgångare, finns ju inget häftigare än att rida en riktigt lån härlig sträcka med pass helst tävlandes mot en annan häst
:bow::bow::love:

Håller med! Bra pass kan vara lösgörande och förbättra både trav och tölt!

Vad riskerar man om man passtränar en häst som har ok 4 andra gångarter? Jag har iofs aldrig ridit pass och tänkte nog inte tävla i det heller. Har fullt sjå med resten... det vet ju du om någon..... ;)

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 914
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar