Flugavvisande medel?!?

ErikaH

Trådstartare
Hejsan!
Jag har kollat runt efter olika sprayer, salvor med mera som kan tänkas hjälpa till att hålla flugor (och andra flygande varelser) borta från min pålle. Jag har hört människor tala om att dem gjort egna sprayer med ättika, citron etc.
Finns det någon här som har något tips på hemmagjord flugspray eller köpt som faktiskt funkar? :d

Sv: Flugavvisande medel?!?

Är det bättre att smörja på för att det fastnar bättre på hästen än att spraya?
Erfarenheter av Skillingaryds Hästsalva mot flugor?

Koka rosmarin med vatten, det är iaf fästingavstötande och skulle tro att det med största sannolikhet även hjälper mot annat kryp ;) Dessutom är det naturligt och inga gifter ;D Spruta det på hästen

jag har gjort eget insektsmedel i många år. Är nöjd med det. Jag kokar en liter vatten med 4-5 msk Timjan. Det får stå och dra över natten sen silar jag och tillsätter ett par dl grönsåpa. Man får spraya varje dag så det blir ingen långtidsverkan, men funkar bra och jag slipper ha bekämpningsmedel på hästarna. Provade ett annat recept för att par år sedan som var lika bra men jag tappade bort receptet. Detinnehöll bland annat rosmarin, timjan och vinäger. Kan ha varit något mer också.

Är det bättre att smörja på för att det fastnar bättre på hästen än att spraya?
Erfarenheter av Skillingaryds Hästsalva mot flugor?

Använder den i tjocka lager i ljumskar och på ljuver samt i ansiktet. Tycker den funkar bra.

Den ska man undvika att ta i ansiktet! Blir jättevarm och bränner i solen!!

Jag andvänder Skillingaryds hästsalva, aloe vera gel och helosan sol.
Helosanen till pållens vit/rosa mule som hon annars bränner.

Sen köper jag ett flugmedel av en bekant som dom tillverkar själva det skall andvändas på bog och bringa det är starkt men mkt effektivt.

Detta andvänder jag till min pålle som lidit av sina eksem i många år och med detta i kombination med Rambos heltäckande flugtäcke mår hon som vilken annan häst som helst sommartid

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 977
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 112
Senast: Otherside
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 689
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka