Flockens betydelse för islandshästen

Sv: Flockens betydelse för islandshästen

Sen när du inte hittar fler argument, då är du beredd att lägga ner diskussionerna och tycker att alla islandshästmänniskor gör fel. Är det inte konstigt att det är så många som söker sig till denna ras för att de tycker att den är så trevlig att hantera och rida? Och det trots att det är "människorna som är så hemska" som står bakom rasen.

Så gör och har den här användraren alltid gjort oavsett vad de handlar om, så det är inget specifikt för att hon nu råkat hamna bland er.

Utan man tränar just LEDARSKAPSÖVNINGAR och LÄR fölet VEM det är som är ledaren.
NH övningar i massor.
Träna på att flytta undan för tryck, flytta undan bogen/huvudet.
Flytta undan bakdelen få hästen att gå dit DU vill.

Men att uppfostra och träna på ledarskapet är A OCH O för att få en harmonisk häst i framtiden som vet vem ledaren är=)

Allt ovanstående får du gratis om du låter hästen bli uppfostrad av en flock hästar. Hästar är mycket bättre på "hästspråk" än vad människor är oacsett hur mycket NH vi försöker tillämpa. Du ska inte behöva lära fölet att du är ledaren, det ska finnas där från början, det ska den nämligen ha lärt sig av de andra hästarna...

Jo, med främsta intresse att skapa negativa reaktioner hos andra. Bästa är att tiga ihjäl sådana tendenser.;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag håller inte med.

Gazzan/morotsbiten/SolenPoolen ställer till för mycket förödelse - det hjälper inte att vara tyst. Forumet blir helt ihjälspammat och nya användare tror att det SKA vara fjortisnivå på en massa helt irrelevanta trådar.

Efter en "tyst" (dvs då man inte gör ngt åt det, jag gjorde ett ryck häromnatten för det hade gått långt överstyr) period består 80% av trådarna här av trams, som går ut på att G/M/S ska få lägga ut bilder och orera om sin förträfflighet utifrån ett helt livsfarligt okunnigt och tyvärr statiskt perspektiv och bli upprörd när någon förtvivlat försöker få henne att ta till sig någon kunskap.

Det är visserligen synd om avstängda användare generellt som tex har någon form av handikapp eller sjukdom som gör att de agerar så här.

Men man gör dem inte en tjänst genom att låta dem få ett helt forum som arena för sin falska verklighetsuppfattning, tvärtom.

De gör då bara bort sig mer och mer och fastnar hårdare i sitt beteende eller psykos eftersom de inte kan hantera frustrationen på något annat sätt.

Mitt förslag är istället att när det kommer ett nytt nick (för det lär det göra) som bara är ute efter att spamma fram sitt eget ego och lägger trådarna fel så hjälps vi åt med att anmäla de trådarna som ligger fel så moderatorerna kan hinna rensa innan sidan får fel profil.

För ALLAS skull.

Jag vill passa på att uppmana till detsamma, anmäl trådarna och låt oss hoppas på ett forum med bibehållen hög nivå och en ypperlig källa till kunskap.

Jag är djupt tacksam över den hjälpen jag fått (får) av er som KAN dethär med gångarterna och hästarnas förutsättningar för de samma.

Senast ändrad:

Jag tycker nog bägge delarna, i första hand låta bli att gå in i svarsmål med vederbörande. Om det fortsätter eller om det är otrevliga personangrepp ska det anmälas. Sedan finns det ju moderatorer, de bör vara observanta på detta och ge information och eventuella varningar, det borde egentligen stoppas innan det blir anmält.
Man måste nog tänka efter både en och annan gång så man inte anmäler i tid och otid, en del har betydligt lägre tröskel än andra ;) . Det skulle innebära ett merarbete för moderatorerna och de har nog att göra ändå. Jag anser för övrigt att de flesta moderatorerna gör ett bra jobb :)
Men som sagt, är vi alla observanta på nämnda typ av inlägg, och låter bli att svara och bli provocerade, så slipper vi många inlägg och spar tid åt moderatorerna.

Rolle

Men att anmäla trådar som läggs fel så fort som möjligt spar tid åt moderatorerna. De har annat att göra än att hela tiden kolla nya trådar. Och det är alltid enklast att flytta dem så fort som möjligt.

Jag anmäler inte "hela tiden" eftersom det tar tid och man är blockad en minut efter.

Men emellanåt kan jag göra ett röj och på så sätt även ge moderatorerna ett stöd i att flera tolkar reglerna på samma sätt.

Men att anmäla trådar som läggs fel så fort som möjligt.......

Jo, men så fort som möjligt är väldigt subjektivt och jag tänkte bara tillbaka när jag har varit moderator på olika listor, då det kunde hända att folk ofta anmälde i onödan och som moderator anser jag man måste svara och motivera sitt handlande till den som anmäler vilket tar tid.
Men visst, man ska anmäla när det verkligen behövs, efter att man gett moderatorn tid att eventuellt handla innan.

Rolle

Jo, men så fort som möjligt är väldigt subjektivt och jag tänkte bara tillbaka när jag har varit moderator på olika listor, då det kunde hända att folk ofta anmälde i onödan och som moderator anser jag man måste svara och motivera sitt handlande till den som anmäler vilket tar tid.
Men visst, man ska anmäla när det verkligen behövs, efter att man gett moderatorn tid att eventuellt handla innan.

Rolle

Jag svarar i princip aldrig på när någon anmäler en tråd och har aldrig fått annnat än standardsvar )eller inget svar alls) från andra forum. Tilläggas kan att jag inte läser alla inlägg, inte ens alla trådar, ibland är det för mycket att ta sig igenom och då är det värdefullt att få påpekanden om att något håller på att spåra ut. Det är heller inte meningfullt att vänta med anmälan, även om man är osäker på hur det hela utvecklas så skadar det att göra moderatorn mer uppmärksam. Vissa trådar får dessutom många anmälningar och risken/chansen att något tas bort ökar ju fler som misstycker. Visst är det oftast jag som avgör men jag är inte oberörd av andras åsikter.

Mvh Lobelia
Moderator

Jag har full respekt för hur du arbetar. För mig hör det till god ton att ge respons på andras åsikter och påpekande och därför gör jag så, även till mindre relevanta påpekande...:cool: Men det är jag det...
Och det är klart, bryr man sig inte om att svara spelar det ju igen roll hur många anmälningar som kommer in och då kan man ju anmäla hej vilt....;)

Vänligen
Rolle

Det är ingen av bukes moderatorer som svarar på anmälan, det har jag iaf inte märkt under alla år jag hängt här.

Ibland kanske man har en PM-diskussion om något man inte vill diskutera öppet, men rutinmässiga svar på anmälningarna förväntar sig nog ingen på ett så här stort forum?

Jag ser anmälningarna bara som ett stöd till moderatorerna, de kan tex se var det kommer in många med liknande åsikter och på så vis få mer tyngd bakom egna beslut.

Personligen så ser jag inte att det är något speciellt med just islänningen med att växa upp i flock. Kommer från travsidan och där jag jobbat har unghästarna gått i flock på lösdrift. Föredrar (oavsett ras) en ohanterad unghäst än en som gått hemma med tex gamla julle. Självklart finns det undantagsfall men om man ska se det generellt.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?