Flockens betydelse för islandshästen

Sv: Flockens betydelse för islandshästen

Eller låta bli att ta föl om man inte kan erbjuda den kommande hästen dom bästa förutsättningarna

Till att börja men kan ta ta ner dig från din kaxiga topp genom att meddela att det INTE är jag som bestäckt mitt sto.Jag köpte henne för 2 veckor sedan då var hon dräktig:smirk: :p

De bästa förutsätntingarna för en häst ÄR släpp den i skogen ge fan i att hantera den ALLS låt den bli en vildhäst och naturen sköter hand om hästen..
DET är så naturlig du kan erbjuda en häst nu pratar jag om HELA hästens liv!

Så alla hästfolk släpp era hästar i skogen sluta upp och rid!

Hör du inte hur du säger emot dig själv.. skulel hantering och uppfostran får en häst och bli dum och dryg=?

Är det denna syn du har på barnuppfostran med så tycker jag synd om dina barn..

Vadå hanterar du inte dina egna barn elelr uppfostrar dom?? har du fri barnauppfostran eller??

Låter du dagisbarnen uppfostra ditt barn istället för du??

Du säger ju emot dig själv.. det spelar INGEN roll NÄR du hanterar en häst.. skulel en häst som du säge rbli odräglig för du hanterar den.. då skulel ju fan ALLA islandshästar OAVSÄTT ålder vara odrägliga..
SÅ din häst är odrägligt enligt dig själv..
FYYYY på dig sluta upp å hantera den och rid för jösse namn inte hästen.Utan köp en häst släpp den på lösdrift och låt den gå där tills den dör..
KOlla till hästen lite då och då, avmaska och verka vid behov:smirk:

Ha du sån hästhantering så har jag min

Senast ändrad av en moderator:

Gazzan medöver 20 års erfarenhet av enligt er trädgårdsuppfödda häsatr oavsätt ras vilket aldrig under dessa år varit problem..

Det är nog bara som så att ni isandsfolk inte vet hur man ska hantera en unghäst rätt.. Därför blir era unghästar odrägliga och då ska ingen få hantera en unghäst bara för ni inte kan det:smirk:

Sedan är det väl inte så svårt att ha 50 hästar om man släpper ut alla och kollar till dom lite då och då...
Klart det går att tjäna pengar på uppfödning då..
Vi som är seriösa uppfödare som vill leverera väluppfostrade unghäsatr vid 6 månader.Där köparen kan stälal upp sin häst på gången leda till och från hagen. Hovslagaren kan verka utan problem... Tja sluta hacka ner på oss och påstå att våra häsatr blir dumma när det inte är så..
Ge upp va!

Att en islänning är senare utvecklad är andra raser är helt rätt.. men man behöver inte gå till överdrift hbl hästar växer tills dom är 6-7 år
Även en isis så så mkt senare än dom faktiskt inte

Man rider in storhästraser/ponnier som 2½-3½
en isis som 3½-4½ man får gå på INDIVIDEN och inte dra alla över en kam som typ alla ni gör hela jävla tiden!

Jag ska inte rida in min förrens hon är 4½ år men under tiden ska jag förbereda henne inför den..
Jag ska tömköra löshoppa gå ut och gå påbörja inkörningen borsta osv träna NH lekar/övningar mm.
Träna lastning om det nu händer nått med fölet måste jag kunna åka iväg FORT och inte behöva stå 3 timmar och bråka som det är idag med henne.

Eftersom jag bara haft henne i 2 veckor har jag inte haft möjlighet att träna henne som föl med att ta upp hovar lasta gå i grimma mmmm

Jag har ingen möjlighet och vill heller inte ha henne på unghästflock utan jag vill ha henne hemma där jag har koll..Hon går i en flock där hon trivs redan.

Hon har nästan 2 heltar hage nu och till våren kommer hon få ca 20 hektar stor hage med berg skog åkrar upp och ner går det.

Och hon får inte mer muskler bara för hon i denna 20 hektar stora hage eftersom hon inte är den häst som kutar upp och ner 1 timme omdagen upp för en brant kulle.
Hon står typ still och äter gräs går sakta runt och betar.
Springer dock när hon ser mig komma till grinden vilket jag ser som bara bra.. jag vill inte behöva jaga en häst i hagen eller behöva gå 20 hektar för attta en häst.

Men vi alla är ju olika.. vissa kanske ser det som skitroligt att leta 30 minuter efter en häst och jaga häst i hage i 2 timamr varje dag..

Men hon går på BETE som alla mina hästar gör på sommaren dock rider jag de som kan ridas eller köras nästan dagligen och hon kommer också bli hanterad och sittas i till juli 2007=)

Senast ändrad av en moderator:

Den senaste unghäst du haft har ju valsat runt från fodervärd till fodervärd eftersom du inte klarade av den.:rofl:

Gazzan medöver 20 års erfarenhet av enligt er trädgårdsuppfödda häsatr oavsätt ras vilket aldrig under dessa år varit problem..

Det är nog bara som så att ni isandsfolk inte vet hur man ska hantera en unghäst rätt.. Därför blir era unghästar odrägliga och då ska ingen få hantera en unghäst bara för ni inte kan det:smirk:

Ge upp va!

Eller så är det så att du inte mött motsatsen (unghäst uppvuxen i flock på stora ytor med minimal hantering) och därför igentligen inte vet hur hur stor skillnaden är...

Men det är ju inte rasen det hänger på, det är ju uppväxten. En islandshäst som fått växa upp som kramdjur är inte ett dugg trevligare än ett kramdjur av vilken annan ras som helst.

Men KRAMDJUR VEM har sagt att man måste sitta och krama låta fölet hoppa upp i famnen på en så fort man pratar om att hantera ett föl?

Jag har aldrig setat i hagen och gulligullat med ett föl, har heller aldrig låtit ett föl hoppa upp i famnen på mig

Tacka fan för att en häst blir odräglig då om man hanterar den så

Men det är inte på långa vägar vad RIKTIGT hantering är..

Utan man tränar just LEDARSKAPSÖVNINGAR och LÄR fölet VEM det är som är ledaren.
NH övningar i massor.
Träna på att flytta undan för tryck, flytta undan bogen/huvudet.
Flytta undan bakdelen få hästen att gå dit DU vill.

Mitt hbl föl när han var 6 månader kunde jag gå ut och gå med han LÖS jag kunde föra han dit JAG ville.
Sa jag proooo stannade han, sa jag back så backade han, ville jag flytta undan hans bak så gjorde jag det.
Han såg MIG som sin ledare och JAG var tryggheten när han var utanför hagen.
Var det något han tyckte var läskigt iakog han MIG vart jag inte rädd så vart inte han det heller.

Han kunde stå lös på gången jag kunde gå iväg och hämta något, han var en glad och trevlig häst där alla kunde hantera han utan problem.

Som 1 åring hade jag han inhyrd i ett stall och alla kunde ta ut och in han utan problem. Han var hur snäll som helst och jag fick såå mycket beröm över hur jäkla snäll och uppfostrad han faktiskt var..
Han lekte som en GALVNING i hagen med en 2 årig hingst stegrade sig, låssas bråkade sprang runt i hagen och lekte.
Dom somnade ståendes inne i boxen när dom kom in..
Han var ute från 06:00- 20.00 varje dag och hade fri tillgång på hö inne i boxen.
Jag hanterade han dagligen gick ut och gick borstade tömkörde löshoppade.Jag gick ca 1 -3 timmar om dagen med han klättrade Han var otroligt välmusklad och man såg verkligen hur musklad han var!
OCH jag:D
I en hästflock i det VILDA rör sig en häst iavsätt ras och ålder ett par MIL om dagen.
De går ständigt.

Ni överdriver ju hela tiden när ni säger att amn inte ska dalta och kramas med öl.. nä det kan jag hålla med om att man inte ska en häst är en häst och ingen kramdjur.. de kan amn köpa i affären för 100 kronor om man har ett behov att krama något lent och gulligt!

Men att uppfostra och träna på ledarskapet är A OCH O för att få en harmonisk häst i framtiden som vet vem ledaren är=)

Till att börja men kan ta ta ner dig från din kaxiga topp genom att meddela att det INTE är jag som bestäckt mitt sto.Jag köpte henne för 2 veckor sedan då var hon dräktig:smirk: :p

De bästa förutsätntingarna för en häst ÄR släpp den i skogen ge fan i att hantera den ALLS låt den bli en vildhäst och naturen sköter hand om hästen..
DET är så naturlig du kan erbjuda en häst nu pratar jag om HELA hästens liv!

Så alla hästfolk släpp era hästar i skogen sluta upp och rid!

Hör du inte hur du säger emot dig själv.. skulel hantering och uppfostran får en häst och bli dum och dryg=?

Är det denna syn du har på barnuppfostran med så tycker jag synd om dina barn..

Vadå hanterar du inte dina egna barn elelr uppfostrar dom?? har du fri barnauppfostran eller??

Låter du dagisbarnen uppfostra ditt barn istället för du??

Du säger ju emot dig själv.. det spelar INGEN roll NÄR du hanterar en häst.. skulel en häst som du säge rbli odräglig för du hanterar den.. då skulel ju fan ALLA islandshästar OAVSÄTT ålder vara odrägliga..
SÅ din häst är odrägligt enligt dig själv..
FYYYY på dig sluta upp å hantera den och rid för jösse namn inte hästen.Utan köp en häst släpp den på lösdrift och låt den gå där tills den dör..
KOlla till hästen lite då och då, avmaska och verka vid behov:smirk:

Ha du sån hästhantering så har jag min

Oj, oj, oj, tagga ner lite =)
Det här forumet är till för diskussion, eller hur?

Att jämföra hästar med barn/människor är inte alls en rättvis jämförelse. Människan är ett rovdjur och hästen är ett steppdjur/flockdjur. Vi har helt olika beteendemönster och helt olika behov. Det är också det som gör hästhanteringen så komplicerad, och kommunikationen så svår. Men lär man sig förstå och tyda hästen, så kan man skapa en riktigt fin relation till sin häst, och skapa bra förutsättningar för inlärning. Hästen har alltid sina instinkter med sig, men en häst som växer upp med människan som lärare, blir en häst som inte vet hur h*n ska kommunicera med andra hästar. Det blir en häst som ganska lätt tar över och blir bökig och fräck i hanteringen, och som är svår att kommunicera med eftersom den varken har ett mänskligt eller ett häst språk!

Jag tycker att det är tydligt hur du vill ha din häst, och hur du ser på uppfostran. Fortsätt du på det sättet, men kom inte och säg att du har en fräck häst sen. Och kom inte och klaga om din häst inte förstår va du vill med ridningen eller vid hantering. Om man förstår hur hästen fungerar och hur hästar kommunicerar med andra, så är det självklart vilket sätt man väljer att ha hästen på och hur man väljer att föra sig med hästen.

Om man inte har möjlighet att ha sin unghäst i flock (oavsett när man köper den), så kan man alltid skicka iväg den. Det är inte speciellt mycket dyrare än att ha hästen hemma själv. Jag har ingen möjlighet att ha min unghingst i flock här hemma, så nu går han på annan ort i Sverige, tillsammans med 30 andra hingstar. Jag har hälsat på honom några gånger, och han är väldigt hövlig och trevlig. De tränar aldrig unghästarna på att gå i grimma eller stå uppbundna, men när det behövs så sköter de sig exemplariskt.

Förövrigt så är det viktigt att lyssna på dem som har lång erfarenhet av uppfödning av islandshästen, eller överhuvudtaget, på dem som besitter mycket kunskap. Man är aldrig fullärd...

Jag håller med Silverkedjan till fullo i denna diskussion.

//Julia

Jo då jag har mött hästar som gått i flock..bla lojsta hed russen..Dom är skygga och går knappt att hantera..
Min bror köpte en 5 årigt sto därifrån och den hästen var spritt språngande galen gick knappt att ens hantera... Anföll i hagen stegrade sig när amn skulle leda henne och sparkade om man kom nära hovarna.

Det tog 1 år innan man kunde hantera henne till och från hagen och kratsa hovarna utan att behöva ta på sig hockey utrustningen:crazy:

Min moster köpte en 2 åring hbl hingst som gått på lösdrift och blivit verkad(tog i snitt 3 timmar per häst att bara verka)
Hon hade lika mkt problem med hästen som var stor och det viste han dessutom om.
Tog också här ca 1 år att kunna hantera hästen på ett säkert sätt.

Båda dessa hästar vart superfina hästar russet vart en bra allroundhäst och hbl en super bradressyrhäst MEN det var slit och jobb innan med många skador på människor.
DETTA hade man SLUPPIT OM man hade hanterat hästen innan.

Var med en tjej till en isis gård för inte så länge sedan.. unghästarna kom inte ens när hon ropade efter dom så skygga var dom.:crazy:
Vi gick in i en annan unghästhage och det var några som var skygga och rädda och man fick inte gå och klappa dom.

Ingen häst såg mager ut eller fet ut dock såg jag men de var skitiga och man och svansen var väldigt toviga av naturliga skäl.

Undantag finns alltid i båda hållen.. det beror mer på hur hästen är.. har amn en häst som är som en död sill kan amn släppa den för vind och våg och ta in den efter 5 år och rida oin utan problem..
Men har amn en ledartypad häst som är stark i sin personlighet kommer den inte bli lätt att hantera.Kommer bli många fajter och mkt onöjliga risker till skada både hos häst och människa!:crazy:

Jag vill inet skicka iväg en unghäst 40 mil och inte ha det minsta koll, den kan ju bli vanvårdad misshandlad ja du det finns folk till allt.
Jag vill kunna åka ut minst 5 dagar i veckan och kolal till MIN häst!

Klart jag inte kommer klaga eftersom jag inte kommer ha något ATT klaga över.. Jag har 20 års erfarenhet av hästar och ca 10 år av avel jag är inte helt jävla blåst jag heller inte för att skryta men faktsikt så vet jag vad jag pratar om eftersom jag har erfarenhet om just det jag pratar om...

Jag sitter ju inte och pratar om saker jag inte svart på vitt har bevis på .. andra kanske gör det men de får står för dom!

Och hästar och människor är rät tlika trots allt.. det är bara vi som inte inser det.. vi är flockdjur även vi.. och i brunden är även vi bytet på den tiden då det fanns djur som kunde ta en människa.
Sedan har vi något som en häst inte har.. En större mer utvecklad hjärna och vi uppfann äld och verktyg och insåg att detta kunde man döda med.
Och vart på så vis även en jägar OCH ett byte!

vi människor har även vi ett NH språk..Sitter det en 10 pers i ett rum och det kommer en ny är vi inte sena på att visa vem det är som bestämmer och du ska inte tro att du ska mopsa upp dig..Ska du vara med i vårat gäng ska du ha respekt för OSS.

Annars blir man mobbad.. OM den nya inte är en smart och sakta med säkert klättrar sig upp i ledarskapet...

Man kan även känna på sig om en männsiak kommer in är frbannad eller glad,, det känns i luften och jag kan genom mit kroppsspråk/ögonkontakt tala om för en annan männsika att det är nog bäst för dig att du går nu och inte pratar med mig just nu..

Man behöver inga ord ibland utan blickar kan säga mkt och mitt kroppsspråk..
PRECIS som det är hos hästarna.

Så sätt dig ner och tänk efter så ska du nog se att vi inte är så jäkla olika trots allt.

Sätt ett föl ensamt och den blir rädd osäker och gnäggar...

Sätt ut ett barn själv så blir den rädd osäker och grinar.

Hästarna är våra sällskapsdjur vi har dom för egen vinning vi vill rida, tävla träna,
Som många säger min häst mår dåligt av att inte bli rider bull shit säger jag.. önstetänkande kanske...
En häst vill om den får välja släppas fri och slippa behöva se en männsiks.. bryter den benet kommer den självdö hårda naturlagar och troligen bli ett byte för vargen.

Men du vet Gazzan/Morotsbiten/SolenPoolen vet alltid allting bäst själv.
Så det är ingen idé att vi kommer med några andra sanningar.
Så har det ju alltid varit.

Nja så är det ju iof inte.. han sparkade mig som 1½ år och jag vart rädd för han vi kom inte tillbaks till varandra efter min olycka.
Efter som jag inte fick ha häst på över 1 år efter olyckan fick jag inte den otroligt viktiga delen att"sitta" upp på en gång efter en olycka..
Det är ju välkänt att faller man av ska man upp igen på en gång just för att INTE bli rädd.
Nu fick jag inte den möjligheten att hantera han på 1 år och vart rädd..Det erkänner jag och vadå ska du mobba mig för det eller vad??
Varrsegod isåfall:smirk:

Och eftersom han är NH tränad och de som lånat han inte kunde det vart det stora missförstond mellan han och de som hanterade han och han blev en så kallad problemhäst.
Hon som har köpt han nu har ALDRIG någonsin haft problem med han enligt henne är han världens snällaste häst, hon kan ta ut han utan grimma, han lyder henne in i det lilla minsta hon kan gå han att dansa:love:
Hon kan rida han helt utan problem.

just för hon hanterar han så som jag gjorde när han var unghäst innan olyckan.

Man kan väl säga att jag lärt han svenska och de som lånat han har pratat japanska, och han har inte förstått och när japanerna har blivit arga har han blivit det med.

Nu kom det en svensk igen och han förstår och lyder precis som han blivit upplärt som föl:p

..
Lillen är en otroligt lyhörd och känslig häst och är helt underbar idag älskar att bli kliad och ompysslad.:love:
Snällsre häst kan du nog inte hitta... jo Gazella som förövrigt också är hanterad som föl/unghäst:p
Och är enligt mig den bästaste hästen i hela världen så guddomligt snäll och välhanterad!

Nja jag tror nog att era erfarenheter är lika riktiga som mina..
Erfarenheter är ALLTIDA rätt..

Vet du inte de???

Men vi har olika erfarenheter bara och kör efter dom som vi tycker är bäst och VET av just erfarenhet att det funkar..

Många vägar bär till rom...

Nu lägger jag ner denna diskusion tycker den inte leder någon vart än att man kastar paj på varandra..

Vi måste nog se att det finns olika sätt att hantera en häst.

Ha en fortsatt trevlig dag alla ni där ute och ta väl hand om era 4 benta vänner..

nu ska jag in till utrustning och kolla lite där=)

*KL*

Nu lånat jag ditt inlägg så slipper det bli missförstånd, att det jag nu skriver är riktat till någon.

Jag läste tidigare i en annan tråd om att vi människor uppfostrar hästar, vem som skrev så är oväsentligt men personen känner säkert igen sig.

De som bäst uppfostrar en häst är naturligtvis en annan häst, för inte fasen skulle vi släppa våra barn in i en hästhage eller kor, lejon, elefanter för att få våra barn rätt uppfostrade. Varför vara så förmäten och tro att människan gör ett bättre jobb än hästen själv?

*kl*

Där jag jobbar är hästarna uppdelade efter följande.

unghingstar och avelshingsten går tillsammans i en hage, fritillgång på hö, enda kontakten dom har med oss är vid vatten (om dom ens märker att vi är där) och när höet fylls på.

unghästar i åldern 2-4 samt två äldre hästar som ingen av dom är ridhästar pga skador, dom går bara kvar där och mår bra.. Dessa fodras med uppvägt hö.

Sen går stona och deras föl tillsammans med ett ettårigt sto som inte har sin mamma kvar där, där går även ston utan föl men som alla är dräktiga. Dessa har självklart fritillgång på hö.

De flesta ridhästarna står inne, det är tre ridhästar och en shettis inne, shettisen är inne för att hon inte når upp till vattenbaljan i sin "vanliga" hage. Det är alltså fyra ridhästar som står inne.

Ridhästarna som går på lösdrift har en egen hage och dom vägs höet till..

Min unghingst kommer gå ensam i en hage tills hans hormoner har lagt sig efter kastrering, när allt är frid och fröjd där kommer han förmodligen släppas ut hos ridhästarna på lösdrift, jag vågar inte släppa ut honom till unghingstarna eller unghästarna, hos unghingstarna är han för stor även om en annan hingst är där, hos unghästarna är det tre ston och ja, hans hormoner får lägga sig innan jag vågar det där.. Kanske är löjlig men jag tänker främst på de andra hästarna. Odinn är trädgårdsuppfödd och har dåligt med respekt för människor och lika dåligt med respekt för andra hästar då han gick som äldsta hingsten i hagen på i hingstflocken. Han har aldrig blivit tillplattad av en äldre häst. Ridhästarna på lösdriften kommer garanterat lyckas med det.

Senast ändrad:

Själv så hade jag problem med vad jag trodde "islands" skötseln med unghästarna innebar då jag var van att hantera fölen från dag 1. De måste ju vara hemskt jobbigt när de väl måste hanteras.

Men med mer erfarenhet från det bra stället jag är på så har min syn ändrats mkt. De gånger som unghästarna "hanteras" är vid hagbyten, verkning, avmaskning mm. Men inte är de några skygga hästar utan glada och nyfikna. När tex hingstarna har flyttats så har vi gått efter vägar och haft flera hingstar var utan problem. Inte behöver man gå och jaga dom för att ta dom utan bara att ta en hög grimmor och sätta på dom vart efter dom kommer.

Var även förut av den åsikten att hästar ska gå i flockar och skulle aldrig ha unghäst enbart gående med typ gamla julle. Tyckte sådana hästar var helt ok innan erfarenheterna med "riktigt" flockuppfödda hästarna.

Visst kan man hantera sin unghäst (men då ska man veta vad man gör) men för mig numera så skulle mitt mål vara att den kan gå i grimma och lyfta fötterna.

haha gud dagens skämt....vilka är det som leder sina galna unghästar med kedja och hjälp + spö, inte är det vi iaf:devil:

Nu lägger jag ner denna diskusion tycker den inte leder någon vart än att man kastar paj på varandra..

Vi måste nog se att det finns olika sätt att hantera en häst.

Ha en fortsatt trevlig dag alla ni där ute och ta väl hand om era 4 benta vänner..

nu ska jag in till utrustning och kolla lite där=)
Jag har svarat lite i tråden om 3½-åringar och följt denna tråd lite på avstånd.

Anledningen till att stämningen trissas upp är för att du tar saker ur luften och hittar på saker som du sedan gör till allmänna sanningar. Jag förstår att folk (inkl mig) blir förbannade när du hittar på att de/vi sagt saker vi inte sagt.

Sen när du inte hittar fler argument, då är du beredd att lägga ner diskussionerna och tycker att alla islandshästmänniskor gör fel. Är det inte konstigt att det är så många som söker sig till denna ras för att de tycker att den är så trevlig att hantera och rida? Och det trots att det är "människorna som är så hemska" som står bakom rasen.

Som jag skrev i den andra tråden: det finns mycket (gratis) kunskap att hämta här!

Har en känsla av att detta är ett så kallat "flamebait" från en som använder fler synonymer här på forumet precis som "inte ung" påpekade :cool:
Bästa sättet är att nonchalera det hela...;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Tyvärr så är det nog inte det.
Nicken har kommit i kronologisk ordning vartefter de har blivit avstängda.
Och det har alltid gåtts på i samma stil.
I många år.

Denna personen finns och är verklig.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat