"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det var det dummaste jag hört!

Håller faktiskt med dig där, du har väl all rätt i världen att "packa in" ungarna i din egen bil!

Tycker även jag att det är väldigt obehagligt med "bilrivarhundar". Jadzias sätt fungerar väl utmärkt om hunden är lite orolig i bilen.

Har själv tre tollare, riktigt sockersöta, och när de sitter i bilen står folk gärna en bit ifrån och pekar och ler ( titta så söta, nej men oj då ). Då är det idel viftande svansar och stolta hundar, för tro det eller ej, mina hundar tycker det är jättemysigt när folk ler och tittar på dem. Kommer någon riktigt nära buren ( de är alltid i bur i bilen ) kan det hända att de skäller. Då är det nej men oj då, och så backar man något steg.
De flesta jag träffat är faktiskt rätt så vettiga när det gäller hundar.

Samma gäller grannbarnen som frågar om man får klappa hundarna. Gör de inte det så ropar jag stopp. Då får de inte hälsa den gången, och tro mig, då lär de sig snabbt.
Detta bland annat för att vår yngsta är lite rädd för barn än så länge. därför hälsar hon bara kopplad, under mitt överseende, på hundvana barn. Annars kanske hon skäller lite, inte en stor grej, men det är mitt ansvar att hon inte skall skrämma några barn i området, för även hon, som den lilla skit hon är, kan verka rätt stor för en sexåring.
Vår äldsta är dock barnsäker och henne kan de klappa på och hänga på bäst de vill.

Tycker i stort att det är hundägarens ansvar, MEN om jag som hundägare håller i min skällande, varnande hund och har sagt nej till den som vill hälsa, och de ändå skulle vara dumma nog att gå fram, kan jag väl inte säga att jag tyngs ner av extrema skuldkänslor precis...

/

svar till: Men varför sitter hunden ensam i bilen då? Det kan väl aldrig vara bra? Man får även som hundägare räkna med att det finns idioter. Så man kan inte räkna med att kunna lämna hunden i bilen hur som helst.

Ska man enligt dej ens kunna lämna hundarna ensam i sitt eget hem då?? Det finns ju faktiskt inbrotts tjuvar!!!.... :confused:

Jag själv är faktiskt rätt less på människor som inte har ett dyft till hundvett... (inte riktat till dej) Där vi bodde förut fanns en ute plats som min hund brukade ligga på dagarna i ända, tittade upp ifall det gick förbi någon på gångvägen, hund som människa, men sen var han nöjd. Men sen finns de dom människor som inte kan låta honom vara... vuxna människor klampade in på vår uteplats och SKULLE KLAPPA den fina hunden.... utan att fråga... klämde till och med in honom i väggen BARA för att få klappa.... :mad: Dom har jag idag att tacka för en hund som är rädd för främmande människor! :cry:
Till och med barnen var bättre än så... dom ropade och frågade om dom fick klappa hunden och hur dom skulle hälsa på hunden! :banana:
Jag är än idag förvånad att han aldrig högg någon av de människor som tröck in honom i väggen till han skakade!! Hade det då varit mitt fel ifall min hund hade sagt ifån???? :confused:

Man får även som hundägare räkna med att det finns idioter. Så man kan inte räkna med att kunna lämna hunden i bilen hur som helst. Ska man enligt dej ens kunna lämna hundarna ensam i sitt eget hem då?? Det finns ju faktiskt inbrotts tjuvar!!!....
Det är ju vanligare med inbrott i bilar än i folks hem. Rent statistiskt då. Jag undviker att förvara värdefulla saker i bilen för att inte få inbrott i den. I mitt hem har jag aldrig haft inbrott. Däremot gott om hemfridsbrott, typ som för dig och din hund. Men då så är det hästar som skall klappas och matas med div. bråte. Så inte är då djuran säkra hemma heller. Men i alla fall mindre utsatta.

Hade det då varit mitt fel ifall min hund hade sagt ifån????
Ja det är ju det. Precis som om hunden biter inbrottstjuven, eller om inbrottstjuven halkar på min osandade trädgårdsgång, eller om den gör sig illa något annat som jag har i vägen för dess framfart. Världen är galen, eller i alla fall vissa delar av lagen i detta landet.

Ja usch ja...fick mail häromdagen om en 4-månaderskille som vart stulen i Stockholm.

Oj oj oj inte_ung du låter som en riktig "alltsomharmedhundattgöra-hatare" :smirk:

Hur mkt du än säger att du inte är det så går det ju inte att undkomma dina stora besvär med oss hundmänniskor och hundar!
Att jag binder min hund utanför en affär (som mååånga andra) är min ensak...och ska inte min hund (en levande varelse) få vara ifred då?? :confused:
Jag kan förstå om man inte kan hålla fingrarna borta från en bersprängare (tjuvar som många är) men att min hund..vår familjemedlem inte ska kunna sitta lugnt och stilla och titta på folk medans jag köper en liter mjölk ??(för det är ju inte så att jag storhandlar med hunden väntandes utanför)
Isåfall är det ju inte mig det är fel på utan dom som inte kan respektera min hund. :mad:

Bara för att tjejen vid din dagmamma gapade på dig för att du skulle ha jagat upp hunden i bilen så gapar inte alla så.
Jag ignorerar bara om mina hundar skäller till när ngn går för nära bilen...och då har personen gått nära för mina hundar bryr sig vanligtvis inte. Varför bry mig sålänge personen inte försöker ta sig in i bilen :confused:

Och springa förbi hundar...nja...varför springer inte en joggare förbi mig (utan hundar) utan att göra sig varse om att han/hon kommer?? Joggare var inte problemet inte_ung hade du läst ordentligt hade du insett det ;) Det var barn i det fallet (som förövrigt tråden handlar om)
Barn springer inte förbi mig eller kommer springandes emot mig för att i sista sekund vika åt sidan i ett skrik :smirk: MEN har jag hundarna med mig så gör dom det... JAG tycker det är trist.

Och Jadzia: jag undrar OM du skulle sätta din hund utanför en affär om ngn ens skulle försöka klappa den? Eftersom det är en "kritiserad" ras i media mm....

Jo *ha ha* Jag har sett det själv! Vid mitt förra jobb så satt det en fastbunden Rottis och en tjej gick fram till den. Den hoppade upp mot hennes ansikte och markerade att han minnsan inte ville bli påträngd. Hon backade snabbt och har vi tur så gör hon ALDRIG mer om det.

*huga* Jag lovar att jag ALDRIG hade gått fram till Tasse om han satt uppbunden någonstans. Kanske till och med gjort en liten lov förbi för att inte reta upp han, han är STTOOOORR tycker jag. :d

Precis det var därför jag frågade :D JAG och många med mig skule ju INTE gå fram till en rottis som satt fastbunden. Däremot är det nog lättare med mina hundar (2 små troll på 30 cm... :smirk:) det är ledsamt.... MÅSTE man vara stor och pampig för att få vara ifred??

Ja det måste man. En Labrador går inte att sätta fast utan att folk klänger. För de är ju så snällllllaaaa. Men min äldre tik är rädd för folk...

Jag tycker att binda hunden utanför affären, är som att sprida grejjor omkring sig. Vad ger hundägare rätt att ta upp den platsen med sina prylar, d.v.s. hunden.

Kan jag ställa ett terrarium med ormar utanför affären och förvänta mig dels att det är okej, och dels att det får vara i fred? Vad tror du?

Att jag binder min hund utanför en affär (som mååånga andra) är min ensak...
Nej, det är inte "din ensak", ty det påverkar alla som skall handla i den affären. Så det är lika litet din ensak, som var jag parkerar min bil. Man får inte ställa vare sig bilen eller hunden i vägen för andra.

Isåfall är det ju inte mig det är fel på utan dom som inte kan respektera min hund.
Vaddå respektera? Lämna dina grejjor i fred menar du väl? Det vet du väl att människor inte kan? Varför skulle de plötsligt kunna lämna hundar i fred när de inte kan lämna något annat i fred?

Nej, man får hålla reda på sina prylar, även då hundar. Och kan inte bara släppa dem var som helst och gå därifrån och göra annat och tro att det skall gå bra. Utanför ICA är definitivt "var som helst". För där passerar det ju ovanligt mycket människor, så där blir exponeringen ju extra stor.

Men visst tycker jag att folk skall lämna andras grejjor i fred, men nu så fungerar det ju inte så. Tyvärr. Så då får man anpassa sig till det, även som hundägare.

Och jag har då inga problem att hålla fingrarna borta från hundar. Där så är nog de s.k. hundälskarna ett större problem. Jag tycker att det är bra att hunden är just bunden. För då vet jag ju var den är, och kan gå runt den. Så för min egen del, kan den väl vara fastknuten utanför ICA hur mycket som helst, bara det fortfarande finns plats för mig att komma fram också.

Men jag måste ju få påpeka att du inte gör värst vidare bra reklam för hundägare du heller. Så som du fräser åt mig.

Nu är ju inte hunden med en "sak" utan med en levande kännande varelse.

Vid min lokala affär har de 'hundkrokar' och de sitter ca tre meter från dörren. De är ganska bra för hunden kan se dörren men folk kan gå in och ut med påsar och ungar utan att det sitter en hund ivägen. Visserligen hindrar inte dessa krokar folk från att klappa men det krävs åtminstone att folk gör ett aktivt val. Jag gillar inte heller när hundar sitter i ingången till en affär precis lika lite som jag gillar att barnvagns- och rullatorfolket måste parkera där det är trångt. Kanske är folk omedvetna om sin omvärld eller så struntar de i vad andra upplever?

Nu är ju inte hunden med en "sak" utan med en levande kännande varelse.
Må så vara. Men den får ändå räknas som en "ägodel". Vore den en självständig individ, så skulle man ju kunna be den vänta utanför ICA, och inte behöva binda den. Och så skulle den dessutom ha rätt att skaffa sig vilka vänner den ville på egen hand. Och den skulle också ha rätt att strunta i att vänta utanför ICA.

Så nu tycker jag att ni får bestämma er:
Är hunden någons privata egendom eller är den en egen individ?

Om den är privat egendom, så får man lov att behandla den som sådan. Andra skall lämna den i fred och ägaren får se till att hålla ordning på den och inte placera den så att andra kan pilla på den om det är "icke önskvärt". Jag räknar med att min motorcykel kan bli pillad på om jag ställer den ifrån mig obevakad. Så jag låser den och ställer den stadigt så att den inte skall välta.

Om den är en egen individ, då så har den väl rätt att träffa vem den vill. Och andra individer, d.v.s. människor har också rätt att ta kontakt. Precis som man gör människor emellan. Och i hundfallet så blir det ju då att klappa hunden och prata litet med den.

Mina hästar är också tänkande och kännande individer. Men jag tror inte i min vildaste fantasi att min Shetlandsponny på 84 cm skulle få stå ifred ens i 10 sek om jag band honom utanför ICA och gick in och handlade. Jag skulle antagligen hitta honom i improviserad barnridning när jag kom ut från affären igen. Om jag skulle hitta honom alls.

Att jag är så mkt emot att sätta hunden så har en anledning.
Min gamla hund satt utanför en affär, en unge kastade en smällare på honom och resten kan du kanske tänka dig....
Jag litar inte på folk, därför sätter jag aldrig mer mina hundar utanför en affär.
Ungen cyklade därifrån, min dåvarande pojkvän slet honom av cykeln och gav honom en fet smäll, men det hjälpte inte hunden..

Min replik skulle egentligen vara under IU. Jag tycker inte heller att man skall sätta hunden utanför affären mer än möjligen om man kan se den hela tiden.

OK :D
Man lär sig alltid något, det var i min dumma ungdom incidenten hände med min (nu insomnade) hund.

Precis som Money säger så är ju inte hundar en "sak" :smirk:

Tycker du börjar bli lite vilsen nu....

Till å börja med...VEM sa att jag har satt min hund ivägen för andra?? Vi har Krokar (sådana där festligt snurrade saker) fastsatt i affärens vägg ;) vad ska man annars binda fast där? Iofs VAD MAN VILL så vill du snurra fast din orm där...vassego men var beredd på att det kommer reaktioner då, eftersom hundar är det dom brukar stöta på när dom går och handla. :D
Å du? Man får ALDRIG felparkera....hur många p-böter har du? Säg gärna NOLL...för du gör ju aldrig fel :smirk:

Det är ju inte heller så att jag "släpper" min hund utanför affären och går...det förtår du nog själv...jag binder fast honom med 3000 dubbelknutar...att exponeringen blir större utanför ICA kan man ju se som både negativt och positivt, OM nu ngn skulle vilja ta honom VET personen i fråga inte HUR många som känner denna hund om det är mkt folk i rörelse. Det finns alltså bättre och sämre tillfällen att binda upp sin hund på, jag t.ex skulle aldrig sätta min hund utanför om det är mörkt och lite folk.

Jag tycker bara att det är upp till mig VAD jag gör med min hund....och DU är ju den som TROR att jag binder min hund så du inte ska komma fram...vem är det som fräser då??
Du kastar ju skit bara för att du råkat hamna i situationer tidigare med andra hundar/hundägare...varför tro att jag är likadan?? Och varför ta upp dessa grejjer med mig??

Ställ du ditt terrarium med ormar utanför ICA...försvinner dom så gör de? Alltså det är var och ens ensak OM dom binderupp sin hund utanför...jag gör det då jag SER hunden genom fönstren i stortsett hela tiden :smirk:

Det roliga är att jag kan ställa en påse med tidigare inhandlade varor etc brevid honom och säga åt han å vakta...han är jätteduktig och det är aldrig ngn som går fram då (alltså är påsen helt oviktig för folk) men sitter han där själv och tittar på folk istället ska folk gärna fram å klappa å peta och vissa barn då hetsa honom. :mad:

Jobbigt bara att du inte kan skilja på hundägare och hundägare

Som sagt jag ser min hund när jag handlar :)

Hon blir alltid "vilsen" när man diskuterar hund med henne. För hon vänder och vrider på det så man orkar inte ens fortsätta läsa.
Hon måste få rätt så hon tjafsar tills folk inte svarar längre.
Hon gillar inte hund och har inte hund, så hon förstår inte hur det är att äga en hund. Därför får man alla möjliga konstiga åsikter från henne. Hon gör stor sak av allt. Jag har aldrig mött en person (som inte har hund) som gnäller så mycket under mina 20 år som hundägare.
Hon gör allt för att hitta fel på hundfolk.

Jag tycker vi helt enkelt ska bojkotta henne och inte svara när hon skriver på den här sidan. Jag tänker börja med det nu. Varför lägga ner tid på någon som ändå inte lyssnar eller som framförallt inte delar vårat intresse utan snarare tvärtom, hatar vårat intresse.

Jag hänger på NU :)

Ahaaa!!

Har ingen erfarenhet av denna människa men började bli rätt putt på hennes sätt att argumentera, vilsen är rätt ord :smirk:

Tack Grana :bow: nu slipper jag ödsla mer tid.

Finns ju faktiskt mkt trevligare människor att prata med här! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar