"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det var ju ett fantastiskt bra och moget sätt att hantera sin omgivning på som hundägare. Jag har ställt massor av frågor som ni skulle kunna ha svarat på i stället.

Men just precis nu, så visar just ni hur insnöade hundägare är. Ty även just ni vägrar att se världen från något annat perspektiv än hundägarnas.

Och ärligt talat. Då kan ni ju stå där med er oförstående omgivning när det gäller hundar. För det här ger ju inte mig större förståelse direkt.

Lisitgt av er alltså!

Och listigast är förstås den som måste åberopa andras olistighet.... :D :angel: :D :rofl:

Ja, dom plockar dom hejvilt just nu. Någon hade till och med blivit rånad på sin hund.

Haha, Tasse-fnasse som är en liten plutt. Du skulle se bjässarna som finns på klubben.

NEJ!!!
Collie är mycket försiktig när de käller främlingar något man bör veta!
var höll föräldrarna hus???????????????????

:crazy: vart bär det av eg?

usch....

Här i Malmö har det varit en annons under några söndagar om en Cattledog som blev stulen ur en låst bil. Det är ju oxå en hund med lite tuffare utseende. Det är skittrist. Här hör man dessutom om hundar som blir stulna ganska ofta och ibland ser man lappar som sitter uppe i affärer. Man undrar just vart dessa hundar tar vägen...

En hund är både och.
Den är dels en ägodel ur både juridisk synpunkt och enskilt perspektiv, men också en egen individ med egen vilja och egna känslor. En hund är i många avseenden som ett litet barn, medan i andra mer självständig. Hunden måste passas och styras för dens egen säkerhet, precis som ett barn. Du låter väl inte dina barn hälsa på precis vilka de vil eller gå dit de vill innan de blivit stora nog. Hunden blir aldrig stor nog, utan är hela tiden beroende av sin förare.

Dock är också de egensinniga och kan ha en väldigt stark vilja. Denna vilja får man ibland respektera och ibland bortse ifrån, precis som barnens när de är små.

Så, jag äger mina hundar. De tillhör mig och är därför inte till för andra att klappa på. Dock är inte det hela sanningen när det gäller klappandet, för ännu en anledning till att inte alla får klappa är att skydda hunden och styra vilka upplevelser den ska få, så att den känner sig trygg och positivt inställd till människan. Speciellt viktigt är det då hunden är valp. En negativ bild av människan som fästs i det stadiet kan vara mycket svår att få bort. Därför kan inte vem som helst få klappa på vovven.

Ja usch. En kompis hundar vart stulna ur hennes bil i början av sommaren, dom kom lyckligtvis hem.

Cattledog? Hur ser dom ut? :confused:
Jag får ofta mail om stulna hundar då jag själv efterlyste min kompis hundar och så. :crazy:

Jag tycker snarare att Inte_ung är en som *verkligen* respekterar hundägare. Hon skulle ALDRIG olovandes gå fram till en hund ! Det är ju så man vill ha det !

En hund är i många avseenden som ett litet barn, medan i andra mer självständig. Hunden måste passas och styras för dens egen säkerhet, precis som ett barn. Du låter väl inte dina barn hälsa på precis vilka de vil eller gå dit de vill innan de blivit stora nog. Hunden blir aldrig stor nog, utan är hela tiden beroende av sin förare.
Då så är det ju ännu mindre vettigt att lämna hunden ensam i en bil eller bunden utanför ICA. Det skulle ju ingen göra med ett litet barn som behöver passning och styrning. Inte sjutton ställer jag en barnvagn med en bebis i utanför affären när jag går in och handlar! Eller lämnar ett 2-årigt barn fastpänt i bilbarnstolen eller löst i låst bil, medan jag går ett ärende! Detta dels för att ett barn kan bli rädd och ledsen, dels för att det kan hända en olycka och dels för att någon kan vara dum emot barnet eller röva bort det för otrevliga sysselsättningar. Precis som med hundar.

Så varför tycker hundägare att det är okej att binda kompisen hunden i väggen utanför ICA eller låsa in den i en bil? Det skulle man ju aldrig få för sig att göra med ett litet barn!

Jag anser fortfarande att hunden tillhör sin ägare och att bara ägaren får bestämma vem som "klappar vovven". Precis som att jag bestämmer vem som får rida på min häst.

Har du läst alla 12 sidor då?? :confused:

Läs hela meningen
En hund är i många avseenden som ett litet barn, medan i andra mer självständig.
.

Det innebär inte att man helt kan likställa den med ett barn som i ditt resonemang ovan.

Orsaken till att jag blir impopulär bland hundägare här på forumet, är att jag inte visar tillräcklig possitiv entusiasm över hundar. Just den entusiasm som många här skriver att de vill slippa i verkligheten.

Eftersom jag inte tycker att hundar är gulliga, så är jag här en otrevlig typ. Men i verkligheten så är jag ju den där bra människan som lämnar hunden i fred. Så det blir ju en svår balansgång att gå. Om man inte vill att folk skall kladda på valpen och samtidigt tycker att folk som inte gillar hundar inte borde få finnas.

Okej, inte likställa helt då.
Men är det inte fortfarande så att de kan bli ledsna och ensamma, råka ut för eller ställa till med olyckor samt råka illa ut p.g.a. dumma människor? Och därför skulle behöva samma beskydd av sin ägare/förare som ett litet barn av en vuxen?

Ja man kan nog säga att de att de behöver samma skydd som ett barn och jag som hundägare har väl samma ansvar som en förälder. Fast det är ett barn som pendlar i ålder...du har allt från en tonåring som faktiskt klarar av saker/ansvar alldeles utmärkt till det lilla barnet där du måste kontrollera allt. För att göra det ännu mer komplicerat är det individ beroende. Att lämna en hund i en bil kan fungera utmärkt men annan är direkt olämplig (kastar sig en hund mot rutan och far runt som en galning så fort någon närmare sig bilen så är det ju inte någon angenäm vistelse för hunden).

[/quote] Jag försöker att balansera upp hundägarnas värld. Det verkar som om hundägare har svårt att förstå att det finns människor som varken gillar hundar eller är intresserade av dem. Och att det därigenom finns människor som inte har en aning om hur man beter sig med en hund, och som inte heller någon som helst ambition om att lära sig. Hundägare måste ta hänsyn till dessa människor, annars så blir det lätt olyckor.

[/quote]

Ärligt talat så balanserar du säkerligen inte upp en endaste hundägares värld. Jag har läst ganska många inlägg av dig nu när det gäller det här med hund, och ärligt talat är du både förutsägbar, tjatig och ganska ointressant.

Det intryck man får är att du inte har den minsta lust att diskutera och belysa hundhavandet från olika håll, du verkar omåttligt förtjust i att tala om att "Så Här Är Det".

Jag känner mig inte i minsta behov av att få min hundägartillvaro balanserad. Har man levt i 46 år utan hund, och endast ett halvt år med hund är man nog balanserad så det räcker. Jag VET hur det är att vara osäker inför det där med hundar och hur man ska bete sig - men ärligt talat så är inte din metod ägnad att få hundägare att få större inlevelseförmåga när det gäller icke-hundvana människors syn på saken.

Jag tror inte ett dugg på att du är är i något slags missionerande, balanserande syfte. Jag tror att du skriver på det här forumet för att du tycker att det är kul att reta upp folk.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025