"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jag VILL INTE lära dig ett dyft för jag tycker inte du är värd det tyvärr :smirk:

Fråga på du bara...men OM du skulle lyckas läsa nått utav svaren så ta åt dig och försök förstå människan som skrev INNAN du frågar samma sak igen och igen, det är det folk inte gillar med dig :( Att du ska tjata och tjata oom och om igen. Det förstör liksom sammanhanget i tråden....förstår du?? :confused: Vet överhuvudtaget inte varför jag bryr mig...du kan ju lika gärna få sitta här och disskutera med dig själv som Grana sa....men ibland kan man inte sluta förundras över hur vissa människor fungerar :smirk:

Och du går på rätt hårt angående vad du kallar oss hundägare...inge vidare omtyckt tyvärr...

Ja men om svaren varierar VARFÖR föra denna oändliga disskussion vidare?? Då måste det ju vara upp till dig att bestämmadig för ett utav alternativen :confused:

Fråga dig själv vad du tycker m.a.o! Lycka till! blir nog endel grubblande.... :smirk:

Det blir lättare att bestämma sig hur det är om man får flera svar, eller ett fördjupat svar med förklaringar.

Och du må tro att jag har grubblat.

Så är det ju med allt här i samhället - hundägare är ingen enhetlig grupp. Jag kan inte indentifiera mig med många hundägare. Likadant var det när jag höll på med hästar. Jag tyckte att de flesta hade mycket konstiga åsikter om ridning och ffa var det mycket snack och lite verksta'..

Jag antar att även du ibland blir sammankopplad med en grupp där du inte kan stå för allt som de andra gör - tex föräldrar.

Jag antar att även du ibland blir sammankopplad med en grupp där du inte kan stå för allt som de andra gör - tex föräldrar.
Jodå, ofta. Både som förälder och hästägare. Men jag förklarar gärna både mina åsikter och handlingar för de som undrar.

[/quote] Jag har här på bukefalos lyckats att verifiera att de hundincidenter som jag har råkat ut för, var orsakade av korkade hundägare och inte av mig. Särskilt tack till Fodong.
...

Och så måste jag tillägga att av dig så har jag inte lärt mig ett dyft. Du försöker ju bara att "uppfostra" mig, och det hjälper inte någon hund eller hundägare.

[/quote]

Nog är det många hundägare här som förklarat för dig att om hunden bär sig illa åt och är ouppfostrad, så är det hundägarens ansvar, och att det finns korkade hundägare. Precis som det finns korkade icke-hundägande människor.

Här handlar det också om omsesidig respekt. Du uppfattar det som om man vill "uppfostra dig" och att du inte lärt dig något av denne skribent. Det är lätt att uppfatta dig som om du också vill uppfostra den hundägande världen.

Livet är inte svart eller vitt. Det finns massor av väluppfostrade hundar och hundägare. Det finns ouppfostrade hundar och korkade hundägare. Precis som det finns trevliga och ouppfostrade barn, trevliga och korkade hästägare.

Livet är inte svart eller vitt. Det finns massor av väluppfostrade hundar och hundägare. Det finns ouppfostrade hundar och korkade hundägare. Precis som det finns trevliga och ouppfostrade barn, trevliga och korkade hästägare.
Ja så är det ju.

Det är lätt att uppfatta dig som om du också vill uppfostra den hundägande världen.
Det finns vissa delar av den hundägande världen som jag vill uppfostra. Den korkade delen. Det är ju den som jag har stött på mest. Den andra delen, den "väluppfostrade" delen. Den märker man ju av förklarliga själ inte så mycket av.

Du kan inte ana vad jag har blivit beskylld för av korkade hundägare, vars hundar just har utsatt mig för både det ena och det andra. Det räcker definitivt till för att idiotförklara många hundägare.

Men jag kan gott tänka mig att många hundägare har tillräckligt mycket dåliga erfarenheter av "olovlig hundklappning" för att idiotförklara hela världen.

Det konstiga är när jag idiotförklaras för att jag INTE vill klappa hunden. Det har faktiskt hänt.

Lös hund rusar fram till mig för att hälsa, på min gårdsplan där hunden inte ens hade att göra. Jag ber ägarna koppla hunden och får till svar att den "bara vill hälsa". Jag svarar "Men det vill inte jag, och om ni skall promenera över min gårdsplan så skall hunden vara kopplad". Varpå jag får en utskällning för att jag bor på landet utan att tycka om hundar. För kopplad skall den stackars hunden ju inte behöva vara trots att det är Juli månad.

Om hunden inte är van och tränad på att bli lämnad så blir den ledsen och orolig. En van och tryg hund klara sig dock alldeles utmärkt ensam en stund oavsett om det är i bil eller hemma. För många hundar är bilen en tryggare plats än hemmet när det gäller att lämnas ensam.

Men visst är det så att de kan ställa till med olyckor eller bli antastade och därför ska man inte lämna dem utan uppsyn utanför affärer och liknande.

Vissa undantag finns dock och det är de servicehundar som assisterar handikappade. Många handikappad eär beroende av sina hundar för att kunna utföra dagliga ärenden och eftersom servicehunden inte ännu är jämställd med blindhunden får den inte följa med överallt.
För dessa hundar och deras ägare är det en nödvändighet att kunna lämna hunden uppbunden vid vissa tillfällen, men jag tror också att folk överlag har mer respekt för servicehundarna än vanliga svensson-hundar.

Visst formar vi som ägare våra hundar i mångt och mycket, men vissa hundar är ängsligare i sin läggning. Det räcker då med ett misstag för att mycket ska vara raserat och ta lång tid att bygga upp igen.

Dessutom får man inte glömma att en hel del hundar är omplaceringar där tidigare ägare kan ha ställt till med en hel del.

Men jag undrar, varför vill du inte ha hunden i bilbur?
Jag kan bara se fördelar med buren. Hunden åker säkert och slipper kasa runt vid eventuella kraftiga inbromsningar. Är man ute och jobbar i skogen kan man lämna bakluckan öppen medan man lägger spåren. Svalt och skönt för hunden.
Bilbur är även en extra säkerhet då man öppnar bakluckan. Även den säkraste hund kan få för sig att smita ut.

Det var flickan och ägarens fel.... :mad:

eftersom servicehunden inte ännu är jämställd med blindhunden får den inte följa med överallt.
Det var väl urbota dumt. Sevicehunden är väl lika nödvändig för sin människa som blindhunden? Den borde deinitivt få vara med överallt. Det är ju som att få ta med sig protesen. Dessutom så är väl en sevicehund extra stöldbegärlig, den borde ju kosta hur mycket som helst?

Jag vet, det är urkorkat och man arbetar för at servicehunden ska få samma status som blindhunden. Det kommer nog i framtiden. Servicehunden är ju relativt ny och statsapparaten agerar långsamt.

En färdigubildad servicehund är säkerligen snordyr, men det finns inga färdiga att köpa. Något som borde göra dem extra stöldbegärliga.
I dagsläget finns nämligen ingen skola som utbildar servicehundar utan det får hundägaren själv göra i samarbete med Nordiska Rehabiliteringsfonden.

Och varför se så arg ut?? Eller var det inte riktat åt mig?? :confused: Tycker precis somdu nämligen

Usch vad hemskt det måste vara att vara tvungen att lämna sin servicehund utanför t.ex. affären.

Ja iallafall jobbigt för dom som behöver sin hund för att klara sig i det dagliga livet....

Om någon stökar med bilen, är det en helt annan sak. Då vill jag att jycken visar vad han går för. :devil:

LIA

Då så har du misuppfattat mig helt. Jag läser alla svar mycket noga. Och begrundar dem väl.
Du och jag har haft meningsutbyten, många och långa, i ett par trådar, så min uppfattning är väl underbyggd.
Sorgligt att du inte kan se själv, hur trådarna blir.

LIA

Javisst,
många hundar har ett svagare psyke, av arv eller förvärvat. Många av dessa kan man likväl styra om till en lugnare och tryggare tillvaro.
En gång fick jag ta hand om en ung schäfertik, som var bitsk och utan självförtroende. Efter ett par månader var hon lugn och trygg och bekymrade sig inte om folk. Samma dag hon var tillbaka hos sin matte, var hon tillbaka i gamla spår. :smirk: Inga fel i den miljön dock. Vet inte var det gick fel, men uppenbarligen misslyckades jag med "uppdraget". Antagligen hängde hunden upp hela sitt självförtroende på mig, vilket ju inte var meningen.

Men jag undrar, varför vill du inte ha hunden i bilbur?
Mentala problem! Hos mig, alltså!! :o
Jag är totalt negativ till att stänga in, låsa fast, tvinga och hota. Har inte ens en kattbur när jägaren åker med. Dessutom tar hundburen bort en massa värdefullt utrymme.
Hunden åker i skuffen (kombi) och kan kommunicera fysiskt med framsätesfolket, eftersom baksätet oftast är nerfällt. Han (och alla tidigare) vet att man stannar i skuffen, och vid kraftiga inbromsningar har han ju stöd mot framkanten.
Så skall jag erkänna en sak. Han sitter ofta lös där bak med luckan öppen när vi parkerat. Även när vi snabbshoppar etc. Alternativt är båda bakrutorna nervevade. "Även den säkraste hund kan få för sig att smita ut." Nä, det gör han (eller tidigare) inte, vilket förvånar många. Vilket förvånar mig. Nu lär jag väl få på skallen här. :eek:
Stöldrisken då? Han gillar inte tjuvar. ;)

LIA

Precis :devil: Enda gången mina hundar har reagerat är när ngn vart närgången och jag sett det inne från affären...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar