"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Nej verkligen inte...var inte så jag menade :D

När det sker olyckor mellan barn och hundar är det varesig barnets eller hundens fel. Det är alltid de vuxna som har ansvaret att övervaka så att; barnet inte klämer/nyper/skadar/provocerar hunden; hunden inte biter/putter/river ungen. Hundägare ska ha koll på sina hundar, vet man att hunden är opålitlig med barn så måste man säga till, föräldrar har ansvar för att deras kottar inte "stökar" med hundarna.

Däremot så tycker jag rent allmänt att sällskapshundar som avlas för att vistas runt folk inte får vara för vassa/rädda, där har uppfödarna det största ansvaret att använda sunda föräldradjur i aveln och inte bara gå på utställnings- eller tävlingsresultat.

Håller med :)

Jag har ju 2 hundar (som du kanske läst tidigare) varav den ena KAN vara vresig mot barn, men talar jag om det för föräldern då går ju huvudansvaret över på föräldern att inte låta barnet gå fram till min hund...vilket förövrigt brukar resultera i att han kommer fram å tigger klappar efter en stund :D

Men som sagt har jag sagt till att "låt han vara" ska ju inte jag behöva passa ungen... (självklart måste jag titta till min hund.)

Här drar vi folk över en kam ser jag. Du var mig en riktig liten gnällspik.

Vem är du? Missnöjesministern? :devil:

Det var ju ett fantastiskt bra och moget sätt att hantera sin omgivning på som hundägare. Jag har ställt massor av frågor som ni skulle kunna ha svarat på i stället.

Men just precis nu, så visar just ni hur insnöade hundägare är. Ty även just ni vägrar att se världen från något annat perspektiv än hundägarnas.

Och ärligt talat. Då kan ni ju stå där med er oförstående omgivning när det gäller hundar. För det här ger ju inte mig större förståelse direkt.

Lisitgt av er alltså!

Fast du avlar ju fram barn på löpande band och det är ju oftare barn som har blivit vuxna som figurerar i pressen tex. rån, mord, misshandel osv.
Det beror alltså på hur man tolkar det man läser.
Tänk om du höll till på ett barnforum och barnhatare skulle börja som du i varje tråd som handlade om problembarn...

Ja, det undrar jag också. När skall vi se bilder i aftonbladet på ridskolebarn som blivit sparkade och bitna? Det kan jag lova att det händer mer eller mindre varje dag i vårt land. Men hästar anses alltid vara oskyldiga, de har behandlats fel sedan tidigare eller så har man skrämt den osv. Dessutom vet varenda människa att man inte skall gå bakom en häst, till och med de som har svårt att bedöma i vilken ände baken sitter :devil:

Åhhh, jag känner igen alla de situationer du nämner och ofta är det samma människor som har mage att kräva att hunden skall vara "snäll".

Min lilla valp (8 månader) har blivit rabiat i bilen och skulle nog kunna tänkas bita av ett finger som petas in i buren. Detta pga. att folk inte kan låta honom vara ifred när han väntar i bilen, inte ens på privat mark :crazy:

Tänk om du höll till på ett barnforum och barnhatare skulle börja som du i varje tråd som handlade om problembarn...
Jag skulle kunna göra så även om jag som nu tycker om barn. Skriva "bara" om problembarnen på ett barnforum. Nu så tycker jag ju inte att det är så "bara", utan det är viktiga saker att diskutera. För precis som du säger så kan det gå väldigt fel med barn, och då så blir det riktigt, riktigt farligt.

Därför så är det ju problembarnen som man behöver göra något åt, de andra barnen fungerar ju ändå. Det finns väl ingen mening med att försöka förbättra något som redan är bra, när det finns så mycket dåligt att göra någonting åt först.

Jag kom på att jag kanske skulle berätta att "jag är klar nu". Jag verkar dels ha fått ut budskapet om lagarna om kopplingstvång. Jag ser att andra tar upp det i trådar där jag inte är med. Och så har jag fått svar på mina frågor. I alla fall alla som jag hade just nu. Det kanske kan dyka upp något rent praktiskt när jakten börjar och jag skall försöka att stängsla ut jakthundar ur hästhagen. Och så tror jag att alla som läst mina inlägg har blivit mera uppmärksamma på att det faktiskt finns människor som INTE gillar deras jyckar. Så att de kommer att ta bättre hänsyn, samt vara mera rädda om sina hundar.

Jag kan ju då också berätta att ett parkerat renoveringsobjekt till bil (MB Gälenderwagen) och några solcellsdrivna lampor där jag tycker att själva tomten börjar, har fungerat mycket bra. Det har passerat en del främmande människor med hund här även efter det, men alla hundar har varit kopplade. Det har däremot inte passerat en enda främmande människa UTAN hund, vad jag har sett, och det är faktiskt litet märkligt.

Just nu så är min frustrationsgrad angående hundar helt nere på NOLL och INTET. Vilket är mycket skönt, måtte det förbli så.

Så tack alla som på olika sätt har hjälpt mig. Vissa av er säkert helt utan att veta om det.

Nu har jag varit runt till div djurbutiker, inkl "Granngården", både i den lilla och i den stora staden.
Selar hittade jag, och det lutar mot en sådan. Burarna däremot är närmast att betrakta som skämt, om man skall se dom som krockskydd för hunden i bilen. Dom verkar närmast hålla standard i klass med fågelburar. Skulle bilen bli kvaddad bakifrån, så inte skulle buren göra någon nytta, tvärtom. Hunden kulle bli mosad därbak i skuffen.

Kanske dags att börja tänka i nya banor. Stridsvagn S, kanske? :cool:

LIA

Jag kom på att jag kanske skulle berätta att "jag är klar nu".
Tack och lov!

Jag verkar dels ha fått ut budskapet om lagarna om kopplingstvång. Jag ser att andra tar upp det i trådar där jag inte är med.
Du talar om alla dina felaktiga uppgifter när det gäller lagar?
Bedrövligt om du lyckats sprida dina dumheter ang kopplingstvång, så att folk tror det är vad lagen säger. Fattar du inte, vilken skada du ställer till med?

LIA

Kopplingstvång

Men LIA

I storstockholm är det koppeltvång i alla kommuner!
Det finns vissa rastplatser där man får ha dem lösa!

Så inte Ung har rätt!

Re: Kopplingstvång

Och även kopplingstvånget i mark där det finns vilt (i princip all mark, då även kråkor och duvor räknas som vilt)under tiden 1-mars till 20-augusti.

Du talar om alla dina felaktiga uppgifter när det gäller lagar?
Bedrövligt om du lyckats sprida dina dumheter ang kopplingstvång, så att folk tror det är vad lagen säger. Fattar du inte, vilken skada du ställer till med?
Där är det så att jag verkligenhar försökt att alltid ange mina källor, samt att även andra har kommit till samma slutsats som jag vad gäller lagen.

Och jag kan verkligen INTE förstå att jag skulle ha gjort någon skada. Så där får du precisera dig och berätta vilken skadan är och vilka som lider av skadan.

Re: Kopplingstvång

Tyvärr, IU har INTE rätt i det hon skrivit. Långt därifrån.
Om du läser i en annan tråd här i hundforumet, så får du se. Det var mycket käbbel, och trots att jag m fl klargjort (från div instanser inkl dom IU själv hänvisar till) vad som gäller, fortsätter IU att sprida felaktigheterna.
I eget intresse, utan tvivel, men frågan är vad intresset innebär?

Förresten Pitronella, vad är din definition på ordet "koppeltvång"?

LIA

Där är det så att jag verkligenhar försökt att alltid ange mina källor
Dom källorna har jag m fl kunnat konstatera att du återgett fel, läst fel, förstått fel, eller vridit fel. Allt att dom skall passa dina syften. Jag har tagit fram filen ("P3 idag vid"), för att man lätt skall kunna se, vad du gör.

samt att även andra har kommit till samma slutsats som jag vad gäller lagen.
:confused: Vilka då?

vilka som lider av skadan.
Alla som tror att dina uppgifter om "lagarna" är korrekta. Alla som går ut i världen och råkar illa ut, när dom följer "dina lagar".

LIA

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka