"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Men jag undrar, varför vill du inte ha hunden i bilbur?
Mentala problem! Hos mig, alltså!! :o
Jag är totalt negativ till att stänga in, låsa fast, tvinga och hota. Har inte ens en kattbur när jägaren åker med. Dessutom tar hundburen bort en massa värdefullt utrymme.
Hunden åker i skuffen (kombi) och kan kommunicera fysiskt med framsätesfolket, eftersom baksätet oftast är nerfällt. Han (och alla tidigare) vet att man stannar i skuffen, och vid kraftiga inbromsningar har han ju stöd mot framkanten.
Så skall jag erkänna en sak. Han sitter ofta lös där bak med luckan öppen när vi parkerat. Även när vi snabbshoppar etc. Alternativt är båda bakrutorna nervevade. "Även den säkraste hund kan få för sig att smita ut." Nä, det gör han (eller tidigare) inte, vilket förvånar många. Vilket förvånar mig. Nu lär jag väl få på skallen här. :eek:
Stöldrisken då? Han gillar inte tjuvar. ;)

LIA

[/quote]

Det där tycker jag är helt upp till den som äger hunden :smirk:
Vissa gillar bur vissa inte...jag gillar bur men klarar mig lika bra utan. Dock ligger AKKTID mina hundar ner utan bur.

Lämna bakluckan och gå in coh handla kan jag göra om hunden sitter fast....litar INTE på min hane tyvärr :crazy:

"Tycker hundägare att det är okej att binda hunden utanför ICA eller ej"
Nu är det så här att hundägare, liksom hästägare, bilägare, husägare, m.m. har olika åsikter. Att få EN åsikt som stämmer in på ALLA hundägare är nog i stort sett omöjligt. Det går inte. Med andra ord: den frågan kommer du aldrig att få ett enhetligt svar på.

Du får inte på skallen men däremot ser de flesta hundar inte buren som ett fängelse.
De flesta hundar tycker det är tryggare med ett trång utrymme=bur än att ha mycket plats i bilen.
Sen är ju faktiskt buren väldigt säker i jämförelse med att åka löst.

inte jag som sagt att buren kan ses som fängelse för hund :bow:

Tycker oxå bur är säkrare...men man gör som man själv vill :)

Du och jag har haft meningsutbyten, många och långa, i ett par trådar, så min uppfattning är väl underbyggd.
Sorgligt att du inte kan se själv, hur trådarna blir
Jag ser mycket väl hur trådarna blir. Men jag ser dig som den drivande i det fallet. Kan du se din del i hur trådarna blir då?
Våra meningsutbyten kommer sig av att vi inte kommer överens. Inte av att jag inte har läst eller försökt att förstå. Utan av att jag tycker att du har korkade åsikter.

Nu så verkar det ju finnas hundägare här som har andra åsikter än vad du har. Och där så finns det många åsikter som jag kan ta till mig. Det är därför som jag frågar om. För att få svar från flera, inte för att få din åsikt en gång till. Den kan jag utan och innan vid det här laget, även vad det gäller hästar. Och jag håller inte med dig där heller.

Förlåt, det var nog menat till LIA

Ingens åsikter passar för alla, vilket du nog märkt. Varken dina eller mina. Sedan följer frågan, hur man tar emot andras åsikter. Där verkar du ha svårare än jag.
Vi kanske skall lägga ner här?

LIA

Uppfattningen finns i mitt huvud. ;) Hunden bryr sig nog inte så mycket. Han kryper säkert in i vad som helst, bara han får vara med i bilen. Däremot har han inget behov av "trånga, trygga utrymmen".
Samtidigt tror jag han uppskattar den ökade möjligheten till kommunikation tack vare friheten i bilen. Jag vet att jag gör det. :)

LIA

Men känns det inte hemskt att han skulle flyga ut genom framrutan om ni verkligen krockar?

Ingens åsikter passar för alla, vilket du nog märkt. Varken dina eller mina. Sedan följer frågan, hur man tar emot andras åsikter. Där verkar du ha svårare än jag.
Vi kanske skall lägga ner här?

LIA

Förmodligen får ni göra det LIA...vissa klarar ju som sagt inte att ta andras åsikter. Sorgligt men sant.

Banta bort tråden nu...

svar till: Jag tycker att binda hunden utanför affären, är som att sprida grejjor omkring sig. Vad ger hundägare rätt att ta upp den platsen med sina prylar, d.v.s. hunden.

Är det bara här i Härnösand det finns speciella krokar just för att sätta fast hunden i utanför affären??? Alltså plats just ämnad för att sätta hunden = hundens parkering!!!! :idea:

svar till: Hon blir alltid "vilsen" när man diskuterar hund med henne. För hon vänder och vrider på det så man orkar inte ens fortsätta läsa.
Hon måste få rätt så hon tjafsar tills folk inte svarar längre.
Hon gillar inte hund och har inte hund, så hon förstår inte hur det är att äga en hund. Därför får man alla möjliga konstiga åsikter från henne. Hon gör stor sak av allt. Jag har aldrig mött en person (som inte har hund) som gnäller så mycket under mina 20 år som hundägare.
Hon gör allt för att hitta fel på hundfolk.

Jag tycker vi helt enkelt ska bojkotta henne och inte svara när hon skriver på den här sidan. Jag tänker börja med det nu. Varför lägga ner tid på någon som ändå inte lyssnar eller som framförallt inte delar vårat intresse utan snarare tvärtom, hatar vårat intresse.

:bow: Anneli och louie bugar och tackar!!!

svar till: Det var ju ett fantastiskt bra och moget sätt att hantera sin omgivning på som hundägare. Jag har ställt massor av frågor som ni skulle kunna ha svarat på i stället.

Men just precis nu, så visar just ni hur insnöade hundägare är. Ty även just ni vägrar att se världen från något annat perspektiv än hundägarnas.

Och ärligt talat. Då kan ni ju stå där med er oförstående omgivning när det gäller hundar. För det här ger ju inte mig större förståelse direkt.

Lisitgt av er alltså!

Vilka frågor har du ställt och inte fått svar på??? Finns det enligt dej något bra med hundar över huvud taget?? Så fort man säger nåt till dej så vänder och vrider du på det så fruktansvärt att det inte går att diskutera med dej! Då orkar man inte längre!! och är det då vi blir insnöade??? :confused: :mad:

Är det bara här i Härnösand det finns speciella krokar just för att sätta fast hunden i utanför affären??? Alltså plats just ämnad för att sätta hunden = hundens parkering!!!!
Det mesta är nog lättare i Härnösand än vad det är här. Trängsel skapar alltid problem. Jag har inte sett någon lämplig hundparkering utanför affärerna i Byn där jag handlar. Och faktiskt nästan inga uppbundna hundar heller. Någon gång så har det hängt något "skit på snöret" i skjulet där kundvagnarna förvaras. Och det är ju inte så bra. Det är nog en av anledningarna till att jag har så svårt att se att det skulle fungera.

Byn är liten till sin yta. De flesta som handlar där kommer med bil från landsbyggden runt omkring, så hundarna sitter i bilarna. Och de i byn kan lätt gå hem med sina hundar innan de, faktiskt oftast, åker och handlar.

svar till: Dessutom så är väl en sevicehund extra stöldbegärlig, den borde ju kosta hur mycket som helst?

En blind hund brukar kosta runt 350000 kr... = mycket dyr! men värd det dubbla med tanke på allt den gör för den blinde!! :bump:

[/quote] Det mesta är nog lättare i Härnösand än vad det är här. Trängsel skapar alltid problem. Jag har inte sett någon lämplig hundparkering utanför affärerna i Byn där jag handlar. Och faktiskt nästan inga uppbundna hundar heller. Någon gång så har det hängt något "skit på snöret" i skjulet där kundvagnarna förvaras. Och det är ju inte så bra. Det är nog en av anledningarna till att jag har så svårt att se att det skulle fungera.

[/quote]

Det är ju jättebra att din lilla by är så bra då...men kanske krokar utanför affären skulle vara en idé? Så slipper lilla du "skit på snöret" i kundvagnskjulet :smirk:

Blaha blaha och åter blaha... nu har du väll för F*N vridit och vänt på det här med å binda eller inte binda hundarna så du själv inte vet varken ut eller in? Inse att folk börjar lessna när vi om och om igen får svara på samma frågor och höra att våra hundar är skit på snöre och vi själva är korkade hundägare mm mm
OM du skulle göra ett tappert försök att kanske använda dig av andra uttryck och inte tjata om samma saker kanske folk blir trevligare :confused: Alla lessnar ju....förstår du inte det?

Börjar likna ett skämt det här...för som du kan ju ingen vara?

Jo, det skulle vara vidrigt. Just detta är naturligtvis ett argument för bur, men hellre då ett nät eller rentav ett slags "bilsele" för hund.
Relistiskt, en så häftig kollision att hunden flyger genom vinrutan, skulle nog innebära att vi alla stryker med. Brrr :( Vid mindre smällar tar framsätenas ryggstöd och nackstöd emot hunden.
Men jag erkänner gärna, att det är lite av balansgång mellan + och -.

LIA

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar