"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det tråkiga är att ryggstöd och nackstöd inte klarar att ta upp kraften av en framåtflygande hund. Ruggstödet ger vika och skadar/dödar därmed den som sitter i stolen.
Det är samma princip som för att ha en obältat person i baksätet. Livsfarligt för de framför även i låga farter.

För mig är en bur en säkerhet både för mig och hunden. Vid en rejäl inbromsning så skyddar inte nackstöd. Hunden flyger lätt över eller mellan framsätena.
Sen kan det hända att man krockar och dörrar går upp. En hund som då är lös i bilen kanske smiter ut.
Har själv sett en krock där föraren hade hunden lös i bilen. Föraren blev medvetslös och de fick skära loss henne.
Hunden blev så chockad och rädd så den sprang till skogs.
Jag undrar än idag om hunden kom till rätta.

Efter att ha sett hundar åka ut genom bakrutan vid krock så låter man de aldrig mer sitta lösa i bilen...

Det är ju hundens liv man riskerar och den har ju inte valt att åka oskyddad.

En blind hund brukar kosta runt 350000 kr...
Ja, ruskigt dyr. Men en sådan lämnar man väl inte bara bunden hur som helst? Det är ju som att lämna en påse Diamanter på allmän plats, den skulle nog inte få ligga så länge.

Svarar samtliga "burare" här .
Antar att ni, liksom jag, tar med hunden "i onödan" på div turer. I mitt fall nästan alltid när jag skall någonstans. Det enklaste och säkraste vore att lämna hunden hemma, men det gör vi alltså inte. Vi tar en medveten risk (faktiskt även med oss själva!).

Det tråkiga är att ryggstöd och nackstöd inte klarar att ta upp kraften av en framåtflygande hund. Ruggstödet ger vika och skadar/dödar därmed den som sitter i stolen.
Det är samma princip som för att ha en obältat person i baksätet. Livsfarligt för de framför även i låga farter.
Inte riktigt samma va? Vikten (hundens) skiljer, i mitt fall, en hel del. Inte tror jag heller att faran är så stor i låga farter, givetvis beroende på vad man menar med "låga". Om ryggstöd/nackstöd klara trycket eller inte, skall jag låta vara osagt. Går att ta reda på. Som jag sa, en flygande hund med den tänkta kraften, betyder en mycket kraftig kollision... goodbye LIA!

Tror, liksom Grana, mera på risken av att hunden far mellan nackstöden och in i instrumentbrädan. Iofs inget lustigt scenario.

Tippan, kan du utveckla :"Efter att ha sett hundar åka ut genom bakrutan vid krock"?
Money, alldeles riktig åsikt. Får ågren, när jag drar den vidare. Kan man alls ha hund?

Vill påpeka att jag skrev: "att det är lite av balansgång mellan + och -". Dvs, det finns både för och nackdelar med burar.

Sidospår: Det är inte alls så länge sedan, som vi alla åkte utan bilbälte. Det fanns inte ens några. Ingen tyckte det var konstigt eller klandervärt.
Och handen på hjärtat, hur ser statistiken ut i förhållandet bur/inte bur? Om vi sedan skulle se på förhållandet "har bur för hundens säkerhet" resp alla övriga, blir det nog ännu sämre resultat för burarna. 10%?
Nu menar jag inte alls, att det är vare sig fel eller onödigt med någon form av "bältning". Som jag skrev: "men hellre då ett nät eller rentav ett slags "bilsele" för hund". Bilsele vore nog det mest lämpliga, åtminstone i mitt fall. Någon som har tips?
Sedan, när bilen står stilla, blir han fri igen! Häppp! :)

LIA

Det är ju onödigt att ta onödiga risker. Angående hastighet vid krock och den vikt som krävs för att utgöra fara för de framför så finns det siffror hos NTF.

Här är ett utdrag ur ett pressmeddelande från NTF om bilbältesanvändingen i Stockholms län 2000-10-10.
- Det finns en utbredd missuppfattning om att man sitter säkrare i baksätet än i framsätet och att man därför
kan låta bli att använda bälte, säger Anna-Sofia Holmquist. Men det är helt fel. Vid en krock i 50 km/tim är
din sk krockvikt omkring 3 ton, d v s 40 gånger din egen vikt. När den som sitter i baksätet kastas fram med
en krockvikt på 3 ton kan inte bältet fram hålla emot, utan båda personerna slungas in i framrutan med stor
kraft. En bältad person i fram- eller baksätet kan alltså slås ihjäl av en obältad passagerare, även i så låga
hastigheter som 40-50 km/tim.

Anta att din hund väger 40 kg. Krockvikten för denna blir då 1600 kg, dvs 1,6 ton. Det är en hel del som ryggstödet ska stoppa för. Inte att förglömma är bilbältet som ska ta upp både din krockvikt och hundens.

Ingen tänker tvinga dig att ha bur om det nu inte stämmer överens med din livssyn, men ett lastgaller är kanske inte helt fel?

Alldeles rätt, lastgaller är vida bättre än en bur. Men ännu bättre vore någon slags bilsele. Ingen som har ett tips eller en idé?

Funderar på vad "krockvikt" innebär? Funderar också på hur stor andel av krockar som sker "rakt fram"?
Funderar också på om man inte sitter säkrare i baksätet, trots allt. Man slipper väl få motorn i knät eller ratten i bröstet?

Mycket att fundera över! :)

Godnatt på dig, och tack för informationen.
LIA

Tippan, kan du utveckla :"Efter att ha sett hundar åka ut genom bakrutan vid krock"?

Vad skall utvecklas? En bil som blir påkörd bakifrån. Antingen blir smällen så pass lite att bara en ruta eller två går sönder och bakskrymslet knycklas ihop till viss del och hunden sticker ut genom den trasiga rutan. En hund dog och en hund blev så panikslagen att den stack. De hittade den dock senare.

Eller tänk om du voltar med bilen? Alla har inte sådan tur att de kan hitta ett läge så at de kan hålla sig fast. De kastas handlös omkring i utrymmet som de är i. I värsta fall hela bilen.

Jag vill att mina hundar skall åka tryggt och min bur är rekomenderad av försäkringsbolagen.

Du gör såklart ditt val att inte har bur. Men du skriver att det finns för och nackdelar med bur. Vad är nackdelarna tycker du? För jag ser inga ;)

Behövs inte något tips ang bilsele, det finns redan krocktestade bälten för hundar.
Kostar mellan 600-1000 kr beroende på hundens storlek.

En bil som blir påkörd bakifrån. Antingen blir smällen så pass lite att bara en ruta eller två går sönder och bakskrymslet knycklas ihop till viss del och hunden sticker ut genom den trasiga rutan.
Det var nog bland de sämre argumenten för hundbur. Blir bilen rammad bakifrån, är jag alla gånger tacksam, om hunden är lös i bilen istf att bli mosad i den ihopknycklade buren. För du tror väl inte, att den håller?

Där fick Grana ett argument till mot hundburar! ;)

LIA

Tidigare: "Jag är totalt negativ till att stänga in, låsa fast, tvinga och hota. Dessutom tar hundburen bort en massa värdefullt utrymme. Hunden åker i skuffen (kombi) och kan kommunicera fysiskt med framsätesfolket, eftersom baksätet oftast är nerfällt."

Idag är han med till jobbet. På vägen låg han med huvudet på mitt ryggstöd. Mysfaktor 10! Gör det från en bur!?!

I grunden är nog orsaken till min inställing till burar, att jag är ett frihetsfreak.
Att buren stjäl utrymme, är solklart. Ibland är bilen smockfull med kartonger och påsar och då får hunden klämma in sig där det finns plats. Mindre plats än i en bur. :o Men, med en bur hade grejerna inte fått rum!

LIA

Bur är det säkraste för din hund. Fråga vilket försäkringsbolag du vill eller läs Brukshunden som hade en artikel om detta för något nummer sedan. Buren knycklas inte ihop eftersom en vettig bur är konstruerad för att din hund skall sitta säkert vid en krock. Den förstärker dessutom bilen. Du får ursäkta mig men dina argument för att inte ha bur är bland de mer inskränkta jag har hört. Du verkar inte heller speciellt insatt i bilsäkerhet.

Hundsele för att sätta fast i bilbälte finner du nästan varenda djuraffär.

http://www.jeppe.com/burar/bur.html

Men vid kollision bakifrån då?

Jag var nämligen vid en olycksplats där en 245 MED bur vart påkört i ca 60-70 km/h bakifrån (föraren bromsade alltså inte alls) Schäfern som satt i buren innan kom lös och hoppade ut via bakrutan...svetsarna höll alltså inte.

En annan olycka jag hört talas om är en när en Ford voltade...2 jakthundar kom lösa pga att deras dubbelbur sprack på sidan....

Jag vågar inte tänka på vad som skulle hänt om dom varit lösa i bilen... :crazy: men 2 av 2 olyckor jag hört talas om med hund har det vart burar i bilen som spruckit= ingen bra reklam för mig iaf, dom kostar nämligen en hel del :smirk:

Mina hundar åker kombi med lastgaller och ligger ner under körning. Vi har aldrig råkat ut för ngt annat än att husse eller jag har fått tvärnita (då menar jag tvärnita) och hundarna har inte ens tittat upp...

Du hittar dem i djuraffärer med bra sortiment!

De finns lite överallt, men kanske främst i hundsportbutiker och även på nätet. Granngården har haft tidigare och borde ha dem nu med.

Man kan ju ha grindar och lastgaller också. Tar mindre plats än bur och är lätta att ta bort. För övrigt vill jag inte ha mysfaktor när jag åker bil. Jag är ändå för koncentrerad på bilkörningen för att märka något.

Håller med...

Mysfaktor har jag hellre hemma i soffan :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka