Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"
Svarar samtliga "burare" här .
Antar att ni, liksom jag, tar med hunden "i onödan" på div turer. I mitt fall nästan alltid när jag skall någonstans. Det enklaste och säkraste vore att lämna hunden hemma, men det gör vi alltså inte. Vi tar en medveten risk (faktiskt även med oss själva!).
Det tråkiga är att ryggstöd och nackstöd inte klarar att ta upp kraften av en framåtflygande hund. Ruggstödet ger vika och skadar/dödar därmed den som sitter i stolen.
Det är samma princip som för att ha en obältat person i baksätet. Livsfarligt för de framför även i låga farter.
Inte riktigt samma va? Vikten (hundens) skiljer, i mitt fall, en hel del. Inte tror jag heller att faran är så stor i låga farter, givetvis beroende på vad man menar med "låga". Om ryggstöd/nackstöd klara trycket eller inte, skall jag låta vara osagt. Går att ta reda på. Som jag sa, en flygande hund med den tänkta kraften, betyder en mycket kraftig kollision... goodbye LIA!
Tror, liksom Grana, mera på risken av att hunden far mellan nackstöden och in i instrumentbrädan. Iofs inget lustigt scenario.
Tippan, kan du utveckla :"Efter att ha sett hundar åka ut genom bakrutan vid krock"?
Money, alldeles riktig åsikt. Får ågren, när jag drar den vidare. Kan man alls ha hund?
Vill påpeka att jag skrev: "att det är lite av balansgång mellan + och -". Dvs, det finns både för och nackdelar med burar.
Sidospår: Det är inte alls så länge sedan, som vi alla åkte utan bilbälte. Det fanns inte ens några. Ingen tyckte det var konstigt eller klandervärt.
Och handen på hjärtat, hur ser statistiken ut i förhållandet bur/inte bur? Om vi sedan skulle se på förhållandet "har bur för hundens säkerhet" resp alla övriga, blir det nog ännu sämre resultat för burarna. 10%?
Nu menar jag inte alls, att det är vare sig fel eller onödigt med någon form av "bältning". Som jag skrev: "men hellre då ett nät eller rentav ett slags "bilsele" för hund". Bilsele vore nog det mest lämpliga, åtminstone i mitt fall. Någon som har tips?
Sedan, när bilen står stilla, blir han fri igen! Häppp!
LIA