"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Och stöldrisken eller risken för att råka illa ut med dumma människor, hur är den om man jämför med barn?

Som förälder så tjatar man ju sig blå om att inte följa med NÅGON ALLS utan att fråga om lov hemma först. Och så tjatar man om att alltid tala om var man är och när man kommer hem. Det är ju litet svårt med hundar att göra samma sak.

Risken för att hunden blir stulen i en bil finns, även om det är en ganska ny företeelse. Det är ju ett övervägande av risker och själva 'nyttan'. Mina hundar älskar bilen och ligger mycker hellre kvar i den än att jag åker hem och lämnar dom. Det är inte förrän den sista tiden som jag har funderat över att det finns folk som kan vilja stjäla dom. Hade jag haft dom lösa i bilen hade de nog blivit lämnade hemma oftare.

Nu har jag bur vilket innebär att man måste ta sig i bilen och sedan ta sig in i buren. Det innebär som sagt att det är en ganska stor 'operation' för att ta just mina hundar. Tjuvar brukar inte vara så glada för saker om är omständiga och tar lång tid.

Jag tror inte ett dugg på att du är är i något slags missionerande, balanserande syfte. Jag tror att du skriver på det här forumet för att du tycker att det är kul att reta upp folk.
Då så tror du fel. Jag skriver här av 2 anledningar.

1. Jag vill bli förstådd och respekterad för mitt val att inte vilja ha hund och inte ha kravet på mig att lära mig umgås med hund bara för att "det skall så vara" och om det blir tokigt med hundar så är det mitt fel "för jag betedde mig fel med hunden". Jag anser mig ha rätt att inte bete mig alls, vad det gäller hundar. Det skall räcka med att jag håller mig undan.

2. Jag är för nyfiken för att ändå inte vilja veta mera. Så här på forumet kan jag fråga och diskutera med hundägare utan att bli vare sig dreglad på, biten eller runkad på av någon hund. Jag slipper t.o.m. den äckliga lukten av smutsig hund. Ty hundarna är på betryggande avstånd på andra sidan internet.

Jag kan vara intresserad av varför hundägare är hundägare och hur det påverkar dem på samma sätt som jag är intresserad av religion trots att jag inte har någon. Och diskussionerna här på hund, är märkvärdigt lika dem jag har haft angående tro med dem som tror. Jag är då en icke hundägande Agnostiker.

Det verkar ju bra för just dina hundar.
Men om man binder dem utanför ICA då?
Det är ju bara att knyta loss en snäll hund och promenera iväg med den.

Det är bara att läsa i många av de andra hundtrådarna, för att förundras över I-U:s inställning till hundar och hundägare. Trots att jag i hela mitt långa liv alltid haft mycket med hundar och hundägare att göra, har jag inte haft bråkdelen att reta mig på, som I-U har.
Jag förstår mig inte på dessa negativa människor, vars största nöje verkar vara att förstöra trådar här på Bukefalos. Som ställer frågor utan tanke på att ägna svaren någon uppmärksamhet. Som åter och åter kommer med samma "frågor" och påståenden bara för att jävlas.

Till sakfrågor istället.
Nej, hundar är inga kramgoa nallebjörnar. Det är inte björnarna heller. ;) Skämt åsido, så anser jag att hundar skall acceptera rimlig kroppsberöring utan att perforera folk för det. Fr a från barnens sida. INTE för att barn skall ge sig på hundar utan lov, men för att hunden skall se skillnad på små och stora folk. En viss social kompetens kan väl inte verka störande på bruksarbetet? :confused:

Självklart skall hundar kunna sitta utanför en affär eller i bilen (inte i bur) utan att varken trakasseras eller själva vara aggresiva. Självklart skall hunden få vara med oss. Det är det bästa den vet, eller hur? Och glädjesamt för oss också.

I inläggen skymtar osäkra, skraja, aggressiva och opålitliga hundar fram. Aldrig att jag skulle forma mina hundar till annat än pålitliga, positiva och vänliga individer.
Hoppsan, nu var det säkert många som morrade till. :) Vad jag undrar över, är i vilken utsträckning och hur man uppfostrar sina hundar.
Någon skrev (bara som exempel): "Jag ignorerar bara om mina hundar skäller till när ngn går för nära bilen...och då har personen gått nära för mina hundar bryr sig vanligtvis inte."
Själv skulle jag aldrig acceptera, att mina hundar skäller på folk som passerar bilen, oavsett avstånd. Dom skall inte behöva uppfatta den situationen som något att skälla för.
Vet inte om jag lyckas så bra i försöken att få fram vad jag menar, men hundar blir vad vi gör dom till! Vi kan inom mycket vida ramar bestämma om en hund skall vara osäker, skraj och feg, eller osäker och aggresiv eller harmonisk med gott självförtroende. Vi har själva möjlighet att se till att artiklar, som den i den här tråden, inte skrivs.

LIA

Tycker alla ska läsa GRANAS inlägg på sidan 10 :cool:

Har man bundit sin hund och inte kan se den så har man enbart sig själv att skylla om den blir tjuvad. Precis som någon sa är det inte bara tjuven man utsätter sin hund för utan även andra elakingar. Bilen är mycket lämpligare, även utan bur. Jag personligen anser att det är direkt olämpligt att binda upp en hund utanför en affär. Det enda undantaget kan vara när man kan se de den hela tiden, vilket är väldigt ovanligt.

[/quote] Då så tror du fel. Jag skriver här av 2 anledningar.

1. Jag vill bli förstådd och respekterad för mitt val att inte vilja ha hund och inte ha kravet på mig att lära mig umgås med hund ...Jag anser mig ha rätt att inte bete mig alls, vad det gäller hundar. Det skall räcka med att jag håller mig undan.

2. Jag är för nyfiken för att ändå inte vilja veta mera. Så här på forumet kan jag fråga och diskutera med hundägare

[/quote]

Respekt borde vara något ömsesidigt. Jag skulle tro att de flesta hundägande människor respekterar icke-hundägares val att inte ha hund. Själv vill man då att ens val att ha hund inte ska behöva ifrågasättas, så länge man har pli på jycken.

Min uppfattning är inte att du är intresserad av fråga och diskutera. Jag kan ha fel, det är av mindre intresse för mig.

Jag reagaerad därför att jag tycker att du börjar bli som en upphakad grammofonskiva.

Jag ska ändå vara vänlig och hjälpa dig med dina funderingar i sista stycket: Jag har hund därför att jag vid mogen ålder mötte en västgötaspets och blev förälskad. Den påverkan detta har på mitt liv (förutom en och annan tuggad sko) är att jag har blivit en bättre människa med större insikt i och förståelse för min egen personlighet.

Vilket nummer på inlägget?
Jag har ändrat sidstorleken, så här är vi inne på sidan 7 just nu.

LIA

Jag tror inte ett dugg på att du är är i något slags missionerande, balanserande syfte. Jag tror att du skriver på det här forumet för att du tycker att det är kul att reta upp folk.
Då så tror du fel. Jag skriver här av 2 anledningar.

1. Jag vill bli förstådd och respekterad för mitt val att inte vilja ha hund och inte ha kravet på mig att lära mig umgås med hund bara för att "det skall så vara" och om det blir tokigt med hundar så är det mitt fel "för jag betedde mig fel med hunden". Jag anser mig ha rätt att inte bete mig alls, vad det gäller hundar. Det skall räcka med att jag håller mig undan.

2. Jag är för nyfiken för att ändå inte vilja veta mera. Så här på forumet kan jag fråga och diskutera med hundägare utan att bli vare sig dreglad på, biten eller runkad på av någon hund. Jag slipper t.o.m. den äckliga lukten av smutsig hund. Ty hundarna är på betryggande avstånd på andra sidan internet.

Jag kan vara intresserad av varför hundägare är hundägare och hur det påverkar dem på samma sätt som jag är intresserad av religion trots att jag inte har någon. Och diskussionerna här på hund, är märkvärdigt lika dem jag har haft angående tro med dem som tror. Jag är då en icke hundägande Agnostiker.

Varför ska du överhuvudtaget vara så nyfiken om inte ens hundar intresserar dig? Om dom luktar äckligt och om man tittar på HUR du betéer dig härinne på Bukefalos forum så kkan jag förstå om det går illa i ditt lilla liv :smirk: speciellt om hundar är inblandade. Om du inte vet eller kan ngt om hundar.....hur kan du sitta och kasta ur dig saker som du gör??

Personligen tycker jag du är patetisk och håller med om vad en tidigare skribent sa...." hon ställer samma frågor om och om igen utan att visa svaren ngn som hellst hänsyn"

Vad får man ut av detta....lägg ner mödan på ngt viktigt istället

Som ställer frågor utan tanke på att ägna svaren någon uppmärksamhet. Som åter och åter kommer med samma "frågor" och påståenden bara för att jävlas.
Då så har du misuppfattat mig helt. Jag läser alla svar mycket noga. Och begrundar dem väl. När jag frågar om, så är det för att jag inte har förstått eller inte fick svar på frågan jag trodde att jag ställde, utan på frågan som den som svarade trodde att den fick. Så då försöker jag igen.

Det finns 2 personer här som brukar förstå vad jag önskar få fram eller få veta. Det är Fodong och Jadzia. De försöker i alla fall att svara snällt.

Jag träffar på många flera hundar på icke önskvärda sätt än de flesta p.g.a. mitt boende på landet nära en tätort. Vilket i mitt fall då är litet olyckligt. Att bli promenadstråk för "bybor med hund", var väl inte det bästa som kunde hända mig.

Tack för att du svarar på mina frågor. Jag undrar faktiskt på riktigt.

"Jag ignorerar bara om mina hundar skäller till när ngn går för nära bilen...och då har personen gått nära för mina hundar bryr sig vanligtvis inte."

Kan hålla med om att det låter illa. Men jag menar OM mina hundar skulle skälla vilket dom gjort kanske 2 ggr....och dom vistas i bilen varje dag :D
Enda gången dom skällt har personen strykts sig mot bilen och försökt titta genom solfilmen. Mina hundar varnar då..vilket jag tycker dom har rätt till...jag ser parkering och uppbindningsplats från min affär vilket gör det lätt för mig att handla varesig jag har hundarna i bilen eller i bilen. Och garanterat ingen vet hur svårt det är att bara "knippsa" loss mina hundar och gå, för enkelt är det inte :cool: lovar att lilla tjuven skulle bli förvånad :p

Förstår dock vad du menar men nu kanske jag förklarat mig ordenligare?

Och ingen annan har alltså svarat på dina frågor :confused:

:rofl: Du har minst 10 svar på varje "fråga" (läs påstående) du "undrat" över!!! läser du inte svaren människa??

Varför ska du överhuvudtaget vara så nyfiken om inte ens hundar intresserar dig?
Därför att jag råkar ut för dem i min vardag. Det verkar inte gå att komma ifrån. Hundar verkar att höra till vårt samhälle och påverkar många människor på olika sätt. Det kan ju vara bra att veta vilka.

Om dom luktar äckligt och om man tittar på HUR du betéer dig härinne på Bukefalos forum så kkan jag förstå om det går illa i ditt lilla liv
Det går inte illa i mitt liv, som är ganska så stor. Det går mycket bra i mitt liv, tack.

speciellt om hundar är inblandade.
Jag har här på bukefalos lyckats att verifiera att de hundincidenter som jag har råkat ut för, var orsakade av korkade hundägare och inte av mig. Särskilt tack till Fodong.

Personligen tycker jag du är patetisk och håller med om vad en tidigare skribent sa...." hon ställer samma frågor om och om igen utan att visa svaren ngn som hellst hänsyn"
Du må tycka att jag är patetisk om du vill. Men jag frågar om när jag inte kan förstå eller behöver ett djupare svar.

Och så måste jag tillägga att av dig så har jag inte lärt mig ett dyft. Du försöker ju bara att "uppfostra" mig, och det hjälper inte någon hund eller hundägare.

Jo jag läser svaren. Och de är olika, så vem skall jag tro på?

Tycker hundägare att det är okej att binda hunden utanför ICA eller ej? Svaren varierar.

Skall hunden behandlas som "stölbegärlig egendom eller ej?
Svaren varierar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen