Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"
Det är bara att läsa i många av de andra hundtrådarna, för att förundras över I-U:s inställning till hundar och hundägare. Trots att jag i hela mitt långa liv alltid haft mycket med hundar och hundägare att göra, har jag inte haft bråkdelen att reta mig på, som I-U har.
Jag förstår mig inte på dessa negativa människor, vars största nöje verkar vara att förstöra trådar här på Bukefalos. Som ställer frågor utan tanke på att ägna svaren någon uppmärksamhet. Som åter och åter kommer med samma "frågor" och påståenden bara för att jävlas.
Till sakfrågor istället.
Nej, hundar är inga kramgoa nallebjörnar. Det är inte björnarna heller.
Skämt åsido, så anser jag att hundar skall acceptera rimlig kroppsberöring utan att perforera folk för det. Fr a från barnens sida. INTE för att barn skall ge sig på hundar utan lov, men för att hunden skall se skillnad på små och stora folk. En viss social kompetens kan väl inte verka störande på bruksarbetet?
Självklart skall hundar kunna sitta utanför en affär eller i bilen (inte i bur) utan att varken trakasseras eller själva vara aggresiva. Självklart skall hunden få vara med oss. Det är det bästa den vet, eller hur? Och glädjesamt för oss också.
I inläggen skymtar osäkra, skraja, aggressiva och opålitliga hundar fram. Aldrig att jag skulle forma mina hundar till annat än pålitliga, positiva och vänliga individer.
Hoppsan, nu var det säkert många som morrade till.
Vad jag undrar över, är i vilken utsträckning och hur man uppfostrar sina hundar.
Någon skrev (bara som exempel): "Jag ignorerar bara om mina hundar skäller till när ngn går för nära bilen...och då har personen gått nära för mina hundar bryr sig vanligtvis inte."
Själv skulle jag aldrig acceptera, att mina hundar skäller på folk som passerar bilen, oavsett avstånd. Dom skall inte behöva uppfatta den situationen som något att skälla för.
Vet inte om jag lyckas så bra i försöken att få fram vad jag menar, men hundar blir vad vi gör dom till! Vi kan inom mycket vida ramar bestämma om en hund skall vara osäker, skraj och feg, eller osäker och aggresiv eller harmonisk med gott självförtroende. Vi har själva möjlighet att se till att artiklar, som den i den här tråden, inte skrivs.
LIA