Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant. Det stämmer inte på någon av de hundarna som vi tränat. Alla har reagerat med att backa när folk har satt sig ned även om folk vänt sig bort. De har känt sig mycket tryggare när folk har stått upp och de har fått kolla in personen i lugn och ro. Antar att vi haft undantagen.
Jag förstår heller inte varför vi lägger sådana krav på just hunden och inte på något annat djur i samhället?
Hunden tillhör hundägaren/föraren och den skall INTE antastas av någon alls. Även om den så vore en nallebjörn eller trasdocka, så är det inte barnens leksak, så de skall inte leka med den. Det har att göra med "Mitt och Ditt" och jag behöver inte förstå ett dyft om hundar för det. Främmande människor, inklusive barn, skall inte kladda på mina hästar heller.Det enda jag förstår är att du inte förstår vad hunden är för slags djur. Det är ingen nallebjörn som är till för alla barn att leka trasdocka med.
Det som man inte begriper sig på, i mitt fall hundar, det låter man bli. (Ger faan i helt enkelt.) Om man inte först har fått nogranna instruktioner från ägaren/föraren om hur man kan göra. Och där så har ägaren ansvaret.Men om den hundovana omgivningen kunde uppföra sig som folk och lyssna på de hundvana så skulle många olyckor undvikas.
Men varför sitter hunden ensam i bilen då? Det kan väl aldrig vara bra? Man får även som hundägare räkna med att det finns idioter. Så man kan inte räkna med att kunna lämna hunden i bilen hur som helst.Ett exempel är hur folk hetsar en hund som sitter i bil.
Att kasta saker måste ju räknas som djurmisshandel och vara straffbart enligt djurskyddslagen? Vad gäller uppbundna hundar, man kan väl inte bara lämna dem uppbundna så att folk kan hetsa dem? Eller gör man så? Jag skulle då aldrig lämna en häst eller ett barn på det viset. Det verkar taskigt mot hunden.Samma gäller folk som hetsar eller kastar saker på uppbundna hundar eller hundar som till och med står med sin förare. Gissa hur hunden kommer att reagera i framtiden om någon kommer fram?
Tillbaka till "Mitt och Ditt", man har inte i någon annans bil att göra. Är världen galen?Ett annat ytterst korkat exempel är där en pappa och dotter besökte en hundutställning och stoppade in huvudet i en bil där det satt en Rottweiler.
Då så kan man ju inte vara riktigt klok. Hunden tillhör sin ägare/förare och den kladdar man inte på utan lov.Ännu bättre är de dumhuvuden som vägrar att acceptera ett nej och som bara ska hälsa på hunden trots att varken hund eller förare vill.
Det har jag säkert, för jag har ingen susning om hur de fungerar. Men jag måste ju kunna få röra mig i sammhället utan att bli ihjälbiten för det. Och det är det som tycker att hundägarna har ansvaret för.Du har helt fel tänkande när det gäller hundar, för du vet inte ens hur de fungerar.
Det är faktiskt bra märkligt. Hunden har en ägare som säger nej, då är det nej. Det har med det där med "Ditt och Mitt" att göra. Man lånar inte något som man har blivit nekad att låna. Och jag behöver inte begripa ett dugg om hundar för att förstå det och att lära mina barn det. "Att hunden tillhör någon annan, så den lämnar man i fred.". Den kan ju t.ex. vara i arbete. Blindhund eller så.Men å andra sidan så ska barn kunna ta ett nej om jag säger att de inte får klappa min hund, men faktum är att de ofta inte kan ta det. De försöker klappa ändå.
Det håller jag verkligen med om.Om jag tydligt säger att min hund inte vill bli klappad väntar jag mig att den ska slippa.
Då så kan man ha haft hunden med sig på fel ställe. En skolgård är i det sammanhanget fel ställe. Felet hundägaren gjorde där, var att ta med sig hunden där den inte borde ha varit.Klappar någon ändå och hunden biter, är det självfallet den klappandes eget fel.
Jo, som hundägare så måste man låta bli att ta med hunden dit där det kan bli för stökigt för hunden.Spelar ingen roll att lagen säger att det är hundägarens ansvar.
I verkligheten så är jag hundägarens dröm, ty jag lämnar alltid alla hundar i fred. Och det gör mina barn också. De får bara klappa särskilt utvalda "säkra" hundar. Där jag känner ägarna.Tur att det inte finns så många som tänker som du, då skulle vi hundägare aldrig kunna gå ut med våra hundar.
Ja, som sagt. Det skall inte petas vare sig på barn eller hundar.Vad skulle du tycka om folk ville peta på dina barn hela tiden?
Självklart så skall man det, men man bör kunna lämna en LapTop i bilen, eller ha en fin Stereo också, men det vet man ju att det inte går. Man lägger inte handväskan kvar på bordet på krogen medan man går och dansar eller går på toaletten. MAn ber någon att vakta väskan. Så måste man nog även göra med hundar.För mig är det rätt självklart att man ska kunna ha hunden i bilen medan man springer in och köper mjölk eller om man ska springa in och hämta/lämna något i hemmet.
Att inte reta djur, oavsett art, borde vara sjävlklart för alla.
När det gäller att lämna hunden uppbunden så gör jag det aldrig och tycker att det är dumt, men man ska kunna göra det utan att någon kastar sten på den.
Ja, det där är märkligt. Mina hästar är ju både små och söta, så de är väldigt utsatta. Men jag ser det som mitt ansvar att hålla undan folk från mina hästar. Även om jag måste be vissa människor dra dit pepparn växer och bli redigt osams. Eller t.o.m. ringa till Polisen. Hundägare borde väl ha samma ansvar?När det gäller ditt och mitt existerar inga sådana begrepp för många när de ser en hund. Hund och häst blir till allas egendom och får puckona inte hälsa blir de arga.