Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Jag håller avstånd till dem. De är ju ett måste om man ska göra fler djur av det hela så det är svårt att helt ta bort dem :D

De är inte ett måste på min promenader... jag undviker alltså att gå in i hagar med djur eftersom det häromkring är helt uselt skyltat. Det står på många ställen inte ens om det finns djur i hagen. På ett ställe som är en del av en 8 km vandringsled är enda sättet att se om det finns djur att då är grinden stängd. Annars brukar den vara öppen. Det står inte ens ett ord om vilket djurslag som finns i hagen och den är alldeles för stor så man ser betydligt mycket mindre än halva hagen från grinden. På ett annat ställe är grinden stängd året runt men det går kor där på sommarhalvåret. Men inte heller där en enda skylt med info trots att det finns en passage så att man kan gå in men inte kan ta sig ut.
 
Fast tjurar och hingstar går ju inte helt att jämföra på det sättet. Tjurar är farliga på ett helt annat sätt..jag hade aldrig nånsin gått in i en hage med en tjur i. Hingst däremot hade jag varit försiktig med och sett till att inte tränga eller bli trängd mellan hästarna men jag hade inte varit rädd för dom.

Tjurar verkar ju, av dom dödsolyckorna och andra gånger tjurarna attackerat, ha anfallit väldigt oprovocerat. Inte oprovocerat ur tjurens synpunkt kanske men bonden eller vilka det nu varit som varit i närheten verkar varken trängt eller stressat dom och trots det så har tjuren attackerat.

Hingstar beter sig inte på samma sätt som tjurar gör alls, då hade hingsthållningen blivit omöjlig nästan.
Ja, jag tror också att tjurar är knepigare. Man måste hålla lite avstånd till dem. Lite beroende på ras också. Är det Highland cattle så går jag inte in i hagen alls, oavsett kön på djuren.

Men jag tror att en faktor kan vara att folk gärna matar, och sedan när någon inte gör det så blir de frustrerade och arga. Helt normalt beteende egentligen, som man med enkelhet kan se när man jobbar felaktigt med positiv förstärkning.
 
Jag tycker att det är knepigt att gå in i hagar med okända djur så jag kan inte riktigt förstå varför en vandringsled ska hamna i en sådan hage (eller varför djurägaren inte stängslar bort leden, beroende på vad som kom först). Det är ju sannolikt fullt med okunniga som passerar där. Hästar har jag såklart lättare att läsa av än kor och får men många förstår ju inte hästarna heller. Inte ens hästmänniskor kan ju läsa av sina djur alltid. Kor och får känns lite lynniga men det kan ha med min erfarenhet att göra. Vi hade tidigare en bagge som älskade att bli kliad och kom gärna fram. Kliade man inte i all oändlighet backade han, tog sats och stångade knäskålarna flera gånger. Dock lätthanterlig storlek om man har lite erfarenhet (jag lyckades till slut få styr på den när jag var i hagen men han var lika jävlig mot andra). En tjur i hagen var hopplöst aggressiv mot människor som klev in i hagen med hans brudar, även om man inte var särskilt nära eller gick emellan. Den var uppvuxen med att människor rört sig i hagen och vid djuren. Betydligt knepigare pga storleken och togs bort.

Hade man kunnat garantera att de som passerar hagarna har vett, viss kunskap och inte stör djuren hade det säkert funkat. Nu är vi inte riktigt där. Jag kan nästan garantera att det finns människor som inte har en susning om något rörande arternas kroppsspråk som rör sig i hagarna. Det kan bli så dumt. Helt onödig risk att ta för alla parter.
 
Jag tycker att det är knepigt att gå in i hagar med okända djur så jag kan inte riktigt förstå varför en vandringsled ska hamna i en sådan hage (eller varför djurägaren inte stängslar bort leden, beroende på vad som kom först). Det är ju sannolikt fullt med okunniga som passerar där. Hästar har jag såklart lättare att läsa av än kor och får men många förstår ju inte hästarna heller. Inte ens hästmänniskor kan ju läsa av sina djur alltid. Kor och får känns lite lynniga men det kan ha med min erfarenhet att göra. Vi hade tidigare en bagge som älskade att bli kliad och kom gärna fram. Kliade man inte i all oändlighet backade han, tog sats och stångade knäskålarna flera gånger. Dock lätthanterlig storlek om man har lite erfarenhet (jag lyckades till slut få styr på den när jag var i hagen men han var lika jävlig mot andra). En tjur i hagen var hopplöst aggressiv mot människor som klev in i hagen med hans brudar, även om man inte var särskilt nära eller gick emellan. Den var uppvuxen med att människor rört sig i hagen och vid djuren. Betydligt knepigare pga storleken och togs bort.

Hade man kunnat garantera att de som passerar hagarna har vett, viss kunskap och inte stör djuren hade det säkert funkat. Nu är vi inte riktigt där. Jag kan nästan garantera att det finns människor som inte har en susning om något rörande arternas kroppsspråk som rör sig i hagarna. Det kan bli så dumt. Helt onödig risk att ta för alla parter.
Jag kan nog inte helt förstå hur man skulle kunna stängsla av vandringsleden. Jag går över ett par tre sådana varje sommar, många gånger. Båda är strandängar som är skyddsvärda. Biten som blev avstängslad skulle bli fruktansvärt högvuxen och otrevlig att gå på och jag vet inte hur korna/hästarna (kor på ena stället och hästar på andra) skulle kunna komma på båda sidor om avstängslingen längs med stranden.

En är ca 2 km lång och smal hage och korna går där och sköter marken hela sommaren. Är de på ena sidan är det mycket sten och buskar och är det andra sidan är det magert strandgräs bara och inget skydd från vinden och det är olika vattentillgång så de är på olika ställen på olika tider på dagen. Och nedgången till hagen är på sidan upp mot bondgården dit ingen människa går, eftersom de går tvärs över på två stigar. Det skulle bli tre 2 km långa och 100 meter breda hagar för korna och två en meter breda gångar med uppvuxet slån för människorna (kört utan machete).

En annan led med highland cattle är typ 5 km lång, skulle man stängsla några 5 km spår i olika riktningar rakt igenom ett naturskyddsområde? Och ha en tunnlar under för korna?

Hästarna hade man kanske kunnat göra två hagar till, leden är bara några hundra meter genom hagen, men det är ju lite överdrivet för en led som används av någon enstaka människa per dag och som sagt svinhögt gräs att vada i, ugh.
 
Senast ändrad:
Jag kan nog inte helt förstå hur man skulle kunna stängsla av vandringsleden. Jag går över ett par sådana varje sommar, många gånger. Båda är strandängar som är skyddsvärda. Biten som blev avstängslad skulle bli fruktansvärt högvuxen och otrevlig att gå på och jag vet inte hur korna/hästarna (kor på ena stället och hästar på andra) skulle kunna komma på båda sidor om avstängslingen längs med stranden.

En är ca 2 km lång och smal hage och korna går där och sköter marken hela sommaren. Är de på ena sidan är det mycket sten och buskar och är det andra sidan är det magert strandgräs bara. Och nedgången till hagen är på sidan upp mot bondgården dit ingen människa går, eftersom de går tvärs över på två stigar. Det skulle bli tre 2 km långa och 100 meter breda hagar för korna och två en meter breda gångar med uppvuxet slån för människorna.

Det är väl så att man räknar med vissa incidenter när man har det så.

Besöker man Ales Stenar (vilket väldigt många gör på sommaren) så går det kor där. När vi var där förra året så såg vi inte korna när vi gick dit (men vi såg högarna de lämnat efter sig) men efter ett tag kom de promenerande mitt bland folk. Där tyckte jag inte att det var otäckt för det var ett gäng stillsamma förmodligen väldigt vana och härdade kossor som kom promenerandes.
 
Det är väl så att man räknar med vissa incidenter när man har det så.

Besöker man Ales Stenar (vilket väldigt många gör på sommaren) så går det kor där. När vi var där förra året så såg vi inte korna när vi gick dit (men vi såg högarna de lämnat efter sig) men efter ett tag kom de promenerande mitt bland folk. Där tyckte jag inte att det var otäckt för det var ett gäng stillsamma förmodligen väldigt vana och härdade kossor som kom promenerandes.
Ah, ja där med, det går ju liksom inte att ha ngt slags instängslad led, skulle helt ta bort hela känslan också, platsen med highland cattle är liknande och också i Skåne.

Utan dem skulle ju hela landskapet bli förstört. Väck med klockgrodor och orkidéer o vitsen med att vandra där.
 
Går man i en hage får man räkna med att det kan finnas betande djur.

Fast problemet är ju att det inte bara är en hage. Det är en officiellt utmärkt vandringsled också. Alltså har någon från officiellt håll bestämt att just där är det lämpligt att människor vandrar. Sen är de, iaf häromkring, fullständigt usla på att ha skyltar om vilka djur som går där och om det ens finns djur för tillfället. Så det är väldigt svårt att veta om det är djur i hagen eller inte. Förrän man kan är mitt inne och gått igenom en skogsdunge och kommer ut på andra sidan 1-2 km från grinden.
 
Fast problemet är ju att det inte bara är en hage. Det är en officiellt utmärkt vandringsled också. Alltså har någon från officiellt håll bestämt att just där är det lämpligt att människor vandrar. Sen är de, iaf häromkring, fullständigt usla på att ha skyltar om vilka djur som går där och om det ens finns djur för tillfället. Så det är väldigt svårt att veta om det är djur i hagen eller inte. Förrän man kan är mitt inne och gått igenom en skogsdunge och kommer ut på andra sidan 1-2 km från grinden.
Fast det spelar ingen roll om det är en utmärkt vandringsled, går du i en hage så får du räkna med att det kan finnas betande djur.
 
Det är väl så att man räknar med vissa incidenter när man har det så.
Ja exakt och det är det ju kulturhistoriskt värt. Det är ju ingen vits att ha vandringsleder där om det inte är kulturmark/det går inte att ha vandringsleder där om det är igenvuxet av vresros och slån och det går inte att ta sig fram och det är inte kulturmark/gångbart utan djuren. Det är ett slags symbios.
 
Fast det spelar ingen roll om det är en utmärkt vandringsled, går du i en hage så får du räkna med att det kan finnas betande djur.

Då måste det finnas en skylt som informerar att det är utöver att vara en rekommenderade vandringsled också är en hage för tillfället. Det finns inte här tyvärr. Hagen är MYCKET stor och med kullar och skogsdungar så det går inte att se om det är djur där förrän man är inne i hagen.
 
Tjurar hoppas jag inte finns i sådana hagar..men det är tillåtet vad jag läst.


I närheten där jag bor var det en tjur som stångade ihjäl en person på promenad. " Vandringsleden" där är så allmän och välbesökt att den numera har gjorts till park (fast då efter att man hade flyttat bort djuren).

På många ställen här har det funnits leder som går genom hagar, med stakettrappor/broar och ingenstans står det när man korsar att det finns djur i hagen och vilken sort.

Är det bara jag som tycker att det är väldigt stor skillnad på att gå in i en hage med hingst, tjur eller fårbock jämfört med hondjur? Ärligt talat så trodde jag inte ens att man kunde få ha tjur i hage med vandringsled. Det är ju som att be att en olycka ska hända så småningom.

Jag har väldigt lite erfarenhet av hingstar, de jag har hanterat har varit like beskedliga som vilken valack som helst, men vad jag har förstått så kan hingstar vara väldigt reaktiva och mera "på". Det kan gå från att man blir nosad på, till att bli illa biten på en halv sekund.

Jag tycker att det är helt orimligt att ha vandringsled i hage för väldigt reaktiva och ibland aggressiva djur. Speciellt när det inte står vad det är för djur man går in till, så man har en chans att tänka om.
Det är ju en jäkla skillnad att gå in i en hage med får jämfört att gå in i en hage med tjur.
 
Går man i en hage får man räkna med att det kan finnas betande djur.
Och vill man ha det fritt från djur så finns det parker att vandra i. Vill vi promenera på vandringsleder så ingår det att de ibland går igenom betesmarker, börjar folk insistera på djurfria vandringsleder kommer många att försvinna. I de allra flesta fall går det bra, i synnerhet om människorna inte stör djuren utan bara passerar. Jag tror dock man bör vara försiktig med tjurar (fullvuxna) de skulle jag inte vilja passera på nära håll.
 
I närheten där jag bor var det en tjur som stångade ihjäl en person på promenad. " Vandringsleden" där är så allmän och välbesökt att den numera har gjorts till park (fast då efter att man hade flyttat bort djuren).

På många ställen här har det funnits leder som går genom hagar, med stakettrappor/broar och ingenstans står det när man korsar att det finns djur i hagen och vilken sort.

Är det bara jag som tycker att det är väldigt stor skillnad på att gå in i en hage med hingst, tjur eller fårbock jämfört med hondjur? Ärligt talat så trodde jag inte ens att man kunde få ha tjur i hage med vandringsled. Det är ju som att be att en olycka ska hända så småningom.

Jag har väldigt lite erfarenhet av hingstar, de jag har hanterat har varit like beskedliga som vilken valack som helst, men vad jag har förstått så kan hingstar vara väldigt reaktiva och mera "på". Det kan gå från att man blir nosad på, till att bli illa biten på en halv sekund.

Jag tycker att det är helt orimligt att ha vandringsled i hage för väldigt reaktiva och ibland aggressiva djur. Speciellt när det inte står vad det är för djur man går in till, så man har en chans att tänka om.
Det är ju en jäkla skillnad att gå in i en hage med får jämfört att gå in i en hade med tjur.
Dom aggressiva hästar jag träffat på har varit valacker med lite stort ego och i något fall smärta. Bekant fick halva örat bortslitet av sin ponnyvalack. Förklaringen skulle vara att han blev rädd för ett flygplan....nu var det ju så att han var ilsken och hon ville ju för allt i världen inte att hennes föräldrar skulle sälja honom.
 
Då måste det finnas en skylt som informerar att det är utöver att vara en rekommenderade vandringsled också är en hage för tillfället. Det finns inte här tyvärr. Hagen är MYCKET stor och med kullar och skogsdungar så det går inte att se om det är djur där förrän man är inne i hagen.
Nej, det måste det inte.
 
Jag tycker att det är resonemanget är spännande. Hur många som resonerar som du har egen praktisk erfarenhet av hingst i flock med ston?

Jag har det. Hingstarna är jag inte rädd för. Stona däremot, uj uj, där håller jag mig undan. För mig känns det som att stona är betydligt mer aggressiva än hingstarna - så länge det inte kommer dit en annan hingst.

Sen finns det säkert farliga hingstar i flock med, men jag tror inte att det har så mycket med kön att göra som personlighet. Observera här att jag skrev i flock. Hingstar som isoleras helt från sina artfränder är givetvis lite.... speciella.... ehm.
Det är ju just det, jag är inte van att hantera hingstar, och skulle ju just därför inte gå in i en hage med en hingst med sin stoflock. Eller, jag har hanterat hingstar i stall och ridit dem, men inte lösa i hage med sina ston. Ston utan föl i en hage, eller valacker, är jag van vid, och skulle väl inte se som nån större risk. Då är det värre med en hjord näsvisa kvigor t ex.
 
Fast problemet är ju att det inte bara är en hage. Det är en officiellt utmärkt vandringsled också. Alltså har någon från officiellt håll bestämt att just där är det lämpligt att människor vandrar. Sen är de, iaf häromkring, fullständigt usla på att ha skyltar om vilka djur som går där och om det ens finns djur för tillfället. Så det är väldigt svårt att veta om det är djur i hagen eller inte. Förrän man kan är mitt inne och gått igenom en skogsdunge och kommer ut på andra sidan 1-2 km från grinden.
Hela delen av sandsjöbacka som är ljunghed går det djur på. Skulle det inte gå djur där så hade det inte varit en ljunghed. Nu finns det ju fler leder i sandsjöbacka än där det går djur men där är det inte ljunghed utan skog.

Skulle se det som extremt tråkigt om det inte finns leder på ljunghedarna här och djuren är en förutsättning för det ska kunna finnas ljunghed. Samma på andra ställen i den faunan man vill bevara, även där skulle jag ser det som extremt tråkigt om faunan eller lederna försvann.
 
Då måste det finnas en skylt som informerar att det är utöver att vara en rekommenderade vandringsled också är en hage för tillfället. Det finns inte här tyvärr. Hagen är MYCKET stor och med kullar och skogsdungar så det går inte att se om det är djur där förrän man är inne i hagen.

Men alltså ett enormt stort öppet område hade inte varit öppet om det inte gick djur där.
Vem skulle ha ett sådant område bara för att folk skulle gå där?
Det spelar ju ingen roll om man ser djuren eller inte utan man måste ju bara fatta att det växer igen på rekordfart om det inte går djur där.
 
Fast det spelar ingen roll om det är en utmärkt vandringsled, går du i en hage så får du räkna med att det kan finnas betande djur.
Håller med. Det kan vara en del jobb med att uppdatera. Det kan vara så att man byter hage varannan vecka, stängslar bort delar, tar in hästar över natten, mjölkar korna mm. Det är i mina ögon nog med uppoffring att ha en vandringsled i hagen utan att behöva hålla koll på att skyltar är rätt. Däremot är det rimligt att på en leds beskrivning ha info om att det kan finnas djur, fast då kanske det är lika bra att påtala att det kan finnas.
 
Men alltså ett enormt stort öppet område hade inte varit öppet om det inte gick djur där.
Vem skulle ha ett sådant område bara för att folk skulle gå där?
Det spelar ju ingen roll om man ser djuren eller inte utan man måste ju bara fatta att det växer igen på rekordfart om det inte går djur där.

Korna går inte där året runt, bara under betessäsongen. Större delen av året är där inga kor. Det är alltså svårt att veta på våren och hösten om korna är där eller inte. Sen tycker jag att det ska stå oavsett hur självklart det är för en del. Jag tycker också att det borde stå ordningsregler som förklarar för människor som inte har djurvana hur de bör uppföra sig där inne och vad de ska tänka på när de går där.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 783
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp