Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Jag förstår fortfarande inte hur detta kunde ha hänt utan att flickan aktivt sökt upp hästarna och hanterat hästarna. Är detta inte otroligt dåligt journalistiskt arbete så vad är? Om jag tänker att hästen gick till angrepp med tänderna, och ansiktet på ett barn ligger i bra höjd, då är hästen otroligt pressad. Vad för situation är det? I en hage där hästen kan gå undan?. Var flickan på en fölunge och märren/hingsten skulle ”rädda” fölungen? Då är det väldig okunskap om djur. Låt alltid djurungar vara.

Hästen är ett flyktdjur. I en hage borde inte detta ha hänt. Alltså jag måste vara helt blå. Jag kan inte ens inse att det kan hända, i princip, knappt. Det har ju uppenbarligen hänt. Men alla måste vara lite försiktiga och ha respekt för stora djur.
 
Korna går inte där året runt, bara under betessäsongen. Större delen av året är där inga kor. Det är alltså svårt att veta på våren och hösten om korna är där eller inte. Sen tycker jag att det ska stå oavsett hur självklart det är för en del. Jag tycker också att det borde stå ordningsregler som förklarar för människor som inte har djurvana hur de bör uppföra sig där inne och vad de ska tänka på när de går där.

Det står ju på Naturvårdsverket sida om allemansrätten.
Det är ju allemansrätten som tillåter att vi får gå i beteshagar och att vi kan ha vandringsleder genom skog och mark, det är liksom inte så att det är vandringsleder som sedan ibland råkar vara en hage. Det är en hage först och främst som man får vandra i.

Så nej, finns inga markägare som kommer lägga ner massa energi på olika regler och förhållningssätt, däremot kan det vara utmärkt på kartor och liknande att det förekommer djur på vissa leder men det känns väl mer som det är kommunernas ansvar, turistbyrån, idrottsföreningen eller vem som nu håller i dessa leder.

Kommunen här som det gällde svarade väl bara att det var eget ansvar och lite så är det ju.
 
Jag förstår fortfarande inte hur detta kunde ha hänt utan att flickan aktivt sökt upp hästarna och hanterat hästarna. Är detta inte otroligt dåligt journalistiskt arbete så vad är? Om jag tänker att hästen gick till angrepp med tänderna, och ansiktet på ett barn ligger i bra höjd, då är hästen otroligt pressad. Vad för situation är det? I en hage där hästen kan gå undan?. Var flickan på en fölunge och märren/hingsten skulle ”rädda” fölungen? Då är det väldig okunskap om djur. Låt alltid djurungar vara.

Hästen är ett flyktdjur. I en hage borde inte detta ha hänt. Alltså jag måste vara helt blå. Jag kan inte ens inse att det kan hända, i princip, knappt. Det har ju uppenbarligen hänt. Men alla måste vara lite försiktiga och ha respekt för stora djur.

Det känns som hälften är utelämnat. Flickan kan ju inte vara den enda som gått där och hade det varit ett återkommande problem med just denna häst så hade ju kommunen fått reda på det.
 
Jag förstår fortfarande inte hur detta kunde ha hänt utan att flickan aktivt sökt upp hästarna och hanterat hästarna. Är detta inte otroligt dåligt journalistiskt arbete så vad är? Om jag tänker att hästen gick till angrepp med tänderna, och ansiktet på ett barn ligger i bra höjd, då är hästen otroligt pressad. Vad för situation är det? I en hage där hästen kan gå undan?. Var flickan på en fölunge och märren/hingsten skulle ”rädda” fölungen? Då är det väldig okunskap om djur. Låt alltid djurungar vara.

Hästen är ett flyktdjur. I en hage borde inte detta ha hänt. Alltså jag måste vara helt blå. Jag kan inte ens inse att det kan hända, i princip, knappt. Det har ju uppenbarligen hänt. Men alla måste vara lite försiktiga och ha respekt för stora djur.
Inte, när det gick svampplockare genom min hage för att komma till skogen så behövs det inget lockande utan dom satte fart från andra sidan hagen för att undersöka om det fanns gotta i korgen😆
 
Det står ju på Naturvårdsverket sida om allemansrätten.
Det är ju allemansrätten som tillåter att vi får gå i beteshagar och att vi kan ha vandringsleder genom skog och mark, det är liksom inte så att det är vandringsleder som sedan ibland råkar vara en hage. Det är en hage först och främst som man får vandra i.

Så nej, finns inga markägare som kommer lägga ner massa energi på olika regler och förhållningssätt, däremot kan det vara utmärkt på kartor och liknande att det förekommer djur på vissa leder men det känns väl mer som det är kommunernas ansvar, turistbyrån, idrottsföreningen eller vem som nu håller i dessa leder.

Kommunen här som det gällde svarade väl bara att det var eget ansvar och lite så är det ju.

Jag håller helt med på att det är eget ansvar om man väljer att gå in.

Jag bara tycker att det måste vara tydligt vid grindarna att det för tillfället befinner sig djur där. På kommunens hemsida (för den vandringsled jag ibland går) står det bara att leden bl.a. går igenom betesmarker. Inget om djurslag (alltid kor), eller mellan vilka datum korna går där. Det är köttkor med kalvar så jag tar för givet att de går där hela betessäsongen och det finns inga angränsande betesmarker dit de med lätthet kan flyttas. Där står alltså inget vid grinden och den enda info som finns är en liten undangömd plats på en hemsida om att leden går igenom bl.a. betesmarker.

Jag tycker att kommunen som gör reklam för leden borde ha ansvar för att det finns information vid grindarna om att det finns djur och hur man ska bete sig och vad man skatänka på. Inget av detta står på hemsidan eller på den stora tavlan som finns på naturreservatets stora parkeringen. Där finns bara en karta med leden utmärkt på och med vilken färg den är märkt med.
 
Mina hästar hade ju parkerat sig på den människa som gått in i hagen. Den yngre hade dessutom smakat på dom lite sådär pratnafs. Hade dom då ryckt till och hojtat hade han ju slängt upp rumpan direkt för att det är så spännande. Ett gäng vandrare med picknickfilt på backen hade ju blivit direkt kaos.
 
Korna går inte där året runt, bara under betessäsongen. Större delen av året är där inga kor. Det är alltså svårt att veta på våren och hösten om korna är där eller inte. Sen tycker jag att det ska stå oavsett hur självklart det är för en del. Jag tycker också att det borde stå ordningsregler som förklarar för människor som inte har djurvana hur de bör uppföra sig där inne och vad de ska tänka på när de går där.
Vad är du beredd att betala?
 
Min märr skulle vara så nyfiken och blåsa upp sig och absolut undersöka beskäftigt men att ge sig på någon med tänderna. Aldrig. Det tror jag inte men de flesta personer och vargar skulle försvinna fort. En hund/varg tror jag mina dödar om de blir retade. ”Undra sa flundra”. Det är klart aggressivt uppförande och i princip hade jag nog slaktat den hästen oavsett. Jag undrar vad som hände egentligen. Är hästen så aggressiv är det något konstigt.
 
Här i Skottland råder också en typ av allemansrätt, men här får man verkligen räkna med att VARJE vandringsled går igenom ofta ostängslat bete och att det kan förekomma främst får, men också nöt och ibland häst. Man ser till att inte störa boskapen (När jag gick på en längre led fick jag lyfta hundarna genom tre anhängande hagar eftersom det stod kor med kalv framför grinden vi egentligen behövde gå genom.) och förutom i den lilla slingan alldeles intill byn har jag aldrig varit med om att folk satt i system att mata eller på annat sätt ta kontakt med djuren som betar.

Jag känner att någonting sådant måste ha hänt här, antingen att folk innan matat djuren eller att flickorna tog kontakt. Bettet behöver inte heller ha varit otroligt hårt för att slita hål på en mjuk barnkind. Om det tagit i muskeln på överarmen skulle det förmodligen bara rört sig om ett rejält blåmärke - en tillsägelse av något slag från hästen.
 
Min märr skulle vara så nyfiken och blåsa upp sig och absolut undersöka beskäftigt men att ge sig på någon med tänderna. Aldrig. Det tror jag inte men de flesta personer och vargar skulle försvinna fort. En hund/varg tror jag mina dödar om de blir retade. ”Undra sa flundra”. Det är klart aggressivt uppförande och i princip hade jag nog slaktat den hästen oavsett. Jag undrar vad som hände egentligen. Är hästen så aggressiv är det något konstigt.
Aggressiv bara för att den biter? En klasskamrat till mig blev nästan av med bröstvårtan efter ett bett av en ridskoleponny som gått i verksamheten runt tjugo år. Allt ponnyn sa var "lämna mig ifred" och det tog illa. Skulle du ta bort den ponnyn också?
 
Är det så svårt att förstå att det kan finnas djur i en hage och man går där på egen risk?

Det är väl onödigt att folk låter bli att gå där när djuren inte är där? Vi vill väl att folk ska röra på sig och bli mer hälsosamma? Jag ber bara om att få info vid grinden att det för tillfället är djur i hagen och av vilken art.
 
Det är väl onödigt att folk låter bli att gå där när djuren inte är där? Vi vill väl att folk ska röra på sig och bli mer hälsosamma? Jag ber bara om att få info vid grinden att det för tillfället är djur i hagen och av vilken art.
Då får du ta upp det med kommunen. Jag skiter i om folk är ute och går, däremot så anser jag att man får ta eget ansvar när man går in i en hage.
 
Om inte kommunen kan sätta ut nån enstaka skylt så tycker jag att de ska sluta ha leder genom hagar.
Det är inte enstaka skyltar det finns många mil vsndringsleder och stora arealer av oliks typer skyddad natur + en massa andra grejor som folk tycker någon ska göra. Kommunen det är skattepengar i slutändan. Av ditt svar verkar du tycka 0 kr.

Problemet är också att ha uppdaterad information, det är det bara den som ansvarar för djuren ha koll på. De kanske släpper ut barnens hästar eller fåren delar av året.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp